کد خبر 539290
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹

یک مقام برزیلی از تصمیم ایران برای خرید ۵۰ هواپیما و ۱۰۰ هزار تاکسی گازسوز از این کشور خبر داد.

 به گزارش مشرق،‌ یک مشاور رئیس جمهوری برزیل گفت ایران علاقمند به خرید 50 هواپیما از این کشور است و  ایران احتمال دارد برای خرید 100 هزار تاکسی گازسوز از این کشور سفارش دهد.

بر اساس این گزارش مذاکرات برای خرید هواپیماهای امبرائر توسط ایران به همراه خرید مجموعه ای از تاکسی ها، اتوبوس ها و کامیون ها در ماه اکتبر آغاز شده است. در آن زمان وزیر تجارت برزیل به ایران سفر کرده بود.

وزر تجارت برزیل اخیرا اعلام کرد کشورش حاضر است در قبال فروش کالا به ایران یورو و سایر ارزهای غیر دلاری را دریافت کند.

با وجود لغو تحریم ها علیه ایران روابط بانکی این کشور با خارج هنوز عادی نشده است و بانک های خارجی از انتقال ارز به ایران به ویژه دلار خودداری می کنند. با توجه به ممنوعیت مبادلات دلاری بانک های خارجی با ایران که از طریق سیستم بانکی آمریکا انجام شده باشد دولت ایران مجبور است روابط تجاری خود را بر پایه ارزهای دیگر قرار دهد.

خریدهای انبوه ایران در بازار هواپیما تعجب فعالان این بازار و انتقادهای گسترده داخلی را برانگیخته است. ایران تاکنون 118 هواپیما از شرکت ایرباس خریداری کرده و 40 فروند هواپیما نیز از شرکت ای تی آر ایتالیا- فرانسه خرید کرده است. این در حالی است که مذاکراتی نیز با شرکت های بوئینگ آمریکا و امبرائر برزیل در این زمینه جریان دارد.

بر اساس این گزارش حمل و نقل هوایی در سبد هزینه های خانوار ایرانی ها جزو هزینه های لوکس محسوب می شود و تنها 2 درصد از جمعیت کشور را دربر می گیرد. به عقیده تحلیلگران دولت ایران به جای تمرکز بر توسعه حمل و نقل هوایی باید دلارهای آزاد شده را صرف توسعه حوزه های حمل و نقل ارزان تر مثل ریل و جاده کند.

شرکت امبرائر مذاکرات این شرکت برای فروش هواپیما به ایران را تایید کرده است.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    آقا به جای خرید تاکسی راه آهن مملکتو درست کنید
  • ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    یعنی ما باید برای همه کشور های دنیا شغل ایجاد کنیم مگه میشه مگه داریم
  • الف رسول پور ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اقتصاد دولتی که به نفع منافع غرب می کوشد.
  • ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    من موندم چرا وقتي برجام به نتيجه رسيد و تحريم ها رو بر داشتند مردم اقصي نقاط جهان نيومدن تو خيابونها شادي کنند
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    من تا حالا حرکتای انجام شده رو قبول داشتم ولی اینو دیگه گند زدید بابا ملت راست میگن شما بحث ریل و واگن ها رو چرا نمیرید درست کنید این قطار های ما واقعا در شان ایران نیست مال 1000 سال پیشه آدم توش میشینه میمیره تا به مقصد برسه چی بگم که جایی نمیرسه بیخیال
  • ۱۲:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    بیکاری برزیل همه کم شد روحانی متشکریم.
  • yas ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    آقا چرا ترامواهای پیشرفته برقی رو نمیگید,هم جمعو جوره,هم رو سطحه ؛هم کم مصرفه,هم مکمل متروئه؛تاکسی میخوای برا کی؟....هواپیما دیگه چنتا,برا کی؟...واقعا ما اینقدر احمقیم ,یا سرمایه دارا بر ما حکومت میکنند....!وبه فکر خودشونند....!
  • ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    صد هزار تاکسی؟ خودمون ماشین سازی نداریم؟ کارگرای بیچاره کارخونه های ما چه گناهی کردن؟ نمیشه کیفیت خودروهامونو بالا ببریم و از خارج خودرو وارد نکنیم حداقل برای تاکسی؟
  • علیا ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ما واگن سازی داخل ایران مثل پارس واگن داریم و نباید از خارج خرید کنیم. میتونیم با تزریق بودجه مناسب سرعت ساخت این واگن ها ه انصافن یفیت خوبی هم دارند رو افزایش بدیم. فق میمونه بحث لوکوموتیو که فکر کنم مجبوریم وارد کنیم. در ضمن بحث های ریلی هم مثل بحث هوایی در حال پیگیری هست. مثل قطار سریع السیر تهران مشهد و تهران اصفهان و بحث کریدورهای بین المللی ریلی که از شور ما رد میشند که جاده ابریشم مهمترینشونه. فقط وضعیت هوایی ما خیلی وخیم تر از ریلی بوده و هست به همین خاطر سر و صدای بیشتری هم به پا کرده. البته به نظر من هم حمل و نقل ریلی در حال حاظر برای ما خیلی میتونه مهمتر باشه.
  • مجتبی ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    قطار های ما برای زمان قاجار اینارو کی باید درست کنه
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    به به چه سفره ایی !!!!
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ایمن ترین و بهترین وسیله حمل و نقل ، حمل و نقل ریلی است. اگر مقلد خارجی ها هستید به این عمل کنید. اگر اشتغال خاصی بر ای خارجی ها می خواهید درست کنید بحث دیگری ست
  • محمدی نسب ۱۳:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    از خط راهن بیش از 80 درصد ملت می توانند استفاده کنند از فقیر و پولدار در حالی که از خطوط هواپیما فقط پولداران استفاده می کنند و یا نفرات شرکتی و یا برای کارهای خاص به نسبت نفرات استفاده کننده پول های ملت در خط آهن ، سرویس های عمومی حمل و نقل و هواپیمایی سرمایه گذاری کنند دولتی ها و رئیس محترم خیال نکنند ملت هم مثل خودشون هستند که با هواپیما سفر می کنند خیلی شاید هواپیما از نزدیک هم ندیده اند چه برسد که پول سفر هوایی هم داشته باشند.
  • ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    گیر دادن به هواپیما همیشه از اونور میفتن
  • ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    والبته جوانان ایرانی هم بیکار شود، خانواده اش هم از هم بپاشد، بزنید چوب حراج، خجالت نکشید
  • ایرانی ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    1_ دلارهای ازاد شده صرف خرید هواپیما نشده است . و اصلا پولی پرداخت نشده چون اجاره به شرط تملیک است. 2_ اگه یه دونه از این هواپیما های کهنه سقوط کنه و 150 نفر بمیرن اون موقع همه صداشون در میاد که ای وای چرا نرفتیم هواپیمای نو بخریم.
  • حسین ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    زمانی که یکی از نمایندگان مجلس بنام اقای بهرام بیرانوند مخالف برجام بود حالا دلیل این کار را می فهمم تا حالا 125هیئت خارجی به ایران امده اند حتی یک گروه برای خرید به مملکت ما نیامده اند بلکه همه برای فروش اجناس خود به ایران میان پس برجام چطور قرار است چرخ اقتصاد مملکت ایران را بچرخاند
  • ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اتوبوس و تاکسی کم مصرف بخصوص گاز سوز سی ان جی،زرگرتین خدمت به سلامت و ثوت ملی است.متاسفانهئتولیات داخای گران بی کیفیت است به انحصار و مافیا
  • مجید ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    گل گفتی ناشناس
  • ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    قرار بود تکنولوژی وارد بشه نه محصول
  • محمد ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    صد هزاااااار تاکسی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!! این همه سمند و پژو و ... این همه خودروساز داخلی در حال ورشکستگی آخه 100،000 تاکسی از یه کشور داغون مثل برزیل چه سودی به حال ما داره؟ این تصمیم بر چه پایه و اساسی اتخاذ شده؟ تو رو به قرآن یکم به فکر اقتصاد مملکت خودمون باشید تا اقتصاد کشورهای اجنبی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس