نیروی زمینی سپاه با تشکیل یک یگان هوانیروز مستقل به سمت چابکی و قدرت آتش بسیار بیشتر در میدان نبرد حرکت کرده است که با توجه به نوع تهدیدات و جغرافیای آنها، می‌تواند به افزایش شاخص‌های امنیت پایدار کشورمان کمک کند.

به گزارش گروه دفاع و امنیت مشرق، روند چابک سازی و بهینه شدن یگانهای نیروهای مسلح کشورمان، چند سالی است شتاب بیشتری به خود گرفته و با تدابیر فرمانده معظم کل قوا و ابتکار فرماندهان مواردی چون طرح ثامن در ارتش و طرح سپاه‌های استانی و تغییراتی در ساختار نیروهای زمینی و هوافضای سپاه، به اجرا گذاشته شده است.

جدیدترین تحول در این خصوص را این بار سردار عراقی جانشین فرمانده نیروی زمینی سپاه اعلام کرده است که بر اساس آن، «بالگردهای سپاه پاسداران که هم اکنون در اختیار نیروی هوافضای سپاه هستند، به منظور تشکیل یگان هوانیروز سپاه در حال انتقال به نیروی زمینی هستند.»

اینکه این تحول مهم که این بار نیز با دستور رهبر معظم انقلاب عملیاتی شده، چه تاثیری در توان رزم نزسا دارد، موضوعی است که در ادامه به آن پرداخته خواهد شد اما در ابتدا باید به نقش و اهمیت بالگردها در توان رزمی نیروهای زمینی پرداخت.

بالگردها را می توان از جمله وسایلی دانست که چهره میادین نبرد را از حدود نیم قرن پیش تاکنون عوض کرده و باعث شده اند تاکتیک ها و استراتژی های جدید در ارتش های جهان به عرصه ظهور برسد.

شاید بتوان از جنگ ویتنام به عنوان اولین نبردی یاد کرد که بالگردها به معنای واقعی کلمه پتانسیل های بالای خود را به نمایش گذاشته و در انواع نقش ها از جابجایی نیروها گرفته تا آمبولانس هوایی، جستجو و نجات و پشتیبانی آتش از نیروهای زمینی وارد عمل شدند. یگان های بالگردی آمریکای متجاوز، در این نبرد در اختیار نیروی زمینی ارتش این کشور قرار گرفته و سایر یگان ها مثل سپاه تفنگداران دریایی این کشور نیز یگان بالگردی مستقل خود را در اختیار داشتند.

نزسا با هوانیروزش چابکتر و مرگبارتر خواهد شد
بالگردهای آمریکایی در ویتنام

ایران در دهه 1970 میلادی به عنوان یکی از متحدین کلیدی غرب در منطقه غرب آسیا، با نگاهی به تجربه آمریکا در ویتنام دست به تشکیل یگان هوانیروز برای نیروی زمینی ارتش زد و در نهایت و تا قبل از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، ایران با داشتن 800 فروند بالگرد، بعد از آمریکا و شوروی سابق سومین یگان بالگردی بزرگ جهان در اختیار داشت که بخشی از آن به خاطر ایفای نقش ژاندارم منطقه و بخشی به خاطر پولهای بادآورده نفتی و جنون خریدن اسلحه توسط رژیم طاغوت بود.

با شروع قائله کردستان بود که ارزش های این یگان بیش از پیش مشخص و نقش این یگان در انتقال نیروها به خطوط درگیری و همچنین پشتیبانی از آنها در برابر ضد انقلاب برجسته شد. در 8 سال دفاع مقدس نیز تقریبا عملیاتی نبود که بدون حضور هوانیروز انجام شود و در برهه هایی مثل چند ماه اول جنگ و یا عملیات مرصاد، بالگردهای کبری ایرانی نقشی بی بدیل و غیر قابل کتمان در نابودی دشمنان داشتند.

نزسا با هوانیروزش چابکتر و مرگبارتر خواهد شد
بالگرد کبری هوانیروز ارتش در زمان جنگ

در سالهای اخیر و در تقریبا تمام میادین جنگ در جهان از جمله افغانستان تا عراق و نیز درگیری ها در سوریه، لیبی و حتی مبارزه علیه قاچاقچیان مواد مخدر در آمریکای لاتین، این یگان های بالگردی بودند که حجم عمده ای از عملیات را بر عهده داشتند.

ورود سپاه به عرصه بالگردی

سپاه پاسداران به عنوان یگانی که از روز اول شکل گیری به عنوان سپر حافظ انقلاب و کشور در برابر حوادث تروریستی و حملات نظامی قرار داشته است، در ابتدای حیات خود برای بحث عملیات بالگردی وابسته به هوانیروز ارتش بود. در سالهای بعد از جنگ تحمیلی، سپاه با حرکت انقلابی و موثر در بحث طراحی و ساخت بالگردهای سبک، اولین گام ها را برای خودکفایی در این بخش برداشت.

سری بالگردهای شناسایی و تهاجمی شاهد در مدل های گوناگون حاصل تلاش های سپاه در این بخش بودند که هم اکنون در اختیار یگان های عملیاتی قرار دارد.

تاسیس هوانیروز در نزسا؛ هوا و نیرویی تازه که «شاهد» به سپاه می آورد +عکس
بالگرد تهاجمی شاهد 285 سپاه

نزسا با هوانیروزش چابکتر و مرگبارتر خواهد شد
بالگرد میل 17 سپاه

در عین حال سپاه به خرید بالگردهای سری میل 17 نیز اقدام و آنها را وارد سازمان رزمی خود کرده است؛ بالگردی با ماموریت اولیه ترابری که البته توان انجام عملیات های جستجو و نجات و حتی پشتیبانی آتش را نیز بر عهده دارد. این بالگرد با ظرفیت حمل نیروی مناسب، توان عملیات در انواع شرایط آب و هوایی یکی از موفق ترین بالگردها در عرصه صادراتی در جهان محسوب شده و در 5 قاره جهان در حال پرواز در نقش های گوناگون است.

بالگردها به نیروی زمینی سپاه منتقل می شوند

بر اساس اعلام سردار عراقی که بیان کرده بود عمده بالگردهای سپاه که پیش از این در نیروی هوافضای سپاه در حال نقش آفرینی بودند به نیروی زمینی سپاه منتقل می شوند، باید به این موضوع توجه کرد که این اقدام چه مزایایی دارد؟

نزسا با هوانیروزش چابکتر و مرگبارتر خواهد شد

در دکترین کشورهای دارای یگان بالگردی در نیروی زمینی، به طور معمول هر لشکر پیاده یا زرهی دارای یگان بالگردی خاص خود است که امور جابجایی و یا پشتیبانی آتش از آن را به اجرا می گذارد. به صورت کلی، این یگان های نیروی زمینی هستند که بیش از هر یگان دیگر به پشتیبانی بالگردی نیاز دارند.

در مورد سپاه به طور نمونه می توان به سابقه درگیری های سپاه با ضد انقلاب در سالهای اخیر در مرزهای جنوب شرق و غرب کشور اشاره کرد که یگان های عمل کننده پیاده از نیروی زمینی سپاه بودند و در حال حاضر نیز یگان های نزسا هستند که در این نقاط حضور دارند.
 
انتقال نیروها، مهمات و سایر ملزومات و همچنین پشتیبانی آتش از جمله نیازهای نیروهای عمل کننده در این مناطق است. با انتقال این بالگردها به نیروی زمینی سپاه، هماهنگی بین نیروهای مورد نظر افزایش و زمان اطلاع و واکنش این وسایل پرنده در مناطق مورد نیاز کاهش پیدا می کند. انتقال سریع مجروحین با بالگرد از جمله عواملی به حساب می آید که می تواند از تعداد تلفات خودی شدیدا بکاهد.

در عین حال بالگردهای تهاجمی نیز در همین وضعیت هستند و عمدتا در پاسخ به درخواست یگان های نیروی زمینی برای برای نابودی نیروهای پیاده، زرهی و استحکامات دشمن وارد عمل می شوند. با عنایت به این موارد مهم، تفاوت داشتن یگانهای دارای بالگرد با نیروی عملیات کننده منجر به از دست رفتن زمانهای طلایی در عملیات یا پشتیبانی خواهد شد.

در عین حال سپاه در بخش طراحی و ساخت بالگردهای رزمی و ترابری نیز طرح های جدید مثل بالگردهای شاهد 216، شاهد 444 و شاهد 490 دارد که با اضافه شدن آنها به سازمان رزم هوانیروز سپاه، توان ترابری و آتش باری این یگان هر چه بیشتر اضافه خواهد شد.

از سوی دیگر، با توجه به تلاش های دشمنان برای ناامنی مرزهای کشورمان از طریق نیروهای نیابتی تکفیری، این تغییر ساختار کمک خواهد کرد نیروی زمینی سپاه در نقش حافظ و تامین کننده امنیت پایدار مرزهای کشور در مناطق مهمی چون استان سیستان و بلوچستان و کردستان، سرعت عمل و قدرت آتش خود را در مقابله با این گروهک ها افزایش دهد که تاثیر آنرا می توان از هم اکنون مشاهده و لمس کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 57
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 30
  • ۰۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    من تو فکر بالگردی هستم که پیارسال سردار حاجی زاده قولشو داده بود ...امیدوارم همزمان با اعلام رسمی شروع بکار هوانیروز سپاه این سری از بالگردها هم رونمایی بشه
  • ولف ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 2
    ایشالا روزی برسه که با همین بالگردها والبته پیشرفته ترش به قلب اسرائیل حمله کنیم و نابودشون کنیم..
  • ۰۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اين خبر ميتونه اين نويد را به دوستدران كشورمان بده كه سپاه عزم خودرا براي توليد بالگرد هجومي ملي جزم كرده و يا اينكه در سفر اخير وزير دفاع به روسيه قرار داد خريد بالگردهاي كاموف ٥٢ ويا ميل ٢٨ به امضاء رسيده و گزينه سوم اينكه ايران و روسيه به صورت مشترك در ساخت بالگرد نظامي همكاري ميكنند
  • ۰۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    امریکا هواپیمای عمو پرواز میسازه و ما در حال بروز رسانی هواگرد های دهه ی 60 و 70 میلادی.
  • علی از تهران ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    واقعا خدا قوت میگم به برادران عزیزمون در سپاه که مایه افتخار و قوت قلب هر ایرانی هستن... فقط کاش بیشتر از اینها به نقش ارتش در دفاع مقدس و اکنون پرداخته بشه تا خدای ناکرده برادران ارتشی احساس نکنن به نقش اونها در دفاع مقدس و جانفشانی ها و رشادت هاشون در اون مقطع و همچنین نقششون در دفاع از مرزها در حال حاضر توجهی نمیشه و خدای ناکرده باعث دلسردی و دلخوری شون بشه هر چی ارتشیان هم دلگرم تر باشن در کنار برادران سپاه از مرزهامون با جان و دل دفاع میکنن و اتحاد بینشون باعث قوت خطوط دفاعی کشور میشه... هر دو پاینده باشن یا علی
  • ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
  • ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا اینقدر دیر؟
  • ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    ناشناس۷:۰۲ مرض
  • ۰۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    تو دلت بیشعور!
  • ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خود آمریکا هم این کار رو میکنه! سوخترسان های c135 ، همون 707 هست که دماغه هواپیما و اویونیک اش فرق کرده!
  • حسین ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ساخت بالگرد داخل خیلی خوبه ، اما الان باید به فکر خرید هم بود تا تحریم کم شده! مثل خرید Ka-52!!!
  • هادی ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    داداش صبرداشته باش! به بالاتر از اونجا هم خواهیم رسید..
  • ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    به یاد شهدای دلاور هوانیروز ارتش .ج.ا.ا..شهید شیرودی .کشوری..وتمامی شهدا هوانیروز.صلوات
  • خلبان ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    به به بالگرد دریایی با موشک کروز یه سلاح فوق مخربه
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    جک گفتی مشرق؟!
  • ناشناس ۰۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    قوه تخیل چیزه خوبیه اما اگر خیلی بهش بها بدید قدرت واقع بینی و واقع گرایی رو از انسان سلب میکنه .
  • ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    از یه طرف می گید خرید این هلیکوپترها ناشی از جنون قدرت رژیم طاغوته از طرف دیگه می گید چقدر در روز گرفتاری و جنگ به درد کشور خورده؟؟؟!!! چقدر شماها بی انصاف، کینه ای، عقده ای، پاچه خوار و کم عقل هستید.
  • کیان ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا این شاهد 285 قیافه اش خیلی خیلی آیرودینامیکه. چرا اینطوریه انگار با کاغذ درستش کردن. چرا هرچیزی که ما می سازیم طراحی ظاهری زیبا نداره. چرا روی طراحی زیبایی آنها کار نمیکنیم. امیدوارم که این کار انجام بشه تا زحمتها جلوه بهتری پیدا بکنه. خدا دانشمندان و شیرمردان مدافع این نظام را موفق تر بکند.
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    کاش بجای موازی کاری که نتیجه ای جز تحمیل هزینه های بیجا به کشور دارد انچه را که در حال حاضر داریم تقویت می کردیم(هوانیروزارتش)
  • ناشناس ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خوبه تسليحات نظامي هر چي بخريم و بسازيم كمه، يك روزي به كار مياد، همون تسليحاتي هم كه زمان قبل از انقلاب خريداري شد به كار آمد، ولي انصافا اگر تكنولوژي خوبي براي ساخت بومي نداريم فقط جنبه ي تحقيقاتي و توليد در حد آزمايش باشه، براي يگان هاي رزمي بكار نبريم و نيروهاي مسلح نياز به تسليحات پيشرفته و به روز مي باشند.
  • آشنای 10:26 ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    به ناشناس 7:56 به شكمت بی تربیت
  • یاور ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 8:48 دوست مستكبر و خونخوار و صفاك من شما لطف كن یك لینك، فقط یك لینك بگذار كه مشرق گفته باشد خرید بالگرد كار اشتباهی بوده؛ قول شرف می‌دهم تا ابد دیگر صفحه مشرق را باز نكنم
  • یاور ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    لحظه آخر كه پیام داشت ارسال می‌شد متوجه شدم سفاك را اشتباه نوشته‌ام. خواستم بدانید كه به خاطر اتوكاركت موبایل است. من مقصر نیستم
  • musa ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    بغیر از کبری که زمان طاغوت خریدیم و نمونه های مشابهش مثل طوفان دیگه هلیکوپتر جنگی پیشرفته نداریم ، عربستان هر سال هلیکوپتر های جنگی پیشرفته آپاچی میخره ، ولی ما همش بالگرد های نظامی باری میخریم ، واقعا خنده داره ، نمیتونید بالگرد بسازی خب برید از روسیه بخرید ............. یه جوری میگن انگار صد تا اپاچی دارن أة أة
  • کمان ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    منم این مصاحبه رو شنیده بودم .... مثل اینکه بالگرد سنگینه دونفرست.....
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چرا هلی کوپترهای سپاه اینقدر زشت و بد قواره است
  • ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    بالگرد 285 که یه نوع شوخیه! شاید فقط جنبه آموزشی داشته باشه. خوهشا اصن روش برای رزم حساب باز نکنید
  • یک ارتشی ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    عزیزم. شما که از سازمان رزم اطلاعات نداری لطفا نظر نده. منافاتی وجود نداره.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس دنبال اختلاف اندازی هستی و تفرقه
  • علیا ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    از قرار معلوم بالگردهای تهاجمی دو نفره در حال ساخت هست. بالگردهای تا 12 یا 14 نفره هم در حال ساخت و تست های نهایی هست. میمونه بالگردهای سنگین که بتونه 30 تا 40 نفر رو جابجا کنه. به شدت نیاز به این نوع بالگردها برای کشوری به پهناوری ایران هست. ما به دلیل پهناور بودن ایران برای بحث هلیبرن نفرات و تجهیزات نیاز به بالگردهای ترابری سنگین و البته هواپیماهایی نظیر سی کینگ هستیم.
  • حسین ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    شیر مادرت حلالت باشه
  • تقی ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 1
    اصلا تفرقه نیست، کاملا حرف منطقیه، وقتی هوانیروز ارتش با بیش از یک قرن تجربه و سابقه با مشکلات فراوانی روبرو هستش، این موازی کاری و تحمیل هزینه ها چیزی جز تضعیف ارتش و هدر کردن بیت المال نیست. سپاه ماهیتش با ارتش متفاوته و ورود به مباحثی چون بالگرد و جنگنده ضروری نیست. چه بهتر که ساختار موجود رو تقویت کنیم و سپاه رو با توجه به ماموریتهاش در زمینه های موشکی، ماهواره های فوق مدرن سنجش از دوری و مخابراتی، پهپادهای شناسایی و تهاجمی، نیروهای ویژه جنگ ناهمطراز و از این قبیل موارد تقویت کنیم
  • ۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    به به کلا فامیلا ادب ندارید شما با آشناتون!
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اگه منظورت sea king هستش ، اینا بالگرد هستن نه هواپیما رفیق
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مگه شما ها دخترین که اینجوری به هم ناسزا میگین....
  • ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    پله به پله !! ماکه تو 37 سال با وجود 8 سال جنگ تونستیم این همه پیشرفت کنیم تو فکر کن تو اینده چی می شه
  • سعید ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    منظورت همون اپاچی هستش که ارتش یمن و نیروهای مردمی هر وقت تف میکنن سقوط میکنه؟!!!!!!!!!!!!!! چرا عقلتو به کار نمیندازی؟ هلی کوپتر رو مثل جنگنده در نظر میگیری؟ ما باریش رو نیاز داریم عربستان احمق هم داره به امریکایی های احمق تر از خودش باج میده در ضمن اپتودیت بهترین گزینه و عاقلانه ترینش هست هزینه کمتر-کارایی برابر
  • سعید ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    چشم اقای کارشناس!خداییش اگه نمیگفتی داشتم براش یه حساب جاری وا میکردم! جوری حرف میزنی انگار همین دیروز نقشه هاشو اورده بودن شوما تایید کنی! بابا بخور به خودت
  • سروش ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    یک زمانی میگفتند بالگردبسازیدشکل وقیافش مهم نیست وفقط بتواند پروازکند حالا میگند چرازشتند اگه قاهرهم بسازیم اراین بهانه های مذخرف میارند .مهم عملکرده نه قیافه مثل ای۱۰واف۱۱۷که باوجود زشتی اما کارایی خوبی داشتند مشرق لطفا نظرمو بذار
  • سروش ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    یک زمانی میگفتند بالگردبسازیدشکل وقیافش مهم نیست وفقط بتواند پروازکند حالا میگند چرازشتند اگه قاهرهم بسازیم اراین بهانه های مذخرف میارند .مهم عملکرده نه قیافه مثل ای۱۰واف۱۱۷که باوجود زشتی اما کارایی خوبی داشتند مشرق لطفا نظرمو بذار
  • علیا ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دوست خوب هر نیروی زمینی موفقی نیاز به ی هوانیروز خوب داره. اتفاقن این کار باعث میشه از موازی کاری بین هوا فضای سپاه و نیروی زمینی سپاه جلوگیری بشه. مطئن باش سپاه یا ارتش اگر به تجهیزات ساخت اون یکی نیاز داشتند حتمن از همدیگه دریغ نمیکنند. چون هدفشون یکیه و زیر یک پرچم هستند
  • بیژن ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    با سلام دوستان نظامی لطف کنید در زمانهایی مثل زمان حال که با کشوری مستقیم جنگ نمی کنیم وقتی جنگلهای این مرزوبوم که سرمایه های ایندگان هستنددچار اتش سوزی می شوندازاین بالگردها در راستای جلوگیری ازنابودی این سرمایه مهم استفاده کنید
  • شاهد عینی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    برای منتقدین ظاهر شاهد 285: برای انجام پروژهای به مناطق غربی تهران(شهریار- ملارد) رفته بو دیم که محل تمرین خلبانان هوانیروز و سپاه بود عنواع بالگردها از شنوک وکبری تا طوفان 2 و شاهد 285 را در حال مانور و تیر اندازی دیدم . هنوز از لحظه ای که 2 فروند شاهد 285 از ارتفاع 20 متری ما عبور کردن مو به تنم سیخ می شود. ظاهر زیبا و مدرن برای ابزار جنگی خوب است اما حتی یک آدم عامی با چماق در صحنه نبرد رعب آورتر از سلاحی با ظاهر مدرن است.
  • حسین ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هوانیروز و کلا ارتش ساختارش و اکثر اسلحه هاش غربی هست و 50 فروند میل 17 به درداش نمیخوره !
  • حسین ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هم نمی دن ، هم پولش نیس!
  • حسین ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    1 0
    نسخه جدیداش چند سال پیش ساخته شد که قابلیت های خیلی بهتری داره مثل مسلسل چرخان و ... که رونمایی نشد!
  • هادی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خ خ خ و ......
  • افشین تهران ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    منظورش تعداد خرید بالا هست.وقتیکه سوم باشیم در این زمینه در بقیه موارد هم باید همینطور باشیم که نبودیم.ضمن اینکه از این 800فروند فقط کمی بیشتر از 200فروند تهاجمی بود.که نصف بیشتر اون از توان شلیک موشک تاو محروم و فقط راکت پرتاب میکردند.
  • سید دکتر محمود ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    این خط آخر دیگه ته استدلال بود
  • علیا ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ناشناس 12:24 منظورم همون سی 130 هست.
  • علی ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    و ارسل علیهم طیرا ابابیل
  • ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    درود خدا بر سپاهیان اسلام
  • ایرانی ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    نه راس میگه باید جنبه های روانی یک سلاح رو در نظر گرفت به قول مقامات پنگوئن ببخشید پنتاگون قویترین سلاح ممکن روحیه هستش اگه یه سلاح مثل شاهد که برای پشتیبانی نزدیک ساخته شده(دقت کنید نه برای جنگ قاره ها!)با ظاهری نه چندان زیبا(مگه میخام بزارم تو نمایشگاه) اما کمی نامعمول و کارامد بتونه رعب در دشمن ایجاد کنه خیلی بهتر از اون سلاح خوشگلا(که عین اسباب بازی ادم ازش خوشش میاد)میتونه ایفای نقش کنه
  • مسعود ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    مشرق این سوالی که میکنم ربطی به بحث نداره ولی ممنون میشم در باره این ۳ سوال بری جست وجو کنی ۱- تانک کرار ۲- بالگرد تهاجمی شاهد ۲۱۶ و بالگرد ملی که قرار بود رو نمایی شه ۳-اسلحه فجر ۲۲۴ که ساخته شده و بری ببینی اصلا تولید انبوه شده چون من دست چند تا تکاور تیپ ۵۶ دیدم خیلی خوش دست بود خواستم ببینم در چه وضعیتی هست ممنون مشرق
  • ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    سیستم کنترلیش مشکل داره خوب کار نمیکنه
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۷
    0 0
    از کجا میدونید شاید حتی پشتش نشسته داره این حرفرو میزنه
  • ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۷
    0 0
    هر چند قرار نیست باهاش بریم مهمونی و کار آیی مهمه ولی خداییش باید یکم قیافه داشته باشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس