آمریکا در 12 سال گذشته به صورت رسمی بیش از 408 میلیون دلار برای تغییر نظام ایران تحت برنامه «ارتقای دموکراسی برای ایران» هزینه کرده است که بودجه سرویس فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا نیز از همین بخش تامین می‌شود.

گروه جنگ نرم مشرق - تغییر نظام جمهوری اسلامی یا حداقل تغییر رفتار ایران، موضوعی است که حکومت آمریکا اعم از دولت و کنگره بدون وقفه به آن اهتمام داشته‌اند؛ یکی از راه‌های همیشگی برای حمایت از انقلاب سیاسی جدید در ایران توسط دولت و کنگره آمریکا، اجرای برنامه‌هایی موسوم به «ارتقای دموکراسي برای ایران» است.

در گزارش جدید مرکز تحقیقات کنگره آمریکا با عنوان «ایران، امنیت خلیج (فارس) و سیاست آمریکا» به قلم "کنث کاتزمن"، به برخی از بودجه‌های «ارتقای دموکراسی برای ایران» از سال 2004 تا کنون پرداخته که نشان می‌دهد بیش از 408 میلیون دلار در این رابطه هزینه شده است که بودجه سرویس فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا نیز از همین بخش تامین می‌شود.

در اختیار ایرانیان قراردادن تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزارها

دراین گزارش آمده است: قانون حمایت آزادی ایران که در 30 سپتامبر 2006 به امضا رسید، اجازه استفاده از منابع مالی (مقدار آن مشخص نشده است) برای ارتقای دموکراسی در ایران را ارائه کرد. چند قانون و دستور اجرایی صادرشده از سال 2010،‌ در نظر دارد تا اجازه فروش تجهیزات الکترونیک و نرم‌افزارها به ایرانیان را بدهد که به ایجاد ارتباطات آنها کمک می‌کند. معاون وزیر امور خارجه وقت، وندی شرمن، در 14 اکتبر 2011 تأیید کرد که برخی از بودجه‌های ارتقای دموکراسی برای ایران، در راستای آموزش ایرانیان در استفاده از فناوری‌هایی بوده است که بتواند تلاش‌های نظام ایران برای سانسور اینترنتی را تقلیل دهد.

378 میلیون دلار مالیات دهندگان آمریکا برای تغییر نظام ایران//// در حال ویرایش
برخی از بودجه‌های ارتقای دموکراسی برای ایران، در راستای آموزش ایرانیان در استفاده از فناوری‌هایی بوده است که بتواند تلاش‌های نظام ایران برای سانسور اینترنتی را تقلیل دهد

وزارت خارجه آمریکا، که اغلب از بودجه‌های مناسبی استفاده می‌کند تا بتواند از برنامه‌های ارتقای دموکراسی‌ای حمایت کند که توسط سازمان‌های مستقر در آمریکا و اروپا به اجرا در می‌آیند، بنا به دلایل امنیتی از ارائه نام دریافت‌کنندگان این بودجه‌ها خودداری می‌کند. مبالغی که در زیر نشان داده شده است، از دفتر دموکراسی و کار وزارت خارجه و دفتر امور خاور نزدیک گرفته شده است. برخی از این مبالغ همچنین برای تبادلات فرهنگی، دیپلماسی عمومی، و پخش برنامه در ایران استفاده شده است. دولت بوش تأیید کرده که تأمین مالی آشکار برای فعالان ارتقای دموکراسی در ایران، تلاشی دولتی برای تغییر رفتار نظام ایران بوده است و نه سرنگونی آن، با این حال برخی، اقدامات دولت بوش را پوششی برای رسیدن به هدف تغییر نظام می‌دانند.

مسائل پخش برنامه و «دیپلماسی عمومی»

این گزارش می‌افزاید: بخش دیگر تلاش برای ارتقای دموکراسی، توسعه سرویس‌های پخش برنامه‌های ایرانی آمریکا است. رادیو فردا کار خود را در سال 2002 زیر نظر رادیو آزاد اروپا و با همکاری صدای آمریکا آغاز کرد. این سرویس به عنوان جانشینی برای تلاش کوچک‌تری از پخش برنامه‌های ایرانی و با هزینه اولیه 4 میلیون دلار از تخصیص سال مالی 1998 تأسیس شد. قرار بود که نام آن رادیو آزاد ایران گذاشته شود اما هیچ‌گاه رسماً چنین نامی به آن داده نشد. رادیو فردا که مقر آن در پراگ است، هر روز هفته و به طور 24 ساعته برنامه پخش می‌کند و دارای 59 کارمند تمام‌وقت است. بودجه تخمینی آن 11.1 میلیون دلار در سال مالی 2014 و 11.5 میلیون دلار در سال مالی 2015 است.

378 میلیون دلار مالیات دهندگان آمریکا برای تغییر نظام ایران//// در حال ویرایش
بودجه سرویس فارسی صدای آمریکا و رادیو فردا که جهت تغییر نظام در ایران فعالیت می‌کنند نیز از برنامه «ارتقای دموکراسی برای ایران» تامین می‌شود

سرویس فارسی صدای آمریکا سابقاً شبکه خبری فارسی (PNN) نامیده می‌شد. صدای آمریکا سرویس زبان فارسی خود را در جولای 2003 ایجاد کرد. قبل از 2014، این سرویس شبکه خبری فارسی نامیده می‌شد، و شامل برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی، و اینترنتی بود. این سرویس به دلیل از دست دادن اکثر مخاطبان جوان، تحصیل‌کرده و ضد نظام ایرانی خود که به دنبال حمایت رسمی آمریکا بودند، با انتقادات اساسی مواجه شد.

بنا به گزارش صدای آمریکا، هزینه‌های شبکه خبری فارسی بدین شرح است: سال مالی 2010، 23.78 میلیون دلار؛ سال مالی 2011، 22.5 میلیون دلار؛ سال مالی 2012، 23.32 میلیون دلار. در سال مالی 2013 هزینه‌های آن حدود 18 میلیون دلار بود. بودجه آن برای سال مالی 2014، 23.1 میلیون دلار و حدود 18 میلیون دلار برای سال مالی 2015 بود.

جدول منابع مالی برنامه موسوم به ارتقای دموکراسی در ایران

در گزارش مرکز تحقیقات کنگره آمریکا جدول بودجه برنامه ارتقای دموکراسی در ایران آمده است:

سال مالی 2004: به بخش تخصیص عملیات‌های خارجی مبلغ 1.5 میلیون دلار اختصاص داده شد تا «در اختیار اشخاص و سازمان‌های آموزشی، بشردوستانه و غیرانتفاعی در داخل ایران قرار گیرد تا از پیشرفت دموکراسی و حقوق بشر در ایران حمایت کنند». دفتر دموکراسی و کار وزارت خارجه مبلغ 1 میلیون دلار در اختیار بخشی از دانشگاه ییل،‌ و مبلغ 500 هزار دلار در اختیار «اعطای ملی برای دموکراسی» قرار داد.

سال مالی 2005:‌ 3 میلیون دلار از بخش تخصیص کمک خارجی سال مالی 2005 برای ارتقای دموکراسی. حوزه‌های اولویت‌دار: توسعه حزب سیاسی، رسانه،‌ حقوق کارگری، ارتقای جامعه مدنی، و حقوق بشر.

سال مالی 2006: 11.15 میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی از بخش تخصیص کمک خارجی معمول در سال مالی 2006. 4.15 میلیون دلار توسط دفتر دموکراسی و کار وزارت خارجه اعطا شد، و 7 میلیون دلار برای «دفتر امور خاور نزدیک».

سال مالی 2006 الحاقی: مجموع 66.1 میلیون دلار (از 75 میلیون دلار درخواستی) از الحاقیه سال مالی 2006: 20 میلیون دلار برای ارتقای دموکراسی؛ 5 میلیون دلار برای دیپلماسی عمومی با هدف قرار دادن مردم ایران؛ 5 میلیون برای تبادلات فرهنگی؛ و 36.1 میلیون دلار برای پخش برنامه‌های تلویزیونی صدای آمریکا و رادیو فردا. بودجه پخش برنامه از طریق بنگاه سخن‌پراکنی آمریکا (BBG) تأمین می‌شود.

سال مالی 2007:‌ در سال مالی 2007 6.55 میلیون دلار برای ایران (و سوریه) فراهم شد تا از طریق دفتر دموکراسی و کار وزارت خارجه تخصیص داده شود. 3.04 میلیون دلار برای ایران استفاده شد. هیچ نوع تأمین بودجه‌ای درخواست نشد.

سال مالی 2008: 60 میلیون دلار (از 75 میلیون دلار درخواستی) در قانون تخصیص‌های تلفیقی در نظر گرفته شده است،‌ که از این مقدار،‌ طبق گزارش کنفرانس، ‌21.6 میلیون دلار برای برنامه‌های حمایتی از دموکراسی است، ازجمله تلاش‌های غیر خشن برای مقابله با مداخله ایران در دیگر کشورها. 7.9 میلیون دلار از سوی یک «صندوق دموکراسی» برای استفاده توسط دفتر دموکراسی و کار وزارت خارجه است. قانون تخصیص‌های تلفیقی همچنین به طور کامل دست به تأمین 33.6 میلیون دلار درخواستی برای پخش برنامه‌های ایرانی زد: 20 میلیون دلار برای سرویس فارسی صدای آمریکا؛ و 8.1 میلیون دلار برای رادیو فردا؛ و 5.5 میلیون دلار برای تبادلات با ایران.

378 میلیون دلار مالیات دهندگان آمریکا برای تغییر نظام ایران//// در حال ویرایش
جدول بودجه برنامه ارتقای دموکراسی در ایران از سال 2004 تا 2016

سال مالی 2009: درخواست 65 میلیون دلار از سوی ای‌اس‌اف به منظور «حمایت از اشتیاق مردم ایران برای دموکراسی و جامعه باز از طریق ارتقای جامعه مدنی، مشارکت مدنی، آزادی رسانه‌ای، و آزادی اطلاعات». قانون 1150 مجلس نمایندگان، مبلغ 25 میلیون دلار برای برنامه‌های ارتقای دموکراسی در منطقه ازجمله ایران فراهم می‌آورد.

سال مالی 2010: 40 میلیون دلار درخواست و برای برنامه دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک استفاده شد. برنامه‌های ارتقای حقوق بشر، جامعه مدنی، و دموکراسی عمومی در ایران مشتمل بر استفاده زیادی از این منابع وسیع منطقه‌ای می‌باشند.

سال مالی 2011: 40 میلیون دلار درخواست شد و برای برنامه‌های دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک استفاده خواهد شد. برنامه‌ریزی در خصوص ایران با این منابع مشابه سال مالی 2010 است.

سال مالی 2012: 35 میلیون دلار برای دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک؛ برنامه‌های مربوط به ایران مشابه سال مالی 2010 و 2011 است.

سال مالی 2013: 30 میلیون دلار برای دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک؛ برنامه‌های مربوط به ایران مشابه سال مالی دو سال قبل است.

سال مالی 2014: 30 میلیون دلار برای دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک؛ برنامه‌های مربوط به ایران مشابه سال مالی سه سال قبل است.

سال مالی 2015: 30 میلیون دلار برای دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک؛ برنامه‌های مربوط به ایران مشابه سال مالی سال‌های قبل است. درخواست منابع در جهت کمک به ایجاد فیلترشکن‌های اینترنتی استفاده می‌شود.

سال مالی 2016: 30 میلیون دلار برای دموکراسی منطقه‌ای خاور نزدیک درخواست شد؛ برنامه‌های مربوط به ایران مشابه سال‌های قبل است.

تلاش‌های «دیپلماسی عمومی» آمریکا

در پایان این بخش از گزارش اشاراتی به روش‌های دیپلماسی عمومی آمریکا شده است: وزارت خارجه آمریکا نیز سعی در بهبود دیپلماسی عمومی خود به منظور دستیابی به مردم ایران است.

· در می 2003،‌ وزارت خارجه وبگاه فارسی‌زبانی را تحت اختیار دفتر برنامه‌های اطلاعاتی بین‌الملل، به فهرست وبگاه‌های زبان خارجی خود اضافه نمود. این وبگاه به عنوان منبعی از اطلاعات در خصوص آمریکا و سیاست آن در قبال ایران معرفی شد.

378 میلیون دلار مالیات دهندگان آمریکا برای تغییر نظام ایران//// در حال ویرایش
استفاده از یک دیپلمات آمریکایی فارسی‌زبان به منظور تقویت نسبی دیپلماسی عمومی آمریکا

· در 14 فوریه 2011،‌ وزارت خارجه دست به ارسال خوراک‌های توییتر به زبان فارسی زد تا بتواند با کاربران اینترنت در ایران بهتر رابطه برقرار کند.

· به منظور تقویت نسبی دیپلماسی عمومی آمریکا، وزارت خارجه در آوریل 2011 اعلام نمود که یک دیپلمات آمریکایی فارسی‌زبان مستقر در کنسولگری آمریکا در دوبی، به طور مرتب در رسانه‌های ایرانی حضور خواهد یافت.

از سال 2006، وزارت خارجه حضور دیپلمات‌های آمریکایی فارسی‌زبان را در مأموریت‌های دیپلماتیک آمریکا در اطراف ایران افزایش داده است، تا بتواند تا حدی در به رسمیت شناختن و تسهیل حضور ایران در برنامه‌های ارتقای دموکراسی آمریکا کمک کند. واحد ایران در کنسولگری آمریکا در دوبی کاملاً وسعت یافته و به دفتر «حضور منطقه‌ای» تبدیل شده است،‌ و جایگاه‌های «نظارت بر ایران» به امکانات دیپلماتیک آمریکا در باکوی آذربایجان، استانبول ترکیه، فرانکفورت آلمان، لندن، و عشق‌آباد ترکمنستان اضافه شده است، و همه این مناطق دارای جمعیت وسیعی از ایرانیان مهاجر یا نزدیکی جغرافیایی با ایران هستند. «دفتر امور ایران» در وزارت خارجه شکل گرفته است و بنا به گزارش‌ها با گروه‌های تبعیدی موجود در آمریکا ارتباط برقرار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • فلانی ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    آقا محمد جواد خان ! ملا حسن خان ! الان نمیخواهید یه کاری بکنید ؟ آهان. هنوزم میخواهید بخندید دیگه ؟ خب بخندید. اما انتظاری از مردم توی سال 96 نداشته باشید.
  • مخلوق خدا ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    عدو شود سبب خیر گر خدا خواهد بعدشم همش خرج قر فر رژ مدل مو لباس هیلاری میشه اخرشم مکرومکرالله والله خیرالماکرین
  • امیر ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    1 0
    شما هم نظام اونارو عوض کنید
  • ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    تو کشوری که اقازاده ها ازدانه پورشه سواری میکنن و درامد راحت شغل های با حقوق رانتی دارن و جوونای پایین و کشور فقیر و بیکار و تحقیر میشن انتظار دارید نظامش باقی بمونه مردم یک بار بیشتر زندگی نمیکنن چرا باید زندگیشون و فدای عیش و نوش های شما کنن . اگر راست میگید و ترس از سقوط دارید چرا ایجاد اشتغال و عدالت نمیکنید . دستگاه عریض و طویل قضایی تعداد زیاد روحانیون بی کارکرد عملی و معنوی . کشورو تا الانم اقا اما زمان نگه داشته خوابید و روز قیامت باید پاسخگوی این فشار عجیب روی زندگی ما دهه شصتی ها و هفتاد و هشتادیای سوخته باشید یا علی.
  • مرگ بر آمریکا ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    آمریکا شیطان بزرگ است و فقط منافقان و جاهلان به شیطان اعتماد می کنند
  • مرگ بر آمریکا ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    آمریکا شیطان بزرگ است و فقط منافقان و جاهلان به شیطان اعتماد می کنند
  • ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    همش 30 ملیون دلار؟
  • ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دوباره مشرق دوتا سند بی پایه و اساس اسکن کرد علیه آمریکا ای خدا اگه کشوری به اسم امریکا نبود به کی گیر میدادند 1-انگلیس 2- عربستان 3- فرانسه 4-روسیه 5-اسپانیا 6- استرالیا 7-کره جنوبی و..
  • حامد ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    مشرقی دیگه توقعی ازت نیست!!!! اخه با سی میلیون دلار یه شهر رو هم نمیشه ساقط کد چه برسه به نظام!!!
  • محمد ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    کدوم فشار برادر من الان یارو نون نداره بخوره گوشی 3 ملیونی دستشه آخه کدوم فشار فشار ندیدی اون بدبختی که میخ کج صاف میکنه روزی 3000 تومان میگیره شکم خودشو بچشو سیر میکنه رو ندیدی الان دقدقت شده پورشه آخه مسلمون؟
  • فلانی ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    اگه دلار رو سه هزار تمن حساب کنیم میشه 90 هزار میلیارد تمن !
  • ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    90 میلیارد میشه نه 90هزار!
  • سیدمهدی ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    چیزی که نیست؟
  • ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    وقتی میشه خندید چرا باید زحمت کشید!!!
  • ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دوست دارم بدونم مطالعات تاریخی،سیاسی و استراتژیکت در چه حدیه؟؟ فقط بلدید نظرات روشنفکرانه عنترمابانه از خودتون صادر کنید هیچی هم بارتون نیست.
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    ناشناس 15:23 ببین اگه نمیتونی ذهنی حساب کنی با ماشین حساب بزن که انقد تابلو خراب نکنی سه دلار 9000 تومان سی دلار 90000 سی میلیون میشه چند تا ؟ اگه گفتی؟
  • ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    کمته؟
  • ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    خب حالا اینهمه روضه خوندی میخوای به نفع همونایی که ازشون مینالی و همین آمریکایی ها ضد کسانی حرف بزنی که سعی میکنن با اینهمه خیانت از امثال شما و بنده حمایت کنن؟! خوشا هوش!
  • مهدی از قم ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دوست عزیز همین مردم مگه نبودند که تا سال 92 دور اقازادها و عالیجنابان میگشتند؟؟؟کی به فرمان همین اقازاده ها ریخت توی خیابون؟؟؟؟این اقازاده ها از جهل کی استفاده کردند و فتنه88 را ایجاد کردند؟؟؟؟شما هم بیخود مرثیه سرای و عوام فریبی نکن چون تا جهل من و شما باشد این سرمایه داران هستند و در هر نظام و رژیمی وجود دارند
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    شما خودتو جزو کیا حساب کردی گفتی "شما"؟ یکی رو پیدا کردیم!
  • مهدی از قم ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    تا جهل تو هست یک دلار هم زیاد است
  • مهدی از قم ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    شما خودت را به اون مفهوم بخصوص زدی دوست من اگر تاریخ روابط ما را با امریکا بخوانی این اراجیف را نمیبافتی
  • ۲۰:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    این در حالی است که در داخل هجمه سنگینی از طرف جریان فتنه به سوی نظام جمهوری اسلامی انجام می شود و معتقدان به نظام و اسلام مظلومانه شاهد هزار جور شیطنت و فتنه گری و توطئه این گروهک منحرف هستند. خداوند آنها را با منافقان محشور گرداند.
  • ناشناس ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    دشمن اصلی ما آمریکاست مرگ برامریکا ؛ مرگ برآمریکا
  • ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    اقای محمد سرتو از زیر برف در بیار امار رسمی رو هم نگاه کن تعصب جاهلی هم به کنار امار رسمی اشتغال امار رسمی طلاق امار رسمی اعنیاد امار الودگی امار زمینخواری و ساحل خواری....
  • علی ۲۰:۴۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    تا هستند وهابیون جاهل!، دیناری از این پول‌رو خود امریکایی‌ها از خودشون هزینه نمی‌کنن!
  • ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۶
    0 0
    نترس بقیه اش رو از محل یارانه های قطع شده و بودجه نرسیده پرداخت میکنن!
  • ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    چرا نمیزارید رابطمون با امریکا خوب بشه؟؟؟؟ میترسید سرتون کلاه بزاره یا اینکه منافعتون به خطر میفته؟؟؟؟
  • ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۸
    0 0
    والبته سرمایه اصلیشون افساد طلبا رو یادتون رفت لیست کنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس