محمد آفریده، کارگردان فیلم ضد دفاع مقدسی "یک خانواده محترم" در مراسم اختتامیه جشنواره فیلم مستقل خورشید، تندیس ویژه ای دریافت کرد.

به گزارش مشرق، مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید شب گذشته با حضور شهین دخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، محمد آفریده، محمدرضا اصلانی ، کامبوزیا پرتوی، داوران فرانسوی، بهرام عظیمی، شهرزاد اسفرجانی، شادمهر راستین، حسین نظری و جمع زیادی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد که تقدیر از محمد آفریده، کارگردان فیلم ضد دفاع مقدسی "یک خانواده محترم" یکی از حواشی این مراسم بود.

در ابتدای مراسم محمدرضا اصلانی کارگردان سینما و مدیر هنری جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره فیلم خورشید به معنای واقعی کلمه مستقل است گفت: کمک هایی که به این جشنواره از سوی برخی نهادها شده بیشتر کمک های معنوی و یا دادن سالن برای نمایش فیلم بوده است.

وی ادامه داد: با برگزاری چنین جشنواره هایی تصور می کنم که یک اراده فرهنگی در جامعه شکل گرفته تا یک جریان جدید در سینما بوجود آید و این اتفاق یک جهش اجتماعی بزرگ است.

مدیر هنری جشنواره فیلم خورشید ادامه داد: مستقل بودن یعنی در اندیشه و رویکرد تفکر استقلال داشتن به همین دلیل سفارش گرفتن برای ساختن فیلم اشکالی ندارد اما سفارشی ساختن ایراد دارد به همین دلیل نهادهای دولتی نباید فیلمسازان را به سمت سفارشی ساختن سوق دهند زیرا این امر به ضرر سینما است.

اصلانی با تاکید بر اینکه تجربه گرایی در سینما رسیدن به یک پیشنهاد جدید است گفت: اسلحه کشور ما فرهنگ ما است و اقتصاد و تکنولوژی ما اسلحه ما نیست و ما می توانیم با استفاده از فرهنگ و سنت های خود یک پیشنهاد جدید به دنیا بدهیم.

وی ادامه داد: سینمای ما باید در دنیا طراح و پیشرو باشد و از عامی گری دوری کند و در جهان مقلد نباشد. در این مسیر جشنواره هایی همچون جشنواره فیلم خورشید بسیار اثرگذار هستند.

اصلانی بعد از اهداء تندیس ویژه جشنواره به محمد آفریده به پاس یک عمر حمایت از فیلم کوتاه گفت: سینمای مستند و کوتاه ایران مدیون محمد آفریده است زیرا وی در زمانیکه همه فیلم کوتاه و مستند را مسخره می کردند ، 700 فیلمساز را به سینمای ایران معرفی کرد.

وی ادامه داد: آفریده نیروهای جوانی را به سینمای ایران معرفی کرد که دیگر هیچ نهادی نمی توانست این نیروی اجتماعی و نقاد را نبیند.

سینمای ایران مدیون فیلم کوتاه است

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم خورشید طی سخنانی گفت: این جشنواره هنوز بعد از 5 دوره هیچ ردیف بودجه ای ندارد و با هزینه شخصی و کمک دوستان برگزار می شود.

وی با تشکر از محمدرضا اصلانی  و کسانیکه وی را در راه برگزاری این جشنواره یاری کردند افزود: از همه فیلمسازان و میهمانانی که امشب حضور دارند تقاضا می کنم زمانیکه به روی سن می آیند قول بدهند که یک قدم برای رشد فیلم کوتاه بردارند زیرا من معتقدم سینمای ایران بسیار مدیون سینمای کوتاه است.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید خاطرنشان کرد: دو سال پیش موضوعی را با نام رویاهایتان را بسازیر را به فیلمسازان پیشنهاد کردیم و امسال نیز جایزه احترام به انسان را مطرح کردیم زیرا معتقدیم در دنیای پریشان و بهم ریخته امروز احترام به انسان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: جایزه این بخش به نام شخصیت شهیر تاریخ شیخ ابوالحسن خرقانی اهدا می شود زیرا وی  فردی بود که در آثار و زندگی اش به انسان احترام زیادی می گذاشت.

یارمحمدی از انجمن همقدم فرانسه ، مدرسه عالی دکترای پاریس 10 ، کمیته گردشگری شاهرود و شهرزاد اسفرجانی و شهیندخت ملاوردی معاون امور زنان در ریاست جمهوری تشکر کرد و افزود: امیدوارم این جشنواره باعث شود تا فیلم کوتاه رشد بیشتری پیدا کند و در ایران و جهان بهتر دیده شود.

وی با تایید حرف های اصلانی درباره محمد آفریده گفت: در سینمای ایران به خصوص سینمای مستند و کوتاه فقط آفریده می توانست مثل خودش کار کند.

انجام کار مستقل بسیار سخت است

محمد آفریده نیز با تشکر از برگزارکنندگان جشنواره فیلم خورشید گفت: چندسال پیش و از همان دوره های اول این جشنواره به دوستان گفتم که انجام کار مستقل بسیار سخت است.

وی ادامه داد: کار مستقل در حوزه فرهنگ ریاضت می خواهد اما اگر کار فرهنگی با استقلال همراه باشد می تواند شکوفا باشد و هرجا به فرهنگ مستقل نگاه کنیم می توانیم بهتر به آرزوها برسیم و امیدوارم جشنواره هایی همچون جشنواره فیلم خورشید در راه مستقل بودن موفق باشند.

خشونت و عدم تسامح مشکلات زیادی دارد

شهیندخت ملاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان نیز گفت: خوشحالم که امشب در میان شما هستم زیرا این جشنواره به انسان می پردازد که خدا به وی کرامت داده است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم خورشید در شرایطی برگزار می شود که انسان ها  قربانی خشونت هستند و خشونت و عدم تسامح مشکلات زیادی را بوجود آورده است.

ملاوردی ادامه داد: ما فرصت همکاری با این جشنواره را بسیار مغتنم می دانیم و آمادگی داریم تا در سال آینده با این جشنواره همکاری کنیم به خصوص در بخشی ویژه  زنان فیلمساز همکاری های بیشتری داشته باشیم.

شناخت فرهنگ موجب شناخت بیشتر می شود

گیتا اصلانی شهرستانی نماینده انجمن همقدم نیز با ابراز خرسندی از همکاری با جشنواره فیلم خورشید گفت: ما به دنبال معرفی هنرمندان فارسی زبان در فرانسه و کشورهای اروپایی و همچنین معرفی آثار فرانسوی به فارسی زبانان هستیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال این هستیم که دری باز شود تا دوستی های فرهنگی و تفاهم فرهنگی بیشتر شود تا با شناخت فرهنگ ها همدیگر را بیشتر بشناسیم.
امروز اهمیت پوستر به اندازه خود فیلم است

شهرزاد اسفرجانی نیز که داوری بخش پوستر را برعهده داشت گفت: امروز اهمیت پوستر به اندازه خود فیلم است زیرا پوستر باید حرف فیلم را به صورت مختصر و کوتاه بزند و ارتباطات یک فیلم اهمیت زیادی دارد.

باید نقش فرهنگی بنگاه‌های اقتصادی پر رنگ تر شود

خاتون شهبازی نیز طی سخنانی گفت: تلاش زیادی کردیم تا بنگاه های اقتصادی به وظایف فرهنگی خود عمل کند اما متاسفانه اینکار صورت نگرفت و امیدواریم سال آینده این اتفاق مهم رخ بدهد و نقش فرهنگی بنگاه های اقتصادی پر رنگ تر شود.

منتظر جشن پایان تحریم‌ها هستیم

در ادامه این مراسم دکتر آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ و هنر گفت: امروز ما منتظر جشن پایان تحریم ها هستیم  زیرا این تحریم ها سال ها بر گرده ما بوده است.
وی ادامه داد: محور مشترک پایان تحریم ها و جشنواره فیلم خورشید احترام به انسان است و هردوی این اتفاق پنجره های کور مارا به روی عزتمندی ، معنویت، عشق و دوستی باز می کند.

برگزیدگان بخش های مختلف پنجمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید به شرح ذیل معرفی شدند:

*مسابقه بخش پوستر
کاندیداها: اعتصاب،سیاه ،بینه لر
بهترین پوستر: اعتصاب از اردوان تراکه
جایزه: یک سکه بهار آزادی (اهدایی آموزشگاه اسفررجانی)

*مسابقه فیلمنامه
کاندیداها: 330 سی سی خاطره، او (رادیکال)، پلکان
بهترین فیلمنامه: 330 سی سی خاطره از الهام معروفی
جایزه: تندیس جشنواره، حمایت از تولید فیلم (سینمای جوان)، استفاده رایگان از تسهیلات لوازم تولید فیلم (موسسه کاکتوس)

*مسابقه احترام به انسان
کاندیداها: سگ جون از امید ادیب پرورو زمستان است از سپیده میرحسینی
بهترین فیلم جشنواره با موضوع با موضوع احترام به انسان: زمستان است از سپیده میرحسینی
جایزه: تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار، یک سال حمایت بازرگانی از فیلم، حمایت از تولید فیلم بعدی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، 50 درصد تخفیف استفاده از تسهیلات لوازم تولید فیلم (موسسه کاکتوس)، 7 سکه بهار آزادی (معاونت  امور زنان ریاست جمهوری و کمیته گردشگری شاهرود و دبیرخانه جشنواره)

*مسابقه انیمیشن
کاندیداها: ناگهان باد برمی خیزد از ادریس سامانی ،به صدای شهر گوش کن از هلن مرسلی و جعبه سیاه از امیررضا جلالیان
بهترین انیمیشن جشنواره : جعبه سیاه از امیررضا جلالیان
جایزه: تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار، یک سال حمایت بازرگانی از فیلم، حمایت از تولید فیلم بعدی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)، 50 درصد تخفیف استفاده از تسهیلات لوازم تولی فیلم (موسسه کاکتوس)، یک سکه بهار آزادی

*مسابقه مستند
کاندیداها: اعتصاب از اردوان تراکمه، اتاق سفید از محمدحسین صفری
بهترین مستند جشنواره: اعتاب از اردوان تراکمه
جایزه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، یک سال حمایت بازرگانی از فیلم، حمایت از تواید فیلم بعدی (مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی) ، 50 درصد تخفیف استفاده از تسهیلات لوازم تولید فیلم (موسسه کاکتوس) و دو سکه بهار آزادی

*مسابقه داستانی
کاندیداها: وقتی صنم گریست از مجید شیدا و فریبرز آهنین، آپارتمان مورچه ها از توفیق امانی و مهرآباد جنوبی از امین اشرفی
بهترین فیلم داستانی جشنواره: آپارتمان مورچه ها از توفیق امانی
جایزه: تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، یک سال حمایت از فیلم، 50 درصد تخفیف استفاده از تسهیلات لوازم تولید فیلم (موسسه کاکتوس)، 5 میلیون تومان جایزه نقدی (اسینمای جوان)

*مسابقه تجربی
کاندیداها: کشتن برادر بزرگتر از ایمان صالحی و تنیدن در تن از رضا پیل پاه
بهترین فیلم تجربی جشنواره: کشتن برادر بزرگتر از ایمان صالحی
بهترین فیلم تجربی جشنواره: کشتن برادر بزرگتر از ایمان صالحی
جایزه: تندیس جشنواره ، دیپلم افتخار، یکسال حمایت بازرگانی از فیلم، 50 درصد تخفیف استفاده از تسهیلات لوازم تولید فیلم (موسسه کاکتوس)، حمایت از تولید فیلم بعدی و مبلغ 4 میلیون تومان جایزه نقدی (مرک گسترش سینمای مستند و تجربی)

*جوایز ویژه هیات داوران
دیپلم افتخار برای فیلم های: ناگهان باد برمی خیزد از ادریس سامانی، مهرآباد جنوبی از امین اشرفی و به صدای شهر گوش کن از هلن مرسلی


منبع: نسیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس