با توجه به فرسودگی ناوگان هوایی کشور، در ضرورت خرید هواپیماهای جدید، تردیدی نیست اما با این حال، در رفتار دولت در موضوع خرید هواپیما از ایرباس، سؤالاتی مطرح است.

خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
گروه اقتصادي مشرق- قرارداد خرید 12 هواپیمای غول پیکر A380  در حالی انجام شده که تنها يکي از فرودگاه‌های کشورمان ظرفیت پذیرش این نوع هواپیما را دارند.

در جریان سفر حسن روحانی به فرانسه، قرارداد خرید 118 هواپیما از شرکت ایرباس امضا شد.

وزیر راه شهرسازی با اشاره به مذاکرات خوب و موفقیت آمیز با مدیران شرکت ایرباس گفت: طرف فرانسوی متعهد شد در سال جاری میلادی ۸ فروند و تا سال ۲۰۲۴ میلادی 110 فروند هواپیما به ایران‌ایر تحویل دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دکتر عباس آخوندی با اشاره به مذاکرات فشرده با مدیران ایرباس و توافق با آنها گفت: در سال جاری میلادی ۸ فروند هواپیمای ایرباس به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) اضافه می‌شود.

دکتر آخوندی افزود: با توافق طرف فرانسوی قرار شد تا سال ۲۰۲۴ یعنی ۸ سال آینده 118 فروند انواع هواپیمای ایرباس به ناوگان هوایی هما افزوده شود.

وزیر راه و شهرسازی در تشریح انواع هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس گفت: با بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته، ۴ مدل از انواع هواپیماهای ایرباس خریداری شده که با توجه به جدول زمان بندی تعیین شده به مرور به ناوگان ایران ایر اضافه می شوند.

دکتر آخوندی گفت: در مجموع ۱۱۸ فروند هواپیما شامل، ۴۵ فروند ایرباس ۳۲۰، ۴۵ فروند ایرباس از سری ۳۳۰ و ۱۶ فروند ایرباس ۳۵۰ و همچنین ۱۲ فروند ایرباس ۳۸۰ خریداری کردیم.

خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟

با توجه به ناوگان فرسوده هوایی کشورمان، در ضرورت خرید هواپیماهای جدید هیچ تردیدی نیست. حتی با توجه به احتمال خصومت مجدد غربی‌ها و وضع تحریم‌ها به بهانه‌های دیگر، ضروری است از فرصت ایجادشده برای خرید هر چه بیشتر هواپیما اقدام کنیم.

با این حال، در رفتار دولت در موضوع خرید هواپیما از ایرباس، سوالاتی مطرح است. یک سوال مهم، نحوه تامین اعتبار هواپیماهای جدید است که گفته شده از طریق فاینانس بانک‌های اروپایی تامین خواهد شد.

در این‌باره باید به تجربه تلخ دولت سازندگی اشاره کرد که کشور را زیر بار بدهی‌های سنگین خارجی برد. بنابراین ضروری است در خرید هواپیما از ایرباس که گفته شده نزدیک به 27 میلیارد دلار رقم این خریدها است، این ملاحظه جدی صورت گیرد که کشور در یک دوره طولانی زیر بار بدهی‌های خارجی نرود.

نکته دیگر درباره نوع خریدهای ایران است؛ با توجه به ظرفیت فرودگاهی کشور و حجم مسافران هوایی که عمدتا داخلی هستند، نیاز واقعی ایران به هواپیماهای کوچک و متوسط است، نه هواپیماهای غول‌پیکر و بزرگ که مخصوص پروازهای خارجی و طولانی هستند، خصوصا آن که قرار است برای خرید این هواپیماها زیر بار استقراض خارجی هم برویم.

بر این اساس خرید  12 فروند هواپیمای A380  که هم‌اکنون بسیاری از فرودگاه‌هاي کشورهای پیشرفته نیز ظرفیت پذیرش آن را ندارند، جای تعجب دارد.

خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟

تاکنون فقط تعداد محدودی از شرکت‌های هواپیمایی بین‌المللی از هواپیماهای A380   استفاده می‌کنند. این هواپیما هم‌اکنون فقط در 50 فرودگاه جهان پذیرش می‌شود و فرودگاه‌های بسیاری از کشورهای اروپایی نیز هنوز ظرفیت پذیرش این هواپیما را ندارند.

خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟
با توجه به ظرفیت پایین فرودگاه‌های کشورمان، انعقاد قرارداد خرید 12 فروند از این نوع هواپیما که قیمت حدودا نیم میلیارد دلاری هم دارد، قابل تامل است.

قیمت هواپیمای ایرباس A380 به نرخ دلار امروز بیش از 1500 میلیارد تومان است؛ یعنی معادل نیمی از یارانه نقدی ماهانه‌ای که به مردم داده می‌شود. به عبارت دیگر هزینه خرید این 12 فروند بیش از 18 هزار میلیارد تومان خرج در بر دارد.

  رقيب بوئينگ و ايرباس 

  Embraer رقيب سنتي هواپيماهاي بوئينگ 717، بوئينگ 737 و ايرباس 318-A به حساب مي‌رود، به علت محبوبيت و كارايي اين جت هاي مسافربري منطقه اي، شركت هواپيمايي FlyBe بريتانيا كه بزرگ ترين شركت پروازهاي داخلي اين كشور به شمار مي رود بزرگ ترين ناوگان هواپيمايي Embraer را در اختيار دارد. آن ها به اين نتيجه رسيده اند كه جت 175-E بهترين گزينه براي پروازهاي منطقه اي مي باشد. 

خرید هواپیمای A380  ؛ شوی تبلیغاتی است؟

شركت Embraer در حال حاضر بالغ بر 25 مدل هواپيما از نوع تجاري كوچك، جت هاي مسافربري منطقه اي، نظامي و حتي آموزشي را توليد مي كند كه هر نوع آن مشتريان خاص خود را دارد. هم اكنون اين كمپاني جزو چهار توليد كننده معتبر هواپيما در دنيا است.

در زمینه تولید هواپیما، شرکت‌هایی چون Embraer و ....که به ساخت هواپیماهای درجه یک و اقتصادی مشهور هستند، آيا دولت نمی‌توانست بخشی از ناوگان بین استانی و حتی بین المللی كشور را از طريق هواپيماهاي شركت هاي ديگر پوشش دهد...آیا امکان مذاکره با این شرکت ها مقدور نبود؟

حال مسئولين اقتصادي دولت بهتر است جواب دهند؛ چرا پس از رفع تحریم ها فورا سراغ کشور فرانسه که الحق در زمان تحريم ها در خیانت به جمهوری اسلامی کم نگذاشته، رفتند؟

آيا در زمینه بحث خرید هواپیما، امکان برگزاری نشست ها و جلسات بيشتر برای بررسی الزامات هوایی کشور و دعوت از شرکت های بزرگ مقدور نبود؟ اینهمه شتابزدگی برای چیست؟

خرید یکباره بيش از يكصد فروند هواپیما از کشوری که سابقه چندان درخشانی در پایبندی به تعهدات نسبت به ايران اسلامي ندارد با چه منطقی صورت گرفته است؟ قراردادهای دهها میلیارد دلاری از پول بیت المال با چه حسابی فورا بسته می‌شوند؟

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 133
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 38
  • ناشناس ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    هفته گذشته یک خلبان با سابقه در تلویزیون صحبت خوبی کرد و گفت در حال حاضر فرودگاههای ما ظرفیت پذیرش و زیرساختهای لازم برای 118 فروند هواپیمای جدید را ندارند و خلبان مجرب هم برای بکارگیری این هواپیما ها در اختیار نداریم .
  • ناشناس ۰۱:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    دولت روحانی نباید همانند دولت هاشمی کشور را زیر بار بدهی های سنگین خارجی ببرد .
  • ۰۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    حالا كه يه كار خوب هم مي خواهند بكنن شما نزاريد !
  • ناشناس ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    شخصا مخالف دیدگاههای روحانی هستم ولی حقیقتا دلیل نداره همه کاراشو منفی نگاه کنیم ،واقعا حیف نیست ایران با این استعدادها تو صنعت هوایی وضعش به جایی برسه که امارات و قطر براش شاخ بشن ،حیف نیست هموطنایه خودمون از پروازهای اونا استفاده کنن بعد هر توهینی دوست دارن به ملت بکنن،رشد این صنعت درامد زیادی میتونه نصیب کشور بکنه
  • ناشناس ۰۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    دولت نباید کسی را سیر کنه و باید براشون اشتغال ایجاد کنه که با ورود هواپیما کلی شغل ایجاد میشه
  • ۰۱:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    تا حالا مجبور بودیم هواپیماهای دسته دوم سن بالا ایرباس و بویینگ را با چندین واسطه به قیمتی بالاتر بخریم و همچنین توپولف ها که بارها همان دسته دوم ها سانحه درست کردن حالا وقتی که می تونیم نو بخریم بگیم نه کم کم بخریم چون می ریم زیر استقراض خارجی و اینکه کمبود زیرساخت داریم ؟! شما 5 تا مطلبو در نظر نگرفتین : اول اینکه شاید همیشه نتوانیم نو بخریم الان تا می توانیم باید هواپیمای درجه یک ایرباس و بویینگ بخریم که تا مدت ها خیالمان راحت باشد . دوم اینکه یکهو 16 تا 350 و 12 تا 380 که بهمون نمی دن کم کم و به مروره ، خب امکانات فرودگاهی مان هم پیشرفت خواهد کرد و اتفاقا بهانه ایی خواهد شد برای توجه هر چه بیشتر به ساخت زیرساخت های فرودگاهی . سوم اینکه شما امبرائر رو نمی تونی با ایرباسی مقایسه کنید که حاصل کار شماری زیادی از کشورهای پیشرفتس همین ای 380 موتورش رولزرویس انگلیسه و ده درصد تکنولوژیش هم برا بویینگه و حاصل کار کلی کشور صنعتی در فرانسه رو هم سوار می شه ، صرفه اقتصادی هم از مهم ترین مباحث ایرباس و بویینگه مثلا ای 350 بسیار رو این موضوع در بدنه و ... کار کرده . چهارم اینکه شما در نظر بگیرید فرودگاه مشهد ، زاهدان ، اهواز و تبریز بتوانند ای 380 رو پذیرش کنند آنوقت چه جمعیتی از افعانستان ، پاکستان ، کشورهای آسیای میانه ، عراق و کویت و ارمنستان و آذربایجان برای سفر برد بلند به سایر نقاط دنیا به کشور ما میان در عین اینکه مردم خود ما هم دیگر به کشور دیگه نخواهند رفت . پنجم اینکه کشور ما پهناور ، قدرتمنده و کهن ساله همچنین موقعیت استراتژیکی داره وسط چهارراه حمل و نقل جهانیه این خوب نیست که کشورک های قطر و امارات و جزیره بحرین انقدر در حوزه حمل و نقل هوایی از ما جلوتر باشن حالا کاری با ترکیه ندارم ، کشور ما پتانسیل داشتن بهترین فرودگاه های جهانو داره . لطفا بدون سانسور چاپ کنید .
  • حسین ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    1-توافق نامه با خرید فرق داره 2- این هواپیما ها همشون در هر پرواز باید حداقل 4 ساعت پرواز کنند تا اقتصادی باشه پس برای پرواز های داخلی خریداری نشده! 3-از 500 فروند هواپبمایی که تا سال 1404 باید خریداری شه، فعلا 114 تاش تفاهم شده پس خیلی می مونه! 4-این خرید در واقع برنامه بازسازی سریع هست و حال دولت باید به برنامه های بازسازی میان مدت و بلند مدت فکر کنه که در آنها امتیاز هم میشه گرفت! و...
  • ناشناس ۰۲:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    خريدها انصافا خوب بود، با توجه به پر بودن ظرفيت و تحويل آن ها تا ٨ سال ديگر اگر بخواهيم با شركت هاي هوايي امارات و قطر و تركيه رقابت كنيم قطعا نياز به هواپيماهاي پهن پيكر ٣٨٠ نيز داريم و اين ظرفيت بايستي در فرودگاه هاي كشور ايجاد شود. تا كي تن به پروازهاي عربي و تركي بدهيم وقتي خودمان اين توانايي را مي توانيم بوجود آوريم.
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ما تنها که a380 نخریدیم . کاش سایر خریدها رو هم ازشون گزارش تهیه میکردید مخصوصا a350 و a330
  • ۰۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کارشناس عزیزی که میفرمایید نباید در خرید هواپیماهای سوپر جامبو مثل ارباس ۳۸۰ عجله کرد موارد زیادی هست که این خرید رو توجیه میکنه که یکیش برای مثال سفرهای حج است که هر سال به دلیل نبود تعداد کافی هواپیمای پهن پیکر با ظرفیت بالا باعث شده که بیشتر وظیفه حمل و نقل حجاج وطنی به عهده هواپیمایی عربستان باشه اما در صورت در اختیار داشتن هواپیماهایی با این ابعاد نه تنهامیتوان به طور کامل خدمات حمل حجاج داخلی را انجام داد که می توان انتقال حجاج کشورهای همسایه را نیز انجام داد. مساله بعد که از ان غفلت شده این نکته است که هدف از خرید هواپیما فقط انتقال مسافران داخل کشور نیست که اگر این هدف اصلی میبود دلیلی نداشت کشور چند میلیونی امارات صاحب خطوط هوایی در ابعاد چند صد فروندی باشه. خرید هواپیما میتونه یه سرمایه گذاری اقتصادی باشه که در صورت مدیریت صحیح و استفاده از مزیت های جغرافیایی و زیر ساختی می تواند ایران را به یک قطب موثر در عرصه حمل و نقل بین المللی هوایی تبدیل کنه.
  • ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    2 0
    مشرق .... قال نکن... 120 فروند که نیست...!!! 12 فروند... بذار مردم دنیا بدونن که ایرانی جماعت... هواپیما ندیده نیست... چرا نمیفهمین...؟!!!
  • ۰۲:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    هر کاری که دولت انجام بده چه مثبت و چه منفی شما از اون ناراضی هستید.
  • ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    نمیدونم دولت چه کار باید کنه تا شما از اون انتقاد نکنید
  • ۰۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    1 0
    من به عنوان یک شهروند میتونم تشخیص بدم که 12 ؟؟؟فروند آ380 برای کشور که نه آنچنان مسافر زیاد و توده ای به خارج داره ، نه فرودگاه مناسب برای آ380 ....غیر ضروری و ریسکه...حالا چه جوری کارشناسای هواپیمایی تشخیص ندادن خدا داند
  • كارشناس هوايي ۰۳:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مشرق ، باز هم كه شلوغ كاري راه انداختي نخست اينكه تحويل اين ايرباس ها چندين سال طول مي كشه و مي توان زيرساخت هاي مناسب را هم فراهم كرد ايرباس A380 براي پروازهاي طولاني بين المللي استفاده خواهد شد و براي مقاصدي همانند آمريكا ، كانادا و استراليا كه ايرانيان زيادي اقامت دارند بسيار ايده آل است در ضمن اگر فرانسوي ها رفتار مناسبي نداشتند ، كانادايي هاي توليد كننده Embraer كه اصلا قطع رابطه كردند ! Embraer هواپيما خوبي است ولي تاكنون هيچ إيرلايني در ايران اين نوع هواپيما را تجربه نكرده و امكانات نرم افزاري و سخت افزاري و پشتيباني و تعمير و نگهداري ان موجود نيست بهتر است مشرق فقط در مورد هواپيماهايي نظامي إظهار نظر كند
  • ۰۳:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    Embraer بیشتر سهامش تو نیویورک هست و دست امریکایی هاست
  • عارف ۰۴:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    به به به این دولت تدبیر وامید(یعنی به جز این خرید گران قیمت هیچ کاری نمیشد کرد؟)
  • ۰۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دولت Embraer نخرید چون اسمی بین مردم ایران ندارد و محبوبیت دولت را بالا نمیبرد
  • مهدي ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    1- اشكال اساسي كه در اين تحليل وجود دارد اين است كه نگاه در اين تحليل به حال است و نه به آينده. يك هواپيما حداقل 15 الي 20 سال بايد پرواز كند و در خريد آن بايد به اين نكته توجه شود. بسياري از ايرلاينهاي معتبر دنيا متقاضي خريد a380 هستند و بسياري از فرودگاههاي دنيا در حال مهيا شدن براي پذيرش اين نوع هواپيما هستند. 2-مقايسه قيمت اين هواپيما با يارانه نقدي اوج سطحي نگري نگارنده را نشان ميدهد. به راستي خريد يك كالاي سرمايه اي استراتژيك كه پس از 30 سال رفع تحريم شده با يارانه نقدي قابل مقايسه است؟؟؟!!! 3-فرض كنيم شما درست مي گوييد و خريد a380 يك شوي تبليغاتي باشد. بنده شخصا شوي تبليغاتي كه در آن a380 خريداري مي شود را ترجيح مي دهم به شوي تبليغاتي كه در آن سيب زميني بين مردم پخش مي شود!!!
  • حسین ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    با سلام مردم نون شب ندارن هواپیما میخوان چکار؟؟!!!!! بقول قدیما طیاره مال پولداراست
  • دوست البرت ۰۷:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    بویینگم نباید بخرن چون امریکاییه!! حتما باید اشغالهای روسی رو خرید!!
  • ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    چیه ناراحتی توپولف نخریده!!!!
  • ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    بابا خوب کار خوبی کرد دیگه هوا
  • علی ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    باب خوب کار خوبی کرد دیگه هواپیما های ما خیلی قدیمی شدن باید خیلی زود تر از این ها به روز میشدن تازه به نظر من الآنش هم کمی دیر هست ولی به نظرم این حرف که نباید زیادی به فرانسوی ها هم حال داد درسته یعنی کاشکی مثلا نصف هواپیما ها رو بوئینگ میگرفتن که همه سود نره تو جیب فرانسوی ها نصفش بره و بعد رقابت بین اون ها پیش میامد
  • ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    بد نیست یکم در رابطه با تیتر فکر شود. airbus a380 یکی از امن ترین و جادارترین هواپیما های دنیاست. شرکت های هواپیمایی هم میتونند از این هواپیما برای مسیرهای پر رفت و آمد استفاده کنند تا هزینه جابجایی مسافر به حداقل ممکن برسد. در ضمن airbus a380 دارای optuion های متعددی هست که شرکت های هواپیمایی بر اساس بودجه خود از آن خریداری میکنند( یعنی لزوما نمی بایست لوکس باشند).
  • بیسیمچی ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ناوگان هوایی ما بسیار فرسوده است. اما باید با حساب و کتاب خرج کرد
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اولا فاینانس خارجی از این لحاظ خوبه که دیگه با این حجم بالای قرارداد اروپایی ها حتی نمیتونن دیگه به تحریم فکر کنن از اونجایی که سال دیگه احتمال به قدرت رسیدن ترامپ زیاده باید ظرف این یکسال هر چقدر میتونیم با اروپایی ها قرارداد ببندیم. همچنین دولت قرارداد توسعه سه تا فرودگاه رو بسته و مطمئنا فکر اینو کرده که قبل تحویل این هواپیما ها فرودگاه ها ارتقاع پیدا کنن.جمعیت عظیم ایرانیان خارج کشور بعلاوه موقعیت جغرافیایی ایران که امکان تبدیل ایران به هاب منطقه ای رو ایجاد کرده ضرورت خرید این نوع هواپیما رو ایجاب میکنه.
  • امین ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    چه بگویم که غم از دل برود ؟!!!
  • ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    همون توپلوف بخره
  • محمد ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    لطفا در خصوص مطالب ارائه شده دقت بیشتری مبذول نظر فرمایید. هم اکنون بیش از 70 درصد ورودی و خروجی های به کشور توسط یگان پروازی خارجی انجام می گردد. خرید a380 برای پوشش این بخش می باشد. برای پرواز های مکرر تهران به مقصد شرق دور و استرالیا هم اکنون هم وطننان کشور با صرف هزینه ها ی بالاتر و توقف مکرر باید از حاشیه خلیج استفاده کنند . یا مسافران خارجی نیز به همین ترتیب.
  • علی ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    شمها دارید از موفقیتهای دولت می سوزید.اگه هواپیمای دست دوم میخریدیم میگفتید چرا هواپیمای بنجل خریدید!!این لیاقت مردم مارو نداره که واقعا هم نداره.حالا که هواپیمای نو خریدیم و پولشم فعلا نمیدیم و بصورت اقساطی میدیم دیگه چرا به جای تحسین دولت تیترهای تخریبی جهت تشویش اذهان میزنید.مردم می فهمند و بیدارند.
  • محمود ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    این همه حرف بیخود خسته نکرد شمارو..؟؟؟؟دلت قبل کجا بودین شماها راستی؟؟؟؟
  • مصطفی ح ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اصولا نتیجه چنین معاملات اقتصادی چیزی جز وابستگی مالی و ساختاری اقتصاد کشور به شرکت های بزرگ خارجی نیست. به این چند نکته توجه فرمایید: 1. حربه سیطره بر کشورها از طریق طعمه بدهی دست کم 4 دهه است که به طور فعال از طرف سرمایه داران غربی اجرا می شود. کتاب «اعترافات یک قاتل (هیتمن) اقتصادی» نوشته جان پرکینز را حتما بخوانید. 2. با توجه به وضع تحریم های جدید و آینده نامطمئن صادرات نفت کشور و همچنین اوضاع وخیم تولید و درآمدهای ملی، احتمال ناتوانی جدی کشور در بازپرداخت بدهی فاینانس خارجی و در نتیجه افتادن در حربه دام بدهی بسیار بالا است! 3.مستشاران و تکنیسین هایی که برای آموزش و مدیریت این هواپیماها در کشور مستقر خواهدن شد میتوانند به وسیله سرویس های جاسوسی غرب برای خرابکاری به کار گرفته شوند. نقشه ربایش و انفجار هواپیمای آقای خاتمی پیش از انتخابات 88 را به وسیله عوامل جاسوسی غرب یاد بیاورید. همچنین این را به یاد آورید که فرانسه جزء متحدین اصلی اسرائیل در اروپا است. و همچنین این که فرانسه یکی از پایگاه های شجره خبیثه بانکدارای روچیلدهای یهودی است که دو قرن است بر بخش بزرگی از اقتصاد دنیا سیطره دارند و یک تنه جنبش صهیونیسم را از ابتدا تا انتهاء تأمین مالی کردند! 4. فرانسوا اولاند یهودی و صهیونیست است، و بعضی محققین ضدصهیونیست معتقدند که حوادث تروریستی شارلی هبدو و نوامبر با آگاهی او و عاملیت صهیونیست ها انجام شده است! نتیجه: تلاش برای ارتباط با فرانسه، هم آغوشی با شیطان است!
  • ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    برو بابا . عرضه ای که احمدی نژاد نداشت اینا داشتن. باعث افتخاره که صنعت هوایی مون مجهز به این هواپیماها میشه.
  • خلبان ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    راستش اول منم فکر میکردم این خریدا اشتباس ولی وقتی دیدم اگر بخوایم روی صنعت توریسم سرمایه گذاری کنیم باید خطوط نواگان هواییمون رو نوسازی کنیم با هواپیمای دهه های گذشته نمیشه به این مورد دست پیدا کنیم . در کنار این موارد باید هتل هامون رو هم تجهیز کنیم . الان با توجه به اختلاف قیمت ارز این یه فرصت مناسبه برای رقابت با ترکیه و سایر کشورا الان دیگه واقعا صادر کردن نفت سودی برای ما نداره **به نظرم قرارداد با پژو اشتباه بزرگی بود
  • ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوستان اگه توجه کرده باشید تا سال 2024این هواپیماها تحویل ایران میشه تا اون موقع هم یه سری هواپیما ها از رده خارج شده پس از الان آیه یاس نخونید
  • سوسان ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    هواپیما چندتا چرخ داره من که پول ندارم بلیط بخرم شما پول دارین خوش بحالتون هواپیمای خوشگلی براتون خریدند.
  • ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اصلا تابلو نیست که دارید دق مرگ میشید. پول نداریم اگه با فاینانس نخریم چطور خرید کنیم؟ هرچی داشتیم که گم شده الان انتظار داریم بشینیم تا پولدار بشیم؟
  • ناشناس ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    باید مثل دولت احمدی نژاد خراب کنه
  • محمد ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    نه کاری نمیشد کرد. مثل اون بابا که اسمشم نمی خوام بیارم 800 ملیار دلار کشور باید اباد کنه. پارلمان جیپوتی بسازه( جدیدا میگنه خاتمی گفته یا تصویب کرده بود پول پارلمان بدن ههههههه) کلا باید مملکت اباد کنه. البته برای ونوزولا سریلانکا ..... .
  • حسین ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    فرانسوا اولاند یهودی و صهیونیست است، و بعضی محققین ضدصهیونیست........، مستشاران و تکنیسین هایی که برای آموزش و مدیریت این هواپیماها در کشور مستقر خواهدن شد میتوانند به وسیله سرویس های جاسوسی غرب برای خرابکاری............ و ما بقی. عزیز خدا شفای شما جماعت بده.... کلا تویه فاز دیگه این.
  • ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    حالا بگیر پولا بیت المال که دو دوره یارانه کاملش دسته بابک زنجانیه هزینه خرید هواپیما بشه
  • ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    عاشق فرانسه! سوال اصلیو اصلا خوندی چی بود!؟
  • سوسان ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کی میاد ایران با پلیس منکرات درگیر بشه خواب دیدی خیر باشه
  • علی محسنی ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    سلام. ایران نیازی به هواپیمای غول پیکر 380 نداشت . ایران نیاز به هواپیماهای متوسط دارد تا بتواند تعداد پروازها را رو به استانها افزایش دهد .در حال حاضر تعداد پرواز ها به بعضی استانها مثل بوشهر،گرگان،... بسیار کم است
  • ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کلا" برای هر چیزی چندتا ایراد پیدا میکنید.. اکثر پروازهای خارجی ایران از فرودگاه امام خمینی انجام میشه که قابلیت پرواز این هواپیماها در اونجا فراهم هست و آیا این 8 هواپیما برای حجم سفرهای خارجی عدد زیادی هست؟؟ مگر قراره این هواپیماها A380 در پروازهای داخلی استفاده بشه که اینطور معترض هستین؟؟
  • ۱۰:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    به جای خرید این هواپیما میتونستن هشتادمیلیون دوچرخه بخرن به تک تک مردم ایران بدن اونوقت عدالت برقرار میشد ،برای مسئولین هم موتورسیکلت میخریدن ،والا بهتر بود .نظر دوستان مخالف هم تامین میشد.
  • ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    تو قطعا شکمت سیره و هیچ مشکلی نداری که خرید هواپیماهای لوکس شده برات اولویت! انصافا چند درصد مردم ایران میتونند از هواپیما استفاده کنند؟! منظورم اون درصد از مردم ایران هستند که مشکلات ایران همیشه رو دوششون بوده.یعنی اکثریت مردم ایران. کشوری که در بهترین حالت تنها 5 درصد مردمش میتونند از هواپیما استفاده کنند(دیگه نمیگم چند درصدشون اساسا میتونند مسافرت برند) انصافه که مشکلات اساسی و اولیه اکثریت مردم رو رها کنه و بره از یک دشمن این همه هواپیما خریداری کنه؟! آیا این دولت به فکر مردمشه؟
  • محمد ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    این هواپیماهای پهن پیکرخریداری شده تا زمان تحویل مدت چندسال طول خواهدکشید که تا ان زمان فرصت برای توسعه وتجهیزسایرفرودگاه هاهست.
  • ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوستان شما رو به خدا میخام ازتون بپرسم که آیا مردمی که به روحانی رای دادند اصلا توان استفاده از هواپیما و اصلا رفتن به مسافرت یا اساسا به هر دلیلی میتونند از هواپیما استفاده کنند که دولت بره و این حجم از پول همین مردمی که اصلا قرار نیست از یک چیزی استفاده کنند رو بریزه تو جیب دشمنشون؟! خدا شاهده درصد اندکی از کل جمعیت ایران توان استفاده ازین جور خدمات رو دارند که برای این درصد ایا این حجم از هدر رفتن سرمایه لازمه؟! دوستانی که از کشورهای عربی نام میبرند و هماپیماهای لوکسشون آیا نمیخان بگن که تو این کشورها چند درصد مردمشون بیکار و بیخونه و بیچاره هستند؟! یعنی به خاطر یک عده چند درصدی و این توجیهاتی که شما کردید انسان میتونه خودش رو قانع کنه که در حالیکه یک عده زیادی از مردم سرپناهی برای زندگی ندارند و نانی برای خوردن اونوقت رئیس جمهور یک مملکت بره و میلیارها دلار کالای لوکس یخره؟! من هم میدونم که اینجور خریدها و کم کردن روی کشورهای عربی و ترکیه و.... میتونه حس خوبی رو به آدم منتقل کنه.ولی تا حالا شب گرسنه خوابیدید؟ یا بچتون جلوتون مریض بوده و از بی پولی تلف شدنش رو تماشا کردید؟! بعد اونوقت این انصافه که پول من و امثال من برای این جور خریدها هزینه بشه تا یک عده مرفه بی درد بهتر بتونند به خوشگذرانی بپردازند. آقای روحانی کاش به جای 114 فروند هواپیمای مسافر با در نظر گرفتن مشکلات مردم تعداد کمتری خرید میکردید.حداقل اگر هواپیمای جنگنده خرید میشد باز هم دل مردم خوش بود که امنیت اون ها هم در نظر گرفته شده.آقای روحانی شما از مردم معمولی رای گرفتید ولی شدید رئیس جمهور سرمایه دار و سرمایه داری. من به نوبه خودم راضی نیستم.
  • ویروگردی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    واقعن این خرید ها لازم هست، چون: 1- شخصیت و اعتبار می ده به شرکتای هواپیمایی که همش اخبار سقوط و سانحه و زمین گیر شدن و لغو و تاخیر ازشون مخابره می شد 2- کمرنگ کردن برتری های فرودگاه های رقیب(از همه مهمتر دوبی) 3- جابجایی 440 نفر با یک پرواز(که در حالت عادی با دست کم سه پرواز باید جابجا بشن) هزینه های شرکتا رو کمتر خواهد کرد. 4-هر هزینه ای بکنیم جزو هزینه ای ثابت هست و هزینه های عملیاتی کمتر هست و علاوه بر اون با وام 10% سود بیمه ساچه ایتالیا تامین شده و بانک های داخلی هرگز همچین وامی به شرکتای داخلی نمی دادند(خودتحریمی!) و اگر هم می دادند با سود 25% می دادن! که از این لحاظ بسیار مهم هست 5-این ها سرمایه ای برای ما هستن و در تعداد زیاد هم نیستن و 100 فروند در مقابل 500 فروند مورد نیاز گم هست و بقیه ش رو می شه از سوخوی(به شرط ساخت و انتقال فناوری) و بویینگ و امبرائر و ... خرید. با تبریک به هموطنان عزیز و آرزوی گرفتن جایگاه به حق مون در منطقه
  • ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    شرمنده اشتباه منفی دادم.
  • علی ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    من به اشتباه منفی دادم و با شما موافقم آقای مصطفی.
  • kave ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    فکر میکنم ایران ایر با این خرید بزرگ و شرایط جغرافیایی ممتاز میتواند به دوران طلایی دهه 70 میلادی برگردد و رقیبی برای شرکتهای منطقه ای باشد.
  • ناشناس ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ناشناس 09:40 دولت دکتر احمدی نژاد بدهی های خارجی دولت هاشمی و خاتمی را پرداخت کرد .
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    محمد جان بیشترین طرحهای عمرانی در دولت دکتر احمدی نژاد انجام شد از جمله توسعه صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و پتروشیمی و فولاد و سیمان و توسعه 90 درصدی فازهای مختلف پارس جنوبی و ساخت هزاران کیلومتر خطوط ریلی و اتوبان و جاده و غیره و زیرساختهای کشور تقویت شد .
  • علیا ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    من متخصص نیستم. اما تا جایی که میدونم قراره طی 8 سال این هواپیماها تحویل بشند. درضمن حتمن یه سری هواپیما هم از رده خارج میشند. یعنی اگه 110 تا اضافه بشه مثلن 50 تا هم کم میشه که اینجوری میشه 60 تا اونم طی 8 سال. پس فرصت برای ایجاد زیر ساخت هست.
  • محمد ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    در پاسخ به ناشناس دوست عزیزم شما میگین طرح عمرانی ایشون گداشتن. خوب کار خوبی کردن. ولی میشه بفرمایین پولا پس کجا خرج شد. چی شد. کجا رفت؟ من بچه یکی از روستاهای لنگرود از استان گیلانم. نه دنبال اصلاحاتم نه اصولگرا این چیزا. از خبرنگار محترم سایت مشرق میخوام بیاد استان ما. از چابکسر که اخرین نقطه گیلانه تا رشت. ببینه چی درست شده؟ چیکار کردن. چی ساختن؟ پل درست کردن. راه اهن زن. اسکله دریایی درست کردن. روکشه خیابان عوض کردن. دریغ از یه سرعت گیر. حالا شما از طرح های عمرانی میگی؟
  • رضا ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اتفاقا باید عجله هم کرد.امارات الان 67 فروند از این نوع هوایپما را در اختیار دارد و بیش از 80 هم در نوبت تحویل هست.فرودگاه دبی به بیش از 150 مقصد در دنیا پرواز دارد!!! ایا میدونید سالایانه چه پولی دارند به جیب میزند تاهمین الانش هم پول همه این خرید های هواپماها را در اوردند. باید صنعت هوایی رونق داد همین اماراتی که هرچندوقت برای ما واق واق هم میکنه پول ها از این صنعت به جیب زده. تهران باید هاب منطق میبود نه دبی!!
  • ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    بذار روحانی کارشو بکنه اگه شما مملکت بگردون بودی الان وضعمون این نبود
  • ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    خرید هواپیما از کمپانی های غربی کار درستیه کلا درگیر کردن کشورهای که ما رو تحریم کردن تو اقتصادمون کار درستیه چون در صورتیکه بخوان دوباره حرکتی رو شروع کنند این کمپانی ها و لابی هاشون در جهت منافع خودشون جلو تحریم های آینده رو میگیرند خرید هواپیمای نو هم برا کشوری که تا حالا 2500 نفر از شهرونداش رو تو سوانح هوایی از دست داده فکر نکنم کار اشتباهی باشه کشور ما نیازمند 400 هواپیمای نو دیگه است لطفا با هر چیزی اینقدر جناحی برخورد نکنید !!
  • ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    هیچی نمیخواد بگی
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    وقتی بدونید امارات نزدیك به 140 فروند از این نوع هواپیما رو سفارش داده كه خیلیش هنوز تحویل نشده، متوجه میشید كه اتفاقا به بیش از این مقدار نیاز داریم. امارات نهایتا 2 تا فرودگاه بزرگ داره، اما ایران توانایی ایجاد 5 تا 6 فرودگاه بزرگ در استراتژیك ترین نقاط منطقه رو داره. من تو عمرم 6 بار سوار هواپیما شدم و جزء قشر متوسط جامعه ام ولی از این خریدهای دولت راضی ام. و اتفاقا دولت باید تا میتونه بوئینگ 737،777و 747 بخره.
  • ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    خرید هواپیما از کمپانی های غربی کار درستیه کلا درگیر کردن کشورهای که ما رو تحریم کردن تو اقتصادمون کار درستیه چون در صورتیکه بخوان دوباره حرکتی رو شروع کنند این کمپانی ها و لابی هاشون در جهت منافع خودشون جلو تحریم های آینده رو میگیرند خرید هواپیمای نو هم برا کشوری که تا حالا 2500 نفر از شهرونداش رو تو سوانح هوایی از دست داده فکر نکنم کار اشتباهی باشه کشور ما نیازمند 400 هواپیمای نو دیگه است لطفا با هر چیزی اینقدر جناحی برخورد نکنید !!
  • ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    مشرق جان تو شرقى هستيا
  • حسین ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کسی که این مقاله رو نوشته دقیقا چیکاره هست، چه دانش فنی ای نسبت به هواپیماها داره؟
  • ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    این هواپیما با روش فاینانس خریداری میشه ..یعنی با کارگرد خودش خرجش درمیاد دریک بازه زمانی 15 تا 20 ساله ...درضمن خط هوایی آبروی هوایی یک کشور هستن ...لطفاً جو سازی نکنید
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    آن مرد که سیب زمینی رایگان میداد رفته است و حالا 11000 تن سیب زمینی را چال کردند تا مردم نخورند !
  • رضا ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    احسنت اصل مطلب همینجاست اگرازانگلیس هم خرید میکرد مگفتند چرا ازاستعمارپیرخرید کرده.بنده خدا دکترروحانی
  • ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کار خوب باید با روش خوب انجام شود وگرنه خسارت به همراه دارد مثالش هم فراوان است!!!
  • ناشناس ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    علی جان این هواپیماها که خرید کردند دست دوم است و هواپیمای نو به ایران نمی فروشند .
  • ارش ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوست عزیز چند وقت پیش شبکه خبر مستندی رو پخش کرد مبنی بر اینکه خلبان های ایران از روی بیکاری از کشور خارج میشن و به استخدام شرکت های خارجی در میاند
  • احمد ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    هواپیماهای توپولف چند دهه است که تو روسیه و خیلی از کشورهای بلوک شرق تو اون شرایط جوی دارن خوب کار کردن و سوانح کمتری از ایرباس داشتن. اگر چند تا شرکت هواپیمایی کوچیک تو ایران بدون پشتیبانی مناسب با توپولف های چهل ساله مشکل پیدا کردن تقصیر توپولف نیست. صرف این که شما دو اسم یاد گرفتی که کارشناس این زمینه نمیشی!!
  • احمد ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    فعلا که خود کدخدا اجازه نداده بویینگ به ایران بیاد حتی بعد از تحریم. تازه اگر هم خریدیم با تا سالها برای هر قطعه اش التماس کنیم و باج بدیم.
  • احمد ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    در زمان طولانی احتمال برگشتن تحریم ها و دو در شد قرارداد و هواپیما و پولش همه رو هم هم زیاد میشه. برای چی اصلا خرج کنیم برای ورود چنین هواپیمایی؟!
  • ناشناس ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    وقت تحریم که باشد این شرکت ها پیش قدم میشوند و ایران را تحریم میکنند همانند کاری که پژو انجام داد .
  • ناشناس ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    شما در هر صورت نمی خواهید کشور از فناوری های پیشرفته استفاده کند.بالاخره بعد از40سال قرار است114فروند هواپیمای مسافر بری بخریم چه ایرادی دارد؟.خوب فرودگاه ها را گسترش دهیدچون که هواپیماها قرار است تا8سال آینده کاملا تحویل گردند.کشور ما نزدیک2میلیون کیلومتر مربع مساحت و90میلیون نفر جمعیت دارد امارات کلا85هزار کیلومتر مربع و اندازه یه استان ایران جمعیت ندارد ولی چقد هواپیمای مسافر بری دارد؟قطر؟تازه اردوغان در فکر احداث بزرگترین و پیشرفته ترین فرودگاه جهان است.
  • احمد ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    شما حاضری خونت رو بفروشی، ماشین چند صد میلیونی بخری برای حفظ چیزی که بهش می گی آبرو؟!
  • ناشناس ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    با پول جریمه 18 میلیارد دلاری کرسنت هم میتوانستیم 200 تا هواپیمای نو بخریم .
  • ناشناس ۱۲:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    جمعیت ایران90میلیون نفره و جمعیت امارات زیر10میلیون
  • ناشناس ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اینها کلا"دست به واردات شون خوبه از افزایش 60 درصدی واردات کالاهای چینی بگیر تا خرید هواپیما و غیره .
  • ناشناس ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    محمد جان شما دنبال اصلاحات هستی چون حرفهای مفت آنها را ندانسته و طوطی وار تکرار میکنی !
  • ناشناس ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    فناوری های پیشرفته هسته ای و هوافضا بودند که تعطیل شدند !
  • ناشناس ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    با آزاد شدن نرخ بلیط هواپیما فقط طبقات مرفه جامعه می توانند هواپیما سوار بشوند و جمعیت کثیری از مردم قدرت خرید بلیط هواپیما را نخواهند داشت .
  • ناشناس ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    آرش جان آن معدود خلبانانی که از کشور خارج میشوند آماتور هستند و تایم پروازی لازم برای کار در ایران را طی نکرده اند .
  • ناشناس ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    خطاب به آرش عزیز خلبانان ایرانی نه بخاطر بیکاری بلکه بخاطر حقوق های چند برابری ایرلاین های عربی از ایران خارج می شوند .
  • ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    آقای احمد شما بهتره بری درباره معنی فاینانس مطالعه کنی؟
  • ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    از مشکلات مردم خبر نداری آقازاده ...تو خونه رانتی باباجونت نشستی زندگی می کنی و شعار می دی ؟؟؟فناوری هسته ای و هوا فضا هم تعطیل نشده
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    این رو برو به ادمهای فرا قانونی بگو ...خیلی غصه مردم رو میخوری جرات داری برو سراغ اونا ...
  • پويا ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    اگه به جاي اين همه فرصت سوزي در تمام اين سالها، و دست روي دست گذاشتن مسئولين پشت ميز نشين، خطوط ريلي به سراسر كشور گسترش پيدا ميكرد و قطارهاي سريع السير رو راه اندازي ميكردند، الان نبايد ميرفتند پول بيت المال رو با خنده و خوشحالي بريزن توي جيب فرانسه !!!
  • پويا ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    بقيه هم بروند با پرايد توي جاده كشته شوند
  • حسن معظمی ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    باسلام خدمت عزیزان باید چند نکته را به یاد داشته باشیم.که دوستان می فرمایند ما زیر ساخت نداریم و این حرف ها که تاحدی درسته اما فرایند خرید به تنهایی شامل گرفت پرنده نیست بلکه یک سری کارها و اموزش نفرات کاربر و فنی را هم شامل میشه و نبود زیر ساخت هم باید بگم که در اون بخش هم چون به تدریج وارد کشور میشه فرصت درست کردن زیرساخت هست . اما چیزی که در این مطلب شما وجود داره خوب نیست لحن و سمت مقاله هست که به نوعی منفی هست باید بهتون یاداوری کنم شرکت هما یک زمانی جز پنج شرکت سود ده در تخصص خودش بوده و به دلایل که خیلی ها میدانند این شرکت به زمین خورد و الان که فرصت که فرصت هست ما باید به سرعت خودمان را به سطح قابل قبولی برسانیم یک زمانی همین شرکت اماراتی یک پرنده اجاره ایداشت الان چی شده ما که در اوج بودیم چی شد به جای تختئه کردن کارها از این اقدام دولت باید حمایت کرد هما باید بالاتر از ایرلاینهای عرب و ترک و بقیه کشورهای اسقاطی منطقه باشه. بهتر هست به جای فکر کردن به منافع یک گروه باند به فکر جلوبردن مملکت باشیم
  • ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ای بابا وقتی مصرف انتخاباتی داشته باشد دیگه چه کسی به برنامه ریزی و مشورت و ... اهمیت خواهد داد؟
  • ناشناس ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    خطاب به محمد برای نمونه در دولت دکتر احمدی نژاد آزاد راه و بزرگراه از 5 هزار کیلومتر به 16000 کیلومتر رسید و روستاهایی که از گاز طبیعی استفاده میکردند از 1800 به بیش از 22000 افزایش یافت .
  • ناشناس ۱۵:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ناشناس13:53 شما فکر میکنی با خرید هواپیما مشکل مسکن و رکود و بیکاری و معیشت مردم حل میشود ؟!!
  • محمد ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوست عزیز معلومه شما اصلا دقت نکردی!!! امبرائر ساخت برزیل هست.اونی که شما میگی ساخت کاناداست مال شرکت بمباردیر هست
  • محمد ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    ناشناس عزیز. من حرف مفت کسیو تکرار نمیکنم. خودم صاحب عقل و شعورم.دانش اموخته کارشناسی ارشد بازرگانی بین الملل هستم. پس یکم حداقل سر درمیارم موارد تجاری و اقتصادی. چه ربطی به اصولگرا و اصلاحطلبی داره؟ من میگم این اقا ملیارد ملیارد دلار پول و سرمایه این مملکت معلوم نیست کجا خرج کرده. چی شده. دود شده رفته هوا؟ کجاست پس. من خودم و استان خودم میبینم. پس کو. دوستان میگن گاز کشیده. راه اهن زده. پتروشیمه افتتاح کره و از این حرفا. برادر یا خواهر من اینا که بودجه های عمرانی هر دولتیه و در هر سال مالی لحاط میشه. اوه سال 74 روستای ما تلفن اوردن. سال 82 یا 83 بود گاز کشیدن. مگه اون موقع نفت ملیار دلار بوده درامدش. بوده ولی این قدر که نبوده. چیزا که دوستان میگن بودجه های عمرانی. من میگم پوله کجا رفته. چی شده کجا خرج شده. من به عنوان یه ایرانی که به شفل شریف بیکاری اشتغال دارم و بهترین سال های عمرم در دولت ایشون بوده نباید و حق ندارم این چیزارو به نظر شما؟ شما میفرماید اصلاح زلب نمیدونم چی چی طلبه...
  • خطاب به ناشناس و محمد ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    هر دو شما فریب خورده اصولگرایی و اصلاحاتید آزاده باشید آزاد بیاندیشید
  • ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    چه طور اماراتی که اندازه یک شهرک ایرانی هست این غول رو داشته باشد ما نداشته باشیم؟ امارات و قطر کل آسمون منطقه رو تسخیر کردند اون وقت کشوری با عظمت ایران که تا قبل تحریم ها بزرگترین ناوگان هوایی رو داشته این طور خوار بشه
  • محسن ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    قبل از انقلاب، «ایران ایر» یکی از معتبرترین شرکتهای هواپیمایی جهان، و به طور مطلق معتبرترین ایرلاین در منطقۀ خاور میانه بود. در سالهای جنگ تحمیلی و پس از آن هم با تحریمها، این شرکت و بطور کلی صنعت هواپیمایی کشور، افول کرد و حتا کشورهایی مثل امارات و قطر از ایران با فاصلۀ ناخوشایندی (برای ما) پیشی گرفتند. اکنون با این خریدها می توانیم مجددا آقای هواپیماییِ منطقه و جزو برترهای جهان شویم. قدردانِ این فرصت باشیم.
  • امیر ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوست عزیز این هواپیماها به مرور زمان تحویل داده میشود و فرصت کافی برای تجهیز فرودگاهامون وقت داریم در ثانی پرواز هایی که از تهران به اروپا میشه توسط هواپیما های پهن پیکر 747 صورت میگیرد و طبق گفته مدیر عامل ایران ایر در سال 93 سالانه 5 میلیارد دلار توسط ایرلاین های خارجی از کشور خارج میشه پس کلا خرید این هواپیما ها کار درستی است امیدوارم باز نشر کنید
  • امیر ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    پس دوست عزیز تکلیف پرواز های اروپا و استرالیا و امریکا چه میشه محض اطلاع عرض میکنم طبق گفته مدیر عامل ایران ایر سالانه 5 میلیارد دلار توسط ایرلاین های خارجی از ایران خارج میشود
  • امیر ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    دوست عزیز تا حالا عزیزانتو در سقوط هواپیما از دست دادی این هواپیماها سه صورت قسطی خریداری شده و اگر نمیخریدند مردم مجبور میشدند توسط ایرلاین های خارجی به مقصدشون برسن و ارز بری داشت پس همون پولی که خارج میشد میدیم بابت قسط و هواپیماها برای خدمون میمونه
  • امیر ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    به نظرم باید 200 تا هم از بوئینگ بخریم وقتی هواپیماهاشون پیشمون باشه برای گرفتن قسطاش دیگه تحریممون نمیکنند
  • رهرو ۲۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    کارشناس هوایی عزیز Embraer شرکت برزیلیه نه کانادایی. شرکت بمباردیه کانادایی هست.
  • امیر ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۰
    0 0
    البته در حالت اکونومی بیشتر از 800 نفر قابلیت جابه جایی دارد
  • ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اقا محمد تو که اینقدر فریاد می زنی کو کو چندجای کشور را رفتی از نزدیک با چشمات دیدی من در یک شهر کوچک زندگی می کنم اما در دولت احمدی نژاد شهر ما خیابان هاش دوبار اسفالت شد حالا بماند که پیمانکار بی وجدان زیرکاری را درست انجام نداد مجبور شدند دوباره اسفالت کشی کنند چندین سالن ورزشی و استادیوم افتتاح شد و خیلی طرح های دیگه که از اول انقلاب تا وقت احمدی نژاد هیچ کدام از این کار ها انجام نشد در واقع ایران شده بود تهران گرچه هنوز هم اثار ایران بودن یعنی تهران بود مشهوده اما خوب در مسیر ابادانی کشور گام برداشت دلیل نمیشه که چون تو شهر شما کا کم انجام شده مابقی جا هم همین طور باشه لطفا بدون اطلاع از قضایا قضاوت نکنیم
  • ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دوست عزیز چشم و هم چشمی بلای جان ادمه ما باید بر اساس استعداد های کشوری چه انسانی چه جغرافیایی عمل کنیم و نسبت به پتانسیل هامون قدم برداریم نه از روی حسادت و چشم و هم چشمی بابا اخه این مطلب به این روشنی چرا اویزه گوشتون نمی کنید
  • مصطفی ح ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با عقل اقتصادی محض، قاچاق مواد مخدر هم دارای توجیه اقتصادی است چون درآمدزایی بالایی داره! اما عقل متعالی اسلامی مثل دجال فقط به منافع مادی توجه نداره بلکه اصول اخلاقی و شرعی رو در معامله هم احتساب میکنه مثلا دوری از تجمل، اسراف و معامله با کفار حربی به خصوص معاملاتی که باعث تسلط کفار بر هر یک از شئونات کشور مثل اقتصاد میشه.
  • ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    من که میگم بویینگ 8-747 هواپیمای بهتریست
  • علی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    آقای حسن معظی چرا فقط ازون بعدی به موضوع نگاه میکنی که خودت قدرت درکش رو داری؟! یا خودت رو زدی به نفهمی! امارات و کشورهای عربی اگر ازینجور ولخرجیا میکنن یا ازینجور برنامه ها دارن مشکلات در اولویت زندگی مردم خودشون رو سالهاست که حل کردند.آیا تعداد افراد بیکار و بی خانمان و بدبخت توی امارات با ایران برابره؟! مثل شما مصداق کسیه که نون نداشته باشه بخوره و بره کت شلورا چند میلیونی اونم با پول مردم بخره! آخه آقای محترم احمدی نزاد وقتی اومد صحبت از پیشرفت در بخش هوا فضا رو مطرح کرد.وقتی اومد موضوع خودکفا شدن در مبحث مثلا ساخت تسلیحات و جنگنده و...رو مطرح کرد قبلش و در اولویت کار خودش بحث پرداخت یارانه به مردم کم درامد یا همه مردم رو مطرح و عملی کرده بود.تا اگر قراره کار بزرگی انجام بشه اول یه کمکی به قشر متوسط شده باشه. نه مثل آقایون اول بیان یارانه یک عده مردم بدبخت رو قطع کنن.با افزایش قبض برق.آب و گاز و افزایش قیمتها سفره مردم رو کوچکتر کنن و بعد برن خریدهای چند میلیاردی بکنن. اون هم چیزهایی که هیچ کمکی به ما مردم مستضعف نمیکنه که بیشتر جیگرمون رو میسوزونه.واقعا انصاف هم چیز خوبیه. شرایط دیگران رو هم در نظر بگیر. این جور خرید وقتی خوبه.این جور کارها وقتی درسته که اکثریت مردم یک کشور با این همه بدبختی مواجه نباشند و برا حداقلهای خودشون نمونده باشن. شما فکر کردید ما به عنوان یک ایرانی بدمون میاد که کشورمون تو این حوزه ها تو منطقه اول باشه؟! نه اتفاقا افتخار میکنیم.ولی نه وقتیکه بیکار و بی خانمان باشم و بعد ببینم پول من داره یه جایی هزینه میشه که هیچ ارتباطی به من نداره.
  • ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    با توجه به حجم بالای خرید هواپیما دولت باید با ایجاد رقابت بین 5-6 سازنده هواپیماهای کلاس 100 تا 200 نفره در دنیا، از اونها گرفتن فناوری یا تولید برخی قطعات رو هم ضمن قرارداد درخواست میکرد که قطعا با توجه به تعداد سفارش بالا بعضی حاضر می شدن قبول کنن چون ایرباس و بوئینگ در برابر قرار داد 100 فروندی با چین حاضر شدن خط تولید هم بدن به چین در حالی که چین خودش به زودی هواپیمایی در همون کلاس رو پرواز خواهد داد اما قرارداد 100 فروندی اونقدر اغوا کننده بود که حاضر شدن خط تولید بدن به چین حالا برای بیش از 100 فروند هواپیما آیا حاضر نبودن به ما فناوری یا تولید قطعه و ... بدن؟ اینجوری برای متخصصان کشور هم اشتغال ایجاد می شد و فناوری های پیشرفته ای که در جاهای مختلف صنعتی غیرنظامی کاربرد داره وارد کشور میشد متأسفم برای دولت که همینجوری رفت یه خرید خشک و خالی کرد
  • ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    آقا رضا ،در اصل ایرباس یک کمپانی چند ملیتی اروپاییه که علاوه بر فرانسه سایر کشورهای اتحادییه اروپا از جمله انگلیس هم در اون سهیم هستند!
  • ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    داداش ، ایرباس یه شرکت چند ملیتی اروپایییه!!!
  • ۱۳:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ایرباس یک شرکت چند ملیتی اروپایی شامل بیشتر کشورهای عضو اتحادییه اروپاست!!!
  • ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    +++++++++
  • ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    مشکل مردم ما اینه که همه مسائلو با هم قاطی میکنن!
  • ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    اشتباهی منفی دادم..
  • ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    خود همون چینی که مثال میزنی ، قبلش نیاز های خودشو با خرید از بوئیینگ و ارباس تامین کرد، بعد رفت سراغ مشارکت برای مونتاژ A-320 در چین !
  • ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    من بهت ميگم بايد بجاي منافع فرانسه منافع ايران و منافع مردم ايران رو در نظر بگيره افتاد ؟
  • ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    كارشناس هوايي ؟ خخخخخخخخ
  • ظالم بلا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    وقتي 99% از مردم شريف ايران توانايي يكبار استفاده از اين نوع هواپيماها را نداشته باشند اين خريد يعني ...
  • ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    دوست عزیز این مسسر هایی که تو مورد 4ام گفتی اصلا بلند برد محسوب نمیشن و نیازی به a380 و a350 ندارند و مسیرهایی تا 11000 کیلوتر رو 330 طی میکنه (حالا بقیه بحث های مربوط به خرید این هواپیما ها به کنار)
  • ali ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    توی قراردادها هم قرارداد اضافه شدن ترمینال فرودگاهی برای فرودگاه امام هست هم قرارداد برای توسعه ریلی... جهت اطلاع دوستانی که دو تا موضوع بی ربط رو با هم قاطی میکنن
  • ali ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    کل بدهی خارجی که احمدی نژاد پرداخت کرد 16 میلیارد دلار بود!!! که در نهایت 8 میلیارد دلار هم باقی گذاشت!!! ضمن اینکه این خریدها بدهی به دولت تحمیل نمیکنن چون قراردادها به شکل اجاره به شرط تملیک هستند
  • ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    ناشناس عزیز 00:23 من نگفتم چشم و هم چشمی من گفتم وقتی کشور ما شرایط همه چیز رو دارد و امنیت دارد چرا خودمون پول در نیاریم؟ امارات داره از امنیت اسمون ایران استفاده می کند و میلیاردها دلار درآمد کسب می کند اون وقت ایران هیچ کار نکند؟ همین الان بسیاری از ایرانی ها از هواپیمایی امارات استفاده می کنند،خب چرا از ایران ایر استفاده نکنند چرا فرودگاه امام(ره) هاب منطقه نشود این چه حرفی هست که می زنید
  • ۱۹:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۱
    0 0
    وقتی ایرانی ها از خطوط اماراتی استفاده می کنند برای سفر هاشون یعنی پول ریختند تو شکم اماراتی ها این خرید یعنی پول و سرمایه اونجا به ایران بیاد حتی اکثر مردم نتونند استفاده کنند اما از سرمایه ای که می اد به مردم ایران منفعت می رسد
  • ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    مگه ایران زمینش را فروخته داده به ایرباس!کشوری که سومین منابع نفت و دومین منابع گاز جهان را دارد حالا صنایع و معادن بماند باید مردمش بهترین خطوط هوایی را داشته باشند شما مشکل داری با چهارپا رفت و آمد کن
  • ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۱۲
    0 0
    ناشناس 15.42 درامد 800 میلیاردی دولت قبل صرف چه چیزی شد؟مسکن مهر که تا چند سال دیگه اوراقی محسوب میشه یا خرید هواپیمای توپولف دست دوم یخورده اقتصاد می دونستی میفهمیدی که پادزهر تورم 45% رکود مصنوعی هست به قول معروف خراب کردن آسان ولی ساختن مشکله
  • ناشناس ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۰
    0 0
    علی آقای عزیز کشورهای عربی به هیچ وجه ولخرجی نمیکنن دارن سرمایه گذاری میکنن شما عقلت کوچیکه نمیفهمی هنوز بچه ای. در آخر اینو به همه کسایی که نظر دادن که چکار داریم این هواپیماهارو و وضع مردم خرابه باید به فکر اونا باشه نه اینکه بره و هواپیما بخره اینو بگم که درآمد سالانه هواپیمایی امارات از شرکتهای سازنده هواپیما بیشتره حالا این روحانی هی به فکر شما مردم باشه ولی شما از سر ندونم کاری هی تخریبش کنید
  • محمد ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
    0 0
    ایرباس A380 یک هواپیما عظیم و کلاس بالا برای مسافت های طولانی هستش . ما دو میلیون نفر ایرانی در امریکا دارییم شمایی که میگی این خرید پول دور ریختنه و دولتو میکبوی میدونی چقدر ارز سالانه میره تو شیکم هواپیماایی امارات و قطر برای ترانزیت چند ساعته در فرودگاهاشون چقدر پول میگیرن . چقدر مردم تو فرودگاه دبی خرید میکنن . وقتی ما این هواپیما هارو داشته باشیم پرواز رو مستقیم میاریم و هم پول داخل ایران میمونه و هم کلی شغل ایجاد میشه میدنی این هواپیما چند تا خدمه رو هوا و زمین داره . این یعنی ایجاد شغل و اشتغال زایی شما داری بستر و ایجاد میکنی . بعدم خرید این هواپیما ها به شرط اجار و تملک شما 30 سال استفاده میکنی هر سال یه قسطیشو میدی در اخر هم مالک میشی . تازه فقط ما پرواز به امریکا رو گفتیم استرالیا و کانادا و بقیه مقاصد دور بماند . کاملا کار با تحلیل و بررسی بوده اینقدر هم تفرقه نندازیم کمی هم حق طلب باشید
  • gggg ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۰۶
    1 0
    ؟؟؟؟؟
  • ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
    1 0
    واقعا حیف شد که دیگه ایرباس a380 خریداری نمیشه و بجاش 350 میاد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس