سخنگوی دولت گفت:‌ مجلس حتی بعد از ٣ هفته تعطیلی هم طبق آیین‌نامه فرصت این را دارد لایحه بودجه ٩٥ به تصویب برسد.

مجلس بعد از ۳ هفته تعطیلی هم فرصت تصویب لایحه بودجه را دارد/ دولت از میزان افزایش تایید صلاحیت‌ها استقبال می‌کندبه گزارش مشرق، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به این سوال که آیا دولت لایحه بودجه چند دوازدهم به مجلس ارائه خواهد کرد یا خیر اظهار داشت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتی پس از گذشت 3 هفته تعطیلی که در حوزه‌ انتخابی خود حضور پیدا می‌کنند، براساس آیین نامه داخلی مجلس این امکان را دارند که با یک مقدار فشردگی در برنامه‌ها لایحه بودجه 95 را تا پایان اسفندماه به تصویب برسانند.

وی افزود: بودجه غیر از پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها، پیامی هم برای بخش‌های غیر دولتی دارد و برای آن‌ها مشخص و تبیین می‌کند که دولت چه برنامه‌ها و چه سیاست‌هایی را برای سال آینده در پیش گرفته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: بنابراین به مصلحت نیست که بودجه چند ماه معطل باشد و فعالان اقتصادی ندانند چه سیاست‌هایی برای سال آینده پیش بینی شده است.

نوبخت همچنین با اشاره به جلسات مشترک با اعضای هیات رئیسه کمیسیون تلفیق بودجه ادامه داد: در این جلسات توافق کردیم که از 10 اسفندماه کار بررسی بودجه در این کمیسیون آغاز و طبق یک زمان بندی و با هماهنگی با هیات رئیسه مجلس این لایحه در صحن علنی مطرح و مراحل تصویب آن طی شود.

وی تصریح کرد: قطعاً اگر لایحه بودجه 95 به تصویب نرسد آن افزایش درامدهایی که برای کارمندان و بازنشستگان پیش بینی شده از ابتدای سال 95 عملیاتی نخواهد شد و ما امیدواریم بدون ارائه لایحه چند دوازدهم، لایحه بودجه به نتیجه برسد.

سخنگوی دولت همچنین افزود: حتی اگر لایحه بودجه تا هفته سوم فروردین ماه هم در اختیار دولت قرار بگیرد ما می‌توانیم تا قبل از هفته چهارم پرداختی‌ها و احکام پیش بینی شده را اجرایی کنیم.

نوبخت در ادامه این نشست در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از تائید صلاحیت‌های صورت گرفته برای انتخابات مجلس چیست، گفت: هر تعدادی که به تایید صلاحیت شده‌ها قبلی افزوده شود دولت از آن استقبال می کند، شاید برای این کار کفایت این بود که ما تعدادی بیشتری را می‌داشتیم و آن طور که بنده از جریان های سیاسی خبر گرفتم آنها مصمم هستند با غیر یاران اصلی خودشان هم در این انتخابات حضور داشته باشند.

وی افزود: امیدوارم آنچه که خیر ملت است با همین شرایط که از سوی برخی جریان ها به آن شرایط انتقاد شد،  مطلوبیتی  که مورد نظر است برای نظام فراهم شود و شاهد یک انتخابات پرشوری باشیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: برخی جریان‌های سیاسی معتقدند که تمام چهره‌های شاخصشان نتوانستند از شورای نگهبان تائید صلاحیت دریافت کنند و بدون حضور آنان باید به این رقابت حاضر شوند و ان‌شاءالله خداوند کمکشان کنند و همچنین خداوند همه کسانی که می‌خواهند به این ملت خدمت کنند، یاری کند.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به اینکه آیا آقای رئیس جمهور در بحث تائید صلاحیت‌ها شخصا ورود پیدا کرده‌اند یا خیر گفت: آقای رئیس جمهور شخصا از طریق وزیر کشور و معاون اول خود نسبت به بررسی تائید صلاحیت کاندیداها ورود پیدا کرده‌اند تا ابهامات برای شورای نگهبان رفع شود و زمینه سازی حضور نامزدها فراهم شود زیرا معتقدیم حضور گسترده و مستمر مردم در انتخابات باعث بهبود وضعیت کشور می‌شود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که برنامه‌های دولت نسبت به نهادهایی که مالیات نمی‌دهند چیست گفت: سازمان امور مالیاتی باید کسانی که مالیات نمی‌دهند را شناسایی کند و البته معافیت مالیاتی همه بخش‌ها به صورت قانونی لغو شد و از همه مالیات خواهیم گرفت.

نوبخت درباره کاهش نرخ سود بانکی گفت: با توجه به اقدامات انجام شده در ماه‌های اخیر شاهد کاهش نرخ سود بین بانکی بودیم همچنین ارائه کارت‌های خرید به مردم با سود 10 تا 12 درصد ارائه شد و هم شرایطی اقتصادی طوری بود تا نرخ سود بانکی 2 درصد کاهش یافت و این مسئله به هیچ عنوان دستوری نبود و بلکه بانک‌ها به این نتیجه رسیدند که نرخ سود را کاهش دهند.

وی ادامه داد: آقای رئیس جمهور اعلام کردند که نرخ سود تسهیلات یا نرخ تورم نباید به صورت دستوری کاهش یابد بلکه معتقدیم که باید زمینه‌های لازم و سازوکارهای مناسب در این راستا فراهم شود.

سخنگوی دولت در ادامه نشست در پاسخ به این سوال که پاسخ شما به برخی مطالب منتشر شده مبنی بر متهم کردن دولت به محرمانه کردن ارائه آمار و یا محرمانه شدن انتشار قراردادهای نفتی و خودرو چیست گفت: مجلس به تمام اسناد و مدارک موجود دسترسی دارد هیچ چیز محرمانه‌ای نداریم. البته برخی اسناد طبقه بندی شده و برخی‌ اسناد هم هنوز تکمیل نشده‌اند وگرنه الان کدام قرارداد نفتی است که نیاز باشد اطلاع رسانی شود؟ ما هنوز قرارداد نفتی جدیدی با آن ترتیبی که بیان شد نداریم و هرچه الان داشته باشیم وزارت نفت باید به مراجع رسمی منعکس و منتشر کنند.

نوبخت افزود: راجع‌به قراردادهای پژو و خودروها که اشاره کردید باید تاکید کنم که چارچوب‌های این قراردادها بیان شد، نمی‌دانم ‌آیا اینکه تمامی‌‌ آن اسناد روی سایت بگذارند اقدام معمولی است؟ و یا اینکه آیا این اقدامات در گذشته هم انجام می‌شده است؟ و یا اینکه الان وقتی ما حرفی می‌زنیم حتما باید تمام اسناد و مدارک را در سایت بگذاریم و در غیر این صورت متهم به محرمانگی شویم، ما چیز محرمانه‌ای نداریم همچنین در بحث آمارهای اقتصادی نیز مرکز آمار و بانک مرکزی این آمارها را منتشر می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کشور از تحریم سوئیفت رهایی پیدا کرده است یا خیر؟ زیرا به نظر می‌رسد برخی فعالان اقتصادی برای جا به جایی پول هم اکنون با مشکلات جدی روبرو هستند گفت: رئیس کل بانک مرکزی طی گزارشی به دولت اعلام کرد الان در حال برخورداری از سوئیفت هستیم و هم اکنون فعالان اقتصادی نیز می‌توانند مبادلات خود را از این طریق انجام دهند و تردیدی نیست که رفع تحریم سوئیفت از موارد مورد توافق در برجام است.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که سیاست‌های دولت نسبت به تک نرخی شدن ارز چیست اظهار داشت: دولت خواهان افزایش قیمت نرخ ارز در بازار نیست در مقاطعی مشاهده کردیم که نرخ ارز کاهش یافت و در بین فعالان اقتصادی اعلام کردم سیاست دولت تضعیف پول ملی نیست.

نوبخت تاکید کرد: تلاش می‌کنیم نرخ واقعی و منطقی برای ارز را دنبال کنیم. 

وی درباره عدم پرداخت یارانه نقدی به اشخاص فاقد کارت ملی گفت: وزارت تعاون شرایطی را برای پرداخت یارانه نقدی در نظر گرفته که یکی از این شرایط داشتن کارت ملی است زیرا کارت ملی صریحا می‌تواند شفاف سازی کند تا پول‌ها به درستی مدیریت و پرداخت شود که به دست نیازمندان برسد.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که اخیرا معاون اول رئیس جمهور طی نامه ای شرط واردات دانه‌های روغنی را که باید از وزارت جهاد مجوز می‌گرفتند را لغو کرده و این کار باعث شده واردات بدون هیچ قید و شرطی انجام شود و آیا این مسئله به مصلحت کشور است گفت: اقدامی که از سوی دولت در دست اجراست و در لایحه بودجه 95 نیز منعکس شده دقیقا در جهت افزایش توان تولید دانه‌های روغنی در داخل کشور است.

نوبخت افزود: ما برای تقویت صندوقی که در این عرصه فعالیت دارد در بودجه سال آینده اعتبارات آن را به صورت چشمگیری افزایش دادیم تا این طریق بتوانیم از تولیدکنندگان دانه های روغنی در داخل حمایت کنیم.

سخنگوی دولت درباره پرداخت یارانه نقدی که ساعت 24 دیشب انجام گرفت اظهار داشت: در ساعت 24 شب گذشته به 75 میلیون و 236 هزار و 829 نفر به ارزش 3 هزار و 400 میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت کردیم و کاهش افراد یارانه بگیر نشان می‌دهد حذف پردرآمدها ادامه دارد.

نوبخت درباره پرداخت عیدی و حقوق کارمندان دولت نیز اظهار داشت: تا پایان این ماه 15 هزار میلیارد تومان حقوق و عیدی کارکنان پرداخت می‌شود و در اسفندماه نیز قبل از پایان ماه تمامی حقوق‌ها و عیدی‌ها تسویه خواهد شد.

معاون رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که آیا مذاکره و گفت‌وگوی بین ایران و عربستان برای کاهش تنش‌ها بین این دو کشور صورت گرفته یا خیر؟ زیرا مقامات عربستانی اعلام کردند که تنها حاضرند فقط در بحث حجاج ایرانی به گفت‌وگو بنشینند آیا این مطلب صحت دارد یا خیر گفت: هیچ بحثی برای مذاکره بین ما و عربستان سعودی نیست البته موضوعات مختلفی برای این جلسات وجود دارد.

نوبخت تاکید کرد: مواضع ما روشن و شفاف است و آن کسی که باید مواضع خود را اصلاح کند عربستان سعودی است و همچنین عربستان سعودی باید پاسخگوی اقدامات خود نسبت به ناامن کردن منطقه باشد.

وی در ادامه نشست در پاسخ به این سوال که دلایل استمرار رشد منفی بخش صنعت چیست و دولت برای رفع این مشکل چه تدابیری اندیشیده است اظهار داشت: رشد منفی بخش صنعت را بنده در جلسات گذشته اطلاع رسانی کردم همان طور که تاکید کردیم در فصل گذشته رشد بخش خدمات و کشاورزی مثبت بود که این دو بخش توانستند رشد اقتصادی کشور را سرجمع مثبت کنند حتی در 9 ماهه اخیر نیز رشد اقتصادی مثبت بود البته ما قبول داریم که واحدهای تولیدی مان به مشکلات جدی روبرو هستند و این یک واقعیت است و بسته اخیر دولت نیز بابت کاهش مشکلات بود.

سخنگوی دولت در پاسخ به این سوال که آیا مطالبات و معوقات بانکی کاهش یافته است یا خیر گفت: برخی از مطالبات کاهش یافته که نشان می‌دهد اقدامات مثبتی در این زمینه انجام شده هرچند که ما این اقدامات را کافی نمی‌دانیم.

نوبخت تاکید کرد: بانک مرکزی از سوی دولت و شورای عالی امنیت ملی موظف شد علاوه بر بانک‌ها حتی نسبت به موسسات غیر مجاز بانی که مخل ثبات سیاست‌های پولی و مالی هستند برخورد لازم را انجام دهد.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس