کد خبر 521627
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴

صادق صبا از ریاست بخش فارسی بی‌بی‌سی کنار گذاشته شد.

به گزارش مشرق، سایت بی‌بی‌سی وابسته به وزارت خارجه انگلیس رسماً اعلام کرد که صادق صبا رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی از سمت خود کنار رفته و رزیتا لطفی جایگزین وی در این سمت شده است. رزیتا لطفی سردبیر خبر تلویزیون و رادیوی بی‌بی‌سی فارسی است که در راه‌اندازی این تلویزیون نیز نقش مهمی داشته است.

صادق صبا از هفت سال پیش و از بدو آغاز به کار تلویزیون فارسی بی‌بی‌سی ریاست این شبکه را برعهده داشته است.

صادق صبا رئیس سابق بی‌بی‌سی فارسی

بی‌بی‌سی از جمله رسانه‌های اصلی اپوزیسیون جمهوری اسلامی محسوب می‌شود که در برهه‌های مختلف وظیفه همگرایی سایر طیف‌های اپوزیسیون را نیز برعهده داشته است. اقدامات این شبکه در فتنه 88 از نقاط برجسته نقش‌آفرینی بی‌بی‌سی علیه نظام جمهوری اسلامی است.

علاوه بر تغییر بزرگ در بی‌بی‌سی فارسی، هفته گذشته سایت روزآنلاین از دیگر رسانه‌های اصلی اپوزیسیون انقلاب اسلامی رسماً اعلام کرد که به کار خود پایان داده است و نیز عده دیگری از سایت‌های ضدانقلاب نیز فعالیت خود را به صورت کاملاً محسوسی کاهش دادند.

رزیتا لطفی رئیس جدید بی‌بی‌سی فارسی

بی‌بی‌سی فارسی علت تغییر در ریاست این شبکه را از زبان صادق صبا، "به کارگیری نیروهای تازه‌نفس" عنوان و سایت روزآنلاین نیز مشکلات مالی را دلیل اصلی تعطیلی خود عنوان کرده‌‌اند، با این حال به نظر می‌رسد چنین تغییرات مهمی در رسانه‌های اپوزیسیون، آنهم در شرایطی که کمتر از 2 ماه به انتخابات‌های مجالس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در ایران باقی است، دلایلی غیر از آنچه توسط بی‌بی‌سی و روزآنلاین اعلام می‌شود، داشته باشد.

پیش از این مباحث مختلفی علیه صادق صبا در رسانه‌ها منتشر شده است که هر کدام از آن مسائل می‌تواند در کنارگذاشتن وی از بی‌بی‌سی فارسی موثر باشد، با این حال، "همزمانی" تغییر و تحولات در رسانه‌های اپوزیسیون، گمانه یک "دلیل مشترک" را به شدت تقویت می‌کند.

چندی پیش سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شبکه‌ای از افراد همکار رسانه‌های ضدانقلاب در کشور دستگیر کرد. این شبکه مهم که چهره‌هایی همچون احسان مازندرانی مدیرمسئول وقت روزنامه فرهیختگان و از چهره‌های رسانه‌ای نزدیک به خانواده هاشمی رفسنجانی و همچنین عیسی سحرخیز در آن حضور دارند، نقش ویژه‌ای در هندلینگ و تامین محتوای رسانه‌های ضدانقلاب در داخل جمهوری اسلامی برعهده داشت.

علاوه بر احسان مازندرانی و عیسی سحرخیز، تعداد قابل توجه دیگری از خبرنگاران نیز در این شبکه، حضور داشتند که در عین همکاری با برخی رسانه‌های دوم‌خردادی در داخل کشور، محتوا و کانال‌های ارتباطی لازم برای رسانه‌های آنسوی آب را نیز فراهم و حقوق ماهیانه مشخصی نیز دریافت می‌کردند. پیش از این جزئیاتی از چگونگی این ارتباطات و اسناد مبالغ پرداختی به اعضای این شبکه در برخی رسانه‌های کشور منتشر شده است.

مسعود بهنود و حسین باستانی عناصر محوری خارج‌نشین این شبکه بودند و تقریباً قریب به اتفاق اعضای شبکه با این دو ارتباط داشتند. بهنود و باستانی همکار ثابت شبکه بی‌بی‌سی فارسی هستند.

پس از فروپاشی این شبکه، اخبار متعدد و موثقی از صدمات مهم به دستگاه رسانه‌ای ضدانقلاب به گوش می‌رسید؛ با توجه به این لطمات بزرگ و قابل توجه، به نظر می‌رسد اصلی‌ترین و یا حداقل یکی از اصلی‌ترین دلایل برکناری رئیس بخش فارسی بی‌بی‌سی، تعطیلی سایت روزآنلاین و همچنین کاهش محسوس فعالیت تعداد دیگری از رسانه‌های اپوزیسیون، در همین مسئله ریشه داشته باشد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • عارف ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    درود بر سپاه اسلام
  • ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 1
    با تدبیر و امید تفاوت را در همه چیز احساس کنید دوران آبریزان اینا داشتن راست راست میچرخیدن؟
  • حسن ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    1 0
    نمی‌شد به جای کلمه فرانسوی اپوزیسیون Opposition از کلمه مخالف استفاده کنید؟
  • مسافر تنها ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    کفتار زرد خواهر لاشخور پیر
  • ۲۳:۴۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۲
    0 0
    خدا عمرشون بده، اجرشون بده، حفظشون کنه اونا که دست اینا رو کوتاه کردن! ان شا... همیشه از این خبرهای خوب بهمون بدن و ما همیشه دعاشون کنیم!
  • ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    روباه پیر با مکر مشغول کار است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس