کد خبر 524603
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۹

بزرگ‌ترین کروکودیل ساکن دریا که تاکنون کشف شده، در تونس پیدا شد. طول آن از یک کوسۀ سفید بزرگ بلندتر است و جمجمه آن به اندازه یک آدم است.

 به گزارش مشرق، «فرادید» به نقل از بی‌بی‌سی انگلیسی نوشت: گونۀ تازه‌ای از کروکودیل ساکن دریا در تونس در شمال آفریقا کشف شده است.

این کروکودیل حدود 130 میلیون سال پیش، در آغاز دوره زمین‌شناختی کرتاسه می‌زیسته است. در آن زمان، دایناسورها بر زمین حکومت می‌کردند و خزندگان عظیم حاکم دریاها بودند.

این گونه به نام «ماشیموساروس رکس» نامگذاری شده که ترجمۀ آن «مارمولک شاه مبارز» است.

این کروکودیل 10 متری، تقریبا اندازه یک اتوبوس بزرگ، طول داشته است. طول جمجمه آن به تنهایی 1.6 متر است.

به این ترتیب، این بزرگ‌ترین «تالاتوسوچیانی» است که تاکنون کشف شده است. این نام به گروه منقرض‌شده‌ای از خزندگان دریایی اطلاق می‌شود که رابطه نزدیکی با کروکودیل‌های امروزی دارند.

این حیوان هر چیزی را که می‌دیده، می‌خورده است. کورکودیل‌های امروزی شکارچیان فرصت‌طلبی هستند و فدریکو فانتی از دانشگاه بولونیا که در کشف این فسیل نقش داشته، می‌گوید که این کروکودیل‌ باستانی نیز همین ویژگی را دارا بوده است.

فانتی می‌گوید: «شکی نیست که این حیوان، رژیم غذایی متنوع و وسیعی داشته است. طراحی دندان‌های او به شکلی است که بتواند مواد سخت را خرد کند. هر چیزی که زیاد به آرواره‌هایش نزدیک می‌شده، یک لقمه چپ می‌کرده است. با توجه به گازهای قدرتمندی که می‌توانسته بگیرد، در انتخاب غذا دشواری چندانی نداشته است».

تیم فانتی و همکارانش سال‌هاست که در ناحیه‌ای در تونس مشغول کاوش هستند. فانتی از اینکه به چندین جمجمه باستانی برخورد، غافلگیر شد؛ چراکه اغلب آنچه که یافت می‌شود، تنها بقایای کوچکی از استخوان‌ها و دندان‌هاست.

فانتی می‌گوید: «ما می‌توانستیم طرح کلی بدن جانور را روی زمین ببینیم و وقتی شمردیم بیش از یکی بود». احتمالا نزدیک به چهار نمونه بوده است. فانتی و تیمش یکی را جمع‌آوری کردند و روی یکی از جمجه‌ها مطالعه کردند.

فانتی می‌گوید با وجود اینکه بقایای جانور کاملا آشکار بود اما از آنجا که تاکنون کسی در آن ناحیه از تونس کاوش نکرده بود، این فسیل‌ها پیدا نشده بودند.

علاوه بر این، این کشف جدید می‌تواند درک ما را از دوران گذار میان دوره‌های ژوراسیک و کرتاسه تغییر دهد.

حدس زده می‌شود که یک انقراض عظیم جهانی در این دوران گذار روی داده باشد. فانتی می‌گوید: «این کشف این حدس را زیر سوال می‌برد»؛ چراکه بسیاری از خزندگان بزرگ دیگر، در پایان دوره ژوراسیک منقرض شده بودند اما ظاهرا ماشیموساروس رکس تا 20 میلیون سال بعد همچنان دوام آورده بود.

فانتی اضافه می‌کند: «از نظر ما آنچه که با آن روبه‌روییم، یک انقراض جهانی نیست بلکه انقراض منطقه‌ای گونه‌های مختلف است. بسته به اینکه در کجای جهان کاوش کنید، برخی گونه‌ها را خواهید یافت که موفق به بقا شدند و برخی را که نه».
{$sepehr_album_35728}

منبع: فرادید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس