معاون سازمان فضایی از برون سپاری فعالیت های مرکز فضایی البرز در حوزه سنجش از دور و ناوبری فضایی خبر داد و گفت: پروژه های کاربردی سنجش از دور به دانشگاهها واگذار می شود.

به گزارش مشرق، محمدهمایون صدر درباره نحوه تعامل سازمان فضایی ایران با دانشگاهها گفت: تعداد زیادی از دانشگاههای کشور دارای بخش سنجش از دور هستند و تاکنون پروژه های متعددی از طریق دانشگاههای کشور به اجرا گذاشته شده است.

وی بر اهمیت همکاری اعضاء هیات علمی، دانشجویان ارشد و دکتری در بخش سنجش از دور، اشاره کرد و گفت: با توجه به زیرساخت های ایجاد شده در مرکز فضایی البرز، امکانات لازم برای استقرار و همکاری اعضاء هیات علمی و دانشجویان برای انجام پروژه های تحقیقاتی کاربردی فراهم شده و سعی داریم حجم فعالیتها را در مرکز فضایی البرز به حدی برسانیم که بتوانیم با ایجاد مرکز تحقیقات سنجش از دور، فعالیتهای تحقیقاتی را از طریق دانشگاه ها توسعه دهیم و برون سپاری  کنیم.

صدر در مورد تعامل با مراکز دانشگاهی در مرکز فضایی البرز گفت: طی دو سال آینده پروژه های کاربردی سنجشی به مرور به بخش دانشگاهی و خصوصی واگذار می شوند و هدف سازمان فضایی در نهایت ایجاد هسته های سنجش از دور در دستگاههای دولتی است تا با ارتباط مستقیم با بخش خصوصی و دانشگاهی کشور نیازهای خود را برطرف کند.

وی در مورد موانع موجود در زمینه ارتباط با دانشگاهیان و بخش خصوصی، گفت: هنوز کاربران آمادگی سرمایه گذاری در ماهواره های سنجش از دور را احساس نکرده اند. براین اساس دیتاسنتر مرکز فضایی البرز می تواند در قالب درگاه مکانی طراحی شده تمامی اطلاعات تصاویر ماهواره ای موجود در سازمان فضایی ایران و همچنین سایر سازمانها و ادارات کشور را ساماندهی کرده و امکان دسترسی را برای کاربران در سطح کشور فراهم کند.

معاون سازمان فضایی اظهار کرد: برای کنترل کیفیت سنجنده های ساخت داخل و تست سنجنده هایی که قرار است روی ماهواره های بومی نصب شود، آزمایشگاه سنجش از دور با همکاری دانشگاهها در مرکز فضایی البرز تأسیس شده و تجهیزات فاز اول آن نصب و راه اندازی شده است. براین اساس برنامه تکمیل آزمایشگاه از طرح های آینده سازمان فضایی است و امکانات این آزمایشگاه، در اختیار کلیه کاربران و مراکز پژوهش کشور قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه تاکنون تعداد زیادی محصولات کاربردی سنجش از دور در این زمینه تهیه شده است، به چند نمونه از این محصولات اشاره کرد و افزود: تهیه نقشه کاربردی اراضی، تهیه نقشه های خشکسالی، پایش محصولات استراتژیک کشاورزی، تهیه نقشه سطح پوشش برف، پایش سطح دریاچه ها و تالاب های کشور، پایش خط تغییرات ساحلی، پایش آلودگی های نفتی در خلیج فارس، از این جمله  این محصولات کاربردی  است.
منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس