آیا دخالت مستقیم وزیر اطلاعات در انتخابات و حضور در همایش یک حزب سیاسی، قانونی است؟ این تنها وی نبوده که به نفع جناح خود تبلیغ کرده بلکه از معاون اول دولت گرفته تا سخنگو و برخی دیگر از مسئولان دولتی به دنبال دخالت در انتخابات هستند.

گروه سیاسی مشرق - حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات و کاندیدای پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری عصر دیروز (سه‌شنبه) در مراسم انتخاباتی صدای ملت در ورزشگاه شیرودی تهران خطاب به حاضرین گفت: «کسانی را به مجلس بفرستیم که به جای هیجانات و فریادهای عاطفی با سرپنجه عقلانیت و در پیش گرفتن اعتدال سؤال‌های کشور را عاقلانه حل کند و ان‌شاءالله با مشارکت حداکثری مردم یاران اعتدال وارد مجلس شوند.» [1]

این بخش از اظهارات وزیر، نکاتی را به ذهن متبادر می‌کند که در ادامه ملاحظه می‌فرمایید:

1. این اقدام وزیر اطلاعات با قانون انتخابات مجلس در دو موضع مغایرت دارد. در ماده 59 قانون انتخابات مجلس آمده است:

«انجام هرگونه فعالیت تبلیغاتی از تاریخ اعلام رسمی اسامی نامزدها برای نامزدهای نمایندگی مجلس از صداوسیما و میز خطابه نمازجمعه و یا هر وسیله دیگری که جنبه رسمی و دولتی دارد و فعالیت کارمندان در ساعات اداری و همچنین استفاده از وسایل و سایر امکانات وزارتخانه‌ها و ادارات، شرکت‌های دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداری‌ها و شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به آن‌ها و نهادها و مؤسساتی که از بودجه عمومی (به هر مقدار) استفاده می‌کنند و همچنین در اختیار گذاشتن وسایل و امکانات مزبور ممنوع بوده و مرتکب مجرم شناخته می‌شود.»

بر اساس این ماده‌قانونی اقدام وزیر اطلاعات در تبلیغ فهرست صدای ملت و حضور در این همایش انتخاباتی غیرقانونی است.

از سوی دیگر در قانون انتخابات مراجعی چهارگانه برای تشخیص صلاحیت افراد در نظر گرفته شده است و وزارت اطلاعات یکی از این مراجع چهارگانه است. در ماده 48 قانون انتخابات مجلس آمده است:

«وزارت کشور و شورای نگهبان پس از وصول مشخصات داوطلبان، روزانه لیست کامل آنان را تهیه و به منظور بررسی سوابق آنان در رابطه با صلاحیت‌های مذکور در این قانون به وزارت اطلاعات، دادستانی کل، سازمان ثبت‌احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌الملل در مرکز ارسال می‌دارد. مراکز مزبور موظف‌اند ظرف پنج روز نتیجه بررسی را با دلیل و سند به وزارت کشور و شورای نگهبان اعلام نمایند.» [2]

در این ماده یکی از مراجع استعلام وزارت کشور و شورای نگهبان، وزارت اطلاعات اعلام شده و بر این اساس از وزیر اطلاعات انتظار می‌رود که جانب بی‌طرفی را نسبت به گروه‌های مختلف رعایت کرده و در همایشی که وابسته به یک گروه انتخاباتی است حضور پیدا نکنند، زیرا با حضور وزیر اطلاعات در این‌گونه همایش‌ها این شائبه به وجود می‌آید که ممکن است وزارت اطلاعات درباره نتایج استعلام کاندیداهای «صدا ملت» تساهل و یا کم‌کاری را روا داشته است.

                   حضور غیر قانونی وزیر اطلاعات در تجمع انتخاباتی/ حمایت نماینده دولت از یک جریان سیاسی!

2. دولت یازدهم بارها و بارها شعار قانون‌گرایی را مطرح کرده است، اما در عمل به این شعار عمل نکرده است. رییس‌جمهور در همایش استانداران و فرمانداران در اوایل بهمن ماه در اعتراض به عملکرد شورای نگهبان گفته بود:

«کسی که می‌خواهد برود نماینده مجلس شود، می‌گویند باید متعهد به دین بوده و التزام به قانون اساسی را داشته باشد، اما پس محیط‌زیست، بیکاری، صنعت، مدیریت چه می‌شود؟ ما باید بهترین‌ها را به مجلس بفرستیم، به ویژه در چنین شرایط منطقه‌ای و فشار نفت باید افرادی شایسته به مجلس ورود پیدا کنند و همان‌طور که رهبری فرمودند؛ مر قانون اما نه مر سلیقه در نظر گرفته شود.» [3]

با توجه به این شعارهای رییس‌جمهور سؤالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که آیا دخالت مستقیم وزیر اطلاعات در انتخابات و حضور در همایش یک حزب سیاسی عدم رعایت قانون نیست؟

3. در نکته سوم باید متذکر شد که این تنها وزیر اطلاعات دولت یازدهم نبوده که فعالیت علنی انتخاباتی داشته و به نفع جناح مدنظر خود تبلیغ کرده است، بلکه از معاون اول دولت گرفته تا سخنگو و برخی دیگر از مسئولین دیگر دولت به دنبال دخالت در مجلس دهم هستند. به مثال‌های زیر توجه کنید:

نوبخت، سخنگوی دولت، می‌گوید: «دولت همواره از اصلاح‌طلب‌های معتدل به‌دلیل نوع نگاهی که به دولت دارند سپاسگزار است و اینکه در مجلس آینده اصلاح‌طلب‌ها و اصول‌گرایان معتدل حضور داشته باشند برای مجلس یک نقطه قوت است، همان‌گونه که حضورشان برای دولت یک نقطه قوت است.»

جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور، در همایش کارگزاران می‌گوید: «کارگزاران امسال باید این نقش را بیش‌ازپیش ایفا کنند، زیرا امسال سال انتخابات است، اگر مجلس خوبی شکل نگیرد کار دولت ناتمام خواهد بود. باید به یک هم‌گرایی بین اصلاح‌طلب‌های معتدل و اصول‌گرایان اصیل اندیشید. باید به دنبال یک مجلس معتدل بود.»

یونسی، دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقلیت‌ها و اقوام، می‌گوید: «مهم‌ترین برنامه‌ای که اکنون باید آن را پی گیریم انتخابات مجلس شورای اسلامی است که باید همان‌گونه که در انتخابات ریاست جمهوری با شعار اعتدال مردم به پای صندوق‌های رأی آمدند در انتخابات مجلس نیز چنین اتفاقی بیفتد.» [4]

این اظهارات نشان می‌دهد که مسئولین دولتی قصد ورود مستقیم به عرصه انتخابات مجلس و دخالت در این قوه را دارند و معلوم نیست قانون و بی‌قانونی چه معنایی دارد؟ تحلیل‌گران معتقدند به‌واسطه رفتار غیرقانونی وزیر اطلاعات، شورای محترم نگهبان می‌تواند بنا بر نظارت استصوابی، به عدم صلاحیت علوی برای ورود به خبرگان رهبری رأی دهد.

باید صبر کنیم و ببینیم وزیر اطلاعات درباره این رفتار خود چه جوابی برای افکار عمومی دارد و آیا شورای نگهبان واکنشی به این اقدام نشان خواهد داد؟



http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13941204001218-[1]

http://www.parliran.ir/index.aspx?siteid=1&pageid=229-[2]

http://alef.ir/vdccseq1s2bqii8.ala2.html?326211-[3]

http://www.rajanews.com/news/229699-[4]


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 34
  • ناشناس ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    اعضاء کابینه دولت باید در انتخابات بی طرف باشند .
  • ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    احمدى نژاد رو يادتونه با مشائى اومد وزارت كشور
  • هادی ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    عجب سوزشی !!!!!!
  • ۰۱:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    کار خلاف قانون صورت نگرفته ایشون هم کاندیدای مجلس خبرگان هستن و می تون برای خودشون تبلیغات کنن و هم میتون عقیده شخصی خودشون را بیان کنن
  • ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    عجب اوضاعی شده!
  • شایان ۰۳:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    واقعا متاسفم نه واقعا متاسفم نه ندونستی چی شد واقعا متاسفم
  • پويا ۰۶:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    بايد طرحي از سوي نمايندگان مجلس ارائه شود تا وزير اطلاعات مستقيماً توسط رهبر انقلاب انتخاب شود به نظر ميرسه در هيچ دولتي به وزارت اطلاعات به عنوان يكي از اساسي ترين ركن امنيت كشور دقت كافي نميشود در دولت قبل هم دخالتهاي بيجاي رئيس جهمهور(احمدي نژاد) كار را به جايي رساند كه باعث دخالت رهبري در اين موضوع شد يا در دولت اصلاحات ...
  • ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    مشرق یادت شما اصول گرایان و اصلاح طلب برای همراهی احمدی نژاد با مشایی چه غوغایی به پا کرده بودید حالا تحویل بگیر
  • قاسم ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    وای به روزی که بگندد نمک!مجری قانون و رفتار خلاف قانون؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    باید از طرف قوه قضاییه پیگیری بشه.
  • بنده خدا ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    این وزیر محترم نیز در جلسه ای قبلا با حضور دولت اصلاحات نیز شرکت کرده بود که این کار نیز با قانون منافات دارد
  • ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    مگر ایشان برای نمایندگی مجلس خبرگان کاندید نیستن ..خوب امده واسه خودش به عنوان نامزد تبلیغ کنه
  • ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    احمدی نژاد هم کار اشتباهی کرد
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    جالبه در سال 88 یکی از ادعاهای اقایان برای تقلب دفاع مجری انتخابات از یک جریان بود حالا که خودشون دقیقا همون کار را می کنند
  • ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    همین وزیر اطلاعات با برخی سران فتنه در مجلسی همنشین شده بود و عکسش همه جا منتشر شد کلا چه دولت چه وزراش و چه طرفدراش ، وقتی کاری رو که خودشون میخوان انجام بدن ، نه قانون براشون مهمه نه چیز دیگه ای فتنه ی 88 رو یادمون نرفته
  • علوی ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    البته مثل خیلی از قوانین کشور که جامع و مانع نیست قانون انتخابات هم به همین شکله چطور کسی که مسئولیت داره می تونه به عنوان نامزد در انتخاباتی شرکت کنه و در عین حال بی طرف هم باشه
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    مگر حضرت امام (ره) نفرمود اینها باید بی طرف باشند؟
  • ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    نکته بسیار مهم: اگر چنان چه همه به اسامی مشترک هر سه فهرست خبرگان رای بدهند، مشترکین لیست ها آراء بسیار زیادی خواهند آورد و آیات جنتی، مصباح و یزدی ممکن است یا بسیار کم رای بیاورند، یا حذف شوند. باید سریعتر در این خصوص تصمیم گرفته شود. به هرحال مشترکین لیست ها حتما رای خواهند آورد. لذا یا باید به آن ها رای نداد، یا جایگزین کرد که آرای این سه بزرگوار حفظ شود.
  • نکته سنج ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    تا زمانیکه ساختار اطلاعاتی، وزارتخانه باشد و وزیر آن از سوی دولت انتخاب شود؛ مشکل جهت گیری سیاسی و عدم نظارت کافی استمرار می یابد. بایستی وزارت اطلاعات تبدیل به سازمان شود.
  • امیر تبریز اوغلی ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    استیضاح کابینه دولت
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    ای وای سوختی!!!!! بشین رو یخ!!
  • ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    مگر جنتی مقام ندارد بس چرا رفته قرچک؟؟؟
  • مهدی ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    متاسفانه از این دولت جز شعار چیز زیادی ندیدیم.اکثر کارکنان این دولت برای حمایت از طرفدارانشون دارند هرکاری میکنند وحتی از ثروت افراد سابقه دار مانند کرباسچی وغیره برای تبلیغات وجلب آرای مردم استفاده میکنند.
  • ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    رفته قرچک.امانرفته تواعتلاف که
  • ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    طبق قانون یکی از مراجعی که نباید هیچ گونه همکاری و هواداری از جریانات را در انتخابات داشته باشد وزارت فخیمه اطلاعات است!!!
  • مرتضیsk ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    در ماده دوازده قانون تاسیس وزارت اطلاعات برای جلوگیری از آفت‌هایی این‌چنینی که پیامدهایی چون تاثیرگذاری منافع سیاسی و جناحی در اقدامات وزارت را به دنبال دارد در ارتباط با کارمندان وزارت اطلاعات‌ آمده است: هيچيك از كاركنان اين وزارتخانه و سازمان‌هاي حفاظت اطلاعات و واحدهاي اطلاعاتي نبايد عضو هيچ حزب يا سازمان و گروه سياسي باشند
  • ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    آقا چرا پیغام ها رو سانسور می کنی!! نکنه شما هم داری از علوی دفاع می کنی این آقایون هرحرفی که دلشون می خواد می زنن اون وقت شما مطلب حق رو سانسور میکنی که ارشاد گیر نده!!!!!!
  • ایرانی ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    کارمندان نه وزیر
  • مهدی اسدی ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام علیکم : واقعآ از وزیر اطلاعات بعید و ؛ با عث تا سف است . هم قدرت دارد ؛ هم وابسته به خاندان سیادت است ؛ هم عضو مجلس خبرگان است ؛ هم می خواهند امنیت و عدالت را در جامعه پیاده کنند و ... بماند . اگر ایشان قانون را رعایت نکنند پس ننه بزرگ من باید قانون را رعایت کند !!!!
  • مرتضیsk ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    ایرانی ۱۱:۵۳ تفسیر قانون شما بسیار قانونیـست !
  • ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    وزیر هم از کارمندان محسوب میشه. مدیران هم کارمندند. تفاوتی نداره. مگر وزیر فیش حقوقی نداره؟ کار ایشون زشت و غیر قابل دفاعه.
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    خوب روحانی هم نامزد مجلس خبرگان است پس ایشون هم طبق قانون من در آوردی شما باید در متینگ انتخاباتی شرکت کنه !
  • ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    وقتی وزیر اطلاعات ما از این کارها می کنه از بقیه چه انتظاری میشه داشت /
  • ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    اونوقت تو متینگ یک حزب برای خودش تبلیغ کنه ؟
  • ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    ایرانی عزیز اگر وزیر اظلاعات باشه که کارش سخت تره و بیشتذ باید مواظب کارهاش باشه ! پس باید گفت این قوانین شامل این دولت نمیشه و فقط شامل دولت قبل است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس