یک نشریه روسی در گزارشی نوشت، دلیل تشدید اقدامات ترکیه در سوریه و عراق، دلگرمی آنکارا به ناتو است بدین معنا که اگر ترکیه به همراهی عربستان مستقیماً وارد سوریه شوند، ترکیه با روسیه مواجه می‌شود و عربستان با ایران.

به گزارش مشرق، «باریس جیریلفسکی» کارشناس ارشد روس در مسائل بین‌الملل در گفتگوی اختصاصی با نشریه روسی "سیوودنیا" در تحلیل تشدید بحران سوریه در پی احتمال اعزام نیروی زمینی عربستان به سوریه نوشت ترویج ایده نئوعثمانی گری توسط ترکیه در شرایط بحران شدید در خاورمیانه به‌طورقطع فضای منطقه را متشنج‌تر ‌کرد، اما آنچه بیش از همه از حساسیت زیادی برخوردار است و مذاکرات صلح سوریه را بی‌نتیجه و بی‌فایده می‌کند، تصمیم عربستان سعودی مبنی بر اعزام 150 هزار نیروی زمینی به سوریه است که مسلماً آتش جنگ سوریه را شعله‌ورتر خواهد کرد.

وی افزود: «به‌تازگی جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت، اگر روسیه و ایران بشار اسد را مجاب به پذیرفتن شروط آن‌ها نکنند، آمریکا و جامعه جهانی دست روی دست نخواهند گذاشت و احتمال اعزام نیروی زمینی به سوریه وجود دارد. مقامات آمریکایی به‌صورت مکرر اقدام تحریک‌آمیز عربستان سعودی را مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه تحسین کردند. این در حالی است که آمریکایی‌ها از عواقب این‌گونه اقدامات آن‌هم در شرایط کنونی کاملاً آگاه‌اند. گفتنی است باراک اوباما بارها و بارها گزینه ورود نیروی زمینی آمریکا به سوریه را حذف کرد، چراکه آمریکایی نه توانایی کافی برای یک ماجراجویی دیگر را دارند و نه هزینه کافی. اما عربستان به نیابت از آمریکا این اقدام را انجام می‌دهد. درواقع آمریکا به‌گونه‌ای سیاست مطیع سازی را در عربستان سعودی پرورش داد که ریاض به‌صورت ناآگاهانه و بدون در نظر گرفتن پیامدهای رفتار بین‌المللی‌اش سیاست‌های واشنگتن را دنبال می‌کند. اما جان کری دقیقاً به اعزام نیروی زمینی آمریکا اشاره نکرد فقط گفت نیروی زمینی اضافه می‌کنیم که منظورش همان اعزام نیروی زمینی عربستان و ترکیه است. چراکه آمریکا بعد از شکست در عراق و افغانستان این بار قصد ندارد آن را در سوریه با تلفات جانی بالا تکرار کند، بلکه مزدورانش را به میدان جنگ می‌فرستد. علاوه بر این آمریکا از ادامه جنگ در سوریه متضرر نمی‌شود، بلکه این کشورهای منطقه هستند که ثبات و امنیت آن‌ها در گروی نابودی گروه تروریستی داعش است.»

به گفته وی، عربستان سعودی از هر تلاشی برای تضعیف ایران استفاده می‌کند و به نظر می‌رسد هدف اصلی عربستان سعودی از اعزام نیروی زمینی به سوریه منحصراً جلوگیری از تحکیم قدرت ایران در منطقه است، این در حالی است که ایران و روسیه ازجمله کشورهایی هستند به معنای واقعی کلمه با تروریست‌ها در سوریه و عراق مبارزه می‌کنند، البته مقامات ایرانی، تصمیم عربستان مبنی بر اعزام نیروی زمینی به سوریه را بلوف می‌خوانند و بر این باورند که این‌یک نوع عملیات روانی علیه ایران است. علاوه بر این فرماندهان نظامی ایران، عربستان را به قورباغه هفت‌تیرکش تشبیه کردند. اگر به اقدامات اخیر عربستان از تجاوز به یمن تا تشکیل چندین ائتلاف نگاه کنیم در حقیقت عربستان مانند یک عروسک خیمه‌شب‌بازی عمل می‌کنند.

کارشناس روس خاطرنشان می‌کند: «اگر عربستان این امکان و این توانایی را داشت، قطعاً خیلی وقت پیش به یمن نیروی زمینی اعزام می‌کرد. ایالات‌متحده آمریکا، عربستان سعودی و اسرائیل جنگ‌های چندگانه‌ای را با مشارکت گروه‌های تروریستی مختلف در سوریه راه انداختند و هدف آن‌ها حفظ بقای اسرائیل است.»

از دیدگاه کارشناس روس، دلیل تشدید اقدامات ترکیه در سوریه و عراق، دلگرمی آنکارا به ناتو است بدین معنا که اگر ترکیه به همراهی عربستان مستقیماً وارد سوریه شوند، ترکیه با روسیه مواجه می‌شود و عربستان با ایران. در این صورت معادلات هم در سطح منطقه‌ای و هم در سطح بین‌المللی تغییر خواهد کرد. البته ناتو قصد ندارد با روسیه رو درو شود، چراکه رویارویی ناتو با روسیه به جنگ جهانی سوم منجر خواهد شد. بنابراین نیروی اعزامی عربستان و ترکیه به سوریه در نطفه خفه خواهد که خودشان نیز بر این امر واقف‌اند. تشدید بحران در سوریه به نفع هیچ‌کدام از کشورهای منطقه و هم‌جوار نیست. به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال آخرین برگ برنده خود هستند. بنابراین کشورهای منطقه باید بر این واقعیت آگاه باشند که اروپا و آمریکا شاید به‌صورت مقطعی قربانی تروریسم شوند اما ثبات آن‌ها تأمین است و ذکر این نکته لازم است که گروه تروریستی داعش از سوی برخی کشورهای منطقه حمایت می‌شود و آن‌ها هنوز حمایت خود را از داعش قطع نکرده‌اند به همین دلیل است که هنوز قدرت جنگیدن را دارد. در حقیقت کشورهای زیادی در قالب داعش با روسیه، ایران، سوریه و عراق می‌جنگند. فراموش نکنیم که جنگ و تروریسم در منطقه خاورمیانه جریان دارد نه در اروپا و نه در آمریکا.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس