کد خبر 523902
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۸

اوباما در رویکردی شیطنت آمیز که در دیگر روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسبوق به سابقه بوده، تلاش کرد میان ملت و نظام ایران تفکیک قائل شود.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا در نطق خود به مناسبت اجرایی شدن برجام ضمن مداخله آشکار در امور داخلی ایران و تلاش برای جداسازی ملت و حکومت کشورمان، به نکاتی اشاره کرده است که نشان دهنده تداوم رویکرد خصومت آمیز واشنگتن در قبال کلیت نظام و ملت ماست:

اول ـ اوباما در مقدمه سخنان خود مدعی شده است که اجرایی شدن توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ نقطه عطفی در جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای بوده است!

این ادعای اوباما در حالی صورت می گیرد که اساسا ادعای طرف آمریکایی مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای از ابتدا باطل و دروغ بود. چنانچه «زبیگنیو برژینسکی» مشاور امنیت ملی آمریکا در دوران ریاست جمهوری «جیمی کارتر» و یکی از استراتژیست های ارشد سیاست خارجی آمریکا از ادعای این کشور مبنی بر تلاش ایران برای دستیابی به بمب هسته ای تحت عنوان یک «حقه هسته ای» یاد کرده است.

حتی در گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص پرونده پی ام دی، مقامات این سازمان نتوانستند مطالعات ادعایی و دروغین درباره حرکت ایران به سوی استفاده غیر صلح آمیز از انرژی هسته ای را به اثبات برسانند.

دوم ـ اوباما در قسمت دیگری از سخنان خود اذعان کرده است که عدم مذاکره با ایران برای چند دهه در تحقق منافع آمریکا نقشی ایفا نکرده است.

این بخش از اظهارات اوباما نشان دهنده احساس نیاز مبرم ایالات متحده آمریکا به ایران به عنوان قدرت برتر منطقه ای و موثر در عرصه بین الملل است. به عبارت بهتر، این واشنگتن بوده است که به مذاکره با ایران نیاز داشت نه بالعکس، موضوعی که از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز بر روی آن تاکید شده بود.

سوم ـ اوباما در رویکردی شیطنت آمیز که در دیگر روسای جمهور دموکرات و جمهوری خواه آمریکا در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسبوق به سابقه بوده، تلاش کرد میان ملت و نظام ایران تفکیک قائل شود.

به عبارت بهتر اوباما از همان ادبیات بوش پسر استفاده کرد و به زعم خود انزوای ایران را محصول و معلول رفتارهای دولت (حکومت) کشورمان دانست.

 این در حالی است که پیوستگی نظام و ملت ایران و علقه مردم کشورمان نسبت به نظام جمهوری اسلامی دافع تهدیدات ایالات متحده آمریکا در طول سال های پس از انقلاب اسلامی بوده است. اساسا یکی از اصلی ترین دلایل برداشته شدن تحریم ها و حضور آمریکا پای میز مذاکره هسته ای نیز نتیجه بخش نبودن سیاست های تحریمی واشنگتن و تلاش برای ایجاد و القای شکاف میان ملت و نظام ما بوده است.

چهار ـ اوباما مدعی شده است که پس از اجرایی شدن توافق هسته ای جهان امن تر خواهد شد.

این ادعا در حالی صورت می گیرد که واشنگتن تنها بازیگری در نظام بین الملل است که سوء سابقه وحشتناک استفاده از بمب هسته ای و کشتار دسته جمعی مردم هیروشیما و ناکازاکی را در کارنامه خود دارد. همچنین ایالات متحده آمریکا به عنوان بزرگترین دارنده سلاح های ممنوعه هسته ای، میکروبی و شیمیایی تاکنون سلاح های خود را امحاء نکرده است. از این رو واشنگتن به عنوان بزرگ ترین خطر امنیتی برای جهان امروز اساسا حق سخن گفتن در خصوص فعالیت های هسته ای صلح آمیز کشورمان را ندارد، چه رسد به آنکه در این خصوص به دروغ متوسل شود.

پنج ـ اوباما در تداوم سیاست های خصمانه واشنگتن در قبال ایران با اشاره به تحریم های امروز ـ یکشنبه ـ علیه ۱۱ فرد و شرکت ایرانی تأکید کرده است که این کشور  با جدیت به اعمال این تحریم ها ادامه خواهد داد.

این اظهار نظر اوباما از یک سو نشان دهنده هویت واقعی دولت آمریکا و تقابل ذاتی و ماهوی آن با جمهوری اسلامی ایران است. از سوی دیگر، این اظهارات نشان می دهد اوباما سعی دارد از راه های غیر هسته ای و با استناد به بهانه های واهی دیگر سیاست تحریم علیه ایران را ادامه دهد که این موضوع هشیاری مقامات سیاست خارجی و اقتصادی کشورمان را می طلبد.

شش ـ اوباما با پرداختن به موضوع تبادل ایرانیان در بند ایالات متحده با جاسوس های آمریکایی، این اتفاق را حاکی از حسن نیت کاخ سفید عنوان کرد.

این در حالی است که اولا جرم جاسوسی اتباع ایرانی ـ آمریکایی مد نظر وی اثبات شده بود در حالی که اتباع ایرانی زندانی در آمریکا بدون حتی هیچگونه تفهیم اتهامی ماه ها و سال ها به عنوان گروگان در بازداشت به سر می بردند. از سویی؛ اوباما عمدا از این مسئله عبور می کند که در کمال بدعهدی و در شب اجرایی شدن برجام با یک گروکشی تمام عیار صدور بیانیه آژانس و امضای لغو تحریم ها را منوط به آزادسازی جاسوس ها کرد، اما تیم ایرانی با ایستادگی این باج گیری یک سویه را با تبادل تعویض نمود.  


محمد قادری


منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • ۰۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    د بابا نظر بدین دیگه اه
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    اي بابا شما ديگه چقدر بيكاريد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس