«در انتخابات اگر دو طرف باشند بالاخره یک‌طرف شکست می‌خورد و یکی پیروز می‌شود. تجربه هم می‌گوید کسانی که شکست می‌خورند معمولاً اعتراف به شکست نمی‌کنند؛ بعد می‌گویند تقلب شد و رأی این‌طور گرفتند و مردم را گول زدند.»

گروه سیاسی مشرق - هاشمی رفسنجانی به‌واسطه نقش ابهام‌آفرینی که در انتخابات ریاست جمهوری 1388 ایفا کرد و به‌واسطه تأیید نشدن صلاحیت او در انتخابات 1392، مواضعی در عرصه سیاست نسبت به مسئله ادعای تقلب در انتخابات و حق شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کاندیداهای انتخابات گرفته است که به نظر می‌رسد این مواضع با مواضع سابق او در این زمینه سازگار نیست.

متن حاضر با بررسی خاطرات آقای هاشمی رفسنجانی به برخورد وی با ادعای تقلب در انتخابات و همچنین ادعاهای شکست خوردگان در انتخابات می‌پردازد.

هاشمی رفسنجانی با قاطعیت ادعای تقلب در انتخابات مجلس را رد کردنگاهی به خاطرات هاشمی رفسنجانی در سال‌های مختلف حاکی از آن است که او ادعاهای کسانی را که انتخابات را با تخلف و تقلب همراه می‌دانسته‌اند ادعاهای بی‌اساس و بی‌پایه می‌دانسته است.

هاشمی که در سال 1358 معاون وزیر کشور بوده است به‌شدت با ادعای تقلب در انتخابات آن سال مخالفت می‌کند و با بی‌پایه و اساس خواندن ادعای تقلب به‌صراحت بیان می‌دارد:

"پیروزی گسترده حزب جمهوری اسلامی در این انتخابات سیل تهمت‌ها را از طرف گروه‌های سیاسی مخالف و ناکام انتخابات متوجه آن کرد و در نخستین واکنش‌ها این حزب متهم به انحصارطلبی شد... من که در این روزها به‌عنوان معاون وزیر کشور از نزدیک در جریان امور بودم در مصاحبه‌ای "با روزنامه کیهان 17 مرداد 1358" اعلام کردم انتخابات کاملاً سالم برگزار شد و مردم با آگاهی نمایندگان خودشان را انتخاب کردند... این در حالی بود که برای آن‌هایی که با مسائل سیاسی آشنا بودند بی‌پایه بودن اعتراض‌ها ... مشخص و قطعی بود."[1]

هاشمی ادعاهای تخلف و تقلب در انتخابات را بدون مدرک و بدون مبنا ذکر می‌کند و خاطرنشان می‌کند که در شورای انقلاب نیز این مطلب مطرح‌شده بود: "بررسی و رسیدگی به مسئله ادعای تخلف و تقلب در انتخابات مجلس که از سوی برخی از گروه‌های سیاسی و از طرف آقای بنی‌صدر مطرح و پیگیری می‌شد در دستور کار شورای انقلاب قرارگرفته بود... حدس می‌زدیم که بیشتر این ادعاها بدون سند و مدرک باشد و طرح آن فقط بهانه‌ای باشد برای تخریب کسانی که در این انتخابات پیروز شده‌اند. ناتوانی مدعیان تخلف و تقلب در انتخابات از ارائه سریع و صحیح دلایل و مدارک مستند، موجب شد که بررسی این مسئله در شورای انقلاب طولانی شود و سرانجام نیز با تصویب تشکیل کمیسیونی دراین‌ارتباط تصمیم‌گیری در این زمینه منوط به ارائه گزارش آن کمیسیون شد."[2]

این نوشته‌های هاشمی حاکی از آن است که او برای پذیرش ادعای تقلب در انتخابات نه‌تنها سند و مدرک را ملاک می‌دانسته است بلکه منتظر بوده است که مدعیان تخلف و تقلب سند و مدرک مستند خود را سریع و صحیح ارائه نمایند.

او چند سال بعد در دفاع از نتایج انتخابات و مخالفت باکسانی که مدعی تخلف و تقلب در انتخابات بودند بیان می‌دارد:

"در انتخابات به‌هرحال اگر دو طرف باشند، بالاخره یک‌طرف شکست می‌خورد و یکی پیروز می‌شود، تجربه هم می‌گوید که کسانی که شکست می‌خورند معمولاً اعتراف به شکست نمی‌کنند. بعد می‌گویند تقلب شد و رأی این‌طور گرفتند و می‌گویند مردم را گول زدند..."[3]

به‌این‌ترتیب ازنظر آقای هاشمی ادعای تخلف و تقلب توجیهی برای آن است که افراد شکست خود را به گردن دیگران بیندازند.

نکته مهم‌تر این است که هاشمی بیان می‌دارد که برخی از گروه‌های سیاسی چون می‌دانند که در انتخابات شکست می‌خورند، از قبل از انتخابات به دنبال ایجاد نهادی برای زیر سؤال بردن نتیجه انتخابات در آینده هستند:

"یک جریانی که یک جریان مختومی (شکست‌خورده و پایان‌یافته) است در نهضت آزادی به خاطر سوابق دولت موقت، به خاطر چیزهای دیگر، می‌آید یک  حیله‌هایی می‌زند که روح ما اصلاً با آن حیله‌ها سازگار نیست. آن‌ها مثلاً در انتخابات فکر می‌کنند رأی کافی ندارند. حالا اگر وارد انتخابات بشوند به‌طور عادی شکست می‌خورند. می‌آیند یک حیله‌ای می‌زنند که با این حیله همه‌چیز را خراب کنند.

مدتی پیش آقای بازرگان این‌جوری گفتند که مثلاً یک‌جوری در حرف‌هایشان صحبت می‌کردند که آزادی نیست... بعد حالا همین انتخابات که مثلاً شش ماه یا چهار ماه دیگر که باید تبلیغات شروع شود، چیزی اعلام می‌کنند به نام "سمینار تأمین آزادی انتخابات"... این‌ها همه حساب شده است، یعنی آدم این‌جوری درمی‌افتد آن‌هم با یک حکومت ... تأمین آزادی یعنی یکجا آزادی نیست و این‌ها می‌خواهند آزادی را تأمین کنند خود این کار مفهوم مخالف دارد. خوب وزارت کشور اجازه نمی‌دهد، آن‌ها آن‌طرف قضیه را می‌گیرند."[4]

این سبک عملکرد و نوع بیان هاشمی افراد را به یاد تشکیل کمیته صیانت از آراء در سال 1388 توسط جریان سیاسی موردنظر هاشمی و با همکاری مهدی هاشمی، فرزند هاشمی رفسنجانی می‌اندازد.

هاشمی در برابر کسانی که انتخابات را زیر سؤال می‌برند به‌صراحت بیان می‌دارد که آنان سخنان جدی ندارند و قدری تخلف در انتخابات نباید بهانه زیر سؤال بردن انتخابات شود:

"شب آقای مجید انصاری که در زرند کرمان از رقیب خود شکست‌خورده است آمد. او برای شکست خود ادله‌ای اقامه می‌کرد که قابل‌قبول نیست... صبح زود به مجلس رفتم بعد از مدتی تعطیلی برای حضور نمایندگان در عرصه انتخابات، اولین جلسه بود. نمایندگانی که پیروز شده‌اند خیلی خوشحال هستند و آن‌ها که شکست‌خورده و یا به مرحله دوم افتاده‌اند وضع روحی بدی دارند و نگه‌داشتن آن‌ها در جلسه مشکل است. پیش از دستور درباره انتخابات و سلامت و آزادی آن و شرکت گسترده مردم صحبت کردم. بعضی‌ها به‌سلامت انتخابات اعتراض دارند. همه انتخابات مقداری تخلفات را داشته و دارند؛ فرهنگ و تربیت جامعه چنین است."[5]

هاشمی در انتخابات نه‌تنها حاضر به زیر سؤال بردن نتایج انتخابات به خاطر برخی تخلفات جزئی نیست بلکه علت اصلی اعتراض‌های شکست‌خورده‌های انتخابات را این می‌داند که حاضر به پذیرش این حقیقت که در انتخابات شکست‌خورده‌اند نیستند:

"قبل از جلسه و هنگام تنفس و ساعاتی که در دفترم بودم و حتی هنگام اداره مجلس عده زیادی از نمایندگان که در انتخابات موفق نبوده‌اند مراجعه می‌کردند و از معایب انتخابات و تخلف‌ها شکایت داشتند. بر من روزهای سختی می‌گذرد، چون دائماً مراجعات شکوه آمیز دارم و عده‌ای از نمایندگان خوب مجلس هم شکست‌خورده‌اند. اغلب هم حاضر نیستند شکست را بپذیرند و می‌خواهند به عوامل غیر درست نسبت بدهند..."[6]

در همان سال هاشمی با مخالفت با ادعای تقلب از سوی برخی از نمایندگان سابق مجلس حاضر به حمایت از آن‌ها در این ادعا نمی‌شود:

"آقای رضوی اردکانی شرح انتخابات اردکان شیراز را داد. مدعی تقلب از طرف رقیب است و خود را از حوادث آنجا تبرئه می‌کرد... این مسئله عمومی است که احساس مظلومیت می‌کنند؛ نمی‌توانم کمک کنم، چون بنا است مداخله در حوزه‌های دیگر نکنم..."[7]

هاشمی اصولاً نق زدن نسبت به انتخابات و نتایج آن و نپذیرفتن شکست را روحیه شکست‌خوردگان انتخاباتی می‌داند و به همین دلیل در خاطرات خود می‌نویسد:

"آقای خیر آمد، از رأی نیاوردن ناراحت بود؛ مثل دیگر شکست‌خورده‌ها، شکست خود را به گردن عوامل دیگر می‌گذاشت..."[8]



[1] - کتاب کارنامه و خاطرات هاشمی، سال‌های 1357 و 1358، صفحه 338-339

[2] - همان، صفحه 470

[3] - کتاب سخنرانی‌های سال 1362، صفحه 599

[4] - همان، صفحه 491-492

[5] - کتاب به سوی سرنوشت، خاطرات سال 1363، صفحه 56

[6] - همان، صفحه 58

[7] - همان، صفحه 62

[8] - همان، صفحه 68


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 24
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    زهوشیاران عالم هرکه را دیدم غمی دارد دلا دیوانه شو دیوانگی هم عالمی دارد
  • مهرداد ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هاشمی چیکارتون کرده که انقد عقده ای شدی.
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خبراتون يك در ميان در مورد هاشميه جريان چيه؟
  • عرفان ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق عزیر مدتهاست هر روز یک خبر تخریبی از ایشون دارید ، بدون جانبداری عرض میکنم خوندن سایتی که برای تخریب یک شخص اون هم مسلمان بدون اثبات اتهام اصلا جذابیتی نداره
  • سروش ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    آقا رفسنجاني يك سئوال را جواب بده والسلام.... اون انگليس الان دوست داره تو و هم فكرات بريد خبرگان يا طيف مقابل شماها؟ شماها چيكار كرديد و چيكار مي خواهيد بكنيد كه اونها اين رو مي خواهند؟؟؟
  • رضا ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مشرق جونم از برهان خلف استفاده میکنی ؟
  • حجت ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خیلی جالب بود. احسنت
  • پيام ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    هاشمي با تو چه كرده كه اينقدر ديوانه شدي
  • ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    حاج آقا سال 88 کشور را به آتش کشید که القاء کنه تقلب شده البته بنده خدا فکر کنم دچار فراموشی شده بد به حال کسی که عاقبت بخیر نشود
  • امیر ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    شما هم جواب بده(البته اگر مشرق جرات کنه بذاره) چرا در نظرسنجی که قبل از انتخابات سال 88 در اسراییل انجام شد و بیشتر مردم اسراییل گفتند دوست دارن احمدی نژاد دوباره رییس جمهور بشه چون با حرفهایش بیشترین خدمت رو به اسراییل کرد کسی دلواپس نشد؟
  • رضا ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    البته این رد کردن قاطعانه ایشون فقط تا زمانیه که همدستان خودش برن مجلس چون در غیر اینصورت قاطعانه مدعی خواهند شد که تقلب شده. این چیز طلبها کلاً یه قانون دارن : « هر انتخاباتی که به ضرر ما بشه حتماً توش تقلب شده » .
  • ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    عقده چی اونوقت؟! البته عقده پیدا کردیم یه بار در یه مورد یه موضع پا بر جا ازش ببینیم!
  • ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    جناب امیر میشه بفرمایین کی؟ چون تا دو سال بعدش همچنان تو هر سایت خارجی که میرفتیم هنوز نظرسنجی بود که علیهش رای بدن! همین شبکه چند تا مستند ساخت درباره اون؟! پسبیخودی از خودتدروغ سر هم نکن یا اگه راست میگی نظرسنجی رو نشون بده. آیا اون نظرسنجی محرمانه بوده اما شما یکی ازش خبر داری؟! مثل همون خاطرات حاج آقا که فقط خودش بوده و یکی که حالا از دنیا رفته؟!
  • بابک ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    این اختلاف طبقاطی فاحش و بدبختی اکثر مردم و افتادن اقتصاد کشور در دست مافیای ثروت وقدرت کار این اقا ی هاشمی و دوستان لیبرال ایشان است
  • ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    جا داره از زحمات مشرق که در این چند روز از هاشمی مطلب و مقاله گذاشته و براش تبلیغ کرده تشکر کنم
  • ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مرد سایه با اکثریت ارا
  • مهدی ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دوستان عزیز ما از نسل شهیدانی هستیم که با دستان بسته هم در مقابل دشمن سر تسلیم فرود نیاوردند.ما باید در این انتخابات مهم به کسانی رای دهیم که عاشق و دلباخته مردم و وطن خود هستندو نه غرب زده ودلباخته به دشمن...به کسانی رای ندهید که راه نفوذ وسلطه بد خوهوان و یزدیان زمان را به کشور فراهم میکنند.به خون شهدای خود خیانت نکنید....
  • مهدی ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    دوستان عزیز ,دشمن اینبار جایکاه ولایت فقیه را نشانه رفته وسعی در تضعیف پرچمدار وعلمدار این نظام دارد.اهل کوفه که هزاران دعوتنامه برای امام حسین(ع) نوشتند ولی در مقابلش ایستادند.چند روز بعد از شهادت امام حسین(ع)از کار خود پشیمان شدند.مراقب باشید ناخواسته از اهل کوفه نشیم.
  • ناشناس ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خطاب به امیر نتانیاهو:اصلاح طلبان بزرگترین سرمایه اسرائیل در ایران هستند . شیمون پرز:باید کاری کنیم که بودن با احمدی نژاد به ننگ تبدیل بشود .
  • ناشناس ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    مردی با اقلیت آراء .
  • ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    تیترو بخونی متوجه میشی هاشمی چیکار کرده: تناقض در موضع‌گیری‌ها. وقتی نتیجه انتخابات به نفع خودشه، میگه بهترین انتخابات انجام شد؛ وقتی خودش و دار و دسته‌اش رأی نمیآرن، بحث تقلب و تخلف و ...
  • مهران ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    خطاب به امیر آیا کسی که هلوکاست را انکار می کرد و موجودیت رژیم صهیونیستی را زیر سوال برد میتواند مورد اقبال مردم و دولت اسرائیل باشد ؟!!
  • نسل اول انقلاب ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اصلاح طلبان و هاشمی اگر انتخابات به نفع شون باشد میگن خوب و دموکراتیک بوده و اگر بازنده شوند میگن تقلب شده است !! درست همانند کاری که در سال 88 کردند.
  • مسعود ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    رهبر معظم انقلاب:مجلسی که مرعوب امریکا و غرب و بدنبال حاکمیت جریان اشرافی باشد مملکت را بدبخت می کند.
  • ناشناس ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    فتنه 88 فتنه اکبر بود .
  • ناشناس ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    لیست مورد حمایت ملکه انگلیس قابل اعتماد نیست .
  • ناشناس ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    رفتار و گفتار حال و گذشته هاشمی بسیار تناقض دارد .
  • مهدی از قم ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    جریان روشنگری است تا مثل سال 88کشور در لب پرتگاه کودتا قرار نگیرد
  • مهدی از قم ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    اگر رسانه به وظیفه ذاتیش که روشنگری است عمل نکند جذابیت ندارد.مشرق کار درست را انجام میدهد
  • م الف ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    ما به کدام لیست رای بدیم انگلیس طلبان یا اصولگرایان؟
  • ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۴
    0 0
    بدون اثبات؟
  • ۰۲:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام بچه ها ی چندتا نکته میگم خدایی بهش عمل کنین. ********************************این دو روز رو از خواب و خوراکتون بزنید و برا جبهه انقلاب اسلامی و به عنوان ی نذر برا ظهور حضرت حجت تا میتونید تبلیغ کنید.******************************** هرجا ، هروقت و به هر شیوه مثلا: از طریق شبکه های اجتماعی،سایتها و به خصوص چهره به چهره(تو اقوام،دوستان-تو اتوبوس،تاکسی یا هر جای دیگه که بودید) . مثلا کلیپ ها و مطالب اساتید و بزرگان مثل استاد عباسی ،استاد رائفی پور،استاد پناهیان،استاد رحیم پور،دکترسراج و... رو تا میتونید منتشر کنید .البتاتوجه کنیدکه دقیق و به جا عمل کنید. -********اصلی ترین موضوع هم این هست که به کل لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان بدون گزینش رای داده بشه وبه هیچ وجه سلیقه ای عمل نشه********. توی سایتها بحث کنید و جواب افرادی که علیه اصولگراها مطلب مینویسند رو بادقت و با صلابت بدید. در مورد طرفهای دیگه تا میتونید برا مردم روشنگری کنید.اصلی ترین چیزی که میتونید روش تمرکز کنید دخیل بودن یه مفسد و مجرم اقتصادی تو بستن لیست اصلاحطلبها(کرباسچی) و همچنین نبودن اقتصاددان در اون لیست هست و حمایت انگلیس..این کار هم اسمش تخریب نیست بلکه روشنگری هست. از طرفی توضیح بدید همین افرادی که تو لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان هستن جلو مفسدان اقتصادی دولتها چه هاشمی چه خاتمی و چه احمدی نژاد و چه روحانی وایسادن(مثل آقای توکلی،زاکانی،نادران،مصباحی مقدم و...).{قضیه کرباسچی-کرسنت-رحیمی معاون احمدی نژاد-رانت 650 میلیون یورویی دولت فعلی}. -نکته بعد همراه داشتن لیست هست.که خیلی مهم هست.پس لیست اسامی همراه با کد نامزدها رو با خودتون ببرید. -با خانواده یا دوستان برید. -اول وقت برید و نذارید برا آخر وقت. -هر مشکلی هم که داشتید یا خدایی نکرده پیش اومد،هر جور شده رای بدید. دقت کنید که هر برگه رای رو تو صندوق خودش بندازید.چون دوتا انتخابات هست ممکنه به خاطر عجله کردن اشتباه بشه. -صبور باشید. ان شاالله همه مون موفق باشیم! برا ظهور دعا کنید...یا حق/
  • ۰۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    برادرم دقت کن
  • ۰۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    نمیدونی سایه چیه!!!نه اکثریت!!!!!!
  • ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۵
    0 0
    سلام بچه ها ی چندتا نکته میگم خدایی بهش عمل کنین. ********************************این دو روز رو از خواب و خوراکتون بزنید و برا جبهه انقلاب اسلامی و به عنوان ی نذر برا ظهور حضرت حجت تا میتونید تبلیغ کنید.******************************** هرجا ، هروقت و به هر شیوه مثلا: از طریق شبکه های اجتماعی،سایتها و به خصوص چهره به چهره(تو اقوام،دوستان-تو اتوبوس،تاکسی یا هر جای دیگه که بودید) . مثلا کلیپ ها و مطالب اساتید و بزرگان مثل استاد عباسی ،استاد رائفی پور،استاد پناهیان،استاد رحیم پور،دکترسراج و... رو تا میتونید منتشر کنید .البتاتوجه کنیدکه دقیق و به جا عمل کنید. -********اصلی ترین موضوع هم این هست که به کل لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان بدون گزینش رای داده بشه وبه هیچ وجه سلیقه ای عمل نشه********. توی سایتها بحث کنید و جواب افرادی که علیه اصولگراها مطلب مینویسند رو بادقت و با صلابت بدید. در مورد طرفهای دیگه تا میتونید برا مردم روشنگری کنید.اصلی ترین چیزی که میتونید روش تمرکز کنید دخیل بودن یه مفسد و مجرم اقتصادی تو بستن لیست اصلاحطلبها(کرباسچی) و همچنین نبودن اقتصاددان در اون لیست هست و حمایت انگلیس..این کار هم اسمش تخریب نیست بلکه روشنگری هست. از طرفی توضیح بدید همین افرادی که تو لیست ائتلاف بزرگ اصولگرایان هستن جلو مفسدان اقتصادی دولتها چه هاشمی چه خاتمی و چه احمدی نژاد و چه روحانی وایسادن(مثل آقای توکلی،زاکانی،نادران،مصباحی مقدم و...).{قضیه کرباسچی-کرسنت-رحیمی معاون احمدی نژاد-رانت 650 میلیون یورویی دولت فعلی}. -نکته بعد همراه داشتن لیست هست.که خیلی مهم هست.پس لیست اسامی همراه با کد نامزدها رو با خودتون ببرید. -با خانواده یا دوستان برید. -اول وقت برید و نذارید برا آخر وقت. -هر مشکلی هم که داشتید یا خدایی نکرده پیش اومد،هر جور شده رای بدید. دقت کنید که هر برگه رای رو تو صندوق خودش بندازید.چون دوتا انتخابات هست ممکنه به خاطر عجله کردن اشتباه بشه. -صبور باشید. ان شاالله همه مون موفق باشیم! برا ظهور دعا کنید...یا حق/

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس