اين قشر هنرمند اعم از كارگردانان و بازيگران سابقه هنري خود در مملكتشان را به همراه تلاش و كوله‌باري از تجربه مي‌فروشند و با قبول نقش‌هاي متفاوت و حتي اعمال غير اخلاقي و ناپسند خود را به دست صاحبان اين شبكه‌ها می سپارند.

به گزارش مشرق، اين روزها وقتي به اخبار داغ بازار هنرمندان سينما سرك كشيده و در شبكه‌هاي اجتماعي مختلف نيز اخبار کوچ برخی بازيگران را كه مي‌شنويم و پيگيري مي‌كنيم، موضوع نقش‌آفريني هنرمندان ايراني در كنار بازيگران تركيه‌اي براي‌مان جالب و غير قابل هضم است. جالب اينجاست كه برخي از بازيگراني كه به اين شبكه‌ها براي ايفاي نقش دعوت شده‌اند چندان رزومه كاري قوي‌اي نداشته‌اند.

جدا از اينكه اين مقوله كمي شك برانگيز بوده و حتي در گذشته نيز ما شاهد آن نبوده‌ايم، اما با وجود طغيان و جوشش امروزه كه اين اخبار و دعوت به همكاري‌ها داشته، شاهد اين جريان هستيم كه اين شبكه‌ها بسيار فعال‌تر از بازار سينماي داخلي ايران عمل كرده‌‌اند. مدتي است كه اخبار جذب بازيگران ايراني در شبكه‌هاي ماهواره‌اي كم و بيش در رسانه‌ها منتشر مي‌شود. بازيگراني نه چندان نام آشنا و معروف كه به ناگاه خبر رفتن آنها باعث ديده شدنشان در رسانه‌ها مي‌شود. البته در گذشته نيز شاهد خروج برخي بازيگران از كشور بوده‌ايم و اين اتفاق تازه‌اي نيست اما دعوتنامه‌هايي كه اين اواخر عده‌اي از هنرمندان از طريق فضاي مجازي و ايميل‌هاي شخصي از طرف اين شبكه‌ها دريافت مي‌كنند موجب شبهه‌دار شدن قضيه مي‌شود و اينكه چه دست‌هاي پشت‌ پرده‌اي در عرصه سينما و تلويزيون هستند كه از چنين موضوعی سود مي‌برند و چه نيتي در سردارند؟بازيگراني كه بعد از استفاده از رسانه و امكانات داخلي براي مطرح شدن، به نظام و جامعه خود پشت كردند تا به قول خودشان در خارج از كشور بهتر عرض اندام كرده و آزادتر باشند. به همين خاطر هم به راحتي گرفتار تور ماهيگيري شبكه‌هاي ضداخلاقي و فرهنگي شدند.

پريناز مهرابي، روانشناس و كارشناس فرهنگي معتقد است: مطمئناً عملكردها و تبليغات رنگارنگ، ساخت انواع سريال‌ها و دعوت از هنرمندان ما براي ايفاي نقش، در نهايت جذب تعدادي از بازيگران ايراني با رزومه‌هاي كاري متفاوت را در پي داشته است.

وي در ادامه مي‌‌گويد: متأسفانه شاهد اين جريان هستيم كه هدف از جذب اين افراد شهرت داخلي، بازي متفاوت و ناب و حرفه‌اي آنها نبوده بلكه با نگاهي موشكافانه به اين جريانات اخير و چيدن اجزاي اين پازل در كنار يكديگر به اين نتيجه مي‌رسيم كه شبكه‌هاي ماهواره‌اي كه فيلم‌هاي تركيه‌اي با دوبله به زبان فارسي مي‌سازند با استفاده از شيوه‌اي جديد، خلاقانه و بسيار متفكرانه قصد رسيدن به اهداف خود در جهت حفظ تماشاگران، رواج فرهنگ و تفكر غربي و حتي جذب بيشتر افراد جامعه به سمت اين نوع فيلم‌ها و برنامه‌سازي‌ها را دارند.

   استفاده از استعدادهاي هنرمندان و پتانسيل كارگردانان
به گفته مهرابي، راه‌اندازان شبكه‌هاي ماهواره‌اي و سازندگان فيلم‌هاي اينچنيني حاضرند به هر قيمت و بهايي كه شده اين بازيگران ايراني را وارد سينماهايشان كنند و در ساخت و ايفاي نقش از آنان بهره ببرند و از بازی‌دادن اين افراد، طرز تفكر متفاوت و فيلمنامه‌هايي كه به صورت حرفه‌اي براي ساخت انواع فيلم‌ها نوشته مي‌شود به نفع خودشان استفاده كنند.  

   دستبرد به تفكر، فرهنگ و تمدن
اين كارشناس معتقد است به قول آن ور آبي‌ها دعوت از ستارگان سينماي ايران ميداني براي عرض اندام بازيگران ايران زمين و پيشرفت آنها در حوزه‌هاي متفاوت است و به راحتي مي‌بينيم و مي‌شنويم كه هر روزه برخی از اين بازيگران پيام‌ها و ايميل‌هايي را از طرف عوامل و دست اندركاران شبكه‌هاي ماهواره‌اي دريافت مي‌كنند، در صورتي كه بايد اين نكته را در ذهن داشت و بدان اعتراف كرد كه در اصل هدف از ساخت چنين فيلم‌هايي براي جوامع در حال توسعه و جهان سومي، سرگرم كردن افراد اين جامعه و به نوعي سرمايه‌گذاري روي سطوح مختلف فرهنگ آنها و ممانعت از پيشرفت افراد اين جوامع، دستبرد به تفكر، فرهنگ و تمدن آنها بوده و فقط آنها را جذب مقوله‌ها و سبك زندگي‌هايي متناسب با فرهنگ و شيوه زندگي غربي مي‌كنند.

مهرابي در ادامه اظهار مي‌كند: ترك‌ها دروني كردن اين طرز تفكر در بطن جامعه شرقي را خواستارند. اگر اين روند رو به فزوني رود، جوامع شرق بايد بهايي بسيار بیشتر از مبالغي كه عوامل تركيه‌اي براي برپايي شبكه‌هايي همچون جم تي وي و جذب هنرمندان ايراني هزينه كرده‌اند، بپردازند. اما نكته ديگري كه در اين ميان حائز اهميت است تبليغات پر رنگ و لعاب سينماگران غربي و ترك و تأثير اين تبليغات روي اذهان اين قشر فرهنگي و هنري و همچنين انواع وعده وعيدهايي است كه به اين گروه از هنرمندان داده مي‌شود. وعده‌هايي همچون برخورداري از امكانات مالي، انواع امتيازات و از همه مهم‌تر تب شهرت كه بسياري از هنرمندان جامعه را تحت تأثير قرار داده است.
 
  هنرمنداني كه سابقه هنري‌شان را مي‌فروشند
به اعتقاد اين كارشناس، با وجود اين قبيل حوادث اثرگذار به خصوص روي جوانان جامعه، ناظر اين جريان هستيم كه برخی از افرادي كه مي‌توانستند در سينماي داخلي ايران به نقش آفريني خود ادامه دهند و كار حرفه‌اي‌شان را دنبال كنند، اكنون در سینمای ترکیه ایفای نقش کرده و از آنها به عنوان کاراکترهای دست‌نشانده ترک‌ها یاد می‌شود. در واقع اين قشر هنرمند اعم از كارگردانان و بازيگران سابقه هنري خود در مملكتشان را به همراه تلاش و كوله‌باري از تجربه مي‌فروشند و با قبول نقش‌هاي متفاوت و حتي اعمال غير اخلاقي و ناپسند خود را به دست صاحبان اين شبكه‌ها سپرده و در حقيقت بسياري از اصول اخلاقي را زير پا مي‌گذارند.

    بررسي موشكافانه جريان‌هاي امروز سينماي كشور
مهرابی در خاتمه تأكيد مي‌‌كند: در مدتي كه اين جريان‌ها در حال شكل‌گيري بوده، اقدام خاصي از طرف مسئولان نديده‌ايم. گرچه شايد بتوان با ايجاد و شكل‌گيري كميته‌هايي خاص و همچنين توجه و تمركز بر اين جريان‌ها، فضاي روشن و آشكاري را بر روند شكل‌گيري اين جريان‌ها كه امروزه بر سينماي داخلي سايه انداخته بيندازيم و با بررسي موشكافانه و دقيق‌تر اينگونه حوادث، جلوي تكرار چنين مقوله‌هايي را در جامعه سينماي ايران بگيريم تا بتوانيم به بهترين وجه از استعدادها و توانايي‌هاي بازيگران و اقشار مختلف اين جريان بهره ببريم و با همكاري اين قشر گامي در جهت پيشرفت خود و خودسازي و غني‌سازي فرهنگمان برداريم.

منبع : روزنامه جوان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس