وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره ترک جلسه کتاب‌خوانی هنرمندان پیشکسوت که موجب گلایه داریوش ارجمند شده بود،گفت: من به دلیل حضوردر جلسه‌ای دیگر جلسه را ترک کردم و این موضوع کاملا اتفاقی روی داد.

به گزارش مشرق، «علی جنتی» در حاشیه رونمایی از پروژه ملی ویدئو درخواستی (سند) در پاسخ به این سوال که آیا این پروژه با توجه به اینکه پروژه‌های تصویری زیرمجموعه سازمان صداوسیماست مجوزهای قانونی را اخذ کرده؟ گفت: این سامانه نمایش درخواستی در طول یک سال و اندی که برای راه اندازی اش تلاش شده، در حقیقت جزو وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است چون ما مسئول محتوا هستیم در حوزه فیلم‌های سینمایی، موسیقی، رسانه‌های دیجیتال. یکی از کارهایی هم که جزو وظایفش است همین راه اندازی vod است که با سایر کشورهایی که در این زمینه اقدام کرده‌اند و امکان دسترسی اهالی کشور خود و سایر کشورها را فراهم کرده‌اند و این کار هم امروز کلید خورد البته یک تفکیک وظایفی با سازمان صداوسیما دارد.

وی افزود: سازمان صداوسیما محصولات خود را در اختیار دارد ولی در vod وظیفه تامین محتوا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و فیلم‌های سینمایی و مستند و حتی تئاترهای ضبط شده و موسیقی می‌تواند روی این سامانه قرار گیرد. خوشبختانه همکاری خوبی نیز با سازمان صداوسیما و وزارت ارتباطات وجود دارد و امیدواریم این کار یک سامانی به خود بگیرد با توجه به گنجینه عظیمی از آثاری که ما در اختیار داریم که شاید بتوان گفت هزاران اثر است که از گذشته و قبل از انقلاب و بعد از انقلاب وجود دارد. همه این ها قابل استفاده برای شهروندان ما در داخل و خارج از کشور است و این فیلم‌ها قابل دوبله و زیرنویس برای کشورهای دیگر است.

وی اظهارداشت: بحث آی پی تی وی کاملا در انحصار سازمان صداوسیماست و ما دخالتی در حوزه کاری آنها نداریم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین در پاسخ به سئوالی مبنی بر ترک جلسه کتابخوانی پیشکسوتان که موجب گلایه داریوش ارجمند نیز شده بود، عنوان داشت: در این‌باره نهاد کتابخانه‌ها و موسسه هنرمندان پیشکسوت توضیح داده است. نهاد کتابخانه عمومی برنامه‌ای در سطح کشور تحت عنوان کتابخوان دارد که در این برنامه از قشرهای مختلف دعوت می‌کند تا کسانی که کتاب‌نوشته‌اند، کتاب خود را عرضه می‌کنند و کسانی هم که کتاب خوب خوانده‌اند، کتاب خوبشان را به دیگران معرفی می‌کنند. این دفعه از هنرمندان پیشکسوت که خیلی‌ از آنها صاحب فکر و اندیشه و کتاب هستند دعوت شده بود و از من هم خواستند که در این برنامه شرکت کنم.

وی افزود: با توجه به کمبود وقت از آنها عذرخواهی کردم در عین حال با اصرار زیاد مسئولان نهاد کتابخانه‌های عمومی گفند شما حداکثر نیم ساعت هم بیایید کافی است. من هم قول دادم که از ساعت 11 و نیم تا 12 بیایم و قدری هم زودتر آمدم و حدود 40 دقیقه وقت گذاشتم. تعدادی از هنرمندان آمدند و کتاب‌های خود را معرفی کردند و استفاده کردیم و ساعت 12 من طبق قرار قبلی باید خارج می‌شدم. این موضوع هم زمان با وقتی شد که آقای ارجمند قصد معرفی کتابشان را داشتند و هیچ نظری هم نسبت به ایشان نداشتیم و کاملا اتفاقی پیش آمد.

جنتی همچنین در پاسخ به این سوال که برخی از هنرمندان داخلی به تازگی برای ادامه همکاری به شبکه‌های خارجی نظیر جم می‌پیوندند آیا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجازه کار و فعالیت دوباره در صورت برگشت به کشور را به آنها می‌دهد یا خیر؟ تصریح کرد: یکی از راه‌های مقابله با مهاجرت همین موضوع vod است. اگر ما بتوانیم اقتصاد فرهنگی و اقتصاد سینما را فعال کنیم چه دلیلی دارد که این‌ها بروند برای شبکه‌های خارجی کار کنند؟ این‌ها می توانند در کشور بمانند و فعالیت کنند و می‌دانند که فیلمشان مخاطب دارد، درامد دارد و می‌توانند استفاده کنند. ما باید از همه امکانات استفاده کنیم. وقتی که سینماگر کار نداشته باشد و بازیگر دعوت به کار نشود و کارگردان فیلمنامه‌ای در اختیار نداشته باشد به جایی می‌رود که بتواند کار کند.

وی درباره ادامه فعالیت این دسته از هنرمندان در صورت بازگشت به کشور تاکید کرد: این بحث دیگری است و نمی‌شود من سرپایی درباره آن تصمیم بگیرم.

وی در توضیح نحوه استفاده از VOD نیز پاسخ داد: این سرویس فعلا کلید خورده و این موضوع منوط به این است که با شرکت‌های بزرگ آی پی که قبلا با انها مذاکره شده که با یک شرایطی انتخاب می‌شوند. از نظر میزان سرمایه‌ای که باید داشته باشند، خصوصیات سرورهایی که باید در اختیارشان باشد، از نظر میزان مخاطبانی که در اختیار دارند. همین اپراتورهای همراه اول و سایر اپراتورها، شرکت‌هایی که واجد این شرایط باشند شرکت‌های تجمیع کننده‌ای هستند که تهیه‌کنندگان و سینماگران فیلم‌های خود را در اختیارشان قرار می‌دهند و آنها هم برای استفاده روی سامانه قرار می‌دهند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که شما پیش از این گفته بودید همه فیلم‌ها صلاحیت اکران عمومی را ندارند، توضیح داد: فیلم‌های جشنواره فجر امسال این مشکل را ندارند‌. نگفتم اکران بعضی فیلم‌ها به صلاح نیست. منظورم این است که بعضی از فیلم‌ها اشکالاتی دارند که باید آنها را اصلاح کنیم تا بتوانیم به نمایش عمومی بگذاریم که در گذشته هم این رویه وجود داشته است. گاهی فیلم‌ها مغایر با فیلمنامه‌ای که مجوز گرفته ساخته می‌شود به همین دلیل باید این مشکل حل شود تا بتوانیم آنها را اکران کنیم و البته نمی‌توانم در این زمینه فیلم خاصی را نام ببرم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا صداوسیما خود را رقیبی برای VOD می‌داند؟ گفت: از خودشان بپرسید.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس