سه شنبه بزرگ، روزی مهم در هیاهوی رقابت‌ بین دموکرات‌های آمریکا بود. روزی که هیلاری کلینتون موفق شد با کسب رای برتر از 7 ایالت از از مجموع 11 ایالت، راه را برای پیروزی به عنوان نامزد نهایی این حزب، هموار کند.

گروه بین‌الملل مشرق - ماه مارس رسید و پس از چالش‌های فراوان ، «هیلاری کلینتون» و «برنی سندرز» به عنوان نامزدهای پرچم‌دار دموکرات‌ها در روز سه‌شنبه بزرگ برابر با یکم مارس روبروی هم قرار گرفتند تا در میعادگاه سرنوشت‌ساز، تکلیف نامزد نهایی حزب دموکرات تا تقریبا 70 درصد مشخص شود. «کمیته ملی حزب دموکرات‌» (DNC) که پیش از این، در 5 می 2015 اعلام کرده بود که فقط 6 مناظره بین نامزدهای دموکرات برگزار خواهد شد، در روز 6 آگوست ایالت‌های میزبان 6 مناظره را مشخص کرد. چندی پیش ستادهای انتخاباتی کلینتون و سندرز بر سر برگزاری 4 مناظره دیگر به توافق رسیدند و کمیته در حمایت از آنها مجموعا 10 مناظره را تضمین اجرایی کرد. حال، با پایان 6 مناظره اول، یکم مارس برابر با سه‌شنبه بزرگ که مهم‌ترین مرحله دور مقدماتی بود فرا رسید و طی یک نظرسنجی وسیع، مردم 11 ایالت به نامزد انتخاباتی مورد علاقه خود رای دادند و هیلاری کلینتون توانست با تسخیر رای 7 ایالت، برنی سندرز را شکست دهد. اما به هر حال، انتخابات درون حزبی که طی ماه جاری در 15 ایالت دیگر برگزار می شود، می‌تواند ورق را به نفع سندرز برگرداند.


هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


6 مناظره پر تنش و سنگین؛ 6 دیدار در 6 ایالت؛ 13 اکتبر 2015 در لاس وگاس / نوادا (با 15 میلیون و 790 هزار بیننده)؛ 14 نوامبر 2015 در دموین / آیووا (با 8 میلیون و 500 هزار بیننده)؛ 19 دسامبر 2015 در گافستاون نیوهمشایر ( با 7 میلیون و 800 هزار بیننده)؛ 17 ژانویه 2016 در چارلستون کارولینای جنوبی (با 10 میلیون و 200 هزار بیننده)؛ 4 فوریه 2016 در دورهام / نیوهمشایر (با 4 میلیون و 470 هزار بیننده) ؛ و 11 فوریه 2016 در میلواکی / نیوهمشایر
(با 8 میلیون 3 هزار بیننده). همچنین از 4 مناظره توافق‌شده بعدی، تاریخ 2 مناظره مشخص شده که در 6 مارس 2016 در فلینت / میشیگان، و در 9 مارس 2016 در میامی / فلوریدا برگزار می‌گردند.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


هیات‌های انتخاباتی
هر دو حزب بزرگ آمریکا، با توجه به تعداد جمعیت و تعداد سناتور‌ها و نمایندگان ایالت‌ها در کنگره، تعدادی هیات انتخاباتی را در هر ایالت مشخص می‌کنند. این هیات‌ها، بر اساس قوانین خاص هر حزب و ایالت در پایان هر رقابت مقدماتی به نامزد یا نامزدهایی تعلق می‌گیرند. در ‌‌نهایت در پایان رقابت‌ های مقدماتی، هر که در مجموع 2383 هیات انتخاباتی را از آن خود کند، نامزد نهایی حزب دموکرات خواهد شد.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


سه‌شنبه بزرگ
در نیمه قرن نوزدهم، کنگره آمریکا تصمیم گرفت برای اینکه کشاورزان این کشور بتواند با دردسر کمتر پای صندوق‌های رای بیایند، سه شنبه را روز رای‌گیری مقرر کند. در نتیجه، کشاورز‌ان می‌توانستند دوشنبه‌ها سوار درشکه‌هایشان شوند و سه‌شنبه اول وقت بعد از رای دادن راهی خانه شوند و به موقع به چهارشنبه بازارشان برسند. یکشنبه‌ها را نمی‌شد کاری کرد چون روز کلیسا و عبادت بود. نزدیک به دو قرن گذشته و حتی با توجه به تغییر اساسی جامعه آمریکا، هنوز رای گیری‌ها روزهای سه‌شنبه برگزار می‌گردد. سه‌شنبه بزرگ، به نوعی اولین آزمون سراسری مهم برای نامزدهای دو حزب است.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم

در سه‌شنبه بزرگ، که در این دوره در اول مارس برگزار شد، نامزدهایی که در مناظره‌ها تلاش خود را برای جذب رای‌دهندگان کرده بودند، باید به انتظار صندوق‌های رای 11 ایالت می‌نشستند. اکنون هیلاری کلینتون، یک قدم به پیروزی یعنی نامزدی رسمی حزب نزدیک‌تر شد. علت زیاد بودن  تعداد ایالت‌های رای‌دهنده در سه‌شنبه بزرگ به این معنا بود که تکلیف نامزدهای بر‌تر و آن‌ها که دیگر شانسی برای ادامه مبارزات ندارند، مشخص شود. اکنون 22 درصد از تمام هیات‌های انتخاباتی تلکیف خود را فهمیده‌اند. با پایان سه‌شنبه بزرگ، دموکرات‌ها یک سوم از هیات‌های انتخاباتی لازم را به دست آوردند. در مورد جمهوریخواهان،   نیمی از هیات‌های انتخاباتی صدق می‌کند.


مقایسه رویکرد سندرز و کلینتون در قبال موضوعات مختلف

ردیف

موضوع

برنی سندرز

هیلاری کلینتون

1

حمله به عراق

مخالف

موافق

2

حمایت مالی از وال استریت

موافق

مخالف

3

تفکیک بانک‌های بزرگ

موافق

نظری ندارد

4

لایحه میهن‌دوستی 2001

مخالف

موافق

5

اجرای دوباره لایحه میهن دوستی (2006)

مخالف

موافق

6

دخالت خارجی نظامی آمریکا

مخالف

موافق

7

شراکت ترنس پسیفیک

مخالف

موافق

8

مجازات اعدام

مخالف

موافق

9

خط لوله کی‌استون

مخالف

موافق

10

قانون دیوار مرزی (2006)

مخالف

موافق

11

حفاری فراساحل

مخالف

موافق

12

برنامه ده خیِر برتر

ارجحیت با همکاری با اتحادیه‌ها

ارجحیت با همکاری با بانک‌ها

13

اعانه‌های جمع‌آوری شده

0 دلار

20 میلیون و 300 هزار دلار

14

کمک‌های کوچک خیرین

10 میلیون و 465 هزار و 912 دلار

8 میلیون و 98 هزار و 546 دلار

15

کمک‌های زیر 200 دلار

80.70 درصد

19 درصد

16

کمک‌های بالای 200 دلار

3 میلیون و 279 هزار و 505 دلار

3 میلیون و 840 هزار و 36 دلار

17

کمک‌های بالای 2700 دلار

1.20 درصد

62.90 درصد

18

ثروت شخصی

330 هزار و 506 دلار

21 میلیون و 500 هزار دلار



{$sepehr_media_1419658_400_300}
دانلود
مناظره هیلاری و سندرز


نتایج سه‌شنبه بزرگ
* هیلاری کلینتون موفق شد که در 7 ایالت آلاباما، جورجیا، تنسی، ویرجینیا، آرکانزا، تگزاس، و ماساچوست کسب رای نماید و در نهایت پیروز رقابت با برنی سندرز باشد. کلینتون، مجموعا موفق به کسب 662 هیات انتخاباتی و سندرز موفق به کسب 197 هیات انتخاباتی شد. اکنون کلینتون با یکهزار و 52 هیات انتخاباتی پیش به سوی 2 هزار و 382 هیات انتخاباتی لازم برای پا گذاشتن به دور نهایی می‌رود.


پایان «سه‌شنبه بزرگ» با رأی دموکرات‌ها به کلینتون + آمار و فیلم



1. کلینتون موفق شد که در ایالت آلاباما با کسب 309 هزار و 928 رای و 44 هیات انتخاباتی، مجموعا 77.8 درصد از آراء را به خود اختصاص دهد.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



2. ایالت آرکانزاس هم برای کلینتون خوش درخشید. وی موفق به کسب 144 هزار و 580 رای و 22 هیات انتخاباتی که مجموعا 66.3 درصد آراء شد گردید.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



3. آراء کلورادو به نفع سندرز سنگینی کرد و این نامزد انتخاباتی با کسب 72 هزار و 115 رای و 38 هیات انتخاباتی، 59 درصد از آراء کل را از آن خود نمود.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


4. کلینتون در جورجیا شانس بیشتری نسبت به ساندرز داشت. در نتیجه، 543 هزار و 8 رای، 72 هیات انتخاباتی و 71.3 درصد از آراء را از آن خود کرد.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


5. ماساچوست هم اکثر آراء خود را به صندوق کلینتون ریخت. 603 هزار و 784 رای، 46 هیات انتخاباتی، و 50.1 درصد آرا.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



6. سندرز مینه‌سوتا را در دست گرفت و در این ایالت اول شد. نتیجه چیزی نبود جز 118 هزار و 135 رای، 46 هیات انتخاباتی، و 61.6 درصد آراء.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



7. سندرز در اوکلاهما هم موفقیت کسب کرد و اول شد. 174 هزار و 54 رای، 21 هیات انتخاباتی و 51.9 درصد از آراء به نفع وی ثبت گردید.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم


8. هیلاری کلینتون موفق شد که در تنسی با کسب 245 هزار و 304 رای و 44 هیات انتخاباتی با مجموع 66.1 درصد به عنوان نفر اول قرار بگیرد.


هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم




9. تگزاس هم روی خوش به کلینتون نشان داد و مردم این ایالت 935 هزار و 80 رای را به صندوق وی ریختند. هیلاری، 147 هیات انتخاباتی را جذب کرد و در مجموع 65.2 درصد از آراء را از آن خود کرد.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



10. ویرجینیا هم بخت و اقبال دیگر کلینتون بود. از این ایالت، 503 هزار و 358 رای، 62 هیات انتخاباتی و 64.3 درصد از آراء نصیب وی شد.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم



11. ورمونت که خانه سندرز محسوب می‌گردد، قاعدتا آراء را بطور چشمگیر به صندوق وی روانه کرد. پیرمرد میانه‌رو، توانست 115 هزار و 863 رای، 16 هیات انتخاباتی، و مجموعا 86.1 درصد از آراء را به نفع خود جذب نماید.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم




فضای پسا سه‌شنبه ربزرگ

کلینتون بلافاصله پس از پیروزی گفت: «به جای ساختن دیوار، باید سد را بشکنیم و برای نردبان فرصت‌ها را بسازیم. انتخابات پر مشارکتی بود اما شعارهای طرف مقابل (اشاره به جمهوریخواهان) از همیشه ضعیف‌تر. نصف کردن آمریکا میان ما و آنها اشتباه است و هرگز هم اجازه چنین کاری را نخواهیم داد. من نمی‌دانم که چرا ترامپ می‌گوید دوباره آمریکای بزرگ را خواهم ساخت. آمریکا همیشه بزرگ بوده و در این مسیر توقفی نداشته است». البته ترامپ هم در پاسخ گفت: «ساختن آمریکای بزرگ خیلی بهتر از ساختن دوباره آمریکاست».

نکته شایان توجه اینکه تعداد ایالتهایی که برنی سندرز در آن به برتری دست یافته، از نیمی از ایالتهای کلینتون هم کمتر است. در هر حال، انتخابات درون حزبی که طی ماه جاری در ۱۵ ایالت دیگر برگزار می شود، می‌تواند ورق را به نفع سندرز برگرداند. پیرمرد صلح‌طلب، در میان جوانان آمریکایی از محبوبیت بالایی برخوردار است اما هیلاری با سیاهپوستان میانه بهتری دارد.

{$sepehr_media_1419663_400_300}

«سوزان پیج» که یکی از شناخته‌شده‌ترین روزنامه‌نگاران دموکرات آمریکاست، معتقد است که به هیچ وجه نمی‌توان اهمیت ایالت ماساچوست را برای پیرزوی کلینتون دست کم گرفت. چرا که شکست برنی سندرز در این ایالت، این سیگنال را به او داد که هیلاری کلینتون هر آینه خطر شکست دادن را برای او دارد. «رید ویلسون» دیگر روزنامه‌نگار و تحلیلگر برجسته طرفدار دموکرات‌ها معتقد است که مردم آمریکا به کسی رای بیشتر دادند که به ارزش‌های آنها اهمیت بیشتری قائل است و کلینتون توانسته که از این فضا نهایت بهره را با شعارهایش ببرد. اکنون، سندرز نیمی از آرای لازم را دارد اما نیمی دیگر تا نوامبر برای او مشخص می‌شود. آرایش منطقه‌ای نوع تفکر خیلی تاثیرگذار است. مثلا در ایالت‌های آیووا و نیوهمشایر غالب رای‌دهندگان از قشر فکری ایدئولوژی‌گرا، خوشبین‌، و ایده‌آل‌گرا هستند، در حالی که در 9 ایالت دیگری که رای دادند، مردم بیشتر دارای تفکر سنتی هستند.

هیلاری کلینتون نامزد پیروز سه‌شنبه بزرگ+ آمار و فیلم

سوزان پیج و رید ویلسون


سوزان پیچ معتقد است که چالش در میان طرفداران نامزدهای هر دو حزب زیاد است. طرفداران برنی سندرز، واقعا کلینتون را غیر قابل قبول می‌بینند و طرفداران کروز و روبیو، توان تحمل ترامپ را ندارند. به همین دلیل ائتلاف آراء در روز برگزاری انتخابات نهایی در نوامبر 2016 چندان قابل پذیرش نخواهد بود. پیچ، بر این باور است که پیروزی کلینتون به این خاطر است که حمایت بیشتری را از سمت هیئات انتخاباتی و دانه‌درشت‌های حزب دموکرات دارد. روسای حزب دموکرات خود را موظف به رای دادن به هیلاری نمی‌دانند اما به دلایلی بسیار ترجیح می‌دهند که خیلی زودتر تکلیف وی به عنوان نامزد نهایی حزب مشخص شود و در این مسیر از هیچ اقدامی اعم از زخم زدن به سندرز دریغ نمی‌کنند. اما ویلسون مدعی است که باید با نگاهی منطقی‌تر به مسئله نگاه کرد: «ببینید، باید توجه داشت که سیر اتفاقات و رفتار رای‌أهندگان به شکل غیرمنتظره‌تری پیش خواهد رفت. مثلا اگر یادتان باشد در سه‌شنبه بزرگ انتخابات 2008، با اینکه اوباما پیروز میدان سه‌شنبه بزرگ بود، اما تا زمان فرا رسیدن دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری، مسیر پیچیده و سختی را در رقابت با هیلاری کلینتون طی کرد. به نظرم سندرز حقیقتا راه دشواری در پیش دارد، چرا که سران حزب گوشه‌چشم بیشتری به کلینتون دارند. تنها راه وی این است که سهم بیشتری را از توجه بالادستی‌ها برای خود بگیرد».


منابع:

https://www.washingtonpost.com/2016-election-results/super-tuesday/

https://www.washingtonpost.com/graphics/politics/2016-election/primaries/delegate-tracker/democratic/

http://www.pbs.org/newshour/bb/after-super-tuesday-clinton-and-trump-look-beyond-primaries/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • انقلابی ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    امریکا همین هیلاریا جون راکم داره تا حالا هرچه احمق به ریاست جمهوری امریکا رسیده این بشه ریس جمهور امریکا
  • ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    اوباما به همراه همسرش بالاترین بورسیه دولتی آمریکا در رشته حقوق ( که از پزشکی جایگاه بالاتری دارد ) را کسب کرده است. پدرش هم که کسی نبوده که پسرش رانت خوار ! شود. حالا تو نفهم داری چنین حرفی میزنی ؟
  • ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    یاد پیشگویی های احمدی نژاد افتادم. سیستم حکومتی آمریکا اجازه نمی دهد یک سیاهپوست رییس جمهور شود . مردم آمریکا به یک زن به عنوان رییس جمهور رای نمی دهند !!! اضافه کنید پیش گویی های محیر العقول ایشان را در مورد تکه کاغذ بی ارزش خواندن دلار و قیمت نفت را (خدا رو شکر تمام حرف های ایشان به صورت مستند در آرشیو صدا و سیما موجود است و دوستان سینه چاکشان نمی توانند کتمان کنند)
  • انقلابی ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    نفهم شما هستید که از یک جنایتکار که قاتل هزاران بیگناه دفاع می کنید درپاسخ به ناشناسی که بنده رانفهم خطاب کرد افراد بآین طرز فکر سکولار هستند مرگ بر آمریکا
  • ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ناشناس 14:20 حرف درسته اما امان از این اوباما که بیشترین ضربه را به پیکر جمهوری اسلامی وارد کرد البته با خوشخیالی مسولین داخالی و وطن فروشان و اذناب داخلی و خارجیشون خدا خودش ختم به خیر کنه
  • ناشناس ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ناراحت نکن خودتو بعضی ها مریضن .
  • مهدی از قم ۱۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ناشناس 14:20اینکه کسی در درجات علمی سطح بالای را کسب کند ملاکی برای انسانیت ان نیست.در ضمن از ادبیات شما میشود به اینکه چه شخصیتی دارید پی برد و اینکه این مطالب برای شما قابل درک نیست
  • مهدی از قم ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    حرف بی سند و مدرک زدن شده روال معمول شما.دوست عزیز در روابط بین الملل و دیپلماسی این از اصول اولیه و بدیهی است که اقدامات دشمن را بی اهمیت جلوه دهید و مثلا تحریم ها را کاغذ پاره بنامید.ولی بی سوادی این است که اینقدر تحریم ها را بزرگ جلوه دهید که اب و نان و....مردم را به ان گره بزنید و نتیجه ان هم این میشود که میبینید
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    نفهمی دیگه کاریت نمیشه کرد.
  • رحمن ۲۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    هیلاری حتما از طرف دمکراتها نماینده ریاست جمهوری خواهدبود بود فقط دعا کنید رییس جمهور بشود و کار بدست جمهوریخواهان دیوانه و جنگ طلب نیفتد
  • ناشناس ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    15:59 و17:33 خخخخخخخخخخخ
  • حسین ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۶
    0 0
    ناشناس 16:30شما رو چه به این حرفا همون مرگ بر آمریکاتو بگو جهت قربه کافیه
  • ناشناس ۰۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    عزیزم مگه ایشون نوستراداموسه ؟ همین روحانی انقدر کلید کلید کرد به درد کجا خورد ؟ اگه به این حرفها باشه همه از این سوتی ها دادن . تازه مطمئن باش به یک زن رای نمیدن از چندین ماه قبل معلومه رئیس جمهور ایندشون کیه .
  • هما ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
    0 0
    نه ان خوبه نه ایشان لعنت به هر دوتاشون. ما این قدر قوی هستیم که برای ما فرق نمیکند که کبوتر ها بیایند یا بازها . ما شاهین اسمانیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس