کد خبر 543975
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۲

یکی از نشانه‌های ایمان، بلند گفتن «بسم‌الله الرحمن الرحیم» است، بسیار عجیب است که شیطان در دو جا به واسطه عدم ذکر نام خدا در اموال و اولاد آدمی شریک می‌شود!

به گزارش مشرق، روزی ابلیس در گوشه مسجدالحرام ایستاده بود، حضرت رسول(ص) هم مشغول طواف خانه کعبه بود، وقتی آن حضرت از طواف غافل شد، مشاهده کرد که ابلیس ضعیف، نزار و رنگ پریده کناری ایستاده است.

پیامبر(ص) نزدیک او رفت و فرمود: ای ملعون! تو را چه شده است که این چنین ضعیف و رنجوری؟ گفت: یا رسول‌الله! از دست امت تو به جان آمده و گداخته شدم و صبر و طاقتم تمام شده است.

پیامبر(ص) فرمود: ای ملعون! مگر امت من با تو چه معامله‌ای کرده‌اند که این قدر از دست آنان می‌نالی و به فغان آمده‌ای؟! گفت: یا رسول‌الله! هفت خصلت نیکو در امت تو وجود دارد که من هر چه تلاش می‌کنم، این خصلت‌ها را از ایشان بگیرم، نمی‌توانم!

پیامبر(ص) فرمود: آن خصلت‌‌های نیکویی که در امت من است، کدام است که تو را ناراحت کرده و گداخته‌اند؟!

شیطان گفت: آن خصلت‌ها عبارت‌اند از:

1- هر گاه به هم می‌رسند، سلام می‌کنند.

2-وقتی همدیگر را ملاقات می‌کنند با یکدیگر دست می‌دهند.

3-وقت غذا خوردن و شروع کارها «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» می‌گویند.

4-هر وقت سخن می‌گویند إن‌شاءالله می‌گویند.

5- از گناه استغفار می‌کنند.

6-وقتی نام تو را می‌شوند، بلند صلوات می‌فرستند.

7- به اهل بیت تو مهر می‌ورزند.

*آداب سلام کردن

سلام کردن آدابی دارد و آن اینکه فرد تازه‌ وارد به جمع سلام می‌کند، ایستاده به نشسته،‌ سواره به پیاده، کوچک به بزرگ، البته این به معنای آن نیست که فرد مقابل بایستد و به انتظار سلام باشد،‌ بهتر است در سلام کردن پیشی بگیریم، دیگر آدابی که به هنگام ملاقات دو برادر دینی سفارش شده است، مصاحفه است، یعنی دست دادن و در آغوش کشیدن برادر دینی، گاهی اوقات می‌بینیم دو نفر در مواجهه با هم سلام می‌کنند،‌اما از دست دادن و مصاحفه خودداری می‌کنند، گویی فرد مقابل بیماری مسری دارد و ما می‌ترسیم به ما نیز سرایت کند، در حدیث است وقتی دو نفر به یکدیگر می‌‌رسند و با هم دست می‌دهند، گناهشان پاک می‌شود، از همین جاست که گفته شده وقتی عصبانی هستید، سعی کنید دست برادر خود را لمس کنید، عاطفه برادی از طریق لمس دست منقل می‌شود و در فروکش کردن خلق‌وخوی تند بسیار مؤثر است.

*ذکر «بسم‌ الله الرحمن الرحیم»

از دیگر مواردی که شیطان را ناراحت می‌کند و ما از آن غافل هستیم، ذکر نام خدا در ابتدای کارهاست، سفارش شده است که قلب و بعد از غذا دست خود را بشویید و در هنگام شروع بسم‌ الله الرحمن الرحیم و در انتها الحمدلله بگویید، کارهایتان را با این ذکر آغاز کنید، حتی حدیثی منتسب به امام حسن عسکری(ع) است و نشانه‌های مؤمن را بر می‌شمارد، گفته شده است یکی از نشانه‌های ایمان بلند گفتن «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» است، بسیار عجیب است که شیطان در دو جا به واسطه عدم ذکر «بسم‌ الله الرحمن الرحیم» در اموال و اولاد آدمی شریک می‌شود، یکی در هنگام انعقاد نطفه و دیگری در هنگام غذا خوردن.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محمود سلمانی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    همیشه همگان را به تدقیق در آیات 91 – 65 سوره ی مبارکه اسراء فراخوانده ام ... ممنون (به یاد آورید) زمانی را که به فرشتگان گفتیم: «برای آدم سجده کنید!» آنها همگی سجده کردند، جز ابلیس که گفت: «آیا برای کسی سجده کنم که او را از خاک آفریده‏ای؟!» (61) (سپس) گفت: «به من بگو، این کسی را که بر من برتری داده‏ای (به چه دلیل بوده است؟) اگر مرا تا روز قیامت زنده بگذاری، همه فرزندانش را، جز عده کمی، گمراه و ریشه‏کن خواهم ساخت!» (62) فرمود: «برو! هر کس از آنان از تو تبعیت کند، جهنم کیفر شماست، کیفری است فراوان! (63) هر کدام از آنها را می‏توانی با صدایت تحریک کن! و لشکر سواره و پیاده‏ات را بر آنها گسیل دار! و در ثروت و فرزندانشان شرکت جوی! و آنان را با وعده‏ها سرگرم کن! -ولی شیطان، جز فریب و دروغ، وعده‏ای به آنها نمی‏دهد- (64) (اما بدان) تو هرگز سلطه‏ای بر بندگان من، نخواهی یافت (و آنها هیچ‏گاه به دام تو گرفتار نمی‏شوند)! همین قدر کافی است که پروردگارت حافظ آنها باشد.» (65)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس