انتخابات درون حزبی ایالت آیووا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بر روی آرای نامزدهای پیروز و شکست خورده در دیگر ادوار رقابت های انتخاباتی درون حزبی تاثیرگذار بوده است.

به گزارش مشرق، حداقلی ترین اثر انتخابات آیووا، به چالش کشیده شدن نظرسنجی های انتخاباتی صورت گرفته در ایالات متحده آمریکاست. لازم به ذکر است که انتخابات درون حزبی ایالت آیووا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بر روی آرای نامزدهای پیروز و شکست خورده در دیگر ادوار رقابت های انتخاباتی درون حزبی تاثیرگذار بوده است

سرانجام پس از ماه ها مبارزات و مناظره های انتخاباتی، دور نخست انتخابات درون حزبی جمهوری خواهان و دموکرات های ‌آمریکا در ایالت آیووا برگزار شد. در این دور از رقابت ها ، تد کروز، سناتور حزب جمهوری خواه توانست بر دونالد ترامپ، نامزد جنجالی این دور از رقابت ها غلبه کند.

مروری بر نتیجه به دست آمده نشان از مغایرت این نتایج با نظرسنجی های صورت گرفته در ایالات متحده دارد. سناتور تدکروز با کسب 27.7 درصد آرا برنده رقابت درون حزبی جمهوری خواهان شده است. دونالد ترامپ با 24.3 درصد آرا دوم و سناتور مارکو روبیو با 23.1 درصد سوم شد

این در حالیست که اکثریت قریب به اتفاق منابع خبری آمریکا از پیشتازی ترامپ در مصاف با سایر نامزدها خبر می دادند.در سال 2008 میلادی نیز  پیش بینی می شد که رودی جولیانی، شهردار سابق نیویورک بتواند بر سایر نامزدهای حزب جمهوری خواه غلبه پیدا کرده و راهی دور نهایی رقابت های انتخاباتی آن دوره شود. با این حال برگزاری انتخابات مقدماتی در دو  ایالت آیووا و نیوهمشایر معادله را تغییر داد! در آن زمان جان مک کین، سناتور ایالات آریزونا توانست بر جولیانی غلبه پیدا کند و این روند را حفظ کند. همین مسئله منتج به کناره گیری جولیانی از رقابت های انتخاباتی سال 2008 شد. هیلاری کلینتون توانست با کسب 49.85 درصدآراء پیشتاز رقابت در ایالت آیووا شود. پس از او برنیسان درز با 49.62 درصد آراء قرار دارد و مارتین اُمالینیز تنها به 0.53 درصد رأی‌ها دست یافت. اختلاف رای 0.23 درصدی هیلاری کلینتون و ساندرز نشان از رقابت سختی دارد که از این پس میان این دو در خواهد گرفت. نتایج انتخابات درون حزبی در ایالت آیووا نشان می دهد در مکانیسم نظرسنجی های انتخاباتی در اردوگاه دموکرات ها و جمهوری خواهان آمریکا معضلاتی وجود دارد. همان گونه که ذکر شد، یکی از این معضلات مربوط به تغییر نظر و تعیین رای شهروندان آمریکایی در روز پایانی انتخابات و دیگری عدم لحاظ کردن افرادی با رأی نامعلوم در نظرسنجی های انتخاباتی است. 

بسیاری از تحلیل گران مسائل آمریکا معتقدند که بسیاری از ساکنان ایالت آیووا و همچنین ساکنان دیگر ایالات آمریکا در روز پایانی انتخابات، رأی خود را تعیین می کنند. عدم لحاظ شدن رای این دسته از افراد در نظرسنجی ها، تاثیر به سزایی در بی اعتباری نظرسنجی های انتخاباتی صورت گرفته دارد. به عبارت بهتر، جامعه آماری نظرسنجی های انتخاباتی صورت گرفته با رای واقعی شهروندان آمریکایی معمولا تطابقی ندارد.


این قاعده در اردوگاه دموکرات ها نیز صادق است. در جریان رقابت درون حزبی اخیر دموکرات ها، هیلاری کلینتون توانست با اختلافی بسیار اندک بر برنی ساندرز غلبه پیدا کند. این رقابت نشان داد که در ادامه  موقعیت هیلاری کلینتون می تواند توسط ساندرز و طرفدارانش به چالش کشیده شود.


در جریان رقابت های انتخابات ریاست جمهوری سال 2008 میلادی نیز نظرسنجی های صورت گرفته قبل از برگزاری انتخابات درون حزبی ایالت آیووا، حمایت از پیروزی هیلاری کلینتون بر اوباما داشت، اما با برگزاری انتخابات، باراک اوباما توانست بر کلینتون پیروز شود و سیر پیروزی های خود را در ادامه نیز حفظ کند.


حداقلی ترین اثر انتخابات آیووا، به چالش کشیده شدن نظرسنجی های انتخاباتی صورت گرفته در ایالات متحده آمریکاست. لازم به ذکر است که انتخابات درون حزبی ایالت آیووا از اهمیت ویژه ای برخوردار است، زیرا بر روی آرای نامزدهای پیروز و شکست خورده در دیگر ادوار رقابت های انتخاباتی درون حزبی تاثیرگذار بوده است.

پایگاه بصیرت

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس