کد خبر 539179
تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶

مدعیان اصلاحات و حامیان دولت در حالی رونق اقتصادی را یکی از اهداف انتخاباتی خود عنوان می‌کنند که نه تنها برنامه‌ای در این زمینه ندارند بلکه حتی در لیست آنها یک اقتصاددان نیز به چشم نمی‌خورد!

به گزارش مشرق،  مدعیان اصلاحات و حامیان دولت در حالی رونق اقتصادی را یکی از اهداف انتخاباتی خود عنوان می‌کنند که نه تنها برنامه‌ای در این زمینه ندارند بلکه حتی در لیست آنها یک اقتصاددان نیز به چشم نمی‌خورد!

مدعیان اصلاحات و حامیان دولت در حالی رونق اقتصادی را یکی از اهداف انتخاباتی خود عنوان می‌کنند که نه تنها برنامه‌ای در این زمینه ندارند بلکه حتی در لیست آنها یک اقتصاددان نیز به چشم نمی‌خورد!

توسعه اقتصادی همواره از دغدغه‌های اصلی جامعه ما محسوب می‌شود و قرار دولت تدبیر و امید نیز بر این بوده که در دوران پسابرجام ایران وارد عرصه رونق و توسعه اقتصادی شده و چرخ‌های کارخانجات و صنایع به کار بیفتد که البته تا به حال که اثری از این امر دیده نشده.

در روزهای اخیر که لیست‌های مختلفی برای معرفی داوطلبان حضور در مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها به افکار عمومی ارائه می‌شود یک نکته قابل تامل در لیست اصلاح طلبان وجود دارد و آن این است که لیست سی نفره اصلاح طلبان برای تهران فاقد حتی یک اقتصاددان است.

اصلاح طلبان از زمان ابراز وجود در صحنه سیاسی و اجتماعی کشور همواره خود را نگران توسعه سیاسی نشان داده‌اند در صورتی که امکان نیل به توسعه سیاسی بدون توسعه اقتصادی امری ناممکن است و این امر  را حتی مطالعات اندیشمندان غربی نیز اثبات کرده و نیازی به تکرار آن وجود ندارد. گویا اصلاح طلبان میل و رغبتی به فاصله گرفتن از این نوستالژی شکست خورده خود که همان میل به توسعه سیاسی و سیاسی کاری است، بر نخواهند داشت چرا که اگر عطف توجه‌ای هر چند کوچک و کوتاه به توسعه اقتصادی داشتند باید حداقل یک اقتصاددان که شناخت عمیق از وضعیت اقتصاد کشور داشته باشد در لیست خود می‌گنجاندند ولی این اتفاق نیفتاد.

این در حالی است که حمیدرضا جلایی‌پور، فعال سیاسی اصلاح‌طلب اخیراً در بخشی از یک مصاحبه که روزنامه آرمان آن را منتشر کرده، گفته است: «اقتصاد ایران یک اقتصاد رانتی است. اصلاح‌طلبان قولی به منظور حل مشکلات نمی‌دهند. تنها قولی که آنها می‌دهند این است که وضعیت امور با کیفیت بهتری اداره خواهد شد. اگر مجلس میانه‌رو تشکیل شود وضع مردم بهتر خواهد شد»!

این اظهارات در واقع تکلیف مردم را معلوم می‌کند و صادقانه روشن می‌کند که اصلاح‌طلبان هیچ برنامه‌ای برای آینده اقتصادی کشور ندارند.

توهین و تحقیر نگرانی مردم در خصوص معیشت در جناح اصلاح طلب سابقه‌ای به اندازه تاریخ تکوین این جناح دارد و مربوط به امروز و دیروز نیست. ماجرای توهین یک نماینده به مردم اولین بار از مجلس ششم آغاز شد. مزروعی که پس از حوادث فتنه 88 به خارج از کشور پناهنده شد، در پاسخ به این پرسش منتقدان که چرا به مشکلات اقتصادی مردم رسیدگی نمی‌کنید، پشت تریبون رفت و گفت: «اگر مرگ موش هم توزیع شود، مردم برای گرفتن آن صف می‌بندند!» دوستان او نیز از مردم مستضعف با عنوان «لشکر قابلمه به دست ها» یاد کردند. همچنین افکار عمومی از یاد نبرده‌اند که مطهری نیز در مصاحبه‌ای با ایسنا در خصوص طرح سبد کالای دولت یازدهم با تکرار ادبیاتی مشابه گفت: ما مردم خود را می‌شناسیم اگر الان بگوییم که فلان جا جارو توزیع می‌شود همه می‌آیند و صف می‌بندند.

مطهری روز گذشته نیز گفت؛ مطالبات اقتصادی مردم هیچ وقت تمام نمی‌شود!

علی نوبخت عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه و کاندیدای دهمین دوره انتخابات مجلس نیز در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا در لیست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت یک اقتصاددان نیز حضور ندارد گفت: بالاخره همه پزشکان اقتصاددان نیز هستند و از طرفی همه ملت خودشان را در موضوع اقتصاد صاحب تخصص می‌دانند و حتی در این باره راه‌حل‌هایی را نیز ارائه می‌کنند. و در ادامه نیز بیان داشت: حضورم در فهرست اصلاح طلبان، اراده ذات اقدس الهی بود!

بادامچیان مسئول ستاد انتخابات حزب مؤتلفه اسلامی با انتقاد از موضع صرفاً سیاسی اصلاح‌طلبان  در باره عدم نگاه اقتصادی نامزدهای اصلاح‌طلب در مجلس آینده اظهار داشت: اصلاحات از اول دنبال توسعه سیاسی بود و بعد نیز متوجه شدند که باید توسعه متوازن مورد نظر قرار گیرد.

همچنین احمد توکلی در این خصوص  با اشاره به برخی لیست‌های ارائه شده از طیف‌های مختلف برای حضور در مجلس آینده اظهار داشت: در شرایطی که با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنیم لیستی که هیچ اقتصاددانی در آن وجود نداشته باشد جای تعجب دارد.

رضا روستاآزاد عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف با بیان اینکه  در برخی لیست‌ها به خصوص لیست اصلاح‌طلبان کاندیداهایی حضور دارند که بیشتر از جنس سیاسی هستند تا اقتصادی، افزود: سابقه سیاسی برخی از این افراد مشخص است و در دوره‌های قبلی نیز توسعه سیاسی را بر توسعه اقتصادی مقدم می‌دانستند و عقیده دارند مادامی که هنجار سیاسی حاکم بر کشور به این صورت است نباید از نظر اقتصادی توسعه داشته باشیم و باید ابتدا وضعیت سیاسی را متحول کنیم و این اندیشه، بسیار خطرناک است.

فروزنده عضو شورای مرکزی جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی مشکل اصلی امروز کشور را اقتصاد خواند و با تاکید براینکه اصلاح طلبان  «اقتصاد حل‌ بکن» نیستند گفت: در همین دو سال گذشته 15 هزار واحد صنعتی تعطیل شده است که هیچ ربطی به تحریم‌ها نداشته است.

اهمیت داشتن نگاه اقتصادی و تفکر رونق محور در اقتصاد کشور به اندازه‌ای است که رئیس جمهوری نیز در گردهمایی «کارگران و آینده اقتصاد ایران» در مجموعه فرهنگی ورزشی شهید معتمدی با اشاره به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری در روز 7 اسفند، اظهار کرد: از همه ملت ایران، کارگران عزیز، بانوان عزیز، مردان غیور، جوانان عزیز و روستائیان و شهریان می‌خواهم تا هفتم اسفند همراه هم پای صندوق آراء حاضر شویم تا کسانی را انتخاب کنیم که دغدغه آنها رونق اقتصادی و اشتغال جوانان است.
اصلاح طلبان حتی در گردهمایی‌های انتخاباتی خود نیز ساز و آواز را مقدم بر دغدغه‌های معیشتی مردم می‌دانند، چنانچه در همایش ائتلاف فراگیر اصلاح طلب‌ها با عنوان «اصلاح طلبان و حامیان دولت» که با حضور عارف و  همراه با ساز و آواز و تنبک برگزار شد،اغلب حاوی شعارهای سیاسی بود تا برنامه‌ای برای رسیدگی به معیشت مردم و بهبود و افزایش کمیت و کیفیت نان و آب آنها.

یکی از بزرگ‌ترین انتقاداتی که بین مردم به اصلاح طلبان و حامیان دولت مطرح شده این است که گویی اینان بیگانه از مشکلات مردم بوده و تمام هم خود را در رفع حصر عده‌ای فتنه‌گر و سیاسی بازی قرار داده‌اند. اصلاح طلبان که از دغدغه مردمی آگاهی نداشته و اهداف حزبی را در نظر گرفته‌اند بیش از این توقع نمی‎رود تا در لیست خود اقتصاددان نداشته باشند و از دلایل عمده این است که فاقد تخصص مربوطه هستند. فقدان تفکر اقتصاد اندیش، نبود باور اقتصاد مقاومتی و مهمتر از  آنها،  پررنگ نمودن شعار «ما نمی‎توانیم» این جناح سیاسی در داخل را مرعوب افکار و کالای بیگانگان ساخته است.

اصلاح طلبان این روزها در حالی هیچ صحبتی از معاش مردم و رونق اقتصادی در کشور به میان نمی‌آورند که با فرض اجرایی شدن برجام همه مشکلات اقتصادی را حل شده تصور می‌کردند، در حالی که حتی بعد از گذشت زمان از تاریخ روز اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک(برجام) نیز اتفاقی در اقتصاد کشور نیفتاد و ماحصل آن صرفاً قراردادهایی به منظور افزایش واردات خودرو و هواپیما که در این شرایط جزء مایحتاج مورد نیاز اساسی کشور نیست، شد.

به گزارش جام نیـوز به نقل از روزنامه «فایننشال تایمز» و وب سایت آمریکایی «اینترنشنال بیزینس تایمز» هر کدام در تحلیل جداگانه به رکود اقتصادی حاکم در ایران در پسابرجام اشاره کرده و به تاثیر بد رکود اقتصادی بر تب انتخابات اشاره کردند.  فایننشال تایمز در گزارش خود با عنوان «رکود اقتصادی، بر شور و اشتیاق انتخابات ایران، تاثیر گذاشته است» نوشت: باربر‌هایی که انتظار داشتند در بازارهای ایران در آستانه شب عید و انتخابات، کار آنها رونق بگیرد، بازهم گاری‌های آنها خالی باقی مانده است و معلوم است که همچنان بهبود اوضاع اقتصادی ایران راه زیادی را باید طی کند. این روزنامه افزود: با توجه به فرارسیدن فصل بهار و عید ایران، همچنان رکود بدی در بازارهای ایران حاکم است و این روند بر شور و شوق انتخابات ایران نیز تاثیر گذاشته است. این در حالی است که ایران در آستانه دو انتخابات بسیار مهم مجلس و خبرگان قرار دارد.

وب سایت آمریکایی اینترنشنال بیزینس تایمز نیز در مطلبی با عنوان «با وجود پیروزی دیپلماتیک، رکود بد اقتصادی بر روح انتخابات ایران چیره شده است» نوشت: بعد از انجام توافق هسته‌ای بین ایران و آمریکا و آماده شدن جاده‌ای برای بازگشت ایران به اقتصاد جهانی، رهبران ایران و مردم آن به شدت انتظار رونق اقتصادی را داشتند اما هنوز این مهم محقق نشده است و این می‌تواند خبر ناخوشایندی برای رئیس جمهور اصلاح طلب ایران، حسن روحانی و متحدان وی، آنهم در این برهه زمانی حساس تلقی شود.

این وب سایت آمریکایی افزود: ایران در آستانه انتخاباتی بسیار مهم قرار دارد، اما باید گفت شرایط بد رکود اقتصادی بر تب انتخابات ایران تاثیر گذاشته است.

جناح اصلاح طلبان گویی از افرادی فارغ از دغدغه معاش تشکیل شده؛ افرادی که ادراکی نسبت به سبک زندگی مستضعفین و زندگی کسانی که با حداقل درآمد و حتی افرادی که تنها با یارانه امورات زندگی خود را می‌گذرانند، ندارد چرا که غرق در سیاسی کاری و مشغول تحقیر اقشار پائین دست هستند فارغ از اینکه رفاه زدگی اینان حاصل اعتماد همین اقشار ضعیف از آنهاست.

حال با این اوصاف که مردم و حتی رئیس دولت نیز به خوبی می‌دانند که نیاز امروز کشور حضور نمایندگانی اقتصاددان و آشنا به مسائل اقتصادی و عمرانی است چگونه می‌توان لیستی سی نفره به مردم ارائه کرد که در آن هیچ داوطلبی شناختی دقیق، عمیق و علمی در حوزه اقتصاد ندارد. فقدان شناخت نشانگر این است که این افراد اگر در مجلس نیز حضور بیابند به عنوان وکلای ملت، مجلس را قربانی سیاسی‌کاری کرده و موضوع اقتصاد، رونق و اشتغال را به حاشیه خواهند راند.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس