کد خبر 534741
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۵

از میان سران لشکری و کشوری رژیم شاه، آنها که توانستند، مخفی شدند و بقیه نیز به دست نیروهای مردمی دستگیر و تحویل کمیته امام شدند.

به گزارش گروه تاریخ مشرق؛ از نخستین ساعات بامداد، پادگان‌های جمشیدیه، عشرت‌آباد، باغ شاه، لویزان، جی، سلطنت‌آباد، حشمتیه، عباس‌آباد، مهرآباد، ژاندارمری و... یکی پس از دیگری به دست مردم افتاد و درهای اسلحه‌خانه‌های پادگان‌ها به روی مردم گشوده شد. زندانهای قصر و اوین، کلانتری‌ها، وزارت‌خانه‌ها و سازمانهای دولتی نیز به تصرف مردم درآمد و در آخر نیز سازمان رادیو و تلویزیون ملی ایران به دست نیروهای انقلاب افتاد و نخستین پیام آن این چنین به گوش مردم ایران رسید:

«اینجا تهران است، صدای راستین ملت ایران، صدای انقلاب...»

و بلافاصله پیام امام خمینی درباره وقایع این روز و اعلان بی‌طرفی ارتش و هشدار به مردم برای حفظ هوشیاری در برابر توطئه‌های احتمالی عوامل رژیم شاه، پخش شد.


از میان سران لشکری و کشوری رژیم شاه، آنها که توانستند، مخفی شدند و بقیه نیز به دست نیروهای مردمی دستگیر و تحویل کمیته امام شدند. این کمیته در محل اقامتگاه امام خمینی در مدرسه رفاه مستقر بود. باقی مانده زندانیان سیاسی نیز از زندانها آزاد شدند. برخی از سران رژیم شاه که در ماههای پایانی حکومت محمدرضا در یک اقدام نمایشی به زندان افتاده بودند، به محل دیگری برای نگهداری منتقل شدند. بختیار تا آخرین لحظه‌ای که مردم به کاخ نخست‌وزیری هجوم می‌آوردند، در آنجا بود، اما توانست با یک فروند هلی‌کوپتر از محل بگریزد.

مشابه وقایع تهران، در سایر شهرهای بزرگ و کوچک کشور نیز رخ داد و روزنامه‌ها در این روز با تیتر درشت نوشتند: «رژیم متلاشی شد». «پایان 2500 سال رژیم شاهنشاهی در ایران».

و بدین ترتیب انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی با تقدیم هزاران شهید و مجروح به پیروزی رسید و از روز 23 بهمن 1357 دولت موقت انقلاب، که در 15 بهمن از سوی امام خمینی تعیین شده بود، رسماً فعالیت خود را آغاز کرد.

عکس/رژیم متلاشی شد

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس