کد خبر 528096
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۰

وزیر امور خارجه کانادا با انتقاد از اینکه چرا ایرباس به ایران هواپیما بفروشد اما شرکت کانادایی بمباردیه نه، گفت: مخالفت محافظه‌کاران کانادا با لغو تحریم‌های ایران تنها به شرکت ایرباس کمک می‌کند.

 به گزارش مشرق به نقل از رویترز، کانادا برای نخستین بار روز سه‌شنبه با تایید لغو تحریم‌های خود علیه ایران اعلام کرد اگر ایرباس اجازه دارد به ایران هواپیما بفروشد، بمباردیه (شرکت هواپیمایی کانادایی) نیز باید اجازه صادرات به ایران را داشته باشد.

استفان دیون وزیر امور خارجه کانادا به خبرنگاران گفت: «اگر ایرباس می‌تواند این کار را انجام دهد چرا بمباردیه این کار را نکند؟ کانادا با خسارت زدن به صنعت خود، چگونه به کانادا یا مردم ایران یا اسرائیل یا هر کس دیگر کمک می‌کند؟»

دیون در پاسخ به سوالی ویژه مبنی بر اینکه به محض لغو تحریم‌ها آیا بمباردیه اجازه تجارت با ایران را خواهد داشت، گفت: «اگر تجارت قانونی باشد، قطعا انجام می‌شود».

دیون گفت: بی‌میلی برای لغو تحریم‌های ایران به عنوان بخشی از مخالفت محافظه‌کاران کانادا به ایرباس کمک می‌کند نه بمباردیه.

وی به مجلس عوام لحظاتی پیش از نشست با خبرنگاران توضیح داد: «کانادا تحریم‌هایش را لغو خواهد کرد اما آنچه کانادا حفظ می‌کند سوء ظنش نسبت به رژیم ایران است.»

وزیر خارجه کانادا ادامه داد هرگونه لغو تحریم‌ها با دقت و در همبستگی با هم‌پیمانان انجام خواهد شد.

ماریانلا دی لا باررا سخنگوی شرکت بمباردیه اظهارات دیون را گام مثبتی خواند اما گفت که این شرکت هنوز به تحریم های کانادا احترام می‌گذارد.

وی افزود: «ما تحولات را به دقت رضد می‌کنیم... هیچ ابلاغ رسمی به ما صورت نگرفته است.»

وی توضیح داد تحریم‌ها مانع از مذاکرات بمباردیه با ایران در مورد نیازهای هوانوردی این کشور نشده است. «این تحریم‌ها مانع مشارکت ما در گفتگوهای استراتژیک که در حال انجام هستیم، نشده است.»

مونترال سومین قطب بزرگ هوانوردی جهان به لحاظ استخدام پس از تولوس و سیاتل است.

سوزانه بنویت رئیس آئرو مونترال بخش هوافضا زا مدیریت می‌کند، گفت این اظهارات اخبار عالی برای این صنعت خواهد بود در صورتی که تحریم‌ها برداشته شود. «درحال حاضر، ما در رقابتی عادلانه با ایرباس قرار نداریم زیرا ایرباس می‌تواند به ایران هواپیما بفروشد.»
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    ببر صداتونو
  • ایرانی ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    فرانسه وکانادا و فرانسه برای بحران ساختگی هسته ای از صهیونیستها و امریکاییها هم جلوتر افتاده بودند بی دلیل....اینها باید تاوان عدم تعادلشان در موضوعاتی که زیاد هم به انها ربطی ندارد..بدهند
  • ali ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    فعلا" که همه دارن عین گوشت قربونی یه تیکه از پول ها و ثرمایه های بلوکه شده و ذخیره شده با خون دل خوردن مردم کشورمان را می برند یه تیکه استخون هم از این پولها به اینا بدید تا حسادت نکنه
  • vahid ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    برو بمیر بینیم !
  • ناشناس ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    اين ها همان خرهايي هستند كه سفارت خود را نيز در تهران جمع كردند، معامله با اين ها حرام است.
  • CANADA shit ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    کانـــــــــــــادا عددی نیست بمباردیه هم شرکتی نیست تا وقتی بویینگ، ایرباس و روس ها هستن سخنگوی شرکت کانادایی گفته که"اظهارات دیون را گام مثبتی خواند اما گفت که این شرکت هنوز به تحریم های کانادا احترام می‌گذارد. " در صورت ادامه مذاکرات با این شرکت باید از لیست حذف شود. کانادایی ها یادشون باشه در حضور آمریکا،اروپا (آلمان و ...) و ژآگ عددی نیست که مزخرفات افاضه می کنن.
  • ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    خدایی مگه ما چقد به این هواپیماها احتیاج داریم که نصف دارایامونو باید بدیم هواپیما که یک درصد مردمم نمی تونن سوار شن من به شخصه از شعاع 5 کیلومتری هواپیما رد نشدم خدایی ظلمه این پولو تو جای دیگه خرج کنید یا اینکه هزینه رو به جای اینکه بریزید تو جیب کشورای که این بلاهارو سر مردم اوردن بریزید تو صندوق تولید داخلی حاضرم به شرفم قسم بخورم که ده ساله یه هواپیمای قابل قبول خواهیم داشت بجای نو سازی دندون رو جیگر بزاریم و تعمیر کنیم تا چن سال دیگه
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    اندک اندک اندک اندک جمع لاشخورها می رسن.
  • ویرو گردی ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    بنده خدا منم مث شما توی شهری هستم که کوچکترین امکانات فرودگاهی نداره(بروجرد) و ما عملن تحریم بوده و هستیم...روزی 100 تا پرواز از بالای سرمون رد می شه و فقط دود اون ها شامل حال ما شده و خدای نکرده اگر سقوطی پیش بیاد روی خونه های مردم و با امکانات شهر ما باید امداد رسانی بشه...ما همین الانش از خیلی از کشورا از لحاظ شرکتای هواپیمایی عقبیم و مدام خطر ورشکستگی تهدید می کنه...البته تولید ملی خوبه ولی تا زمانی که جواب بگیریم صنعت هوانوردی مون از بین رفته....این همه لنگ و لگد دوبی و بقیه به خاطر بهبود اوضاع ایران هست که باعث می شه درآمد27 میلیارد دلاری فرودگاه دوبی و کریدور هاش با خطر مواجه بشه برای همینه که همشون جبهه گرفتن و می خوان مناسبات رو به هم بزنن.
  • هادی مشگان ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    مهم نیست بگذارید بیاید به شرط تولید هواپیما در ایران
  • ۲۱:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    اگر بمیریم بهتر است زیر منت فرانسه و کانادا باشیم مردک تو به کشور ما سوء ظن داری؟ تو و اربابات صهیونیست جنایتکارت به ایران سوء ظن دارید؟
  • ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    فغلا دعوا سر بازار ایران و فروش تکنولوزیه اگه دوستان دلواپس بگذارند احتمالا بویینگ هم به ایران هواپیما خواهد فروخت و قطب هوانوردی خاورمیانه از کشورهای مرتجع عرب به ایران منتقل میشود.
  • ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    حسن روحانى فقط قصد داره طبقه متوسط به بالا رو از خودش راضى كنه متاسفانه و همان سياست غلطى كه پژو رو وارد ايران كرد و شهرهاى ايران رو پاركينگ خودروهاى خارجى كرد
  • مهماندار هواپیما ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۷
    0 0
    وقتی برای صهیونیستها خوش رقصی می کرد را فراموش کرده که حالا شیهه شادی می کشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس