کد خبر 540126
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰

خودداری از جلوگیری از عملیات مقاومت در مرزهای مشترک با سوریه و همچنین دست رد بیروت به درخواست عربستان و ترکیه برای استفاده از فرودگاه نظامی القلیعات در شمال لبنان به منظور حمایت از تروریست‌های تکفیری همگی در تصمیم اخیر عربستان علیه لبنان نقش داشته است.

 به گزارش مشرق، نگاهی به برخی تحولات روابط  لبنان و عربستان نشان می دهد برخی مواضع لبنان از جمله مخالفت فرماندهی ارتش با درخواست ریاض مبنی بر توقف عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی تکفیری و دست رد بیروت به درخوست عربستان و ترکیه برای استفاده از فرودگاه نظامی القلیعات در شمال لبنان به منظور حمایت از تروریست های تکفیری در تصمیم اخیر عربستان علیه لبنان نقش داشته است.

 روزنامه السفیر لبنان در گزارشی نوشت، نگاهی به برخی تحولات روابط  لبنان و عربستان حقایقی را فاش کرده و نشان می دهد که مخالفت فرماندهی ارتش لبنان با درخواست ریاض مبنی بر توقف عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی تکفیری وخودداری از جلوگیری از عملیات مقاومت در مرزهای مشترک با سوریه و همچنین دست رد بیروت به درخوست عربستان و ترکیه برای استفاده از فروگاه نظامی القلیعات در شمال لبنان به منظور حمایت از تروریست های تکفیری همگی در تصمیم اخیر عربستان علیه لبنان نقش داشته است.

پیش بینی سیاست‌های نسل دوم سران سعودی دشوار است

اگر در زمان نسل اول آل سعود امکان پیش بینی سیاست های سعودی ممکن بود در زمان نسل دوم این کار بسیار سخت شده است تا جایی که هر احتمال سیاسی وجود دارد، گویی در پادشاهی جدید شکستن طلسم ها و دست یافتن به کلیدها برای باز کردن قفل ها و ورود به دیوان پادشاهی و شناختن مراکز قدرت سعودی سخت شده است.

این چهره مه آلود تفسیری قانع کننده در خصوص تصمیم سعودی برای متوقف کردن به اصطلاح هبه های چند میلیارد دلاری برای تجهیز ارتش و نیروهای امنیتی لبنان را مشکل کرده است.

مواضع ضد و نقیض سعودی در قبال لبنان

همچنین بسیار سخت بتوان متوجه شد که چرا سران سعودی به ویژه « محمد بن سلمان» جانشین ولی عهد بازگشت « سعد الحریری» رئیس حزب جریان المستقبل به بیروت را تبریک گفت تا پس از آن این تصمیم را که مثل بمب منفجر شده است، علنی سازد، گرچه در پرتو بسیاری از شاخص های قبلی انتظار چنین اقدامی از عربستان می رفت اما زمان آن یعنی همزمان شدن این تصمیم با بازگشت سعد الحریری به بیروت آن هم پس از غیبتی طولانی غیرمنتظره است.

انتظار می رفت سعد الحریری به لبنان بازگشته تا صفوف جریان المستقبل و هواداران خود در گروه 14 مارس را که ازهم گسیخته شده است، برای شرکت در چند انتخابات آینده از جمله انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای شهر یکپارچه سازد، اما ناگهان خود را در برابر چالشی و خط مقدم دفاع از عربستان و  درگیری های آشکار آن با ایران و همپیمانان منطقه ای آن دید.

همچنین از سعد الحریری انتظارمی رفت ضمن اتخاذ و اعلام یک موضع سیاسی روشن نسبت به « درگیری بزرگ» بی طرفی اعلام نکند.

اقدامات سعد الحریری رضایت عربستان را جلب نکرد

به هر حال سعد الحریری در صدور « بیانیه وزارتی» جدید دولت  « تمام سلام» سهم زیادی بر عهده گرفت هر چند  این بیانیه برای سعودی ها کافی نبود زیرا انتظارات آنان بیش از این بود و تنها چند ساعت بعد رئیس جریان المستقبل نمایش طرح « امضای میلیونی » سند همبستگی با آل سعود را اجرا کرد تا هیات وزارتی دولت لبنان آن را در جریان سفر به پایتخت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس به ویژه ریاض به همراه داشته باشد.

پیش بینی می شد به مناسبت امضای این سند به اصطلاح همبستگی با آل سعود مراسمی در مناطق مختلف لبنان از جمله صیدا، عکار، اقلیم ، الشوف ، کسروان و البقاع و بیروت برگزار شود.

اما هیچکدام از این اقدامات الحریری و دوستانش نه تنها با واکنش مثبت سعودی ها مواجه نشد، بلکه سران سعودی این اقدامات  را کافی ندانستند و به همین دلیل به همراه امارات و بحرین تصمیم گرفتند شهروندان خود را از سفر به لبنان منع و از اتباع مقیم خود در لبنان نیز بخواهند که این کشور را ترک کنند.

لحن سرزنش آمیز عسیری علیه لبنان

نکته قابل ملاحظه اینکه «علی عواض عسیری» سفیر سعودی در لبنان گفت: خطائی که لبنان علیه سعودی مرتکب شده، بزرگ است و باید تصحیح شود.

جالب اینکه برخی در بیروت شایع کردند « نبیه بری» رئیس مجلس لبنان به جای سفر به بروکسل بهتر بود سوار هواپیمایی می شد که وی را به ریاض منتقل کرده و در آنجا از سران سعودی درخواست می کرد که از تصمیم خود برای توقف به اصطلاح بخشش های مالی به ارتش لبنان منصرف شود و در این صورت شاید خطای لبنانی ها تصحیح می شد.

اما این فرض در مورد نبیه بری که با عبارت «چه بسا» به کار رفته است، با ادبیات سیاسی و محاسبات وی که امیدوار بود در زمانی کاملا متفاوت از شرایط کنونی از عربستان دعوت رسمی دریافت می کرد، هیچ سنخیتی ندارد.

در این میان باید در نظر داشت در شرایطی که روسیه و آمریکا تلاش دارند پیش از شروع شمارش معکوس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آغاز تابستان آینده،  برنامه مشترک خود در سوریه را از نظر سیاسی و میدانی به اجرا در آورند اما سعودی ها تلاش دارند در این مسیر کارشکنی و مانع تراشی کنند.

به عبارت بهتر عربستان با این کار به دنبال این است که بحران سوریه و دیگر پرونده های منطقه و روابط آمریکا و ایران در روند انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را تحت تاثیر قرار دهد به گونه ای که تصمیم گیری در خصوص این پرونده ها به دولت آینده آمریکا کشیده شود.

اما در این میان این سئول مطرح است که  آیا سعودی ها در نظر دارند برای  لبنان درخواست هایی را مطرح کند که بیروت از نظر سیاسی و امنیتی توان و تحمل آن را ندارد؟

پاسخ این سوال برای بیشتر مقامات رسمی و سیاسی لبنان کاملا روشن و بدیهی است و آن اینکه  این به نفع سعودی ها نیست.

سئوالات دیگری نیز در این ارتباط مطرح است از جمله اینکه:

1- آیا اینکه سعودی ها و ترک ها به گزینه گشایش جبهه شمال لبنان و به طور مشخص گذرگاه وادی خالد در روزهای آغاز سال جدید  فکر می کردند، صحت دارد؟

آیا درست است که موضع مخالفت جویانه و قاطع آمریکایی ها برای حفظ ثبات لبنان مانع این گزینه سعودی – ترکی شد؟

2- آیا درست است که برخی سازمان های غیردولتی در شمال لبنان با پوشش و حمایت سیاسی  در برخی از اردوگاه های آوارگان سوری سرشماری کرده و به طور خاص درصدد شناسائی آن دسته از جوانان سوری برآمدند که خدمت سربازی را در ارتش سوریه گذرانده و چنانچه از آنان درخواست شود قادر به حمل سلاح هستند؟

3- آیا درست است که گزینه بازسازی « سپاه طرابلس لبنان» بار دیگر مطرح شده است؟چرا شایعاتی مبنی بر آغاز عملیات مسلح کردن اهالی برخی مناطق لبنان واقع در نزدیکی مرزهای سوریه شنیده می شود؟

4- آیا این صحت دارد که سعودی بارها و در مناسبت های مختلف از فرماندهی ارتش لبنان درخواست کردند که برای استفاده از سلاح و مهمات فرانسوی و آمریکایی در چارچوب کمک های مالی عربستان، تضمین های مشخصی  بدهد؟

آیا این تضمین ها شامل جبهه عرسال و القلمون می شود؟

سوال دیگر اینکه آیا ارتش از دادن چنین تضمین هایی خودداری کرد و حاضر نشد اقدامات خود در مرزهای لبنان با سوریه علیه گروه های تروریستی را کاهش دهد و همچینن جلوی تحرکات حزب الله در مرزهای شرقی را بگیرد؟

5- آیا درست است که یک کشور عضو به اصطلاح« ائتلاف اسلامی» از ارتش لبنان سئوال کرد که  امکان استفاده از فرودگاه نظامی القلیعات در شمال لبنان وجود دارد و جواب ارتش لبنان منفی بوده است؟

بهانه تراشی عربها در مبارزه لبنان علیه تروریست‌ها

6- آیا درست است که ارتش لبنان از یک کشور عرب حوزه خلیج فارس خواسته است موشک های هوا به زمین در اختیار آن قرار دهد تا از آن در عملیات نظامی علیه گروه های تروریستی در بلندی های عرسال استفاده کند و این کشور به بهانه این که « منبع اصلی موشک ها یک کشور اروپائی است»، به این درخواست جواب منفی داده است؟

7- آیا این صحت دراد که فرماندهی ارتش لبنان از آمریکائی ها خواسته است تا از سعودی ها بخواهند، دست کم هزینه معامله خرید هواپیماهای سوپر توکانو را بپردازند و« جان کری» وزیرخارجه آمریکا هم این درخواست را در تماسی تلفنی با « عادل الجبیر» همتای سعودیش مطرح کرده است؟

آیا درست است که جواب سعودی ها فقط این بود: معامله های تسلیحاتی را پیگری می کنیم.

و این پاسخی است که عربستان در جواب سئوالات فرانسوی ها در خصوص کمک سه میلیارد دلاری داد است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس