کد خبر 543408
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۲

"تانک کرار" دست بلند نزاجا در عملیات زمینی خواهد بود.

به گزارش مشرق، جمهوری اسلامی ایران یکی از کشورهای مهم در طراحی و ساخت انواع ادوات نظامی به حساب می‌آید و در این پروسه انواع سلاح‌های ضد نفر، تانک، موشک، راکت، توپ‌های سنگین و ... را ساخته است.

جمهوری اسلامی ایران در ساخت تانک و ادوات پیشرفته به توفیقات چشمگیری نائل آمده و تاکنون سه نسل مهم از تانک‌ها و زره پوش‌ها را ساخته است و این زره پوش‌ها در خدمت نیروهای مسلح کشورمان انجام وظیفه می‌کنند.

تانک "کرار" یکی از ادوات نظامی است که اخیرا سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح خبر ساخت آن  را داده و در حقیقت تکنولوژی ساخت این تانک به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یک گام از تانک "تی 90" جلوتر است.

امیر سرتیپ "کیومرث حیدری"  جانشین نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر تحویل "تانک کرار" به نیروی زمینی ارتش گفت: "کرار" تانکی است که وزارت دفاع با همکاری نیروهای مسلح ساخته است. این تانک دارای قابلیت‌های بالایی است که در نیروی زمینی ارتش مشابه آن با نام تانک "ذوالفقار" وجود دارد و  اکنون به برکت نظام جمهوری اسلامی ایران، تانک ذوالفقار در حال نهادینه شدن است.

امیر حیدری اضافه کرد: تانک "کرار" دارای آپشن‌های عملیاتی زیادی بوده که این تانک وارد چرخه شده است و به زودی به یکی از تانک‌های به روز تبدیل می‌شود. جانشین فرمانده نزاجا ضمن اشاره به تانک T90 گفت: استراتژی ما بر این است که بتوانیم فناوری ساخت این تانک را به داخل کشور انتقال دهیم. ما به هیچ وجه دستور خرید مطلق این تانک را نداریم.

*** مشخصات تانک "ذوالفقار"

ذوالفقار اولین مدل تانکی بود که در سال 1380 تولید شد.  این تانک با 7 متر طول ، 3 و نیم متر عرض و 2 و نیم متر ارتفاع توانایی حمل انواع ادوات نظامی و اسلح های 7/62 و 12/7 میلی متری را دارد و می تواند بردی معادل 450 کیلومتر داشته باشد.


تانک "ذوالفقار"  از یک موتور دیزلی با قدرت ۷۸۰ اسب بخار استفاده می‌کند و سیستم کنترل آتش آن امکان شلیک در حرکت را برای تانک تامین می نماید؛ در این تانک  می‌توان سیستم هشدار دهنده و پدافند لیزری ساخت سازمان صنایع دفاع ایران را نیز دید. این سیستم می‌تواند کاربران خود را با تابش پرتوهای لیزر هدایت کننده، از جنگ افزارهای هدایت شوندهٔ ضدتانک آگاه کند.

پدافند مورد استفاده این سیستم به صورت انتخابی، می‌تواند ترکیبی از پرتاب کننده‌های نارنجک دودزا باشد. این کار باعث شکستن قفل لیزری پرتابگرهای دشمن می‌شود و پوشش این سیستم هشدار دهنده ۳۶۰ درجه در افق و ۶۰ درجه در ارتفاع است.

یکی از نکات بسیار مهم در این تانک، سامانه کنترل آتش این تانک است. سامانه کنترل آتش این تانک موسوم به " EFCS3 " یک سیستم چند منظوره است که توانایی‌های قابل توجهی را دراختیارافراد نظامی قرار می‌دهد، ازجمله ثابت نگاه داشتن توپ در هنگام انواع مانورها و چرخش‌ها، امکان درگیری با اهداف ثابت و متحرک، قابلیت انتقال اطلاعات به کامپیوتر درون تانک برای تخمین زاویه مورد نظر برای شلیک، قابلیت شبکه شدن با سامانه‌های دید در شب موجود در تانک.

متخصصان ارتش با افزودن بر عرض این تانک، باعث افزایش سرعت آن شده‌اند. نیم‌رخ كوتاه، سیستم فشنگ‌گذاری تمام اتوماتیك و مسافت‌یاب لیزری، توپ 125 میلی‌متری بدون خان، قابلیت پرتاب موشك‌های كوركننده رادارهای دشمن و سیستم‎های آشكارسازی مادون قرمز، از دیگر خصوصیات این تانك پیشرفته ایرانی است.


***مشخصات تانک "تی 90"

این تانک که بر پایه طراحی های قدیمی روسی و چینی ساخته شده است، یکی از مدرن ترین ابزارهای نظامی جهان محسوب می شود و می تواند به راحتی در برابر تعدادی از مدرن ترین تانک های جهان مقاومت کند.


"تی 90 " یک تانک ساخت فدراسیون روسیه بوده که از سال 1991 ساخت آن آغاز و در سال 2004 میلادی مدل‌های جدیدی از آن معرفی و در خدمت ارتش روسیه قرار گرفته است.  این تانک با وزن 46 تا 47 تن، طول قریب به 10 متر، عرض قریب به 4 متر و ارتفاع بیش از 2 متر توانایی حمل سه خدمه را دارد.

تانک تی 90 از توپ‌های سنگین 125 میلی‌متری بهره می‌برد و دارای سلاح‌های 12.7 و 7.62 میلی‌متری بوده و برد عملیاتی آن معادل 340 مایل متری (معادل بیش از 500 کیلومتر ) است و سرعتی معادل 60 کیلومتر بر ساعت را دارد.

تانک تی 90 قیمتی معادل 2 میلیون و 500 هزار  تا 5 میلیون دلار داشته و اگر براساس دلار پایه 3 هزار تومان در نظر بگیریم؛ هر تانک تی 90 قیمتی معادل 7 میلیارد و 500 میلیون تومان تا 15 میلیارد تومان خواهد داشت.

قدرت و حفاظت این زره ترکیبی از فولاد و کامپوزیت بوده و می‌تواند انواع مأموریت‌های عملیاتی را به خوبی انجام دهد. تی 90 پیشرفته‌ترین تانک ارتش فدراسیون روسیه بوده که نسخه بهینه‌سازی شده تانک تی 72 است و پتانسیل‌های عملیاتی گسترده‌ای دارد.


**حضور تانک "تی 90" در عملیات آزاد سازی "حلب"

تانک تی 90 البته در سوریه نیز به صورت جدی در عملیات آزادسازی استان "حلب" نقش مهمی داشته و توانسته در مناطق شمالی این استان نقش خود را ایفا کرده و این زره پوش مهم موجب آزادسازی مناطق گسترده‌ای در شمال سوریه شده ا

تانک‌های تی 90 " روسی مدتی است وارد سوریه شدند و البته تانک‌های کلاس تی قدیمی‌تر همچون  "تانک تی 72 " نیز در جبهه شمالی ایفای نقش می‌کنند.  "تانک تی 90 " یک تانک غول پیکر با وزن بیش از 40 تن است که قابلیت مقابله با انواع موشک‌های ضد زره را دارد.

روزنامه تلگراف در گزارشی نوشت: روسیه برای مقابله با عناصر گروه تروریستی داعش در سوریه، تانک های فوق پیشرفته "تی 90" خود را در این کشور مستقر کرده و  پس از دو ماه از آغاز حملات هوایی مسکو در سوریه، تانک های تی 90 روسیه برای مقابله با موشک های ضد تانک عناصر گروه تروریستی داعش در مناطق مختلف این کشور مستقر شدند. تانک تی 90، جدیدترین تانک ارتش روسیه است. اگرچه تانکهای تی 90 در درگیری های چچن و اوکراین استفاده شد، نخستین بار است که این تانکها به مناطق جنگی اعزام می شود.

به نظر می رسد تانک کرار تلفیقی از تانک تی 90 و ذوالفقار بوده که می تواند انواع مهمات راهبردی را حمل و وظایف عملیاتی خود را در پیشروی نیروهای کلاسیک انجام دهد و این یک موفقیت مهم برای نیروهای مسلح خواهد بود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    هفت میلیارد؟؟؟؟؟!!!!!!!!! کاش میانگین هزینه ی ساخت یک تانک داخلی به روز را هم میدادی بشه مقایسه کرد راستی چرا هیچ وقت مسئولین داخلی از هزینه ی ساخت یه وسیله ی نظامی حرف نمیزنن؟اگه حفاظت اطلاعات و ایناس پس چجوری دیگر کشور ها آمار تقریبی ارئه میدن؟
  • ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    فقط زیادی تی نوده!!
  • مسعود ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    اولا سردار نگفت ی قدم جلوترخ از تی ۹۰ که اگر اینطور باشه که نمیرن تکنولوژیشو بیارن خودشون بهترشو دارن دوما تی ۹۰ فوق پیشرفته نیست پیشرفته است ما باید سیستم اخلالگر و سیستم کنترل آتششو بیاریم داخل سوم اند خواهشا این تانک ها زره قابل قبول داشته باشند نه در حد تی ۷۲ که با تو rpg کارش تمومه حداقل ۱۲۰۰ میلیمتر زره داشته باشه
  • ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    بخش دفاعی مشرق جدا افت کرده ! توقع بالاتری داریم انصافا تا این خبر سازی های ژورنالیستی
  • مهدی ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    خدا وکیلی همه مسئولان یه جمعبندی داشته باشند بالاخره از کدوم تانک میخوان استفاده کنند چند جور حرف زده شده
  • مهدی مرادیفر ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    اگر این تانک یک قدم جلو تر از تانک تی 90 میباشد چرا دارید از روسیه خریداری میکنید .کی ما باید به خود باوری برسیم
  • ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    تانک ها بدون حضور بی ام پی تی ها بسیار اسیب پذیر هستند.ترکیب حضور تانک ها و bmp_t ها بسیار موثر است.bmp_t هایی با توپ 35 م م یا توپ دولول 23 یا 20 م م برای ایران بسیار مطلوبند
  • ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    ذهن خلاق نویسنده رو ستایش که در مورد چیزی که هنوز رویت هم نشده و مشخصاتش معلوم نیست به این زیبایی داستان سرایی میکنه.
  • ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    من چندین ساله که درواحد تعمیرات ومهندسی ارتش هستم.و ازریس پروژه این تانک اجازه دارم بگم که ظاهرتانک کرار مخلوطی ازتانک تی90و تایپ ژاپنه. وسیستم هدف گیری الکترونیک ودفاعیش برابرضدتانک خوبه ازچندلایه زره ساندویچی محکم ساخته شده
  • ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    یعنی تا زمانی که رونمایی کنید ما رو روانی میکنید فکرکنم به زودی یعنی 29 فروردین؟
  • ۰۰:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    چيزي نفهميدم
  • استامینوفن ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    شنیدن کی بود مانند دیدین.
  • علی ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    آخه یه عکسی چیرزی
  • مسعود ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    تولید انبوه فقط کارسازه و الا تانک لوپاردو آرماتا هم داشته باشی هرکدوم یکی بدرد نمیخوره
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    به نظر من باید قراردادی با روسیه ببندیم و تانک های تی 72 رو که نسل قدیم تی 90 هستن رو به استاندارد تی 90 برسونیم
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    الان تانک کاربرد نداره . هلیکوپتر و پهپاد کاربرد دارند .
  • ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    الان تانک کاربرد نداره . هلیکوپتر و پهپاد کاربرد دارند .
  • مهراب ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    تانک تی90 حتی در لیست 10 تانک برتر دنیا هم نیست حالا چرا ما می خواهیم این تانک را وارد کنیم معلوم نیست در ضمن الان دوره برتر بودن تانک در جنگ ها به خاطر موشکهای ضد تانک که قیمت بسیار ارزان تری نسبت به خود تانک دارند به سر امده با یک موشک ضد تانک به راحتی می توان تانک را منهدم کرد
  • حسین ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    با وجود موشکهای ضد تانک خرید تانک صد در صد حماقت است چون تانک دیکر یک وسیله ای است که به راحتی می توان ان را نابود کرد داعش اصلا از تانک استفاده نمی کند چون به راحتی دیده می شود+ به راحتی منهدم می شود+ خرج ان هم بسیار زیاد است+ سرعت ان هم بسیار کم است
  • ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    یک قدم جلوتر بودن که سردار فرمودند از نظر ترکیب های سیستم های مختلف و هماهنگ کردن انهاست.به نظر میرسه اینکه میخواهیم تکنولوژی ساخت تی 90 را وارد کنیم معنیش اینه که تانکهای ساخت داخل موجود از قطعاتی وارداتی استفاده کرده اند شاید موتور .زره.و ....که با وارد شدن تکنولوژی ساخت میتوانیم این قطعات وارداتی را هم بسازیم..وگرنه این تناقض جور دیگری قابل تفسیر نیست.
  • علیا ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    خب دیگر کشورها محصولاتشون رو در بازار جهانی ارائه میدن واسه همین مجبورن قیمت تقریبی بدن
  • علیا ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    من فکر میکنم دلیل خرید تی90 دو چیز هست. اول: سرعت پایین ساخت تانک در داخل. به هرحال احتمالن تا زمانی که به نقطه ی قابل اتکایی در تعداد تانک کرار برسیم احتمالن زمان زیادی میبره و با خرید تی90 این کمبود مقطعی جبران بشه. دوم: اینجوری نیست که اگر ما یک سلاح با تکنولوژی بالا درست کنیم یعنی به تمام تکنولوژی های اون سلاح دست پیدا کردیم. مثلن الان روسیه سیستم ضد هوایی میسازه آمریکا هم میسازه. اما تنولوژی این دو کشور برای ساخت متفاوته.
  • محمد ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 0
    منطقی ترین برداشت از این داستان با توجه به برجام و محدودیت 5 ساله فروش تجهیزات تهاجمی به ایران اینه که تانک کرار همون تانک تی 90 هست که تو ایران قرار تولید بشه اسمش عوض کردن برای دور زدن برجام قبلا هم تی 72 اس تو ایران تولید شده
  • ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    راستش من دیگه گول نمی خوام بخورم اون که ذوالفقار بود نمونه هاش هم ساخته شده بود نمایش از آب دراومد این کرار که فقط اسمه
  • احسان ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۰۸
    1 0
    اگه تانک وزارت دفاع از T90بهتره چرا امیرپودستان سفارش خرید T90 داده؟؟؟ یا وزیر دفاع تو حرفاش غلو میکنه یا مشرق درست انعکاس نمیده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس