دولت انگلیس به دلایلی چند همچون تصویب نشدن قرارداد 1919 در مجلس، جلوگیری از نفوذ روسیه کمونیستی در ایران و حفظ منافع خود در هندوستان، نقش اصلی را در این کودتا ایفا کرد.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ یکی از وقایع مهم تاریخ معاصر ایران، کودتای سوم اسفند 1299 رضاشاه است که دولت انگلیس به دلایلی چند همچون تصویب نشدن قرارداد 1919 در مجلس، جلوگیری از نفوذ روسیه کمونیستی در ایران و حفظ منافع خود در هندوستان، نقش اصلی را در آن ایفا کرد. دولت انگلیس ابتدا سیدضیاءالدین طباطبایی را به عنوان مهره اصلی در نظر گرفت و مقدمات کودتا را با مشورت و مذاکره با وی فراهم آورد. سپس رضا میرپنج را به عنوان فرمانده قزاق ها انتخاب کرد. سرانجام در سحرگاه سوم اسفند 1299، قزاق ها به فرماندهی رضاخان میرپنج وارد تهران شدند و با مختصر زدوخوردی با ژاندارمری، تهران را براساس تبانی های قبلی تصرف کردند. سپس کودتاچیان تصمیم های بعدی خود را مثل انتشار اعلامیه هایی با مضمون اعلام حکومت نظامی، دستگیری افراد مورد نظر، لغو ظاهری قرارداد 1919 و... به اجرا درآوردند .در ادامه به معرفی مهمترین عوامل انگلیسی موثر در کودتا می پردازیم:


1- حکومت انگلیسی هندوستان

با اشغال هندوستان از سوی قوای انگلیس، ایران، جایگاه ویژه ای در برنامه‌های استعماری انگلیس یافت. اهمیت هندوستان برای استعمارگر پیر و لزوم حفظ آن، در کنار خواسته های نامشروع استعماری آنان در ایران، سبب شد که کشور ما، جولانگاه شبکه های اطلاعاتی حکومت بریتانیا گردد. اعضای این شبکه در پوشش های تجاری ـ اطلاعاتی و در ارتباط با کمپانی هند شرقی، اطلاعات ارزنده ای را در اختیار کشور خود گذاشتند و در شکل دهیِ تحولات ایران، نقش ویژه ای ایفا کردند. در بُعد دیپلماتیک، افرادی نظیر سِرجان ملکم، سِرگور اوزلی و سِرجان مک‌نیل نمونه های بارز مأمورانی بودند که در ارتباط با کمپانی هند شرقی، با تحمیل قراردادها، اطلاعات گسترده ای از وضعیت نظامی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران تهیه کردند و با تشکیل کانون های استعماری نظیر فراماسونری، حلقه ای از مأموران استعمار را در ایران سامان دادند.

عوامل انگلیسی کودتا در ایران چه کسانی هستند+عکس
2- اردشیر ریپورتر، طراح اصلی کودتا

مهم‌ترین مأمور انگلیس در ایران، اردشیر ریپورتر بود که دو سال قبل از ترور ناصرالدین شاه، یعنی در 1311 قمری به ایران آمد. وی در سال های طولانی حضور در ایران، در بسیاری از تحولات و وقایع سرنوشت ساز، حضور جدی و فعال داشت. حضور در جلسات انجمن های مخفی عصر مشروطه، نفوذ در قوای قزاق و انتخاب و هدایت رضاخان میرپنج برای انجام کودتا و کمک به او برای صعود به سلطنت، از اقدامات او بود که نفوذ این جاسوس کهنه کار را در تحولات سیاسی ایران آشکار می سازد.

عوامل انگلیسی کودتا در ایران چه کسانی هستند+عکس


3- بانک شاهنشاهی

بانک شاهنشاهی، یکی از مخرب ترین مؤسسات غربی بود که در ایران ایجاد شد و صدمه های فراوانی به کشور ما در عرصه های سیاسی و اقتصادی وارد آورد. این بانک با سرمایه خاندان یهودی ساسون ایجاد شد و در آستانه کودتای 1299، سر فیلیپ ساسون مالک بانک شاهنشاهی بود. کارشکنی در سر راه دولت های ایران قبل از کودتا، کمک این بانک به تقویت و ترمیم وضعیت قوای قزاق به رهبری رضاخان میرپنج و پرداخت پول به کودتاچیان هنگام عزیمت به تهران، همگی نشانه دخالت این ارگان مالی استعمارانگلیس در امور سیاسی ایران در آن روزگار بود. جیمز مک مورای، رئیس بانک شاهنشاهی در ایران، روابط صمیمانه‌ای با رضاخان داشت که سرآغاز آن به سال های حضور رضاخان در همدان بازمی گشت. رضاخان پس از کودتا نیز از وام های کلان بانک شاهنشاهی برای پیش برد اهداف خود و حامیان استعمارگرش بهره فراوانی برد.

عوامل انگلیسی کودتا در ایران چه کسانی هستند+عکس

4- ژنرال سرادموند آیرونساید

آیرونساید، جوان ترین سرلشکر ارتش انگلیس بود که چند ماه قبل از کودتا به ایران آمد. وی وظیفه داشت هم زمان با بیرون کشیدن نیروهای انگلیسی از ایران، طرح مشترک کانون های استعماری، وزارت جنگ، وزارت امور هندوستان، وزارت مستعمرات و حکومت هند بریتانیا مبنی بر استقرار یک حکومت نظامی وابسته در ایران را به اجرا درآورد. شبکه اطلاعاتی حکومت هند بریتانیا در ایران، به رهبری اردشیر ریپورتر، وظیفه داشت رضاخان میرپنج را به آیرونساید معرفی کند و هماهنگی لازم را بین آن دو به وجود آورد. اجزای سفارت نیز در قزوین و تهران، زمینه های نظامی و سیاسی را برای تحقق موفق طرح کودتا فراهم و هماهنگی لازم را با آیرونساید به وجود آوردند. بنابراین، مشخص می شود آیرونساید، مجری طرحی از پیش آماده بوده که با همکاری عوامل داخلی و خارجی موفق به اجرای آن شد.



عوامل انگلیسی کودتا در ایران چه کسانی هستند+عکس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بچه شوش ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 1
    لعنت خدا بر انگلستان
  • حسین ۰۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 1
    حکومت انگلیس از زمان جنگهای صلیبی و آشنایی و رابطه با یهود در بیت المقدس به خادمین شیطان تبدیل شدند. انواع تشکیلات و گروههای مخوف و مخفی در سراسر دنیا اینا پشتش هستند. هرجا که حکومت حقی شکل میگیره و سلطه و حکومت شیاطین تهدید میشه اینا در خط اول مبارزه با اون هستند. تفکر شیعه بزرگترین تهدید برای اینهاست و به همین دلیل با ایران دشمن بودند و بعد از انقلاب اسلامی توسط خمینی بت شکن که واقعا شیاطین جن و انس را در هم کوبید این دشمنی به اوج رسیده.
  • ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    آفرین
  • ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    از عزل تا ابد
  • ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    2 0
    روباه پیر در کمین است مردم مراقب باشند مرگ بر انگلیس
  • میلاد ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    حالا اینها از عده ای در ایران برای انتخابات دارن حمایت میکنن!!!! باید به حال کسانی که مورد حمایت انگلیس هستند گریست!!!
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    1 0
    +1000
  • ۲۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۳
    4 0
    بابت این مدلگزارشهاتون خیلی ممنون برا مردم ما که انقد زود تاریخ رو فراموش میکنیم و لبخندها رو باور میکنیم روزی 6 ساعت درس تاریخ هم کمه!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس