امام راحل (ره) درباره ایشان فرمودند: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تاثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه‌اى داشت».

به گزارش مشرق، حضرت آیت‌الله عباس واعظ طبسی تولیت آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در استان خراسان پس از تحمل یک دوره طولانی بیماری، بامداد روز جمعه 14 اسفند دار فانی را وداع گفت.

این خبر را ابتدا صفحه اینستاگرام رضا واعظ طبسی - نوه آیت‌الله واعظ طبسی - در حدود ساعت 2:40 بامداد با انتشار عکسی از تولیت آستان قدس رضوی اعلام کرد و نوشت: «انالله و انا الیه راجعون، روح بلند حضرت آیت‌الله واعظ طبسی به ملکوت اعلا پیوست.»

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر

پس از آن، کانال تلگرامی دکتر غلامعلی حدادعادل نیز ساعت 3:52 بامداد جمعه این خبر را اعلام کرد.

در مطلب کانال تلگرامی حدادعادل آمده است: «بسم‌الله الرحمن الرحیم. انا لله و انا الیه راجعون. یار و یاور همیشگی مقام معظم رهبری آیت‌الله العظمی عباس واعظ طبسی تولیت محترم آستان قدس رضوی و نماینده رهبری در استان خراسان دقایقی پیش دعوت حق را لبیک گفتن و به‌سوی معبودشان شتافتند، ان‌شاءالله روح مطهر ایشان غریق رحمت بیکران ایزدی گردد و از خدای منان سعه‌صدری برای تمامی بازمانگان ایشان مسألت می‌داریم».

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
محل بیت مرحوم آیت‌الله طبسی، صبح روز جمعه

به همین مناسبت، در استان خراسان رضوی سه روز عزای عمومی اعلام و مدارس و ادارات این استان برای روز شنبه تعطیل اعلام شد.

مرحوم آیت الله طبسی روز جمعه هفتم اسفند ماه پس از شرکت در انتخابات مجلس دهم و خبرگان پنجم، به دلیل عارضه قلبی به بیمارستان منتقل و بستری شدند. به گفته پزشکان، ایشان بدلیل عدم خون رسانی به مغز، به کما رفته بودند تا اینکه پس از یک هفته، دعوت حق را لبیک گفتند.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی پس از شرکت در انتخابات، دچار عارضه قلبی شدند


زندگی و کارنامه 80 ساله فقیهِ مبارز


مرحوم عباس واعظ طبسی به سال 1314 در مشهد بدنیا آمد. غلامرضا واعظ طبسی پدر مرحوم، از روحانیون بانفوذ و تأثیرگذار مشهد بود اما یک سال پس از تولد عباس، از دنیا رفت. مرحوم طبسی هم از همان اولین سال‌های کودکی و پس از تحصیلات ابتدایی، تحصیل در حوزه را آغاز کرد و در نوجوانی وارد حوزه علمیه مشهد شد تا در آنجا دروس مقدمات، سطح و خارج را بگذراند. در همان اوایل جوانی و 16 - 17 سالگی با شهید نواب صفوی و آیت‌الله خامنه‌ای آشنا شد و همین آشنایی سرآغاز مبارزات ایشان با رژیم پهلوی بود. این سه نفر، حلقه اولیه مبارزه با رژیم شاه در مشهد بودند. مرحوم طبسی در این مبارزات بارها دستیگر و ممنوع‌المنبر شد.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
 از سمت راست مرحوم آیت الله واعظ طبسی ، آیت‌الله خامنه‌ای ، شهید هاشمی ن‍ژاد

در 14 تیرماه 1340 به علت سخنرانی در سرای محمدیهٔ مشهد دربارهٔ عدل زمامداران، مورد اعتراض ساواك قرار گرفت. مأموران امنیتی شاه، جلسهٔ سخنرانی وی را تعطیل و او را به مدت 7 ماه ممنوع‌المنبر كردند تا اینكه فشار مردم، این ممنوعیت را لغو كرد.

پس از تصویب لایحهٔ انجمن‌های ایالتی و ولایتی و رفراندوم شاه، آیت‌الله طبسی در سال 1341، به دنبال ایراد چند سخنرانی دستگیر و پس از چند روز به زندانی در تهران منتقل شد و پس از آزادی از زندان به خراسان مراجعت كرد و با ایراد سخنرانی‌های افشاگرانه به مبارزه با رژیم پهلوی ادامه داد.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
مرحوم واعظ طبسی در کنار شهید بهشتی

فعالیت‌های سیاسی مرحوم واعظ طبسی در فروردین 1342 موجب شد تا در كمیسیون امنیت مشهد دستگیری مجدد ایشان مطرح شود. ایشان در یك سخنرانی در روز شهادت امام صادق(ع) آمریكا را مورد حمله قرار داده و گفت: «آمریكایی‌ها و اجانب ما را منحرف كرده و زنان و دختران ما را به سوی نیستی می‌كشانند. ما اگر ببینیم خائنین مملكت یا آشوبگران در جایی پیشرفت كرده و قصد اختلال دارند باید كور شویم و از مملكت دفاع كنیم.» بدین ترتیب شهربانی مشهد روز 5 فروردین وی و "شیخ حسن كافی"‌ را دستگیر کرد و به ساواك تحویل داد.

آیت الله طبسی، چنانكه خود می‌گوید كار مبارزه را در سال‌های نخست به تنهایی دنبال می‌كرد، اما با استقرار مقام معظم رهبری و پس از مدتی شهید هاشمی نژاد در مشهد، گروهی سه نفره تشكیل شد كه اعضای آن قسم یاد كردند تا برقراری حاكمیت اسلام راه مبارزه را با همكاری یكدیگر دنبال كرده و همواره از امام(ره) به عنوان رهبر و مرجع اعلم، حمایت كنند.



نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
مرحوم آیت‌الله طبسی در کنار شهیدان باهنر و بهشتی و آیت‌الله خامنه‌ای

مرحوم آیت الله واعظ طبسی درباره مبارزاتشان می‌گویند: «مبارزه علنی بنده و جمع دوستان تقریباً از سال 1335 شروع شد، در آن موقع برادرمان جناب آقای خامنه‌ای در مشهد تشریف نداشتند و شهید هاشمی نژاد هم در قم بودند بنابراین در آن زمان من تنها بودم و خیلی سخت می‌گذشت. بعدها با پیوستن این دو بزرگوار، محور واحدی را در خراسان تشكیل دادیم. در اوایل نشست‌هایمان از هم جدا بود اما بعداً تصمیم گرفتیم مركزیتی داشته باشیم.»

مبارزات مرحوم واعظ طبسی در دهه 50 نیز ادامه داشت. در 26 خرداد 1354 حدود 200 تن از طلاب مشهد در مدرسه میرزا جعفر گرد هم آمده و شعارهایی در حمایت از امام(ره) سر دادند. در پی این اقدام طلاب، ساواك با بازداشت ده تن از طلاب تلاش كرد تا این حركت را خاموش كند. در این میان مرحوم واعظ طبسی به اتهام «تحریك طلاب حوزه مشهد به اعتصاب» دستگیر و به یك سال زندان محكوم شد. وی پس از آزادی بار دیگر در 21 خردادماه سال 1357 به اتهام تهیه و توزیع اعلامیه علیه رژیم شاه، به وسیلهٔ مأموران كمیتهٔ ضد خرابكاری دستگیر شد.

او همچنین همراه دیگر علمای مبارز خراسان در انتشار اعلامیه و بیانیه‌های افشاگرانه و ایراد سخنرانی در طول انقلاب شركت داشت و در اعتراض به ممنوعیت ورود امام خمینی(ره)‌ به كشور همراه با علمای مشهد از 9‌ بهمن‌ماه سال 1357 در حرم مطهر امام رضا(ع) متحصن شد. وی در طول مبارزه در مجموع شش بار دستگیر و زندانی شد.

مرحوم طبسی علوم حوزوی را در محضر اساتیدی چون ادیب نیشابوری میرزا جواد آقا تهرانی، آیت‌الله میلانی و شیخ هاشم قزوینی فرا گرفت و به یکی از طلبه‌های خوش‌فکر و مبلغان موفق در حوزه تبدیل شد. قدرت خطابه وی زبانزد همگان بود و آیت‌الله بروجردی وی را زبان حوزه خوانده بودند.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر
از راست مرحوم آیت الله واعظ طبسی، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید هاشمی نژاد و مرحوم میرزا جواد آقا تهرانی

آیت الله واعظ طبسى در دوران تحصیل و تدریس خویش بر مبانى حضرت امام خمینى (ره) و بعضاً مرحوم آیت الله العظمى نائینى ، مرحوم آیت الله العظمى خویى و مرحوم آیت الله العظمى حکیم توجّه خاص داشتند و با حدود 30 سال کار علمى دقیق و پیگیر، چندین دوره دروس منطق، اصول، معالم، قوانین، رسائل و کفایه را تدریس کردند.

 امام راحل (ره) در دیدار مرحوم طبسی با معظم له، درباره ایشان فرمودند: «من به شما از دو حیث ارادت دارم، بخاطر خودتان و به خاطر مرحوم والدتان، چه بسیار افرادى غیرمسلمان بودند که تحت تاثیر منطق و کلام مؤثر و پرجاذبه او به اسلام مشرف شدند و در کشورهاى عربى موقعیت ویژه‌اى داشت».

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، با حکم امام راحل (ره) مرحوم طبسی سرپرست آستان قدس رضوی شدند و پس از مدتی کوتاهی حکم تولیت آستان قدس برای ایشان صادر شد:

 «بسم اللّه‏ الرحمن الرحیم

خدمت جناب مستطاب حجت ‏الاسلام آقای آقا شیخ عباس واعظ طبسی ـ دامت افاضاته

پس از اهدای سلام و تحیت، تا تعیین تولیت برای آستان مقدس حضرت ثامن‏ الائمه ـ صلوات‏ اللّه‏ و سلامه علیه و علی آبائه الطاهرین ـ جنابعالی برای سرپرستی آن آستان مقدس منصوب هستید. لازم است با كمال جدیت و به طور دقیق حفاظت از متعلقات آنجا خصوصاً كتابخانه و خزینه و محتویات ضریح مقدس و موقوفات و سایر آنچه مربوط است به آن آستان مقدس بفرمایید، و از حیف و میل و ضیاع اموال جلوگیری نمایید. حضرات خُدام محترم با جنابعالی در این امر لازم تشریك مساعی خواهند نمود. والسلام علیكم و رحمة‏اللّه‏.

16 ربیع‏ الاول 99 / 25 بهمن 57

روح‏ اللّه‏ الموسوی الخمینی»

 پس از رحلت آن بزرگوار، این حکم از سوى حضرت آیت الله العظمى خامنه‌اى رهبر معظم انقلاب اسلامى تأیید و تمدید شد.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر

ترور نافرجام

در 29 بهمن 1361، دو تن از اعضای گروهك منافقین در فاصله دو خطبه نماز جمعه مشهد تلاش كردند تا آیت‌الله واعظ طبسی را ترور كنند اما این عملیات آنان توسط سپاه پاسداران خنثی شد. براساس گزارش كیهان، دو تن به نام‌های بابایی و میرنژاد با هوشیاری سپاه در انجام عملیات ترور ناكام ماندند.

این عالم ربانی علاوه بر خدمت در بارگاه مقدس رضوى، به عنوان نماینده ولی فقیه در استان‌های خراسان، در مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس خبرگان رهبرى عضویت و ریاست حوزه علمیه خراسان را به عهده داشت. آفتاب 80 سال مجاهدت علمی و سیاسی ایشان در روز 14 اسفند ماه 1394 برای همیشه غروب کرد و یار امام و رهبری به امام راحل (ره) پیوست.

نگاهی به زندگی و کارنامه مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی (ره) +تصاویر

* پایگاه خبری-تحلیلی مشرق، درگذشت این عالم مجاهد را به بیت ایشان، مردم شریف خراسان و رهبر معظم انقلاب تسلیت عرض می‌نمایند و برای ایشان علو درجات مسئلت دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 15
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 1
    خداوند ایشان را رحمت کند و با امام رضا علیه اسلام و اجداد و فرزندان طاهرین ایشان محشور نماید اللهم صل علی محمد وآل مجمد و عجل فرجهم
  • sajjad ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    مرد بزرگی بود... جاش توی بهشته ولی حیف شد که رفت
  • طبس ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    آیت الله واعظ طبسی گذشته ازهمراهی همیشگی امام ورهبری، خدمات شایانی به مسافران وزوار امام رضافرمودند.ازجمله اینکه بعد از تفویض ازسوی رهبری معظم انقلاب،بادرایت تولیت عظمای آستان قدس رضوی،بازسازی آرامگاه امامزاده حسین ابن -موسی برادرگرامی امام رضا(ع)- درطبس به خوبی انجام شدکه همچون نگینی درقلب کویر می درخشدوباتمام امکانات رفاهی آرامبخش زائران ومسافران خسته ازراه طولانی می باشد وهرساله پذیرای میلیونها زائر است وبه قطب فرهنگی وزیارتی منطقه تبدیل گردیده است.این جزءازخدمات ایشان نیز،هیچگاه ازیادها نخواهد رفت.آرزوی رحمت ومغفرت واسعه الهی برای این عزیزسفرکرده وصبر جزیل برای بازماندگان وخانواده محترم ایشان راداریم
  • پری ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    از صبح دارم یکریز گریه می کنم خدا به او پاداش انبیا عطا کند
  • سید محمد ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    باسلام انا لله وانا الیه راجعون درگذشت این مرد انقلابی را به همه مردم ایران تسلیت می گویم شادی روح این مرد مبارز صلوات یاعـــــلی مدد.
  • ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خدا بیامرزدشان
  • محمد ۱۹:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خدا غریق در رحمتش کنه و ما را هم ببخشه
  • هموطن ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اللهم اغفر المومنین والمومنات،خدا رحمتشان کند.امیدوارم تمام مسلمانان مورد عفو پروردگار قرار گیرند وعاقبت به خیر شوند، نمی دانم چرا بعضی از دوستان،به نظراتی که جز درخواست رحمت نیست، منفی می دهند. این شتر در خانه ی همه می خسبد.کاری بکنیم که بعد از مردن ماهم کسی بگوید خدایش بیامرزاد.
  • سید علی سبحانی ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خدا حافظ ای خادم بزرگ امام رضا
  • فاطمه ۲۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    مرد بزرگی بودن الهی با حضرت زهرا و فرزندان آن بزرگوار محشور شوند.
  • محموداعرابی ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    انالله واناالیه راجعون پس ازیک عمر نوکری آقاامام رضا(ع) ازامشب مهمان همیشگی سفره آن حضرت شدند.خوش به سعادتشان و وای برما که فقط نظاره گریم.ان شاالله همه ما هم عاقبت بخیربشیم.
  • منذر ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    آقا اینها را رها کنید . شما را بخدا برای ایشان دعا کنید.هر کس و در هر جایگاهی وقتی رفت، به اندازه مسئولیتش بازخواست میشه . بی شک بعضی ها مسیری به مراتب سخت تر از من بنده بی مقدار خدا دارند حتی اگر آیت الله باشندچون قبول مسئولیت کردند. اگر اجرشون زیاده،حسابرسیشونم سخته،خیلی سخت!!برای ایشون دعا کنید،دعا،دعا و دعا.
  • ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خداوند بیامرزد همه ی ما را
  • نجف زاده ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    خدارحمتشون کنه دعامیکنم امام رضا به حق این بنده ی زحمت کش که اینهمه سال خوب و بسیار باشکوه همه چیز رو مدیریت کردن و این مسوولیت سخت رو بخوبی انجام دادن گوشه چشمی هم به ما داشته باشند ان شاالله جایگاهی خوبی رو در آخرت داشته باشند
  • نجف زاده ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۷
    0 0
    خدارحمتشون کنه دعامیکنم امام رضا به حق این بنده ی زحمت کش که اینهمه سال خوب و بسیار باشکوه همه چیز رو مدیریت کردن و این مسوولیت سخت رو بخوبی انجام دادن گوشه چشمی هم به ما داشته باشند ان شاالله جایگاهی خوبی رو در آخرت داشته باشند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس