معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: آمار تشکیل پرونده تخلف انتخاباتی نسبت به دوره های گذشته به شدت کاهش یافته و تاکنون در این دوره 40 پرونده تخلف انتخاباتی در سطح کشور تشکیل شده است.

به گزارش مشرق، محمدباقر الفت روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران در مشهد افزود: اکثر این پرونده ها دارای عناوین مجرمانه کم اثر هستند و تاثیر خاصی بر نظم انتخاباتی ندارند.

وی ادامه داد: تاکنون همه دستگاههای اجرایی در امر انتخابات عملکرد مناسبی از خود نشان داده اند و مشکلی به وجود نیامده است.

معاون قوه قضائیه گفت: ستاد مرکزی پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی در کشور تاکنون 85 مصوبه داشته و در مراکز استانها 190 نشست در حوزه پیشگیری از وقوع جرائم انتخاباتی برگزار شده که هزار و 200 مصوبه به همراه داشته است.

وی از ویژگی های مهم این نشست ها را اجرای سریع مصوبات ذکر و بیان کرد: نشست های مناسبی با برخی از نامزدها، مسئولان ستادها و هوادران آنها برگزار شده که نتایج مثبتی در پی داشته اند.

الفت افزود: تبلیغات زودهنگام انتخاباتی از سوی قانون گذار ممنوع است اما برای آن مجازاتی در نظر گرفته نشده لذا نمی توان این کار را جرم دانست ولی ممکن است دستگاه هایی که صلاحیت داوطلبان را بررسی می کنند بر این اساس در تصمیم های خود تجدید نظر کنند زیرا چنین فردی صلاحیت اخلاقی خود را از دست می دهد.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون هزار و 300 برنامه پیشگیرانه در حوزه های مختلف پیشگیری از وقوع جرم در سراسر کشور اجرا شده و می توان گفت این رویکرد باعث کاهش وقوع برخی جرائم در سطح جامعه شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: به دلیل اقدام های مناسبی که تاکنون انجام شده وضعیت دادگستری در شرایط فعلی از حالت مقابله ای به حالت پیشگیرانه تغییر یافته است.

وی بر لزوم شناسایی بسترهای ارتکاب جرم در جامعه تاکید و بیان کرد: سازمان و تشکل مردمی 'دیدبان پیشگیری از وقوع جرم' با رویکرد جدید، الگوی توسعه یافته ستادهای مردمی حفاظت اجتماعی و کارگروههای سلامت اجتماعی است.

الفت افزود: 'دیدبان پیشگیری از وقوع جرم' پس از ابلاغ شیوه نامه تشکیل و راه اندازی، به صورت متمرکز و با رویه ای هماهنگ در سراسر کشور شروع به فعالیت کرده است.


منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس