کد خبر 542240
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۱:۵۱

یک رسانه عربستانی با تمرکز بر انتخابات ایران نوشت: انتخابات ایران نگاه اجمالی به توازن قوا در بدنه حکومت ایران و بسیار شبیه به نبرد جمهوریخواهان و دموکرات‌های آمریکا است.

به گزارش مشرق، روزنامه «الشرق الاوسط»  وابسته به دولت عربستان سعودی که دفترش در لندن، پایتخت انگلیس قرار دارد، در گزارشی پیرامون «انتخابات ایران و نتایج حاصل از آن » با انتخاب و انتشار تصویری هدفمندانه از یک روزنامه اصلاح طلب ایران که «حسن روحانی» رییس جمهور و «اکبر هاشمی رفسنجانی» از روسای جمهوری پیشین مشاهده می‌شدند، نوشت: انتخابات ایران کماکان جالب است زیرا نگاه اجمالی به توازن قوا در بدنه رژیم ایران دارد و بسیار شبیه به نبردهای حزب جمهوریخواه و دموکرات‌ آمریکا است.

این روزنامه در ادامه در حالی که سعی دارد بیزاری مردم از نظام را القا کند مدعی شد که تشخیص حضور مردم در پای صندوق‌های رای گیری سخت است زیرا تایید داده‌های رسمی ایران دشوار است و همچنین نسبت چهار سال قبل و انتخابات سراسری 4 درصد افت شرکت کننده وجود داشته یعنی توافق هسته‌ای با غرب و آمریکا نیز نتوانست حضور انبوه مردمی را که حسن روحانی بدان دل بسته بود، فراهم کند.

این رسانه با پرداختن به رقابت بین ائتلاف روحانی - رفسنجانی با برخی دیگر در مجلس خبرگان رهبری این ائتلاف را «پیروزی بزرگ» آن‌ها با کسب 16 کرسی در مجلس خبرگان نام نهاد.

الشرق الاوسط در بخشی دیگر نوشت: تلویزیون‌های فارسی زبان «بی‌بی‌سی» و «صدای آمریکا» در تضاد با رسانه‌های  شنیداری و دیداری دولتی ایران به جبران مافات پرداخته و به بیان نقطه نظرات میانه‌روهای ایران کمک کردند. این در حالی است که اصولگرایان بسیاری از خبرگزاری‌ها و تعدادی روزنامه‌های ایران را در کنترل خود دارند. البته میانه‌روها به تلافی این مورد، خبرگزاری رسمی ایران(ایرنا) و برخی روزنامه‌های دیگر را با سرمایه‌های آیت‌الله هاشمی رفسنجانی یا رفقای بازاری‌ وی در اختیار داشتند.

این رسانه دربار آل سعود در توصیف مواضع حاضرین در انتخابات ایران نوشت: با وجودی که نتایج حاصل از انتخابات ایران تغییر قدرت فریبنده را در این کشور ایجاد نمی‌کند، اما انتخابات روز جمعه تقویت مواضع آن‌هایی بود که در پی گزینه‌ای چینی، یعنی تمرکز بر رشد اقتصادی همگام با ارتباط خوب با خارج کشور و سرکوب هرگونه مخالف داخلی هستند (میانه‌روها و اصلاح طلب‌ها) و دیگری (اصولگرایان) آن‌هایی که به دنبال گزینه کره شمالی هستند، یعنی نظام اقتصادی بسته‌ای که در داخل وضعیت را سخت کرده و در خارج کشور ماجراجویی می‌کند که البته این گروه در این انتخابات به ویژه در تهران و برخی شهرهای مهم شکست سنگینی خوردند.

این نشریه در خاتمه نوشت: گروه روحانی-رفسنجانی خواهان روابط بهتر با آمریکا و انگلیس است اما رقیب آن‌ها راهبرد نگاه به شرق و ائتلاف با روسیه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس