پس از تعطیلی روزآنلاین به عنوان پایگاه اصلی خبرنگاران فراری و تأمین‌کننده نیروی انسانی بی‌بی‌سی فارسی، شبکه سلطنتی انگلیس هم در بالاترین سطح با تغییر و تحول روبروست. دو ماه پس از ویژه برنامه «صد زن» بی‌بی‌سی، حالا یک زن رئیس بخش فارسی این شبکه شده است.

گروه جنگ نرم مشرق - چند ماه قبل بود که سرپل‌های شبکه رسانه‌ای ضدانقلاب در کشور در عملیات نیروهای اطلاعاتی منهدم شد و رابطان رسانه‌های ضدانقلاب از جمله بی‌بی‌سی فارسی و سایت روز آنلاین که در پوشش خبرنگاران برخی رسانه‌های داخلی مشغول فعالیت بودند، به دام افتادند؛ شبکه‌ای که با هدایت مسعود بهنود و حسین باستانی به همراه دیگر عوامل رسانه‌ای در خانه تیمی رسانه‌های ضدانقلاب سال‌ها به جذب نیرو و کسب خبر و اطلاعات از داخل کشور مشغول بودند.

(در همین ارتباط مطالعه کنید: مسعود بهنود و مأموریت وی در برنامه دیدبان، حسین باستانی نورچشمی رئیس دولت اصلاحات، هیفوس؛ دسته‌گل هلندی برای خبرنگاران فراری، سرنوشت خبرنگاران اصلاح‌طلب فراری، و حال و روز این‌ روزهای اصلاح‌طلبان افراطی)

در نهایت پس از افشای خانه تیمی و بازداشت حلقه‌های ارتباطی آن در داخل کشور، فسادهای مالی سرکرده‌های این گروه نیز علنی شد و مشخص شد بخش اعظم پول‌های گرفته‌شده از بنیادهای برانداز نظیر هیفوس توسط افرادی نظیر حسین باستانی، هرگز برای اهداف مورد نظر هزینه نشده و اختلاس صورت گرفته است. حجم رسوایی به حدی رسید که تأمین‌کنندگان مالی روزآنلاین تصمیم به تعطیلی آن گرفتند.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست/ آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟
یکی از سندهای ارتباط حسین باستانی با برخی خبرنگاران داخلی و پرداخت پول به آن‌ها

اما خبر دیگری که شب گذشته منتشر شد، خبر استعفای بدون توضیح صادق صبا رئیس بخش فارسی شبکه دولتی انگلیس (بی‌بی‌سی) بود که از سوی این شبکه اعلام شد. بی‌بی‌سی اعلام کرده است که رزیتا لطفی از دیگر کارکنان بی‌بی‌سی جایگزین صادق صبا شده است؛ صادق صبا از جمله کارکنان بی‌بی‌سی بود که حضور او و روابطش با برخی از مجریان این شبکه حواشی بسیاری برای وی ایجاد کرده بود و حتی به خداحافظی موقت برخی از این مجریان زن منجر شده بود.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست/ آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟
صادق صبا همواره با اخبار و اتهاماتی درباره روابطش با مجریان زن بی‌بی‌سی روبرو بوده است

رئیس جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست؟

رزیتا لطفی از جمله افرادی است که چند ماه پیش از انتخابات سال 88، به همراه صادق صبا و دیگر چهره‌های رسانه‌ای فراری، بخش فارسی تلویزیون بی‌بی‌سی را راه‌اندازی کردند. او از سردبیران بخش تحریریه خبر بی‌بی‌سی بود و سال‌ها در قسمت‌های مختلف تهیه اخبار سردبیر بوده است. رزیتا لطفی نیز مانند دیگر مدیران ارشد و کارکنان بی‌بی‌سی فارسی از اعضای فرقه بهائیت است و از این نظر یکی از شاخصه‌های اصلی برای ارتقاء رتبه در این شبکه را داراست.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست// یک بهائی دیگر جانشین صادق صبا شد// آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟ +تصاویر ///////////////////آماده انتشار/////////////////////////////
رزیتا لطفی؛ بهائی دیگری که جایگزین صادق صبا شده است

رزیتا لطفی مانند دیگر همکارانش در بی‌بی‌سی، از ایران به مقصد رسانه‌های ضدانقلاب فرار کرده است. او تحصیل‌کرده دانشگاه تهران در رشته زبان انگلیسی است و در لندن در رشته مطالعات خاورمیانه تحصیل کرده است.

لطفی همانند دیگر اعضای بی‌بی‌سی و روابط مرسوم در آن، سال‌ها معشوقه داریوش کریمی از مجریان این شبکه و مسؤول بخش گردآوری و تنظیم خبر تحریریه این شبکه بوده است که در نهایت پس از چندین سال ارتباط گفته شد که این دو ازدواج کرده‌اند. داریوش کریمی اکنون برنامه پرگار را در این شبکه به روی آنتن می‌رود. (گزارشی از این برنامه بی‌بی‌سی با اجرای داریوش کریمی همسر رزیتا لطفی)

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست/ آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟
گفته می‌شود داریوش کریمی پس از چندسال ارتباط با رزیتا لطفی بالاخره با وی ازدواج کرده است

رزیتا لطفی نزدیک به 20 سال است که در بخش‌های مختلف بی‌بی‌سی فارسی حضور داشته و با شبکه سلطنتی انگلیس همکاری می‌کند. وی پس از اعلام انتخابش به عنوان رئیس جدید گفته است که قصد دارد گستره مخاطبان 15 میلیونی این شبکه و بخش‌های مجازی آن را افزایش دهد. رئیس جدید بی‌بی‌سی قصد دارد حضور این شبکه در شبکه‌های اجتماعی را گسترش دهد؛ فیلتر بودن وبسایت و محدودیت‌های مشاهده تلویزیون بی‌بی‌سی باعث شده است تا با توجه به ضریب بالای نفوذ شبکه‌های اجتماعی بویژه در ایران، بی‌بی‌سی راه‌های دیگر را برای ارتباط با مخاطبان در داخل کشور انتخاب کند. یکی از این راه‌های ارتباطی، کانال تلگرامی بی‌بی‌سی فارسی است که بیش از 280 هزار عضو دارد و بدون هیچ محدودیتی شبانه‌روز اخبار وبسایت بی‌بی‌سی را در این کانال بازنشر می‌دهد.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست/ آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟ 

استعفای شبیه به اخراج صادق صبا


صادق صبا نزدیک به 26 سال سابقه فعالیت در بی‌بی سی داشته و هفت سال است که رئیس بخش فارسی بی‌بی سی است. نکته جالب توجه این است که آقای صبا بطور کلی از مجموعه بی‌بی‌سی خداحافظی کرده است و دیگر در این مجموعه حضور نخواهد داشت و می‌توان گفت اتفاقی شبیه یک اخراج آبرومندانه برای وی رخ داده است اما علت آن رسما اعلام نشده است و وی تنها اینگونه اظهار نظر کرده است: «ترک کردن سازمانی که از صمیم قلب به اهدافش اعتقاد دارم کار آسانی نیست، ولی وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را به عهده بگیرند». ظاهرا قطع شدن ارتباطات این شبکه با داخل کشور که به حیات روزآنلاین پایان داد، نفس مدیران و رئیس بی‌بی‌سی فارسی را هم گرفته است!

صادق صبا در یادداشت خداحافظی خود نوشته است: «پس از حدود هفت سال مدیریت بخش فارسی بی‌بی‌سی و بیش از بیست و پنج سال کار در بی‌بی‌سی به عنوان خبرنگار و تحلیلگر تصمیم گرفته‌ام که از این سازمان کناره‌گیری کنم. بی‌بی‌سی فارسی امروز بیش از هر زمان دیگری در تاریخ هفتاد و پنج ساله‌اش موقعیت استواری یافته است و به عنوان یک رسانه طراز اول جایگاه شایسته‌ای در بین فارسی زبانان دارد. من خوشحالم که توانسته‌ام در ایجاد این جایگاه ، به خصوص در هفت سال گذشته به عنوان مدیر این رسانه، نقش بازی کنم. حالا احساس می‌کنم که وقت آن رسیده که نیروهای تازه نفس‌تری این مسئولیت سنگین را بر عهده گیرند.»

رئیس سابق بی‌بی‌سی در جای دیگری درباره اصالت خبرهای بی‌بی‌سی اینگونه می‌گوید: «در بی‌بی‌سی همچنین به اهمیت منبع و حرف زدن بر اساس فاکت‌ها پی بردم. برای بعضی از ما که گاهی بدون دلیل و مدرک شایعات را پراکنده می‌کنیم و مثلا حرف زدن خودمان را اینطور آغاز می‌کنیم که "می گن فلان چیز اتفاق افتاده است..." و اصلا اهمیت نمی‌دهیم که واقعا آنچه را که داریم بیان می‌کنیم درست است یا نه، این اصل مهم بی‌بی‌سی که باید گزارش‌ها بر اساس منابع موثق و فاکت‌های غیر قابل انکار باشد بسیار آموزنده است.»

این اظهارات صادق صبا در حالی است که بی‌بی‌سی فارسی همین چند روز پیش بیانات رهبر انقلاب درباره حوادث 88 را تحریف کرد. (جزئیات بیشتر)

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست// یک بهائی دیگر جانشین صادق صبا شد// آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟ +تصاویر ///////////////////آماده انتشار/////////////////////////////
بخشی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اخیر مردم قم که بی‌بی سی فارسی آن را تحریف کرد: «این کارهای سال ۸۸ از ابتکارات جدید آنها علیه انقلاب بود؛ به بهانه‌ی انتخاب یک دولتی که مورد قبول آمریکا نیست، آن اقلیتی را که رأی نیاورده بکِشند در خیابان و یک رنگی به آنها بدهند و کمکشان کنند»

مشرق پیش از این در گزارش‌هایی 50 دروغ بی‌بی‌سی را بررسی کرده است. (قسمت اول پنجاه دروغ بی‌بی‌سی - قسمت دوم پنجاه دروغ بی‌بی‌سی)

نکته قابل توجه دیگر در پیش بودن دو انتخابات پیش‌رو در اسفندماه است. بی‌بی‌سی فارسی که فلسفه وجودی‌اش به چندماه قبل از انتخابات 88 و پوشش حوادث پس از آن بازمی‌گردد، یک ماه و اندی مانده به انتخابات ظاهرا قصد دارد با تغییر سبک اطلاع‌رسانی و ایجاد تحرک تازه در کادر خبری این شبکه، خود را مهیای انتخابات اسفندماه کند. یکی از مهمترین برنامه‌های این شبکه طبق گفته رئیس جدید، حضور فعال‌تر بی‌بی‌سی در شبکه‌های اجتماعی همزمان با انتخابات مجلس و خبرگان است.

مقدمه «صد زن» برای ریاست یک زن؟

چندی قبل بود که بی‌بی‌سی فارسی پروژه‌ای با عنوان 100 زن را با هدف معرفی زنان برتر در عرصه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی داشت و برنامه‌های متعددی با این موضوع و معرفی زنان و دعوت از زنان برای حضور در این عرصه‌ها به روی آنتن برد و فراخوان‌های متعددی برای دریافت عکس و فیلم از زنان ایرانی (افغان و تاجیک) داد. حالا پس از دو ماه، یک زن به ریاست این شبکه تلویزیونی رسیده است.

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست// یک بهائی دیگر جانشین صادق صبا شد// آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟ +تصاویر ///////////////////
برنامه‌های ویژه «صد زن» هم غالبا مضامینی همچون این گزارش دارد: برابری جنسیتی، قرار دادن استقلال زنان در مقابل ازدواج و تشویق به تجرد و زندگی مردانه

رزیتا لطفی پس از اعلام خبر ریاستش در بی‌بی‌سی گفت: «ریاست بخش فارسی که به تازگی هفتاد و پنج سالگی‌اش را جشن گرفته، افتخار بزرگی است. قصد من این است که با تکیه بر موفقیت کنونی بخش فارسی که هر هفته پانزده میلیون مخاطب رادیویی، تلویزیونی و آنلاین دارد به موفقیت‌های بیشتری برسیم و اعتبار خود را بین مخاطبان ایرانی، افغان، تاجیک و مهاجران فارسی‌زبان در سراسر جهان به عنوان منبع موثقی حفظ کنیم که اخبار و اطلاعات را بی‌طرفانه ارائه می‌کند».

سردبیر جدید بی‌بی‌سی فارسی کیست/ آیا بی‌بی‌سی به پیشواز انتخابات اسفند ماه رفته است؟

مأموریت رزیتا لطفی در بی‌بی‌سی از 25 ژانویه (دو هفته دیگر) آغاز می‌شود.


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 18
  • ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    2 5
    آدم فکر میکنه اروپا بوی کباب میاد نگو خر داغ میکنن. خانه فساده یا شبکه خبری؟
  • محسن ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 1
    ببینیم این زن جی میکنه با ایران سوال اینجاست انتخاب این زن جه تاثیری در انتخابات آینده و سرنوشت تعیین کننده زنان در انتخابات و انتخاب دارد احتمالا برنامه دارن . بیشتر معرفی میکردید بهتر بود .راستی این زن همجنس باز هست یا حیوان باز و چه ارتباطی میخواد بگیره با جامعه زنان امروز
  • ناشناس ۰۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 1
    BBC تمام اخبارش دروغ و دغل است بعنوان مثال بنده در سال 91 در منزل یکی از دوستان بودم که ماهواره داشتن و اخبار رسانه روباه پیر میگفت که بشار اسد از سوریه فرار کرده است ! آیا دروغ از این گنده تر میشود گفت ؟!
  • مهران ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 2
    این رزیتا لطفی چقدر شبیه آن دوجنسه معروف ملقب به جوجه اردک زشت است . خخخخ .
  • تازه مسلمان نروژی مقیم ایران ۰۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 1
    اه اه قیافه اش رو که دیدم عقم گرفت
  • ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 2
    جیره خوران ملکه انگل لیس در بنگاه شایعه پراکنی بهائیت یک مشت هم جنس باز بی ناموس هستند
  • مهدي ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    اي كاش اين افشاگريها توسط رسانه ملي پخش ميشد
  • ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    زیاد مهم نیست چه سگیه مهم اینه که اینها هیچ غلطی نمیتونند بکنند به یاری خدا
  • یک هموطن ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    2 0
    اینم شکل مرداست
  • ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 1
    بدم میاد مذخرفات مشرق. احمقها همه میدانند صدای مخالف شنیدنی تر است. آنها مخالف نظام هستند لذا مردم توجه میکنند نه به خاطر علاقه به بی بی سی بلکه به خاطر اینکه صدای مخالف رو بشنود
  • ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    گور باباش
  • ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    لعنت به ذات خبیث این خوک صفتان بی شرف که خوک شرف داره بی این نجسهای بی غیرت
  • albert ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    پس این بابا هم ... است. البته فکرش رو میکردم
  • ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    شبکه تلگرام بی بی سی مدت کوتاهی است راه افتاده و به قول شما در همین مدت کوتاه بیش از 280 هزار عضو دارد راستی چرا یکبار از خودتان نمیپرسید چطو آنها در مدت کوتاه این همه طرفدار دارند ولی شبکه های خبری داخلی هنوز یک دهم بی بی سی هم طرفدار ندارند ایراد از شماست یا مردم؟
  • ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    شبکه تلگرام باشگاه خبرنگاران جوان هم یک هفته است راه افتاده اما 400 هزار فالور دارد و بزرگترین شبکه تلگرام فارسی است . البته بخواهم دقیقتر بگیم هردوی آنها بیش از یک هفته است که در حال فعالیت هستند
  • ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    باید شبیه صدا وسیمای ما یهو یارو رو ممنوعالتصویر کنن و تو سازمان راش ندن، بلد نیستن دیگه
  • ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    3 1
    معلوم هستش نویسنده چیزی در چنته نداشته که به روابط شخصی مردم گیر می دهد
  • ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    به این نتیجه رسیدم که ماهواره رو از خونه جمع کنم ..... گرچه شاید بعضا نکات مثبت هم داشت ولی نقاط منفیش واقعا زیاد بود...حتی اگر هم نخوای و دقت هم بکنی در استفاده بازم بعضا میتونه مشکل ساز بشه.... برای نگاهمون ارزش قائل باشیم....
  • مریم ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    1 0
    شما میگین غفاری بهائی است مگه بهایی ها تا مقطع دانشگاه میتوانند درس بخوانند اونم دانشگاه تهران مگر اینکه پنهون کرده باشه
  • ۱۳:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    واقعاً انگلیسی ها چطوری این قیافه ها رو تحمل میکنند؟
  • ۱۳:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    منظورت مزخرفاته؟
  • ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    به خدا یا دروغ میگی یا اون شبکه بی بی سی نبوده . اون اگه بخواد دروغ بگه تا پدر جدت هم سرش کلاه میره
  • ۱۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    رزیتا غفاری یک بازیگره واین خانم بی بی سی رزیتا لطفی ست..
  • مهدی از قم ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    ناشناس دوم چرا بی خود قسم خدا میخوری؟؟؟؟در جریان کشته سازی فتنه88 همین بی بی سی مگه اون گاف ها را نداد؟؟؟سر امثال پدر جد شما راحت کلاه میره که حرف اجنبی براتون وحی منزل است.بی خودی هم این اشغال ها را بزرگ نکنید
  • ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    واییییییییییییییی خدا زیادش کنه!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • پیشگوئی ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بسمه ای تعالی رزیتا لطفی همجنس باز و مستر روابط خانم ها در میان خودشان (مساحقه) است . 5 سال بعد واقعیت را خواهید فهمید . والسلام .
  • ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    این آخری که عکس مرده
  • محسن ۱۷:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    3 0
    دوستان، بی بی سی یه رسانه و بنگاه خبررسانی حرفه ایه و هر نقدی که به چنین رسانه ای بشه باید از دیدگاه حرفه ای باشه. این که چه کسی بهاییه و کی با کی ازدواج کرده و چه کسی همجنس بازه و... اینا در ارزیابیِ کار یه بنگاه خبری چه جایگاهی داره جز این که ناپختگی و حرفه ای نبودنِ نگاهِ نقد کننده رو نشون میده؟
  • غالبی ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بنده خدا چرا قیافه اش اینطوری است . بد بخت شوهر ننه مردش . این به پسر 18 ساله ای می مونه که بعد از 45 روز آموزشی از سرخس یا 04 بیرجن برگشته .خخخخ
  • محمد ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    2 0
    چی میگی عمو. حالت خوبه؟ شماها هیچ چیزی جز اینکه ملت همه منحرف جنسین ندارین بگین؟
  • محمد رضا شفیعی راد ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    حرامزاده
  • بهجت ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    در دشمنی و جنایات بی بی سی شکی نیست ولی تمسخر چهره فرد بدور از آموزه های دینی و اخلاقی ماست. راه های مقابله با بی بی سی بدون فحاشی و تمسخر جذاب تره به نظرم
  • مخلوق خدا ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۴
    0 0
    عرروس هزار داماد ......بوس لالا شبت پرستاره ببین دیسکو کار مار ندارن شنیدیم رقاصه خوبی هستی پس یاد باشه اهنگ ایران اینقد خوش ریتمه چنان بپیچی که راه خونه یادت بره
  • اهوازی ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    0 0
    ریشه فتنه ها از بهایی هاست
  • محمدرضا ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    حالاشما چرا کانال تلگرام بی بی سی رو به عموم مردم معرفی میکنید
  • ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۲۱
    0 0
    بی بی سی اینقدر کثیف بود که تروریست های داعش را دولت اسلامی عراق و شام نامید و ضربه مهلکی به اعتبار بی بی سی فارسی وارد ساخت تا جایی که مردم از نیت پنهان بی بی سی اگاه شدند. مسولین بی بی سی واقعا خجالت نمی کشید تروریست های خونخوار را دولت اسلامی عراق و شام خطاب کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس