یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: «خاطره ناخوشایند اتفاقات سال ۸۸ نشان داد که اصلاح‌طلبان نمی توانند خارج از چارچوب‌های تعریف شده حرکت کنند. اصلاح‌طلبان نیاز داشتند این سوءتفاهم را در درون خانواده خود حل کنند. جریان سال۸۸ هم در روش و هم در استراتژی دچار خطا شد.»

گروه سیاسی مشرق - رسانه‌های مکتوب همواره نقش عمده‌ای در هدایت افکار عمومی و جریان‌سازی رسانه‌ای به عهده دارند که در این بین جایگاه روزنامه‌ها، جایگاه ویژه‌ای است. به همین منظور گروه سیاسی مشرق به تحلیل و بررسی محتوای روزنامه‌های متعلق به جریان اصلاح‌طلب می‌پردازد.

******

روزنامه‌های زنجیره‌ای جریان اصلاحات روز سه‌شنبه را با تمرکز بر تحلیل انتخابات مجلس شورای اسلامی درتهران آغاز کردند.

مهم‌ترین محورهای که امروز روزنامه‌های زنجیره‌ای اصلاحات به آن پرداختند، عبارت‌اند از:

1اصلاح‌طلبان خواهان بازگشت احمدی‌نژاد شدند / توسعه سیاسی با عدم پذیرش جمهوری. توسعه سیاسی در جریان اصلاحات پس از شش سال از عدم پذیرش جمهوریت ؛ روزنامه اصلاح‌طلب همدلی پس از شش سال اعتراف کرد که آرای مردم را زیر سوال بردند رفتاری «خودخواهانه» و «ظالمانه» است؛ این روزنامه پس از ارتقا توسعه سیاسی در جریان اصلاحات بعد از انتخابات 88 نوشت: « اگر کسی بخواهد بر تصمیم مردم خرده بگیرد و آرایی را که به صندوق ریخته شده است باور نداشته باشد؛ از ۲ حال خارج نیست یا اساسا به دموکراسی یا مردم‌سالاری اعتقادی ندارد و آرای مردم را بیشتر برای خود یا زینتی به شمار می‌آورد یا این‌که به نظر او مردم چون او یا حتی دوستان هم‌حزبی‌اش را انتخاب نکرده‌اند پس انتخاب بدی کردند.» همچنین زاهد فیاض در راستای اشتباهات جریان اصلاحات در فتنه 88 نوشت: «خاطره ناخوشایند اتفاقات سال ۸۸ نشان داد که اصلاح‌طلبان نمی توانند خارج از چارچوب‌های تعریف شده حرکت کنند. اصلاح‌طلبان نیاز داشتند این سوءتفاهم را در درون خانواده خود حل کنند.جریان سال۸۸ هم در روش و هم در استراتژی دچار خطا شد.»

2. توهین مجدد به آرای مردم در شهرستان‌ها؛ روزنامه شرق در یادداشتی نماینده مردم را «افراطی» خواند که «در بعضی از شهرستان‌های دور و نزدیک به مجلس دهم راه پیدا کرده‌اند، دیگر نمی‌توانند شرایط مجلس نهم را فراهم کنند.» و در مجلس آینده «از وزن قابل‌توجهی برخوردار نیستند»

3. روزنامه های اصلاحات مدعی هستند؛ اصولگرا در آینده دو آزمون بزرگ را در پیش دارند: 1. پذیرش رای مردم و تمکین به آن 2. کنترل شاخه غیر‌اعتدالی این جریان، از کارشکنی و مانع‌تراشی در برابر حرکت اعتدالی و منطقی مجلس دهم

4. تحلیل الگوی رای‌دهی مردم در انتخابات مجلس دهم ؛ 1.چینش نامزدها از فرد محوری به لیست محوری2. غلبه تبلیغات مجازی بر تبلیغات میدانی مهمترین تغییرات صحنه انتخابات بود

5. مانور خبری روزنامه دولتی ایران بر «برگزاری انتخابات، بدون شائبه و حاشیه» از سوی وزارت کشور؛ تشکر صادق زیباکلام از مسئولین بابت عدم قطع اینترنت در دوران انتخابات

6. پافشاری روزنامه‌های اصلاح‌طلب بر شایعه استعفاء سرافراز از صدا و سیما و حضور حدادعادل در جام‌جم

7. آغاز موج جدید تخریب صداوسیما از سوی فعالان سیاسی اصلاحات

8. ادعای رسانه‌های اصلاح‌طلب مبنی بر پیروزی «هواداران برجام» در مقابل مخالفان آن در انتخابات هفتم اسفندماه

اصلاح‌طلبان خواهان بازگشت احمدی‌نژاد شدند / توسعه سیاسی با عدم پذیرش جمهوری• ترسیم بازی جدید اصلاحات برای اصولگرایان با کلیدواژه بازگشت «احمدی‌نژاد»

اصلاح‌طلبان بازی جدیدی را برای سرنوشت اصولگرایی ترسیم کرده‌اند؛ آنان با همسوی با جریان انحرافی تنها راهکار اصولگرایان برای خروج از وضعیت شکست را بازگشت به احمدی‌نژاد می‌دانند و دو راهی تحلیلی را برای اصولگرایان ترسیم می‌کنند که آیا دلیل شکست اصول‌گرایان احمدی‌نژاد بود و یا عدم توجه به نقش وی در آینده این جریان سیاسی. هدف اصلی این محور در رسانه‌های اصلاح‌طلب مشغول کردن نیروهای سیاسی جوان اصولگرا به جدال‌های تاریخی و بازتولید اختلاف در بدنه است.

در همین راستا روزنامه آرمان امروز در همین راستا نوشت: « آنطور كه به نظر مي‌رسد اصولگرايان حال بر سر دو راهي تاريخي‌اي قرار گرفته‌اند. اينكه با قبول شكست و عبرت از آن به مدار ميانه‌روي بازگردند يا اينكه در سوداي سود جستن از نام احمدي‌نژاد باز هم در سراشيبي تندروي فرو غلتند. از همين روي است كه برخي از بدنه حامي اصولگرايي با انذار از احمدي‌نژاديزه شدن اصولگرايان، آنان را به حفظ پرنسيپ سياسي خود- يا از دست نرفتن بيشتر آن- توصيه مي‌كنند.»

از سوی دیگر روزنامه قانون یکی از اصلی‌ترین متغیرها برای فروپاشی اصولگرایان را احمدی‌نژاد می‌داند و در  راستا بازتولید اختلاف در بدنه جریان رقیب نوشت: « باید به نقش محمود احمدی‌نژاد در این فرآیند و فروپاشی توجه ویژه‌ای شود. مسئله از دو زاویه حائز اهمیت است؛ اول از زاویه خود احمدی‌نژاد که خوب می‌دانست حتی نامش می‌تواند برای قوی‌ترین نیروی سیاسی ویرانگر باشد و از مدت‌ها پیش تصمیم گرفت برای انتقام گرفتن از حامیان و مدافعان سابقش که اورا‌‌ رها کرده بودند در سایه به آن‌ها نزدیک شود.

اصلاح‌طلبان خواهان بازگشت احمدی‌نژاد شدند / توسعه سیاسی با عدم پذیرش جمهوریمهم نبود آنان او را از خود نمی‌دانند، احمدی‌نژاد که خودرا از آنان می‌دانست و همین برای انتقام گرفتن کافی بود. احمدی‌نژاد نشان داده بیش از مخالفان برای نزدیکانش دردسر سازو مخرب است. مشکل دیگر آن بود که محافظه کاران از دوره سیاسی، منطق اجتماعی و فصل تجربی زمستان تکان دهنده ای که او برای ایران به ارمغان آورد فاصله نگرفتند. نمی‌دانم، نخواستند یا نتوانستند اما سایه منطق احمدی نژادی (نه به مثابه شخص که به معنای یک جریان فکری و کلامی) در ملأ عام همواره بر سر آنان بوده‌است.

جامعه ای که از دو سال و نیم پیش تصمیم جدی خود رابرای تغییر گرفت و اعلام کرد، چگونه از سوی آنان و تحلیلگران‌شان دیده نشد؟ البته این تنها دلیل شکست محافظه کاران نیست، اما از مهم‌ترین آن‌ها محسوب می‌شود. آیا پاس نکردن این واحد مهم درسی؛ محافظه کاران را بیدار خواهد کرد؟ نمی‌دانم. اما به طورحتم به بروز چند دستگی اساسی میان آنان دامن خواهد زد.»


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 41
  • ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    یه تحلیل صددرصد غلط
  • علی ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اصول گرایان از پتانسیل احمدی نژاد استفاده کنند.
  • هوالبصیر ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    انشاالله احمدی نژاد رییس جمهور بعدی ایران اسلامی. تا شاید اصلاحات چی ها هم از خواب و توهم بیرون بیایند!
  • مهدی ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام بعضی از رسانه ها یا روزنامه های معاند خیلی خیلی احمقند ونوشته های انها بیشتر شبیه توهمات میباشد چرا؟
  • علی ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    خوشم میاد احمدی نژاد جوری اینارو سوزونده که صبح از خواب بلند میشن میگن احمدی نزاد شب که میخوابن میگن احمدی نژاد
  • ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    من نمي دانم چرا هرچه از دشمن گفته ميشه از دهان اين روزنامه ها بيرون مياد
  • محسن ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    کاش تحلیل ها و پیشگویی های رسانه های اصولگرا (مثل روزنامۀ کیهان) تا روزِ قبل از انتخابات را می خواندید و با نتایج انتخابات مقایسه می کردید تا مصداق واقعیِ توهّم را مشاهده کنید.
  • پری ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    درود بر اصلح طلب ها که دوباره به قدرت رسیدند و ایران را متمدن می کنند و برایمان پیشرفت و رفاه و آزادی می آورند
  • علی ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    سلام خدا بر دکتر احمدی نژاد
  • مصطفی ح ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    مشرق! با تکرار تهوع آور این اتهام "انحراف" ، "انحراف" علیه دولت قبل به چه هدفی میخوای برسی؟ قراره کجا برسیم با تکرار این حرفا؟! چرا از دستاوردهای چشمگیر دولت نهم و دهم نمیگی؟! این ناشکری بزرگ رو تا کی میخوای تکرار کنی؟ مسخره اش رو در آوردین به خدا! شما یک جمله از رهبری در تأیید ادعای انحراف دولت قبل نمیتونی پیدا کنی! برعکس تأییدات و تمجیدات از دولت قبل در صحبت های آقا فراوان هست! دست بردار از این "انحراف" "انحراف" کردن!
  • هوالبصیر ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    سال 96 احمدی نژاد برای تمام اصلاح طلبان کافیست! درود بر آن مرد ساده زیست و مخالف سر سخت لیبرالیست و اشرافی گری
  • ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    احمدی نژاد تمام شد !!!!
  • ناصر ۱۹:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    فعلا که بیش از 50درصد کرسیها در دست اصولگرایان است این اصلاح طلبها چقدر خود بین و متکبر و مغرور هستند و فکر میکنند تهران تمام ایران است
  • صابر ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    رای روستائیان و تمام محرومان و تمام کسانی که نه شمال تهران را دیده اند و نه در این غالب دوست دارند دیده شوند رای کمر شکنی به کسی که از جنس مردم باشد رای خواهند داد مردم شناسنامه ها را از حالت ضامن در آورده اندو بعید است دولت روحانی دور بعد رای بیاورد .
  • خیر خواه ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    ازالان دنبال اختلاف هستند حتی از نام احمدی نزاد هم می ترسندچون میدانند تو قلب مردم مستضعف جادارد
  • erfan ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    وای ترسیدم. ارزو بر جوانان عیب نیست. کاش این اتفاق بیفته تا نتیجشو همه ببینن
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    باید پذیرفت که تمام اعتبار اصولگرایان به شخصیتی چون دکتر احمدی نژاد است. اصولگرایان با بازی خوردن در داستان ساختگی جریان انحرافی، پیاپی در حال شکست از اصلاح طلبان نند.
  • محمدمرادی مهروئیه ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    اصلاح طلبان روح امید را در جامعه ی ایران زنده کردنداین انتخابات بوی بهشت داد .الحق ..لطف الهی بکند کار خویش.اصلاح طلبان جامعه را زنده کردند.شادمانی در قلبها موج می زند.عیدی بزرگ اصلاح طلبان به مردم عزیز تهران و تمام ایران.
  • علی ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    او خواهد امد هنوز اسم محمود لرزه بر اندام اصلاح طلب می اندازد
  • ناشناس ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    انشاءالله سال96 آقای احمدی نژاد با ورد به عرصه انتخابات ریاست جمهوری از خجالت تمام اصلا طلبان در می اید درود خدا بر مردان حق وفدایی ولایت مرگ بر ضد ولایت فقیه
  • نوشابادی ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    درودبراحمدی نژاددولتی که علت اصلی مخالفت باان ادامه دهنده ‍‍‍انقلاب است\حالابااین همه خیانت وتهمتی که اصلوگراهابهش زدن باشون یکی بشه96اصولگراهابه احمدی نژادنیازدارندولی بایه مشت...‍
  • ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۱
    0 0
    خدایی اگه تو انتخابات 92ریاست جمهوری اگه اصول گرا ها به نفع هم کنار میرفتن داستان این نبود حالا که شده برای انتخابات96برنامه داشته باشند
  • شجاعیان ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    روزنامه قانون چه تحلیل اشتباهی کرده احمدی نژادتنهامسئول کشوری بوده وهست که بخاطرمنافع افرادویاخشنودی گروهای خاص به ارزش ها وعدالت پشت نکرد . اگراین روزنامه صداقت داردجواب دهد چگونه کسی که لقب عالیجناب سرخ پوش لقب میگرفت وبا کسانیکه این لقب را برای اوبکارمیگرفتندودو دیدگاه متفاوت داشتند وچراباهم متحدشده اند؟
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    احسنت درود بر دکتر احمدی نژاد
  • ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اصلاح طلبان فاسد و حامیان فاسدش تمام شدند
  • ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    احسنت برادرم مرگ بر متکبرین اصلاح طلب و فاسد و فاسق و حرامی
  • شجاعیان ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    روزنامه قانون چه تحلیل اشتباهی کرده احمدی نژادتنهامسئول کشوری بوده وهست که بخاطرمنافع افرادویاخشنودی گروهای خاص به ارزش ها وعدالت پشت نکرد . اگراین روزنامه صداقت داردجواب دهد چگونه کسی که لقب عالیجناب سرخ پوش لقب میگرفت وبا کسانیکه این لقب را برای اوبکارمیگرفتندودو دیدگاه متفاوت داشتند وچراباهم متحدشده اند؟
  • ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    اندکی صبر سحر نزدیک است.........
  • شجاعیان ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    یک موء من فحش وناسزا نمیدهد چون میداندگناه کبیره است بنابراین چون طرفداران احمدی نژادبه این امرواقفندسعی میکندازاین گناه دوری کنند. بنابراین هم چون الفاظی اززبان مخالفین ایشان گفته میشودچون همانگونه که تاحا لا دیده ایم انهاهیچ ابایی از تهمت زدن ناروابه این مردساده زیست وامیرکبیرزمان ندارند.وبدانندخداناظربراعمال مااست.
  • آرش ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    احمدی نژاد با تمام خوب و بدش بعد از حضرت آقا بهترین رییس دولت در جمهوری اسلامی بود انشاالله دولت دوازدهم مزین به نامش خواهد شد
  • ناشناس ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    درود بر دکتر احمدی نژاد دلاور.
  • ناشناس ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    هوس تورم 40 درصدی کردیا
  • ناشناس ۰۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    حماقتت در اینه که همه چیز رو در ساده زیستی می بینی
  • مهدی ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    درود بر یار دلخواه رهبری عزیز. احمدی نزادا
  • ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    قربون احمدی نژاد برم
  • ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    قربون احمدی نژاد برم
  • احمد ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    ما پیشرفت و رفاه و ازادی را در سایه اسلام ناب محمدی میخواهیم والا 37 سال در برابر مستکبران عالم نمی استادیم و اما اصلاح که افساد طلبان در فتنه 88 ازادی رای مردم را مسخره کردند و جلوی رفاه و پیشرفت کشور را هم برای 8 ماه بطور مستقیم و تا امروز بطور غیر مستقیم گرفتند
  • 110 ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    لااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااایک
  • ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    دوست عزیز کل ملت ایران منتظره
  • سلیمانی1404 ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    سلام داداش یادت رفته بقیشو بنویسی درود بر اصلاح طلبای داعشیه صهیونیست تنها کسی که از اصلاح طلبا حمایتشو علنی نکرده بود وهابیهای کفتار صفت گرگ منش بودن که الحمدلله اونا هم علنی شد
  • سلیمانی1404 ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    شیر مادرت حلالت یاعلی
  • سلیمانی1404 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۲
    0 0
    وزیر کشور : از طرف مردم انقلابیه ایران و همچنین از طرف رهبری ایران هیچگونه حرفی را نمیپذیرم حتی اگر بر حق هم باشد چرا ؟؟؟؟؟ چون فشار پذیر نیستم اما از طرف حاج اقا خاطره یا جان کری جونمون اگر چیزی بخوان فقط کافیه یه تک بزنن تا به جای کلاه هم کلاه براشون بفرستیم هم سر صاحب کلاهو زنده با اصلاحات زنده باد وهابیت زنده باد صهیونیزم زنده باد اسلام ناب امریکایی زنده باد انگلیس و عمامه های انگلیسی تا همشونو به حق امام زمان با کمک امام زمان و امام خامنه ای هر چه سریعتر به درک واصل کنیم انشاالله اللهم عجل الولیک الفرج
  • ناشناس ۰۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۳
    0 0
    بدجوری دچار توهم شدی
  • لیلی ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۴
    0 0
    اصلاحات نمونه ناب و اصیل ادمای ندید بدید و دهن بین اگه رای نیارن به توحش و ادمکشی رو میارن که نمونه بارزش رو دیدیم که خودشونم انکار نمیکنن ولی روی سنگ پاشون باعث میشه همچنان همه جا اظهار فضل فرمایند اگه رای بیارن و یا برجامشون با خفت امضا بشه بازم فرمان بریزید تو خیابون صادر میشه اما برای اثبات حقانیت ساختگی حالا هم که 4تا دونه اونم فقط تو تهران رای اوردن شیپور دستشون گرفتن و برای بقیه تعیین تکلیف میکنن نه یه ذره متانت نه عزت نفس نه حیا در این جماعت دیده نمیشه و البته نه یه ذره فکر و منطق گوش به فرمان رؤسای بزرگ از جمله بی بی سی عزیزشون! احمدی نژاد و اصولگرایان از هم فاصله گرفتن برای اینکه احمدی نژاد خودشو چسبوند به مردم وقتشو صرف حزب و حزب بازی نکرد هرکس با مردم باشه مخالف زیاد داره از دوست و دشمن و اما حرف خدا حسبنا الله و نعم الوکیل خدا برای او کافیست و بهترین وکیل برای او و طرفداراش و هز زمان به انان گوییم در زمین فساد نکنید گویند ما فقط اصلاح طلبانیم بدانید انان همان مفسدانند ولی نمیدانند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس