گروه سیاسی مشرق - روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.


کیهان

نسخه اقتصادی لیبرال‌ها تورم 50 درصدی را احیا می‌کند

سیاست‌های اقتصادی دولت، نوع جهش یافته سیاست‌‌های لیبرال سرمایه‌داری است و روحانی نباید با طناب لیبرال‌هایی که تورم 50 درصدی را رقم زدند وارد چاه شود.
وبسایت الف در تحلیلی نوشت: سامانه کارتهای سوخت یکی از کارآمدترین زیرساختهای ایجاد شده در دولت گذشته است که می‌تواند ضمن نظارت بر مصرف سوخت در مناطق مختلف کشور و شناسایی قاچاق سوخت به خصوص در پمپ‌بنزین‌های کشور، از مسیر سهمیه‌بندی بنزین دو نرخی انگیزه لازم برای صرفه‌جویی و کاهش مصرف سوخت ایجاد کند.
اخیراً وزیر نفت، مجدداً خواستار حذف کارتهای سوخت شده است. پیش از این البته بخشی از این کارآمدی با حذف بنزین دو نرخی از بین رفت. وزیر نفت توانست با تعیین قیمت یکسان 1000 تومان برای بنزین تنها عامل انگیزشی و تشویقی صرفه‌جویی در مصرف سوخت (یعنی سهمیه تشویقی) را از بین ببرد. اکنون برچیدن زیرساخت کارتهای سوخت می‌تواند گام دیگری در جهت تقویت قاچاقچیان و اقتصاد پنهان در کشور باشد. گامی که مشابه آن در طول 2 سال گذشته با حذف سامانه‌های شبنم و ایران کد و پرتال ارزی برداشته شده است. برخی معتقدند نتیجه نهایی سیاستهای ضد پالایشگاهی و رهاسازی مصرف سوخت، افزایش وابستگی و حفظ آسیب‌پذیری اقتصاد ایران در برابر تحریمهای آتی آمریکاست.
الف می‌افزاید: وزیر نفت معتقد است قیمت بنزین هنوز ناچیز است و باید افزایش یابد. وی البته معتقد است این افزایش نباید از مسیر یارانه‌ها جبران شود. پرداخت یارانه به کابوسی برای دولت تبدیل شده و باید متوقف شود. فعلاً برخی از دولتمردان در مقابل زنگنه مقاومت می‌کنند. اما خبرها حکایت از پیروزی طرف زنگنه در این مجادله دارد. دولت در لایحه بودجه سال آینده خواستار افزایش 5 درصدی قیمت انواع فرآورده‌های نفتی از جمله بنزین شده است. افزایش قیمت بنزین در حالی پیشنهاد شده که در حال حاضر به دلیل سقوط قیمت نفت به بشکه‌ای کمتر از 30 دلار، قیمت بنزینی که در جایگاه‌های سوخت عرضه می‌شود، معادل نرخ فوب خلیج فارس (بدون احتساب هزینه انتقال) است. قیمت یک لیتر بنزین با اکتان بالا در بازار خلیج فارس به کمتر از یکهزار تومان و بهای این فرآورده نفتی در بازاری همچون خلیج مکزیک به لیتری کمتر از 900 تومان کاهش یافته است. به عبارت دیگر هدف قانون هدفمندی یارانه‌ها که یکسان‌سازی قیمت با فوب خلیج فارس است، محقق شده و معلوم نیست دولت بر چه اساسی خواستار گرانی بیشتر است (احتمالاً کسری بودجه اصلی‌ترین توجیه این پیشنهاد است).
نویسنده خاطرنشان کرد: سیاستهای اقتصادی دولت تدبیر نوع جهش یافته سیاستهای لیبرال سرمایه‌داری است. حتی در کشورهای سرمایه‌داری نیز این چنین سریع و شدید برای آزادسازی بازار اقدام نمی‌کنند. این شدت عمل البته شاید متأثر از رویکردهای سیاسی در حذف نکات مثبت عملکرد دولت گذشته باشد. سرنوشت سیاستهای خشن لیبرال اقتصادی به تورم و بحران بدهی خارجی منجر می‌شود. همان نتایجی که در دولت هاشمی رفسنجانی قله تورم 50 درصدی را به یادگار گذاشت. بنابر این توصیه می‌شود جناب روحانی بخاطر حیات سیاسی جریان تدبیر و امید هم که شده در سیاستگذاری اقتصاد انرژی کمی بیشتر تأمل کنند و با این طناب به چاه مشکلات وارد نشود.

آرمان: لیست اصلاح‌طلبان توجه مردم را جلب نمی‌کند

روزنامه حامی هاشمی ضمن تأکید بر نارضایتی مردم از لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان برای انتخابات مجلس شورای اسلامی تأکید کرد، این لیست توان جلب توجه مردم را ندارد.
به گزارش «شفاف»، گرچه طی روزهای گذشته اخبار جسته و گریخته‌ای در خصوص نارضایتی بخش‌هایی از جریان اصلاحات از لیست مشترک با حامیان دولت ظهور و بروز کرد اما نحوه چینش لیست نیز مورد انتقاد حامیان دولت می‌باشد، بگونه‌ای که روزنامه آرمان در گزارشی تأکید کرد هنوز لبخند رضایت بر لبان اصلاح‌طلبان بابت این لیست، ننشسته است.
این روزنامه همچنین با پوشش نظرات مخالفین این لیست مبنی بر حضور افراد ناشناخته در آن، به ماجرای چینش این لیست اشاره کرده و نوشت: نماد اصلاح‌طلبی لیست یعنی اولین اسم آن، محمدرضا عارف است که برای عموم مردم شناخته شده است اما فارغ از اصلاح‌طلب، اعتدالی یا حامی دولت بودن افراد، اسامی دیگری می‌توانست به دنبال نام عارف بیاید که نظر مردم را به سمت وزن فهرست جلب کند. انتخاب راهکار الفبایی که به نظر می‌رسد برای جلوگیری از حرف و حدیث‌های درون ائتلافی اتخاذ شده است، در این مقطع که دست اصلاح‌طلبان و حامیان دولت با رد صلاحیت‌ها بسته شده است، نمی‌توانست راهکار مناسبی در بستن لیست انتخاباتی باشد. وجود اسامی افرادی چون علی مطهری، علیرضامحجوب و دیگرانی از این دست بعد از نام عارف، می‌توانست به معرفی بهتر فهرست این ائتلاف کمک شایانی کند. حال آنکه این اسامی در میان نام دیگران گم شده‌اند.
این روزنامه در ادامه تأکید کرد: می‌توان گفت که تلاش اصلاح‌طلبان برای تشکیل لیست انتخاباتی که نظر مردم را جلب کند ناکام مانده است چون مردمی که اخبار سیاسی را دنبال می‌کنند و درصدد هستند رأی هفتم اسفند خود را براساس اسامی لیست‌ها در صندوق رأی بیندازند اسامی ابتدایی این لیست خیلی توجه آنها را جلب نخواهد کرد. شاید حتی در میان اهالی رسانه و سیاست نیز بسیاری از این افراد قابل شناسایی نباشند.

بی‌برنامگی دولت 2 سال پس از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی

وعده اجرای اقتصاد مقاومتی 2 ساله شد اما دولتمردان که مسئول اجرای این سیاست ملی مهم هستند فقط به تعریف و تمجید بسنده کرده‌اند.
روزنامه جام جم در گزارشی نوشت: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی2ساله شد اما همچنان دستگاه‌های مسئول به وظایف خود در اجرای این سیاست‌ها عمل نمی‌کنند که موجب نارضایتی رهبر معظم انقلاب نیز شده است. 29 بهمن 92 رهبر معظم انقلاب، سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را به دولت ابلاغ کردند و دولت هم اعلام کرد که از این پس برنامه‌های خود را بر اساس این سیاست‌ها تدوین می‌کند، اما کارشناسان عقیده دارند دولت در اجرای اقتصاد مقاومتی خوب عمل نکرده است.
مسئولان، اقتصاد مقاومتی را رد نمی‌کنند و می‌گویند که همه برنامه‌های وزارتخانه‌ها و دیگر دستگاه‌های اجرایی بر اساس این سیاست‌ها تدوین می‌شود.
در چنین فضایی، رهبر معظم انقلاب در دیدار شهریور ماه با هیئت دولت خطاب به مسئولان فرمودند کارهای عادی و مسئولیت‌های روزانه را با نام اقتصاد مقاومتی تمام نکنند و در همان جلسه دستور تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی را هم صادر کردند.
دکتر ساسان شاه‌ویسی، کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد مقاومتی فرصتی بود تا بخش خصوصی و تعاونی‌ها که مردمی هستند در اقتصاد شرکت داده شوند، اما شاهد اجرا شدن این سیاست‌ها نبوده‌ایم. زمانی که صحبت از عملیاتی کردن سیاست اقتصاد مقاومتی می‌شود، باید همه تصمیمات اقتصادی بر این اساس تدوین شود که مهم‌ترین برنامه آن بودجه‌ریزی است. اما اکنون بودجه‌ریزی بر اساس اقتصاد مقاومتی انجام نشده و دولت همچنان در اقتصاد حاکم است که این بزرگ‌ترین معضل و مانع اجرای اقتصاد مقاومتی است.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: اگر دولت قصد داشت به صورت جدی روی اقتصاد مقاومتی و پیشبرد این سیاست‌ها کار کند، باید در مدت شش ماه نقشه راه را تدوین می‌کرد و در دو سالی که از ابلاغ آن گذشته است، باید نیمی از این راه طی می‌شد اما کوتاهی‌ها در اجرای این نسخه شفابخش آن‌قدر زیاد بوده که فاصله با پیشرفت بیشتر شده است.
نگاه دولت هنوز نسبت به اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی جدی نشده و همچنان به آن حاشیه‌ای می‌نگرد در حالی که باید به صورت جهادی روی این مسئله فعالیت و حتی سرمایه‌گذاری زیادی کند.
دکتر مهدی صادقی شاهدانی، کارشناس اقتصادی هم در گفت‌وگو با جام جم تصریح کرد: همه وزرا و افرادی که مسئول اجرای اقتصاد مقاومتی هستند، فقط به تعریف و تمجید این سیاست‌ها بسنده می‌کنند در حالی که اگر این سیاست‌ها خوب است- که حتما این‌طور است- باید عملیاتی شود.
 به نظر من برای تعریف و تمجید این سیاست‌ها دو ماه کافی بود؛ اما اکنون در سال 94 قرار داریم در حالی که این سیاست‌ها سال 92 ابلاغ شد، هنوز اقدامات لازم انجام نشده است.
 
باز موقع انتخابات شد یاد حصر افتادند

یک سایت وابسته به اپوزیسیون نسبت به استفاده ابزاری اصلاح‌طلبان از موسوی و کروبی انتقاد کرد.
بالاترین که از فعالان فتنه 88 بود، نوشت: باز هم موقع انتخابات شد و اصلاح‌طلبان یاد حصر موسوی و کروبی افتادند!  استفاده ابزاری از حصر.
روحانی هم قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گفت حصر عزیزان باید برداشته بشه!  وقتی انتخابات تمام شد آن وقت اعلام برائت‌ها شروع می‌شه. عارف خواستار رفع حصر موسوی و کروبی شده است.
یادآور می‌شود رندهای جریان فتنه در آشوب‌های خیابانی مدعی بودند «موسوی(کروبی) دستگیر بشه- ایران قیامت میشه» اما پس از محدود کردن ارتباطات آنها، از کنار ماجرا به سادگی گذشتند و حاضر نشدند هزینه بکنند چرا که قرار بود موسوی و کروبی هزینه آنها شوند و نه برعکس.

وکیل‌الدوله‌ها کرکره مجلس را پایین می‌کشند

اهتمام دولت به فرستادن وکیل‌الدوله‌ها به مجلس، کرکره نظارت و پرسشگری را پایین می‌کشد.
روزنامه رسالت در تحلیلی نوشت: رئیس جمهور چندی پیش در دیدار استانداران گفت «به عنوان دولت اعتدال، دلمان می‌خواهد معتدلان بروند مجلس، و این آرزوی ماست.» دولت، مجری انتخابات است و اگر بخواهد آرزوی فوق را برآورده کند، از بی‌طرفی خارج می‌شود. دولت طی دو سال و نیم گذشته همواره در برابر نقد مشفقانه، بی‌حوصله بوده است و با ادبیاتی که در شأن رئیس جمهور نیست، منتقدین را بارها با عباراتی موهن نواخته است. حمله به شورای نگهبان از سوی رئیس جمهور هم برای تشویق این نهاد به بی‌قانونی و صرف نظر از قانون در تأیید یا رد صلاحیت‌ها، صرفاً برای شکل‌گیری بهارستان بدون منتقد است.
دولت طی دو سال و نیم گذشته با مطالبات مردم و وعده‌هایی که داده، رو به رو بوده است. دولت طی این سال‌ها در برابر ده‌ها پرسش منتقدین به ویژه در مجلس، پاسخی درخور ارائه نداده است. مردم این روزها دست‌اندرکار، شکل‌گیری خانه ملت هستند و می‌خواهند وکیل خود را به مجلس بفرستند. اما دولت با سوزنبانی افکار عمومی، دست‌اندرکار فرستادن «وکیل دولت» به مجلس است. آیا با این رویکرد، باب نقد بسته نمی‌شود؟ دولت در قراردادها رویکرد زدن مهر محرمانه بر اوراق آن را انتخاب کرده است. نه ملت را محرم می‌داند، نه مجلس را مجاز به بازخوانی و نظارت بر قراردادهای نفتی! دولت از مجلس پرسشگر، ناخشنود است و مجلس همسو و غیر ناظر می‌خواهد. در قصه برجام، بارها این ناخشنودی را نشان داد.
این روزها دولت مشغول مدال دادن به مذاکره کنندگان هسته‌ای است و از برجام به عنوان فتح‌الفتوح و بزرگ‌ترین دستاورد تاریخ و معجزه قرن یاد می‌کند. اما حاضر نیست راجع به فهرست این فتوحات و دستاوردهای آن و نوع معجزه‌ای که رخ داده، حرفی بزند. در مذاکرات برجام امتیازات نقدی به طرف مقابل دادیم که حاصل خون دل خوردن دانشمندان جوان کشور بود؛ امتیازاتی که به قیمت خون شهدای هسته‌ای تمام شد. اما امتیازات نسیه‌ای که گرفتیم هنوز پس از گذشت یک ماه از اعلام اجرایی شدن برجام، نقد نشده است. گفتند اولین روز اجرای برجام 1000 ال‌سی گشایش یافته، در حالی که آن روز، آخر هفته و تعطیل بوده و هیچ گشایشی رخ نداده بود.
رسالت می‌افزاید: اغراق‌گویی و تمجیدهای فراوان از نتایج برجام در حالی که هنوز هیچ افق روشنی از اجرای تعهدات طرف مقابل به ویژه آمریکا وجود ندارد، چه فایده‌ای دارد؟ ابتدایی‌ترین تعهد طرف مقابل، بحث «سوئیفت» بوده، که این مشکل هنوز حل نشده و هیچ تاجری نمی‌تواند پولی را از داخل به خارج و یا بالعکس، به راحتی جا به جا کند. در حالی که رجزخوانی سناتورها و برخی اعضای کنگره علیه برجام ادامه دارد و نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا هم در تبلیغات خود در کوبیدن بر طبل خصومت با ملت ایران مسابقه گذاشته‌اند، رئیس جمهور محترم از چه معجزه برجام و فتح‌الفتوحی یاد می‌کنند؟
گفته شد؛ «برجام، نقطه آغاز شکوفایی اقتصادی است.» این شکوفایی اقتصادی کجاست که حتی صدای نشریات موافق برجام و موافق دولت را هم درآورده است و مرتباً از دولت در حوزه اقتصادی انتقاد می‌کنند؟ اهتمام به فرستادن وکیل‌الدوله‌ها به مجلس، کرکره پرسشگری و نظارت را پایین می‌کشد و دیگر دولت پاسخگوی وعده‌های خود نخواهد بود.

درخواست اعدام برای سران فتنه از سوی عضو ائتلاف 30 نفره اصلاح‌طلبان

درخواست‌کننده اشد مجازات برای موسوی و کروبی در لیست 30 نفره اصلاح‌طلبان قرار دارد.
به گزارش سایت ضدانقلابی تقاطع- سرانجام با اعلام فهرست نهایی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات مجلس از سوی «شورای نگهبان»، گروه‌های موسوم به «اصلاح‌طلب» نیز لیست کاندیداهای مورد حمایت خود را در تهران و سایر شهرستا‌ن‌ها معرفی کردند که در این میان، در لیست 30 نفره این گروه‌ها در «حوزه‌ تهران، ری، اسلام‌شهر و شمیرانات»، نام دست‌کم دو چهره‌ «اصول‌گرا»ی نزدیک به علی لاریجانی نیز دیده می‌شود.
یکی از این دو نفر، کاظم جلالی است که در چهار دوره‌ گذشته به عنوان نماینده شاهرود در این مجلس حضور داشته است. او روز 26 بهمن ماه 1389، یک روز پس از تظاهرات اعتراضی حامیان موسوی و کروبی در همبستگی با دموکراسی‌خواهان مصری و تونسی، در نقش سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هشتم شورای اسلامی در مقابل خبرنگاران قرار گرفت و اعلام کرد که این مجلس خواهان «اشد مجازات» برای موسوی و کروبی است.


خراسان


تعلل مسئولان در اجرای دستور مهم درباره قطع یارانه ها

در حالی که بر اساس آیین نامه ها و مفاد قانون بودجه سال 94، ‌وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف شده است درباره دستورالعمل بررسی واجد شرایط بودن خانوارهای دریافت یارانه اقدام و افراد غیر مشمول را تهیه و به دولت ارائه کند و موضوعاتی چون شرایط اقلیمی، بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد را در این دستورالعمل مورد توجه ویژه قرار دهد، بر اساس گزارش یک نهاد نظارتی، این تکلیف مهم همچنان به مرحله اجرایی نرسیده و همین مسئله موجب بروز ابهامات و انتقاداتی در خصوص نحوه شناسایی و قطع یارانه برخی خانوارها شده است.


برنامه دولت برای نفوذ بیشتر در حوزه نظارت بر شوراها

بر اساس گزارش یک عضو کابینه به مسئولان نهاد ریاست جمهوری، اعلام شده است در ساز و کارهای رسیدگی به شکایات از شورای اسلامی شهر و روستا، عالی ترین مرجع رسیدگی کننده به این موضوع، هیئت مرکزی حل اختلاف و رسیدگی به شکایات است که با حضور تعدادی از مسئولان قوه مجریه و سایر نهادها تشکیل شده و با توجه به این ترکیب، اعضای دولت قادر به اعمال مسئولیت های خود نیستند که پس از این گزارش، مقرر شده هیئت دولت ساز و کار تغییر شیوه اداره این هیئت مرکزی را تصویب کند.


جمهوری اسلامی


اصلاح طلبان با اندوخته ائتلاف 92، برای برداشتن گام دوم تلاش می‌کنند

شورای عالی سیاستگذاری انتخاباتی اصلاح طلبان با صدور بیانیه‌ای در روز آغاز تبلیغات انتخابات مجلس شورای اسلامی، آخرین مواضع انتخاباتی خود را تشریح کرد.در بخشی از این بیانیه آمده است: «اصلاح طلبان با اندوخته‌ای ارزشمند از ائتلاف حیات بخش 1392، برای برداشتن گام دوم تلاش می‌کنند. ما با عبور از نامهربانی‌ها، همه دلسوزان نظام و علاقه‌مندان به ایران و ایرانیان را، به تلاشی همدلانه در چارچوب دفاع از منافع ملی، ارتقاء امنیت همه جانبه و تامین مصالح عمومی دعوت می‌کنیم. به باور ما، در این مسیر اخلاق گرایی و اجرای موازین قانونی راهگشای تامین منافع عموم مردم است.


اعتراض عضو حزب موتلفه به لیست اصولگرایان

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر اینکه لیست اصولگرایان با سهم‌خواهی تهیه شد،گفت: اگر این قوانین که توسط ائتلاف اصولگرایان تهیه شده، اجرا می‌شد، قطعاً من هم تمکین می‌کردم اما هنگامی‌ که رسماً اعلام می‌کنند که فلانی سهم فلان آقا است، وضعیت متفاوت خواهد بود.محمدحسن غفوری‌فرد در گفت‌وگو با ایلنا، با تاکید بر این‌که به هیچ‌عنوان قصد ندارد به نفع لیست ائتلاف اصولگرایان انصراف دهد، گفت: اگر انتخاب افراد برای حضور در لیست ائتلاف اصولگرایان براساس شاخصه‌های مورد تایید خود دوستان انجام گرفته‌بود، شاید توقع و انتظارشان مبنی بر انصراف افرادی که در لیست نهایی قرار ندارند، تاحدودی قابل قبول بود اما حال که انتخاب افراد با انگیزه‌های غیرشفاف انجام شده، نمی‌توان انتظار داشت همه به نفع این ائتلاف انصراف دهند.وی در پاسخ به این سوال که سهم‌خواهی در شورای ائتلاف اصولگرایان به چه شیوه‌ای انجام شده، گفت: البته از ابتدا نگفتند که به‌عنوان مثال 8 نفر سهم جبهه پایداری است اما به هرحال درمورد چند نفر این تبعیض اعمال شد و به صرف این‌که سهم فلان آقا بوده‌، توجهی به شاخصه‌ها و ویژگی‌هایش نشد یا فرد دیگری در لیست قرار گرفت تا شخصاً لیست ندهد و در نتیجه کسانی در لیست قرار گرفتند که بعضاً رای کمتری نسبت به برخی از افراد خارج از لیست دارند.غفوری‌فرد تصریح کرد: نامزدهای انتخابات باید پیش از هر چیز خود را نماینده مردم بدانند، نه نماینده اسم‌ها و افراد!

رئیس ستاد انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه: مجلس آینده اعتدالی خواهد بود

رئیس ستاد مرکزی انتخاباتی حزب اعتدال و توسعه پیش‌بینی کرد مجلس آینده مجلسی اعتدالی خواهد.اسماعیل شجاعی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در زمان حاضر با توجه به فضایی که مشاهده می‌کنیم جامعه از افراط دو جناح کشور که در برخی ایام گذشته رخ داد خسته شده‌اند و به بلوغ رسیده اند؛ این بلوغ نیز به سمت اعتدال رفتن است.و‌ی افزود: ما کاملا امیدواریم شاهد انتخاباتی پرشور در هفتم اسفند باشیم و مردم با حضورشان حماسه‌ای دیگر رقم بزنند.رئیس ستاد انتخابات اعتدال و توسعه خاطرنشان کرد که این حزب از ابتدا رویکرد اعتدالی را دنبال می‌کرد و نمونه آن را در معرفی دکتر روحانی و موفقیت گفتمان اعتدال شاهد بودیم.شجاعی تصریح کرد: امروز اقبال همه به اعتدال بیشتر شده و نمونه آن را نیز در رفتار کاندیداها شاهدیم که گرایشات خود را به سمت اعتدال معرفی می‌کنند.وی افزود: این روزها مردم به رفتارهای کاندیداها دقت می‌کنند و در این چارچوب فضای رقابت جدی است.رئیس ستاد انتخابات اعتدال و توسعه افزود: شاهدیم انتخابات فضای جدی‌تری یافته و مردم تصور می‌کنند نقششان حداکثری است و بدین دلیل شاهد حضور حداکثری و شکل گیری حماسه‌ای دیگر خواهیم بود.

حزب مردم سالاری: امنیت اجتماعات داوطلبان انتخابات تامین شود

حزب مردم سالاری در واکنش به جلوگیری از سخنرانی انتخاباتی دبیرکل این حزب در مسجد جامع بلوار ابوذر تهران، در بیانیه‌ای از وزارت کشور خواست که امنیت اجتماعات داوطلبان انتخابات را تامین کند.
متن این بیانیه بدین شرح است: "شامگاه پنج شنبه 29 بهمن ماه بنا بر برنامه اعلام شده، دکتر مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردم سالاری و نامزد دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و بومهن مدعو مسجد جامع بلوار ابوذر بود و قرار بود بعد از اقامه نماز مغرب و عشا وی درباره برنامه‌های خود و اصلاح طلبان برای مجلس آینده سخنرانی کند اما در بدو ورود وی به مسجد، برخی از نیروهای خودسر به وی هتاکی کردند و از او خواستند که محل را ترک کند.
بعد از اقامه نماز و در ابتدای شروع سخنرانی، حجت‌الاسلام طلائیه امام جماعت مسجد مذکور ازکواکبیان به منظور ایراد سخنرانی خود دعوت کرد اما در همین حین افرادی در میان جمعیت به پا خاستند و خطاب به امام جماعت و دیگر مدعوین با دادن شعارهایی جو مسجد را متشنج کرده و به سوی امام جماعت حمله ور شدند و علیرغم تذکر امام جماعت مبنی بر اینکه حرمت مسجد را نگه دارید، تریبون را از او گرفته و دوربین و موبایل عکاس حاضر در مسجد را نیز گرفته و عکسهای آن را ضبط کردند.
در ادامه این درگیری، نیروهای خودسر برای به هم زدن مراسم، گاز اشک آور درون مسجد رها کردند که موجب آزار و اذیت نمازگزاران و حضار در مسجد شد و سرانجام مصطفی کواکبیان بدون انجام سخنرانی مجبور به ترک مسجد شد.
اینک در این میان چند سوال مطرح است:1-مگر تامین امنیت اجتماعات مربوط به داوطلبان تایید شده انتخابات نباید از سوی نیروهای انتظامی، امنیتی و وزارت کشور بویژه در مراکز مذهبی همانند مساجد و حسینیه‌ها تامین و تضمین گردد؟
2- آیا مراکز مذهبی همچون مساجد و حسینیه‌ها صرفا باید در اختیار عده‌ای مخصوص و از جناح خاصی باشد؟ چون در همان مسجد جامع بلوار ابوذر، افراد زیادی حتی قبل از شروع تبلیغات انتخاباتی سخنرانی کرده بودند.
3- آیا علیرغم هماهنگی‌های قبلی با امام جماعت و تبلیغ گسترده در اطراف مسجد، باز هم داوطلبان انتخاباتی نباید بتوانند برنامه‌های خودشان را برای خدمت به مردم به اطلاع نمازگزاران مسجد برسانند؟
در پایان امیدواریم تمامی مسوولان ذیربط در زمان باقیمانده تا پایان تبلیغات انتخاباتی بتوانند از وقوع چنین حوادثی جلوگیری کرده و مسببان تشنج آفرینی بخصوص عوامل خودسری را که با گاز اشک آور از میهمانان دعوت شده پذیرایی می‌کنند شناسایی کرده و چنین موضوعاتی را پیگیری کنند."

لیست انتخاباتی جبهه تدبیر و توسعه نهایی شد

لیست نهایی کاندیداهای جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی در حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر این جبهه اعلام شد.
روابط عمومی و اطلاع رسانی جبهه تدبیر و توسعه ایران اسلامی لیست قطعی انتخاباتی خود را به شرح زیر اعلام کرد:1.محمدرضا عارف2. علی مطهری3. مصطفی کواکبیان4. الیاس حضرتی5. سید محمد حسینی6. محمد علی وکیلی7. حسن بابایی8. محمد طاها عبدخدایی9. حمیدرضا سیفی10. کاظم جلالی11. حسن غفوری فرد12. محمود عزیزی13. علیرضا محجوب14. حسن زمانی15. علی نوبخت16. بهروز نعمتی17. علی طاهری18. حسن یاسری19. فرشید طهماسبی20. غلامرضامحمد نژ اد21. قاسم محمد امینی22. سکینه جعفری23. فاطمه السادات حسینی24. سید مرتضی حسینی25. وحید شریعتمداری26. منیژه نصر‌الله زاده27. محمد رضا علایی28. سید مجتبی میری29. جواد کریم زادگان30. مجید اصغر زاده

شگرد تخریبی تازه در انتخابات؛ جعل و انتشار «لیست‌های مشابه»

ستاد انتخاباتی اصلاح طلبان در تهران، قم و چند شهر دیگر در اطلاعیه‌ای همزمان از هواداران خود خواستند تا مراقب انتشار لیست جعلی بنام این جریان در حوزه انتخابیه شان باشند.
به گزارش پایگاه خبری «تیک»، در این اطلاعیه تاکید شده است که جناح رقیب برای سردرگم کردن شهروندان در روز رای به شگردی بنام« انتشار لیست‌های موازی و مشابه» روی آورده است.
گزارش‌ها حاکی از آن است که در این دوره «لیستی شدن رقابت انتخاباتی»، جناح‌های مختلف را برآن داشته تا از تبلیغ تک به تک نامزدان خودداری کرده و بر تبلیغ دسته جمعی یا همان «لیستی» نامزدان خود سرمایه‌گذاری کنند.
این روش در عین داشتن برخی مزایا، اما در صحنه عمل با پاره‌ای مشکلات و پیامد منفی همراه شده است، ماجرای دستکاری جناح رقیب در لیست‌ها برای سردرگم کردن شهروندان از جمله این معایب «رقابت فهرست ها» است
برپایه این گزارش‌ها، بیشترین موارد دستکاری در لیست نامزدان جناح حامی دولت و اصلاح طلبان در تهران و قم مشاهده شده است تا جایی که ستاد اصلاح طلبان دیشب با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد که لیستی که امشب در گروه‌های مجازی و برخی سایت‌ها منتشر شد فاقد اعتبار بوده و متاسفانه یک بد اخلاقی سیاسی است.
این ستاد تاکید کرد که لیست اصلاح طلبان استان قم صرفا شامل سه نفر می‌بایشد و معرفی افرادی غیر از اینان به عنوان چهره اصلاح طلب خلاف واقع و بداخلاقی سیاسی است سه نامزد اصلاح طلبان شامل؛دکتر علی اردشیر لاریجانی، حجت‌الاسلام حسین جعفری فرانی و مهندس محمد حسن نجفی می‌باشد.
در این اطلاعیه از شهروندان خواسته شده است که به لیست‌هایی غیر از این سه نفر اعتنا نکنند.


آرمان

آغاز به کار سایت رسمی خبرگان مردم

سایت رسمی ائتلاف خبرگان مردم آغاز به کار کرد. سایت ائتلاف خبرگان که از امروز با نشانی khobreganemardom.com در دسترس کاربران است، شامل اخبار، اطلاعیه‌ها و فهرست خبرگان مردم در تهران و سایر استان‌ها و نیز منعکس کننده دیدگاه اعضای این ائتلاف است. فهرست خبرگان مردم که توسط جمعی از استادان و فضلای حوزه علمیه قم تدوین شده است، مورد حمایت گسترده علما و شخصیت‌های برجسته انقلاب و نظام، به ویژه آیت‌ا... هاشمی قرار گرفته است.

 

واکنش آمریکا به فروش جنگنده روسی به ایران

بنا بر ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، فروش جنگنده‌های روسی سوخو بدون مجوز از شورای امنیت سازمان ملل می‌تواند نقض قطعنامه تسلیحاتی این شورا علیه ایران باشد. مارک تونر گفت: قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل فروش انواع مشخصی از تسلیحات جنگی را به ایران بدون دریافت مجوز از شورای امنیت و به صورت مرحله به مرحله منع می‌کند. خبرگزاری ریانووستی روز چهارشنبه و با اشاره به سفر سردار دهقان، وزیر دفاع ایران به روسیه و دیدار و گفت‌وگو با مقامات روسی خبر داد که ایران و روسیه در سال 2016 قرارداد خرید جنگنده‌های سوخو SM-30 را امضا خواهند کرد. تونر تأکید کرد: همه اعضای شورای امنیت و به خصوص روسیه که در جریان مذاکرات هسته‌ای با ایران بوده‌اند باید به این محدودیت‌ها کاملا توجه کنند.

بهبود وضعیت زنان درگرو مجلس معتدل

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: تشکیل مجلس معتدل می‌تواند موجب بهبود وضعیت زنان و خانواده‌های ایرانی شود چراکه تنش و درگیری مداوم میان دولت و مجلس کاهش تمرکز در پرداختن به آسیب‌های زنان و خانواده را در پی دارد. شهیندخت مولاوردی افزود: فقط گفت‌وگو می‌تواند منجر به رفع بسیاری از سوءتفاهم‌ها در حوزه زنان و خانواده شود و به پیشبرد برنامه‌های حوزه زنان و خانواده بینجامد.

 

شکست عربستان به فرض تجاوز به سوریه قطعی است

معاون ارتباطات بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری درباره تبعات اعزام نیروی زمینی از سوی عربستان به سوریه گفت: مطمئن باشید شکست آن‌ها قطعی است و دولت و مردم سوریه انتظار ورود آن‌ها را می‌کشند تا انتقام همه کارشکنی‌ها و دسیسه‌های ریاض در بی‌ثباتی، ناامنی و خانه به دوشی مردم سوریه را بگیرند. آیت‌ا... محسن قمی افزود: ارتشی که از پس مردم بی‌دفاع یمن برنمی‌آید چگونه می‌خواهد به مصاف نیروهای جبهه مقاومت برود. ضمنا سعودی‌ها در جریان باشند اگر چنین خبطی را مرتکب شوند شک نکند بخش زیادی از نیروهای‌شان جذب گروه‌های تکفیری خواهند شد.


شرق



آیت‌الله آملی‌لاریجانی: گاهی مقاومت‌های نامعقولی در برابر نظارت صورت می‌گیرد

میزان: آیت‌الله آملی‌لاریجانی با اشاره به ضرورت نظارت قوه قضائیه در امر وکالت تا حدی که استقلال کانون وکلا را مخدوش نکند، گفت: «گاهی مقاومت‌های نامعقولی در برابر استقلال و نظارت قوه قضائیه صورت می‌گیرد و برخی هرگونه نظارت قوه قضائیه در امر وکالت را خلاف استقلال کانون وکلا تلقی می‌کنند که این نظر نادرستی است. در بسیاری از کشورها مسئله وکالت با قوه قضائیه است و حتی در برخی از کشورهای غربی نیز پروانه وکالت را دادستانی امضا می‌کند».

یگان صابرین برای دفاع از حرم به عراق و سوریه رفت

فارس: سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه با اشاره به حضور مستشاری رزمندگان صابرین در دفاع از حرم گفت: وقتی که هجمه‌ها از مرزهای کشور به باورهای ما شروع شد، یگان صابرین و دیگر یگان‌های نیروی زمینی به صورت مستشاری به منطقه رفتند تا تعدی به حرم حضرت زینب (س) و همین‌طور حرم اهل بیت در عراق نشود. ما در عراق هم شهید دادیم. حضور ما در دفاع از حرم به این دلیل است که دشمن را در همان‌جا نابود کنیم تا به مرزهای ما نرسند و از مرزهای اعتقادی‌مان دفاع کنیم.

طيبه سياوشي: مؤسس خانه كودك مهر  نيستم

گام دوم: كانديداي اصلاح‌طلبان از حوزه انتخابيه تهران، توضيحي درباره خبر منتشر‌شده در سايت‌هاي خبري و روزنامه‌ها ارائه كرد. طيبه سياوشي،كانديداي حاضر در فهرست ائتلاف فراگير اصلاح‌طلبان از تهران، درباره خبر منتشرشده در رسانه‌ها مبني بر اينكه وي مؤسس خانه كودك مهر (دروازه غار) بوده، گفت: اينكه من مؤسس خانه كودك مهر بوده‌ام، درست نيست و همكاري من با اين مؤسسه صرفا داوطلبانه بوده است. او در توضيح اخبار منتشر‌شده در‌اين‌باره گفت: اين خبر در رسانه‌ها نقل شده و به دليل اينكه چنين موضوعي واقعيت ندارد، رسانه‌ها در اصلاح اين خبر اقدام لازم را انجام دهند.


ایران

ادعای بررسی درخواست آزادی بابک زنجانی

وکیل بابک زنجانی مدعی شد: «قاضی دادگاه اعلام کرده که درخواست آزادی و لغو بازداشت موقت بابک زنجانی در حال بررسی است.»  رسول کوهپایه‌زاده در گفت‌و‌گو با  «مهر»  افزود: «بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری، قبل از پایان دو سال بازداشت موقت متهم، درخواست لغو بازداشت ارائه شده و دادگاه تصمیم‌گیری می‌کند. با توجه به اینکه موکلم دو سال بازداشت موقت است این درخواست را ۹ دی ماه ارائه کردیم و قاضی هم در جلسه آخر در پاسخ به اظهارات بابک زنجانی مبنی بر اینکه می‌خواهم بدانم چه ایراد و مشکلی در این درخواست است، گفت که در حال بررسی است. در هر حال همه چشم‌ها به این دادگاه خیره شده و نتیجه دادگاه می‌تواند الگویی برای تمامی محاکم باشد.» وی در پاسخ به اینکه ۳۰ بهمن ماه فرا  رسید، اما خبری از تسویه حساب زنجانی  با شرکت نفت نشد، گفت: «بگذارید فارغ از بحث‌های رسانه‌ای پرونده جلو برود. شاید در هفته‌های آینده بمب خبری داشته باشیم.»



روایت «آسوشیتدپرس» از مذاکره در مورد سوریه

«آسوشیتدپرس» با اشاره به توافق به‌دست آمده در «مونیخ» برای برقراری آتش‌بس در سوریه نوشت: «ممکن است مقامات نظامی امریکا برای مفاد این آتش‌بس مجبور به مذاکره با مقامات نظامی ایران شوند.» این خبرگزاری با بیان اینکه «مذاکرات برای برقراری آتش بس در سوریه «ذاتاً نظامی» هستند»، مدعی شده است که« در این صورت ممکن است مقامات امریکایی مجبور شوند برای بحث در مورد مناطق تحت پوشش آتش‌بس، گروه‌های مستثنا از رفع مخاصمه و همچنین تعیین مصداق‌های نقض آتش‌بس و پاسخ‌های احتمالی با آن، با مقامات نظامی ایران روی نقشه بحث کنند.» در ادامه این گزارش آمده است: «ایران می‌تواند در مورد تمام این موضوعات، اظهار نظر کند. از آنجا که گروه بین‌المللی حمایت از سوریه (گروه متشکل از 17 کشور) و کارگروه‌های آن‌ بر اساس اجماع نظر کار می‌کنند، ایران مانند هر شرکت‌کننده دیگری از حق وتو برخوردار خواهد بود.» براساس این گزارش، «جان کربی» سخنگوی وزارت خارجه امریکا می‌گوید: «اجرای رفع مخاصمه، نیازمند مشارکت و انطباق همه طرف‌های دخیل در مخاصمات است که این ایران را هم شامل می‌شود. این به معنی همکاری یا هماهنگی ما با ایران نیست.»



دادگاه عالی اروپا: تحریم«بانک ملت» ناعادلانه بود

«دادگاه عالی اروپا» روز پنجشنبه از استدلال «بانک ملت» مبنی بر اینکه این بانک به طور نادرستی به مدت شش سال تحریم شده حمایت کرد. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال»، دادگاه اروپا اعلام کرد: «هیچ مدرک کافی وجود ندارد که از استدلال «شورای اروپا» مبنی بر اینکه «بانک ملت» در برنامه هسته‌ای و برنامه موشک «بالستیک» ایران مداخله داشته،‌حمایت کند.» این دادگاه همچنین ادعای «شورای اروپا» مبنی بر اینکه نمی‌تواند مدارک مداخله«بانک ملت»را ارائه کند زیرا این مدرک از منبع مطمئنی به دست آمده که افشای هویت آن می‌تواند ایمنی‌اش را به مخاطره بیندازد، رد کرد. طبق گفته وکلای «بانک ملت» این حکم دادگاه قابل فرجام خواهی نیست و می‌تواند مستند ادعای خسارت «بانک ملت» هم قرار گیرد.



مطهری به حکم ضاربانش اعتراض نکرد

وکیل مدافع علی مطهری می‌گوید موکلش به حکم پرونده ضاربانش مبنی بر محکومیت شش نفر به دو ماه حبس و ۱۰ ضربه شلاق و دو نفر دیگر به چهار ماه و نیم حبس و ۳۷ ضربه شلاق، در مهلت قانونی اعتراضی نکرده است. مصطفی ترک‌همدانی در گفت‌وگو با «تسنیم» افزود که «موکلم در این پرونده به اصل احکام صادر شده از سوی شعبه 101 دادگاه کیفری 2 شیراز اعتراضی نکرده و فقط به رد دادخواست مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب وکیل اعتراض داشتیم. ما دادخواست مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب وکیل داده بودیم که شعبه دادگاه به این دادخواست، ایراد شکلی گرفته است. به همین خاطر طی اعتراضی، خواستار رسیدگی به مطالبه خسارت و ایاب و ذهاب در مرحله تجدیدنظر شدیم.»



نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 9
  • محسن ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    کیهان: نسخه اقتصادی لیبرال‌ها تورم 50 درصدی را احیا می‌کند باشه آقا. لیبرال بد ولی خیری هم از اقتصاد با مدیران بازنشسته و رانتی ندیدیم مسئولان توجه نمایند
  • رضا ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    البته که وکیل‌الدوله‌ها کرکره مجلس را پایین می‌کشند مردم باید بهترین ها را به مجلس بفرستند
  • سیروس ۰۸:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    این همه نوشتی که چی بشه بابا مفید و مختصر بنویس داداش
  • ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    خب همه روزنامه ها بود
  • رضا ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناراحتی نخون خب
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    بهترین ها رو بشناسیم
  • ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    کیهان راست گفته این دفعه خداییش این لیبرال ها پدر مملکت رو درمیارن خدایی
  • تیاتر ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ناشناس چی میگی برای خودت وقتی که کیهان افشاگری می کنه مو لای درز تحلیل هاش نمیره دیدم که میگم. پس همیشه راست میگه
  • رامبد ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    ای بابا راست میگه خب
  • دانشجو ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    تورم 50درصدی دقیقا مثل تورم در دولت آقای هاشمی
  • ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    سایت مشرق روز قیامت را دور می بیند
  • مسلمان ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    اینقدر شریعتمداری اون بالاهاس که دیگر نمبینه این پایین ها چه خبره!
  • ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
    0 0
    الان سیاستهای کلان و رقابت باید بر روی افزایش درامد سرانه مردم و کاهش قیمت خودرو باشد وگرنه برای منافع اقتصادی این درگیریها ادامه خواهد داشت.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس