نوع مردم‌سالاری و تجربیات انتخاباتی در کشورمان به‌گونه‌ای است که هیچ‌کس نمی‌تواند خود را پیروز یا مغلوب یک انتخابات بداند. در جریان انتخابات مجلس ششم هم هیچ کس نمی‌توانست باور کند که دو کاندیدای شکست‌خورده انتخابات مجلس در ادوار بعد به‌عنوان رئیس‌جمهور، رهسپار پاستور شوند.

گروه سیاسی مشرق - پس از پایان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و کنار رفتن غبار هیجانات ناشی از تبلیغات و شور و شوق انتخاباتی کم‌کم می‌توان به تحلیل و تجزیه ترکیب مجلس دهم و همچنین وقایعی که باعث پیروزی و شکست جریانات سیاسی در این دوره شد، بپردازیم.

واقعیت این است که برگزاری و نتایج انتخابات در ایران حالت پیچیده و اغلب غیرمنتظره‌ای داشته است و همین موضوع تحلیل و تجزیه این موارد را نیز بسیار سخت و همچنین جذاب کرده است.

از لیست اصولگرایان در مجلس دهم رئیس‌جمهور  دیگری متولد می‌شود؟

در همین روند نکات جالب‌توجهی وجود دارد که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد. یکی از این نکات را پرویز سروری عضو شورای شهر تهران و ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی مطرح کرد. وی از یک سنت‌شکنی در انتخابات دهمین دوره مجلس پرده برداشت؛ سنتی که در آن با تغییر دولت شاهد ایجاد یک مجلس با اکثریت همسو با دولت بودیم که این اولین بار است که دولت نمی‌تواند مجلسی همسو با خود تشکیل دهد.[1] همین موضوع تحلیل‌ها و مباحث زیادی را به دنبال دارد و می‌تواند بر انتخابات آینده و سرنوشت سیاسی کشور نیز بسیار تأثیرگذار باشد.

اگر به مجالس ششم و هفتم نگاهی تاریخی بیندازیم این موضوع را که بعد از تشکیل دولت اصلاحات و همچنین دولت محمود احمدی‌نژاد این مجالس از لحاظ گرایش سیاسی همسو با دولت تشکیل‌شده‌اند می‌توان به‌خوبی صحت این موضوع را دریافت.


مقایسه لیست اصولگرایان در مجلس ششم و مجلس دهم


از سوی دیگر با نگاه تاریخی به لیست افرادی که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی از سوی جریان راست (اصولگرا) ارائه‌شده بود و با شکست در مقابل اصلاح‌طلبان این انتخابات به اتمام رسید می‌توان نکات جالب‌توجهی را مشاهده کرد.

  • یکی از نکات جالب در لیست اصولگرایان در مجلس ششم، حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و عدم رغبت مردم تهران در پذیرش وی برای نمایندگی است به طوری که با وجود تخلفات وزارت کشور اصلاحات و نقش محوری سید مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور وقت در این تخلفات، هاشمی نتوانست در میان 10 نفر اول تهران حضور پیدا کند و جایگاه بیستمین را از آن خود کرد.
  • از دیگر نکات، نام دو نفر در این لیست بسیار شاخص است. «محمود احمدی‌نژاد» و «حجت‌الاسلام حسن روحانی» این دو شخص بارز لیست شکست‌خورده جریان راست در انتخابات مجلس جنجالی ششم هستند. اگر در آن زمان کسی به این لیست نگاهی می‌انداخت شاید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانست باور کند که این دو کاندیدای شکست‌خورده انتخابات مجلس در ادوار بعد به‌عنوان رؤسای جمهور کشورمان، رهسپار پاستور شوند.

به همین ترتیب به نظر می‌رسد در مورد شرایط آینده سیاسی کشور نیز بایستی با نوعی تردید ویژه و در نظر گرفتن گزینه غیرمنتظره به وقایع سیاسی نگاه کرد. در مجلس دهم نیز لیست اصولگرایان تهران نتوانستند به ساختمان بهارستان راه پیدا کنند اما پیچیدگی مسائل سیاسی در کشور ممکن است در آینده عوامل غیرمترقبه‌ای را ایجاد کند که در سطوح بالاتری اتفاق می‌افتد و شاید لیست مجلس دهم هم یک رئیس‌جمهور متولد شود. نوع حکومت مردم‌سالاری و تجربیات انتخابات‌ها در کشورمان نیز به‌گونه‌ای است که مشخصاً در این زمینه هیچ‌کس نمی‌تواند خود را پیروز یا مغلوب یک انتخابات بداند.



[1] http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941209000058

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 54
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 29
  • ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    عجب ليست قدرتمندي اصولگرا ها داشتند اين قدر با دافعه و پرخاش رفتار شد كه جمع متفرق شد
  • رضا ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 5
    مشرق خلاصه کلامت اینه که این لیست اصولگرایان که شکست خوردن، مثل مجلس ششم، از این لیست میتونه رییس جمهور بعدی کشور دربیاد ولی خوش خیالی.
    • علی IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۱
      0 1
      این لیست نشون دهنده بی مبنا بودن و بی هویت بودن و غیر قابل اعتماد بودن اصلاح طلباست.حزب بادن هرجا صودشون باشه اونجان.باید دلیل تغیر حزبشون رو فهمید تا ببینی این وطن فروشا کی هستن
  • دکتر ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    رای مردم ایران معیشتی هست به راحتی میشه فهمید چرا صبر مردم کم شده و در خیلی جاها حتی نماینده هایی که پیش بینی میشد چهار سال دوم هم رای بیارن رای نیاوردن....وضع اقتصاد باعث شده آستانه تحمل مردم بیاد پایین و از سر ناچاری هر چهار سال یک بار به یک گروه حزب دسته که فکر می کنن با رقیه فرق دارن رای بدن...این رو بدونید چهار سال دیگه دولت و مجلس دست کسایی خواهد بود که خود رو نه اصول گرا بدانند نه اصلاح طلب چون با این وضع اسفناک اقتصادی ایران مردم در حال اصول گرا ستیز و اصلاح طلب ستیز شدن هستن....
  • ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    دکتر گل گفتی . الحق والانصاف جز این نیست. هر کی میگه نه می خواد بگه من اینطور نیستم. یعنی خودشو داره گول می زنه.
  • ناشناس ۰۱:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    به نکته درستی اشاره کردید این اولین بار بعد از انقلاب است که اکثریت مجلس همسو با دولت نیستند .
  • ناشناس ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    اصلاح طلبان شکست خوردند چرا که در مجلس ششم 220 کرسی مجلس در اختیار اصلاحات بود اما این دوره فعلا"80 کرسی را بدست آوردند و اکثریت مجلس با اصولگرایان است .
  • نسل اول انقلاب ۰۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    تا جایی که بنده بخاطر دارم حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی درمجلس ششم نفر سی و یکم شد و در بازشماری آراء نفر سی ام اعلام شد .
  • ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    3 0
    چه تحلیل جالبی باریکلا ولی انصافا مهرداد بذرپاش میتونه گزینه مناسبی برای ریاست جمهوری باشه بهتره کشور یه بار هم رئیس جمهور جوان انتخاب کنه تا درد جوان هارو بدونه
  • علی حقجو ۰۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    3 0
    اگه رای مردم تهران معیشتی میبود به لیستی رای نمیدادند که یک نفر اقتصاددان هم در آن حضور ندارد .رای مردم تهران پیرو پروپاگانداییست که گروه های غربگرا به راه انداختند.مخصوصا در کانالهای شبکه های اجتماعی
  • محسن ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرقی فعلا دلت وخوش کن تاریس جمهوری ازش بیاد بیرون گزینه خوبی برای راحت شدن ولی بهترین راه کار استفاده از آب
  • ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    دکتر ها مهندسین
  • ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق چه نشسته ای که اصلاح طلبان برای مابقی حوزه دارند برنامه ریزی می کنند . آنوقت تو درگیر لیست مجلس ششمی !!!
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    تنها راه پیروزی اصول گرایان فقط یکنفر وگرنه تا ابد و دهر شکست می خورید ...
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    سیاست در ایران واقعا پیچیده اس خصوصا هاشنی که در اون زمان اخر شد الان در خبرگان تهران بیشترین رای رو اورده. ... مشخصه مردم فراموشکارن و کنش سیاسی چند ماهه گذشته رو تصمیم اونها تاثیرگذاره ... اقا ابنا رو بی خیال صنعت وصعبتش خرابه دریابید به خدا ... رای هم دادیم ...
  • ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    وقتی دولت هر بلایی سر مردم میاره میندازه گردن مجلس و هر جا گشایشی اتفاق میفته مسببش دولته ( صرف نظر از اینکه دولت احمدی نژاد یا روحانی باشه ) مردم نسبت به مجلس بدبین میشوند . برید یکی از مصاحبه های آقای نوبخت رو ببینید ، هر جا میخواهند یارانه رو کم کنند میخواهند یه چیزی رو گرون کنند یا خدمتی رو حذف کنند سریع اعلام میشه « مصوبه مجلس» اما اگر عیدی بخواهند بدهند یا هر خدمتی ... سریع از لفظ دولت خدمتگذار استفاده میشه ! توی ناخودآگاه مردم به مجلس موضع میگیرند و حق هم دارند ! مجلس ما شفاف نیست معلوم نیست توش چی میگذره ، کدوم نماینده به کی و به چی رای مثبت یا منفی داده ! پس مردم حرف های سخنگوی دولت رو باور میکنند .
  • گاوچرون ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    انقدر پیچوندن نداره. بهتره با مردم صادق باشی. از 226 کرسی مشخص شده مجلس، 83 نفر اصلاح طلب، 78 نفر اصولگرا، 60 نفر مستقل و 5 نفر اقلیت دینی هستند. 64 نفر هم در دور دوم انتخاب میشن که اصلاح طلبان در این بین سهم قابل توجهی دارند. ضمن اینکه تجربه مجلس های قبل نشون داده گرایش های مستقلین و اقلیت های محترم دینی غالبا سنخیتی با مواضع اصولگراها نداره. امیدوارم جرات چاپ نظرمو داشته باشی.
  • ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    خدا عاقبت مارو بخیر کنه با این رای دادن غیرمنصفانه یعنی خداییش هیچکدوم از اصولگراهای تهران نباید رای می آوردن پناه بر خدا از این بی انصافی......
  • رهرو ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    یک تحلیل کاملاً درست. و اینکه دولت باید تو این 15 ماه باقی مونده از دولتش یه فکری برای اقتصاد بکنه چون حتی طرفداران دولت هم از وضعیت معیشتی راضی نیستن.
  • هوشنگ ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    2 0
    بنطر میرسد مردم تهران اکثریت دغدغه اقتصا دی ندارن چون به کاندیداهایی رای دادند که اصلا از اقتصاد چیزی نمی دانند وصرفا هنوز نیامده دنباال دعوای سیاسی تفوت زن ومرد وحجاب و.... هستند مشکل مبارزه بامفاسد اقتصادی هم ندارند چون افرادی که مشخصا جزو مبارزه کنندگان با مفاسد اقتصادی بودند رای ندادند وبه لیستی رای دادند که رسما پشتیبانی کننده ان کرباسچی از محکومین اقتصادی است الحمدالله مشکل امنیت وارامش هم ندارند چون به لیستی راز دادند که از مفتی سعودی گرفته تا داعش وشبکه های وابسته به انها تبلیغ کردند خدا را شکر میگوییم که الحمدالله این مشکل در تهران حل شده
  • ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 2
    اصولگرایان از لحاظ ایدیولوژی به ته خط رسیدن قبلا میتونستن با ادعای مبارزه با فساد رای بخشی از طبقه متوسط جامعه را بسمت خود متمایل کنند اما از زمانی که فسادهای نهادینه در افراد اصولگرا بروز پیدا کرد اعتماد ازشون برداشته شد ضمنا سیاست های فرهنگی که بنوعی حذف صورت مساله بود تا حل آن از دیگر مشکلات این قشر است در یک کلام مردم شناخت کافی از این حزب پیدا کرده اند و با این تفکران و حتی با رد صلاحیت گسترده رای 10-20 درصد جامعه از ان این حزب نخواهد بود تبلیغات تاثیری بر انتخابات مردم ندارد و نمونه بارز آن در این انتخابات اخیر بخوبی نمایان بود بطوری که صدا و سیما هم تمام قد پشت این جریان قرار گرفت اما تهش چیزی برای اینها در نیومد در یک کلام افکار دهه شصتی این حزب با افکار اکثرا جوان جامعه که از بد ماجرا تحصیلکرده و دارای قوه ی تشخیص بالا هستن به هیچ گونه قابل تطبیق نمی باشد.
  • aras ۱۱:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    اون موقع به این لیست و طرز تفکر به طعنه لقب خشونت طلب ها رو میدادن ، در ادامه اون فضای وحشتناک 8 ساله ریاست جمهوری آقای هاشمی حالا شما میگید بعدش با خشونت این جمع از هم پاشید و چه جمع قدرتمندی بهم ریخت
  • aras ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    نخیر منظورش این بود که یک بعدی به انتخاب یا رد یک لیست نگاه نکنید ، آرایش سیاسی در طول زمان عوض میشه و همین روی سلیقه و گرایش مردم اثر میزاره
  • مسعود ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    زأی اکثریت تهرانی هامتأثرازفضاسازی ماهواره ها ،شبکه های مجازی،بی بی سی وگرادادن غربیهاو........است.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    مشرق جان ای کاش یه گزارش تحلیلی از دینامیک جناح ها توی ایران می زاشتی که از اول انقلاب چه قدر ریزش و بسط داشتن.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    بی انصافی بود بله ولی شورای نگهبان وقتی شخصیت ها را رد کرد پای لیست ها به وسط آمد در واقع از ماست که بر ماست
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    آینده بی فروغ مجلس دهم
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    ولی اون عده که رای تهران رو نشون تحصیلکرده بودن و قوه تشخیص فوق العاده جوانانش میدونن به این پارادوکس جواب بدن که آیا یک انسان فهیم که حداکثر سعیشو در تصمیمگیری منطقی و بدون بغض به کار میبنده واقعا میتونه به لیستی که نصفشو یا نمیشناسه یا هیچ سابقه مثبتی از عملکردش وجود نداره رای بده؟
  • پارسا ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    عامل برد اصلاح طلبان در تهران.1.اقبال جوانان رای اولی به دولت اصلاحات بخاطر فضای باز روابط دختر و پسر و حتی بیشتر افراد متاهل و دانشجو به این دلیل رای دادن.2.تبلیغ گسترده دولتی ها در شبکه مجازی از جمله هنرمندان بخاطر منافع خاص خودشون در دولت اصلاحات.3عدم حضور حداکثری اصولگریان در انتخابات بخاطر تحریم انتخابات جهت اعتراض بهدولت فعلی و بر عکس حضور حداکثری جبهه مخالف حتی طرفداران فتنه .4.تبلیغات گسترده شبکه های ماهوره ای خارج از کشور به نفع اصلاح طلبان.5.راس کار بودن دولت حامی اصلاحات و استفاده از امکانات پشت پرده حتی تبلیغات لیست اصلاحات در حوزه های رای گیری.در پایان باید گفت علی رغم پیروزی در تهران ولی در مجموع حتی در صورت ورود همین تعداد اصولگرا شکست دولت فعلی قطعی است چرا که سابقه نداشته در مواقعی که دولت سر کار بوده حامیان دولت انقدر اندکباشند.علتش میتواند عدم تحقق وعده های داده شده باشد.
  • ناشناس ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 1
    با نظر شما موافقم اما شبکه های اجتماعی آنچنان تاثیری ندارد چرا که در سال 78 انتخابات مجلس ششم هم مردم تهران همین اشتباه را انجام دادند.
  • قیطران ازروستای حی ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    زنده باد اصول گرایان
  • فرهنگی ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    دقیقاً همین طوره. مردم سایر شهرهای کشور شاید دغدغه معیشت داشته باشند ولی بسیاری از مردم تهران بیشتر به فکر خوشی های اضافی هستند. موبایل گرانتر، ماشین مدل بالاتر، ویلای شمال، اینترنت 4G و سایر نیازهای غیر ضروری و تجملی...
  • ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    نماینده ای که در برابر فساد در کشور حتی در برابر مسئولین دولتی سکوت کند دردی از مرم نمیتواند دوا کند.
  • ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    ظاهراً تعدادی افتخارشان این بود که همسو با دولتند - خب اگر اشکالی دیدند دیگر تذکر نمی خواهند بدهند؟ این که دیگه نماینده برای مردم نمیشه - نماینده باید از حق مردم دفاع کنه و برای منافع کشور مفید باشه نه در خدمت چند مسئول دولتی باشه که در تصمیم گیری و اجرا تخلف هم ممکن است داشته باشد مثل عضویت یکی از وزرا در هیئت مدیره 15 - 16 شرکت
  • مهدی از قم ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    حق با اقای حقجو است.چون بیشتر طرفداران اصلاحات طبقه متوسط تکنوکرات است که وضع مالیشان خوب است
  • مهدی از قم ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    اقای دکتر تحلیل شما کاملا اشتباه است.پیروان جریان اصلاحات و کارگزاران اتفاقا افرادی هستند که از طبقه متوسط تکنوکرات شهری و دوست دار ارزش های غربی است که وضع مالی خوبی هم دارند.طبقه ای که ریچارد رورتی هم برای تغییر رژیم از ان ها به عنوان سرمایه یاد میکند.و از ویژگی مشخص این کاست این است که یه شدت تحت تاثیر تبلغات غربی است
  • ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    1 0
    هههههههههههههه تحصیلکرده!!! قوه تشخیص بالا!!!!!!
  • شایان ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 1
    آقای گاوچرون شما بهتره در آمریکا همون در دویست سال قبل بمونی و گاوچرونیتو بکنی کی گفته 83 نفر اصلاح طلب یودن نکنه رفتی ویکیپدیا هرچی نوشته شده و کپی کردی اینجا گاوچرون 96 نفر اصولگرا برنده شدن 76 تا از لیست امید که تموم ضد اصول گراها من جمله اصلاح طلب ها و اعتدالیون قاطیشن برنده شدن 49 تا مستقل به علاه 5 اقلیت که جر مستقل ها حساب میشن یادمه این سایتی که شما رفتی و این آمار مضحک و ازش درآوردی هنوز رای گیری تموم نشده تا چند روز بعد از رای گیری مشارکت و 75 درصدی!!! و بالای 38 میلیون اعلام کرده بود و عجیب جای تعجب داشت به این سایت های درپیت نگاه نکن باز مثل 88 توهم میگیرتتون یه نکته جالب دیگه اینکه این سایت تموم شهرها رو هم اشتباه زده برندگانشونو برید ببینید فقط بخندید
  • اصولگرا مستقل ۲۲:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    بعدا هم آقای ابوترابی فرد رئیس جمهور خواهند شد.
  • ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    + زدم ولی به علت فضای شدیدا غیر اخلاقی توام با تمسخر و توهین و ... بود که موفق نشدند وگرنه بعضیاشون فوق العاده هستند خدایی چطور ادمهایی هستیم با این همه بی ادبی ادعای فرهنگ داریم؟
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    کلا سیستم زیاستی برای قوه مجریه جز دعوا و هزینه سیاسی و کلافگی مردم و هزینه های مالی براس کشور چیز دیگری ندارد. بنهد عقیده دارم سیستم انتخاب ریاست قوه اجرایی توسط مجلس خیلی بهتره و دیگه گردن دیگری انداختن خریدار نداره. اکثریت مجلس رییس قوه اجرای را انتخاب کند و در جهار سال حمایت قانونی از آن کند در این حالت یک طرز فکر مسئول اجرا و تقنین (تقریبا ) خواهد بود و بهالطبع مستقیما مسئول این دو حوزه.
  • سلام ۰۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    کلم بروکلی.
  • erfan ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    خیلی عصباتی نباش. اصلا کل مجلس برای شما.
  • ناشناس ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 2
    بنده به کل لیست اصولگرایان رای دادم بجز ابوترابی و آنهم بدلیل نقش موثر(غلط) ایشان در تصویب برجام بود.
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    آقا طهرانی چه طور!!! رسایی هم بد نیستا :)
  • دکتر ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    مهدی جان فقر و ثروت احساس ذهنی و روحی هست! اون ثروتمند شمال تهران که قبل از تحریم ها هر چیزی رو که اراده می کرد می خرید مثلآ با 10 میلیارد تومن یه ویلای لوکس و الآن با 30 میلیارد هم نمی تونه اون ویلای مورد نظر خودش رو بخره و به ول خرجی های زمان سابق ادامه بده از نظر ذهنی احساس فقر بیشتری می کنه تا اون کسی که همیشه نداشت و همیشه چیزی رو که نمی خواست نمی تونست بخره....
  • علی ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    1 0
    محمود جون هم در لیست اصولگرایان مجلس شیشم بوده است
  • امیر ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
    0 1
    رای اصلاح طلبان رای شمال تهران است درواقع تهران شمال وجنوب شده 88 هم همین بودیعنی رقابت میان اغنیا وفقرا
  • خواهر شهید ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۸
    0 1
    خداوند همه اصولگران راحفظ کند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس