کد خبر 543548
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۵

سفر وزیر امور خارجه‌ آمریکا به کوبا که بنا بود با دستور کار حقوق‌بشر در همسایه جنوبی آمریکایی‌ها برگزار شود، به علت مخالفت کوبایی‌ها با ملاقات جان کری با مخالفان سیاسی هاوانا، لغو شد.

به گزارش مشرق، در حالی که آمریکایی‌ها از سفر قریب‌الوقوع «باراک اوباما» رئیس‌جمهورشان به کوبا خبر داده اند و این سفر به عنوان سفر اولین رئیس‌جمهور آمریکا به کوبا پس از صد سال، اهمیت ویژه‌ای یافته، اختلافات میان دو کشور اما ظاهراً در حال نشان دادن اثرات خود است.

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، «جان کری» وزیر امور خارجه آمریکا که بنا بود امروز و پیش از سفر اوباما، به کوبا برود و آنجا بر سر مسائل مربوط به حقوق‌بشر شهروندان کوبا، با مقامات این کشور رایزنی کند، اعلام کرد که فعلاً سفرش لغو شده است.

«جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته که هاوانا و واشنگتن بر سر دستور کار ملاقات جان کری با فعالان مدنی کوبایی به توافق نرسیده‌اند و سفر فعلاً لغو شده است.

کربی همچنین گفته که سفارت آمریکا در هاوانا، تعداد کمی کارمند دارد و همین تعداد کم هم فعلاً مشغول مهیا کردن تدارکات مربوط به سفر باراک اوباما هستند و این هم یکی دیگر از علت‌های لغو سفر جان کری است.

آمریکا و کوبا یک سالی است که پس از 50 سال قطع روابط، گام به سوی از سرگیری روابط برداشته‌اند و چند ماه پیش، سفارتخانه‌های دو کشور در پایتخت طرف مقابل بازگشایی شد.

بناست اوباما هم به زودی به کوبا برود و سخنگوی کاخ سفید گفته بود که در این سفر، «سخنرانی پرزیدنت برای مردم کوبا پیش‌بینی نشده ولی وی از هر فرصتی برای چنین اقدامی، استقبال خواهد کرد.»

از سرگیری روابط با کوبا و به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای با جمهوری اسلامی ایران، دو نقطه مهم در کارنامه سیاست خارجی اوباما است.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس