رییس‌جمهور آمریکا باراک اوباما اخیراً دستورالعمل جدیدی را به امضا رسانده است که به موجب یکی از مفاد آن نیروهای نظامی آمریکا می‌توانند در صورت حمله سایبری، سرورهای دیگر کشورها را از کار بیندازند.

به گزارش خبرنگار جنگ نرم مشرق، از آنجا که حملات آن‌لاین به سرورهای دولتی آمریکا بسیار متداول گشته است، لذا باراک اوباما دستور داده است که موسسه‌ای به کار گمارده شود تا تعیین کند که تا چه میزان ارتش آمریکا می‌تواند علیه کشورهای جهان دست به حملات سایبری و جاسوسی بزند.

این دستورالعمل‌ها به جزئیات این مسئله می‌پردازد که در چه شرایطی می‌توان به دلیل حملات سایبری، نیروهای مسلح آمریکا را فراخواند، و نیز اینکه آمریکا چطور می‌تواند به طور منظم امکانات سایبری را در تهاجم‌های خود به کار بندد.

یکی از این قواعد به صراحت بیان می‌دارد که در صورت حمله، آمریکا می‌تواند با خراب کردن سرورهای یارانه‌ای کشورهای دیگر، از خود دفاع کند.

دستورالعمل دیگر آن این است که ارتش قادر خواهد بود تا کدهای رایانه‌ای را به شبکه‌های دیگر کشورها ارسال کند تا مشخص شود چه سرورهایی با هم در ارتباطند. این دستورالعمل‌ها نه تنها به ارتش آمریکا این بهانه را می‌دهد تا به شبکه‌های دیگر کشورها نفوذ کند بلکه به طور مفصل بیان می‌دارد که در صورت تأییدیه قوه مجریه آمریکا، چطور این کشور می‌تواند دست به یک حمله سایبری شدید‌تر بزند.

پس از دو سال فشار از سوی پنتاگون برای ارائه پیش‌نویس قواعد جنگ سایبری آمریکا، سرانجام این دستورالعمل‌ها در طی دو ماه قبل تنظیم و به امضای باراک اوباما رسید. تاکنون تنها بخش‌های کلی آن منتشر گشته است، اما بسیاری از مقامات آمریکایی به صورت ناشناس در خصوص بخش‌های این دستورالعمل‌ها صحبت‌هایی را ارائه کرده‌اند.

ماه قبل پنتاگون اعلام کرد که خرابکاری رایانه‌ای از سوی کشورهای دیگر معادل با اقدام جنگی بوده و با حمله نظامی پاسخ داده خواهد شد. یکی از مقامات نظامی آمریکا، که نامی از وی برده نشده است، در مصاحبه با وال استریت ژورنال اظهار کرده است: «اگر شما در نیروگاه برق ما اختلال ایجاد کنید، احتمالاً ما نیز با موشک دودکش شما را پایین خواهیم آورد».

این آشکارسازی هنگامی رخ داد که کشورهای انگلیس و چین اعلام کردند در حال کار بر روی تشکیل تیمی از هکرها هستند تا با دولت همکاری کنند.

علت دیگر ارائه و امضا چنین دستورالعمل‌هایی توسط اوباما، ترس از شیوع کرم رایانه‌ای استاکس‌نت بیان شده است که برای از کار انداختن نیروگاه هسته‌ای ایران طراحی شده بود. یکی از محققان علوم رایانه‌ای به نام رالف لانگر چند ماه قبل در اظهاراتی اعلام کرد که گرچه اعتقاد بر این است که متهم اصلی این کار رژیم صهیونیستی است، اما این رژیم این کار را به تنهایی انجام نداده است. لانگر بیان داشته است: «عقیده من بر این است که موساد در این کار دخیل بوده است اما نکته اینجاست که نیروی پیشرو اسرائیل نبوده است. بلکه نیروی پیشرو پشت استاکس‌نت ابرقدرت سایبری است ــ تنها یک ابرقدرت وجود دارد و آن آمریکاست».

رییس جدید پنتاگون، لیون پانیتا، با استفاده از تشبیه بندر پیرل هاربر که گفته می‌شود به دلیل حمله ژاپن به این بندر در سال 1941 سبب شد تا آمریکا نیز وارد جنگ جهانی دوم شد، بیان می‌دارد: «این احتمال قوی وجود دارد که پیرل هاربر بعدی که ما با آن مواجه هستیم یک حمله سایبری باشد که سامانه‌های برق، نیروگاه‌ها، سامانه‌های امنیتی، سامانه‌های مالی، و سامانه‌های دولتی ما را از کار بیندازد». لیون پانیتا با چنین اظهاری، در واقع آغازگر جنگ جهانی بعدی را حمله سایبری اعلام کرده است.

یکی از مقامات اسبق وزارت امنیت میهن آمریکا به نام استوارت بیکر بیان داشته است که آمریکائیان باید بدانند حمله سایبری از خارج آمریکا دیگر همانند گذشته یک تهدید مدرن به حساب نمی‌آید. وی اظهار کرد: «50 سال بود که ما واقعاً مجبور به بازنگری در آنچه که ممکن است منجر به بروز جنگ در اینجا شود نبوده‌ایم. لازم است تا شدیداً در مورد این استراتژیِ واقعی فکر کنیم که چطور می‌توان در جنگی که در آن سلاح‌های سایبری حرف اول را می‌زند پیروز شویم».

چنین اظهاراتی از سوی مقامات آمریکایی بیانگر این است که آنها برآنند تا اذهان عمومی خود را آماده جنگ عظیمی هم در عرصه مجازی و هم واقعی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • k-1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۵
    0 0
    از همين الان مشخصه تو اين جنگ كي شكست مي خوره مرگ بر امريكا
  • ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۰۴/۰۶
    0 0
    آنها دشمن سازی می کنند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس