کد خبر 520701
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۵۹

35 روز از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه 95 می‌گذرد اما دولت تاکنون اقدامی برای این کار انجام نداده است.

به گزارش مشرق، کابینه دکتر روحانی باید لایحه بودجه سال 95 را تا 15 آذر ماه به بهارستان تقدیم می‌کرد ولی اکنون با گذشت یک ماه از زمان قانونی تحویل این لایحه، هنوز خبری از آن نیست.

تاخیر در ارائه بودجه امسال برخلاف عملکرد دو سال گذشته دولت یازدهم بوده چرا که ارائه موقع بودجه‌های 94 و 95 همواره موجب تحسین موافقان و منتقدان دولت بوده است.



محمد باقر نوبخت تاخیر ارائه بودجه 95 را این‌گونه توجیه می‌کند که بهارستان‌نشینان برنامه ششم را به همراه بودجه 95 خواسته‌اند، برنامه ششم هم فعلا کار دارد و ما صبر می‌کنیم تا آنها را با هم به مجلس تحویل بدهیم.

در این میان، برخی کارشناسان سیاسی علاوه بر ارائه برنامه ششم توسعه، کاهش چشمگیر قیمت نفت و رایزنی دولت در مذاکرات با کشورهای ۱+۵ را  بهانه‌ای در دست دولت یازدهم برای این تأخیر می‌دانند.

به هر حال تاخیر در تحویل لایحه بودجه  95 از جهاتی حائز اهمیت است چراکه موکول شدن آن به روزهای پایانی دی ماه، می‌تواند روند بررسی در مجلس را تا حدودی شتابزده کند. به‌خصوص آنکه با نزدیک شدن به انتخابات اسفندماه، بسیاری از نمایندگان، بخشی از زمان خود را به سرزدن بیشتر به حوزه‌های انتخابیه خود و تبلیغات خواهند پرداخت و این موضوع می‌تواند روند رسیدگی دقیق‌تر جزییات بودجه سال آینده را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.


محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تاخیر دولت در ارائه لایحه بودجه سالانه می‌گوید: 35 روز از زمان قانونی ارائه لایحه بودجه سال 95 می‌گذرد اما دولت تاکنون با وجود تذکرات در صحن علنی اقدامی برای این کار انجام نداده است. دولت باید در یک‌سال و نیم گذشته نیز برنامه ششم توسعه کشور را ارائه می‌کرد، به دلیل اینکه این برنامه راهنمایی برای تصمیمات کلان اقتصادی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه لایحه برنامه ششم قطعاً به این مجلس نخواهد رسید، اما برای بودجه سال 95 پیشنهاد می‌کنم که ابتدا بودجه سه‌دوازدهمی بررسی بررسی شود، خاطرنشان می‌کند: مگر می‌شود بدون ارائه برنامه پنجساله بودجه را تصویب کرد، پس بهتر است که برنامه پنجم یک‌سال دیگر تمدید شود، اما برخی از مسئولان دولت عنوان کرده‌اند که این برنامه در سال جاری ارائه می‌شود، اما تاکنون این مهم اتفاق نیفتاده است.


غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی نماینده مردم رشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه بودجه چه زمانی به مجلس ارائه خواهد شد، اظهار داشت: دولت اذعان داشته بودجه سال 95 را روز سه‌شنبه آتی تقدیم مجلس می‌کند که این احتمال وجود دارد بودجه روز سه‌شنبه تقدیم مجلس شود.

به هرحال این اولین عقب ماندن دولت فعلی از 15 آذر ماه یعنی زمان قانونی لایحه بودجه به مجلس است چراکه  لایحه بودجه سال 1393 به عنوان اولین بودجه دولت یازدهم 17 آذر ماه ( با تاخیر دو روزه به دلیل همزمانی با تعطیلات) و لایحه سال جاری در 16 آذر از سوی رییس جمهور تقدیم شده بود.

امید است دولت تدبیر و امید به زودی لایحه بودجه 95 و برنامه ششم را به مجلس ارائه کند تا شائبه‌ی عدم تمایل دولت به بررسی این لایحه توسط مجلس نهم از بین برود.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • SMAH1 ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    نمی دونم که چرا دنیا اینچوریه! اونهایی که در زمان احمدی نژاد،تاخیر بودجه رو در بوق و کرنا می کردند،امروز،خودشون هم بودجه رو با تاخیر می دهند!!!
  • مهدی ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۱
    0 0
    یادش بخیر، وقتی محمود بودجه سال 90 رو تو همون سال به مجلس برد خانم رکوعی تو خبر 20:30 با خنده و یه لحن خاصی گفت (بودجه 90 در سال 90 ) که هر کی نمی دونست فکر میکرد این دستاورد بزرگیه که بودجه هر سال رو تو همون سال تقدیم مجلس کنن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس