کتاب «مسیح در شب قدر» یک تصویر کاملا متفاوت و جدید از رهبر انقلاب را به خواننده معرفی می‌کند.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام محمدرضا زائری رئیس مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی «سرچشمه» در یادداشتی شفاهی به بهانه آغاز سال جدید میلادی، کتاب «مسیح در شب قدر» که شرحی از دیدارهای رهبر انقلاب اسلامی با خانواده شهدای ارمنی و آشوری است که به تازگی ترجمه انگلیسی آن نیز منتشر شده را به ممخطابان معرفی کرد.

در ادامه متن این یادداشت منتشر شده است.

***

کتاب «مسیح در شب قدر» یک تصویر کاملا متفاوت و جدید از رهبر انقلاب را به خواننده معرفی می‌کند و اگر کسی این شناخت و آشنایی ابتدایی را از رهبری انقلاب نداشته باشد مفهوم و معنای نامه نوشتن ایشان به جوانان غربی را در ک نمی‌کند.

وقتی کسی با این کتاب روبرو می‌شود می‌بیند مستنداتی که در این کتاب از سال 63 ارائه شده حجم گشترده‌ای از ارتباط نزدیک و دقیق با هموطنان ارمنی و آشوری را در بر می‌گیرد و آن وقت می‌تواند علت این نگاه، دیدگاه و رویکرد را متوجه شود.

کسی در جایگاه رئیس جمهوری و رهبری به شکل کاملا نزدیک و صمیمی با خانواده‌های ارمنی و آشوری ارتباط دارد، فقیهی که حکم شرعی خودش بر طهارت اهل کتاب است و از غذای آنها می‌خورد و به آنها یادگاری می‌دهد.

بعضی نقاط اوج در این کتاب وجود دارد که به شدت حیرت انگیز است؛ وقتی خواننده می‌بیند که رهبر انقلاب در شب قدر که تمام مسلمانان در مساجد مشغول عبادت هستند به خانه یک هموطن ارمنی می‌روند و در آنجا کتاب مقدس آنها را به آنها هدیه می‌دهند در حالی که در دیدار با خانواده شهدای مسلمان قرآن هدیه می‌دهد آن هم در روزگاری که به اسم اسلام مسیحی‌ها را می‌کشند این حرکت می‌تواند معنادار باشد.

کتابی که زائری برای سال نو میلادی پیشنهاد کرد

در خاطرم هست که یک همکلاس مسلمان که از یکی از کشورهای خاورمیانه بود داشتم. وقتی استاد عباراتی از کتاب مقدس را بیان می‌کرد نمی‌نوشت. وقتی از او پرسیدم چرا این مطالب را نمی‌نویسی؟ پاسخ داد که من به عنوان مسلمان این عبارات را حتی به زبان هم نمی‌آورم ولی در اینجا می‌بینید یک فقیه و رهبر جامعه این کتاب را دست می‌گیرد و ورق می‌زند.

ارتباط گسترده میان ایشان و مسیحیان جامعه و پرس‌وجو از اوضاع زندگی و همچنین آگاهی از آداب و سنت‌های مسیحیان قابل تامل و جذاب است. در روزهای آغاز سال نو میلادی رهبر انقلاب را در کنار کاج تزیین شده خانه مسیحیان می بینیم که پای درد دل‌های آنها نشسته است. این ظرایف که در این فضا دیده می‌شود شاید قابل باور نباشد.

کسانی را دیدم که وقتی کتاب را به آنها نشان دادم بعد از مطالعه دچار حیرت شدند. در کنار این کتاب پیوست‌هایی نیز منتشر شده و اطلاعات دقیقی از هموطنان مسیحی آمده که شامل دست‌خط‌ها و گفت‌وگوها است. خوشبختانه ترجمه این کتاب هم در دسترس قرار گرفت تا مخاطبین با فضای کتاب آشنا شوند.

نکته‌ای که بعد از همه اینها اهمیت دارد این است که کتاب اصلا فضای رسمی، خشک و کلیشه‌ای ندارد و چاپ کتاب، عکس‌ها، رنگ‌ها و حواشی آن به شدت نرم است. همچنین صحبت‌های رهبری با خانواده‌ها، حالات و فضای کتاب به شدت صمیمی است.

اگر کسی بخواهد عکس‌های کتاب را تحلیل کند می‌تواند یادداشت‌ها و مقالات مستقلی پیرامون آنها بنویسد. مثلا اینکه خواهر یا مادر شهید ارمنی با همان پوشش خاص و سبک زندگی خودشان در کنار رهبری حضور دارند. مطالب این کتاب به نظرم شاید بیش از انتظار اولیه مخاطب است.

خودم قبل از انتشار کتاب اصلا تصور نمی‌کردم که این مسائل در کتاب ذکر شود یا مسائلی که مطمئنا برخی فکر نمی‌کنند منتشر شود و همه انتظار داریم که آنها حذف شده باشنددر کتاب منتشر شده است و صریح و شفاف عبارات درج شده است.


منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس