بانک مرکزی با افزایش مستمر نرخ دلار رسمی از یک سو و دولت با تصاحب بخشی از سهم صندوق توسعه ملی، توانسته تا حد زیادی کاهش درآمد نفتی را جبران کند و درآمد نفتی مصرف‌شده در بودجه در دوره دولت یازدهم کاهش بسیار کمی نسبت به دوره قبل داشته است.

آیا درآمدهای نفتی دولت یازدهم کاهش یافته است؟گروه اقتصادی مشرق- مسئولان دولت یازدهم در ماه‌های اخیر بارها کاهش درآمدهای نفتی در 2 سال اخیر را مستمسکی برای توجیه مشکلات اقتصادی و ادامه رکود دوسال اخیر قرار داده‌اند.

مقامات دولتی بارها با مقایسه قیمت 30 دلاری کنونی نفت با قیمت 100 دلار به بالای آن در دولت قبل، اینگونه به مردم القا می‌کنند که در دوران فعلی، قوه مجریه به علت افت فاحش درآمدهای نفتی در تنگنای ناخواسته‌ای قرار گرفته و از همین جهت نباید توقع زیادی از آن داشت.

* چه کسی مقصر کاهش صادرات نفت است؟

واقعیت آن است که استناد صرف به مقایسه قیمت جهانی نفت برای سنجش درآمد نفتی دولت، قضاوت منصفانه‌ای نیست. برای اثبات این ادعا، باید به چند واقعیت دقت کرد.

اول از همه باید توجه کرد که درآمد نفتی سالانه کشور از حاصل ضرب میزان صادرات نفت در قیمت نفت صادراتی به دست می‌آید. طبیعتا عامل اول در اختیار ما است و عامل دوم را شرایط جهانی تعیین می‌کنند.

لذا اگر درآمد نفتی کشورمان با وجود ثابت ماندن رقم صادرات نفت، صرفا به سبب کاهش قیمت نفت، افت کرده باشد شرایط با این که درآمد نفتی به سبب کاهش توأمان صادرات نفت و قیمت نفت، افت کند، تفاوت می‌کند.

حقیقت آن است که هم‌اکنون گزینه دوم رخ داده، یعنی هم‌زمان با کاهش قیمت جهانی نفت، صادرات نفت ما نیز نزول کرده است.

بر اساس آخرین آمارهای بانک مرکزی، صادرات نفت ایران نسبت به پایان دولت دهم، نزدیک به 400 هزار بشکه کمتر شده است. با توجه به این که شرایط تحریمی نسبت به آن زمان تغییری نکرده، بنابراین کاهش صادرات نفت دلیلی جز ضعف مدیریت نیست.

لذا مسئولان دولتی باید همانطور که از کاهش قیمت جهانی نفت گلایه می‌کنند، از ضعف مدیریتی برخی مسئولان در 2 سال اخیر که سبب کاهش صادرات نفت شده نیز گلایه کنند.

کاهش 400 هزار بشکه‌ای صادرات نفت به معنای افت 4.4 میلیارد دلاری درآمد نفتی سالانه کشور با نفت 30 دلاری کنونی است که با نرخ دلار 3 هزار تومانی بیش از 13 هزار میلیارد تومان می‌شود.

در صورت عدم بروز ضعف مدیریتی در وزارت نفت و حفظ سطح صادرات نفت دولت قبل، هم‌اکنون 13 هزار میلیارد تومان درآمد بیشتری نصیب کشور می‌شد که دولت می‌توانست با آن بخشی از کسری خود را رفع کند.

* افزایش سهم دولت از درآمد نفتی

 نکته دیگر اینکه بر اساس یک حکم بودجه‌ای، کل درآمد حاصل از فروش نفت کشور سهم دولت نیست، بلکه بر حسب قوانین بودجه سالانه اخیر تقریبا نزدیک به 45 درصد دلارهای نفتی خارج از اختیار دولت بوده‌اند.

بر اساس قوانین موجود، درآمد نفتی کشور به سه بخش مهم تقسیم می‌شود:‌ 14.5 درصد سهم شرکت ملی نفت برای توسعه پروژه‌های نفتی + 20 تا 30 درصد سهم صندوق توسعه ملی + یکی دو درصد سهم مناطق محروم و سایر مصارف + مابقی سهم دولت که بین 50 تا 60 درصد در سالیان اخیر متغیر بوده است.

منظور از سهم دولت از درآمدهای نفتی، معادل ریالی ارز نفتی است که دولت حق دارد در بودجه سالانه خرج کند.

به عنوان مثال اگر در سال 95 درآمد نفتی کشور 100 میلیارد دلار باشد، در شرایط معمول باید ابتدا 14.5 درصد این رقم یعنی 14.5 میلیارد دلار آن مستقیما به شرکت ملی نفت داده شود.

طبق سیاست‌های کلی برنامه‌ ششم توسعه نیز حداقل 30 درصد یعنی 30 میلیارد دلار نیز سهم صندوق توسعه ملی است و با کنار گذاشتن سایر مصارف، تقریبا مابقی درآمد نفتی یعنی 55.5 میلیارد دلار آن سهم دولت می‌شود که با ضرب این مبلغ در قیمت ارز مرجع در بودجه (حدودا 3 هزار تومان) سهم ریالی دولت از درآمدهای نفتی تعیین می‌شود.

اما سهم‌بندی فوق همواره دستخوش تغییرات سلیقه‌ای دولت‌ها بوده است. مثلا در سال جاری در حالی که باید حداقل 30 درصد درآمدهای نفتی به صندوق توسعه ملی واریز می‌شد، دولت با اخذ مجوزهای لازم این رقم را به 20 درصد کاهش داد و سهم خودش را 10 درصد بیشتر کرد.

بنابراین اگر فرضا در سال جاری درآمدهای نفتی کشور نسبت به سال قبل کاهش پیدا کند، ممکن است در مجموع به علت افزایش 10 درصدی سهم دولت، عملا سهم ریالی دولت از درآمد نفتی نسبت به سال قبل تغییری نکند. بنابراین اگر هم قرار باشد دستگاهی از کاهش درآمدهای نفتی گلایه کند، این صندوق توسعه ملی است که به سهمش از درآمدهای نفتی امسال نرسیده است.

* گران کردن دلار

نکته مهم دیگر در محاسبه سهم دولت از درآمدهای نفتی، قیمت ارز مرجع (نرخ تبدیل دلار به ریال در بودجه سالیانه) است. مثلا فرض کنید در یک سال نسبت به سال قبل، درآمدهای نفتی کشور به یک سوم کاهش یابد، اما از سوی دیگر، دولت نرخ ارز مرجع را 3 برابر کند. بنابراین عملا در سهم دولت از درآمدهای نفتی نسبت به سال قبل، تغییری رخ نداده است، فقط گران کردن دلار سبب تحمیل گرانی به جامعه خواهد شد.

این ماجرا در سال جاری رخ داده به طور که دولت روز به روز قیمت دلار رسمی را گران کرده که مشخص است برای رفع کسری بودجه این کار را انجام داده است.

در شرایط مفروض فوق، دولت حق ندارد از کاهش قیمت نفت گلایه کند و عدم انضباط بودجه‌ای و کسری‌هایش را فقط به این ماجرا نسبت دهد، زیرا عملا سهم ریالی‌اش از درآمدهای نفتی تغییری نکرده است.

* رد ادعای کاهش درآمد نفتی

در حالی که مسئولان دولت فعلی بارها با شیوه‌های تبلیغاتی با اشاره به قیمت بالای 100 دلار نفت در دولت قبل و مقایسه آن با قیمت کنونی آن، تلاش کرده‌اند در کسری درآمدهای خود اغراق نمایند، آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد با توجه به عوامل فوق (سهم دولت از درآمد نفت و نرخ ارز مرجع)، مصرف درآمدهای نفتی در بودجه‌های سالانه دولت یازدهم به هیچ عنوان نسبت به دولت قبل کاهش پیدا نکرده است.

یعنی دولت با افزایش مستمر نرخ دلار رسمی از یک سو و تصاحب بخشی از سهم صندوق توسعه ملی، توانسته تا حد زیادی کاهش درآمد نفتی را جبران کند.

بر مبنای آمار بانک مرکزی، درآمد نفتی مصرف‌شده در بودجه در دوره دولت یازدهم هیچ کاهشی نسبت به دوره قبل نداشته است.

آیا درآمدهای نفتی دولت یازدهم کاهش یافته است؟

برای نزدیک‌ترین ارزیابی می‌توان به مصرف بودجه‌ای درآمد نفتی در 4 ماه اول سال 92 به عنوان ماه‌های پایانی دولت دهم با 8 ماه آخر همان سال اشاره کرد.

بر اساس آمار بانک مرکزی در 4 ماه اول سال 92 دولت دهم به طور میانگین ماهانه 1500 میلیارد تومان از درآمد نفتی را در بودجه خرج کرد.

این در حالی است که از ابتدای مردادماه 92 و با تغییر دولت، این رقم بیش از 4.5 برابر افزایش یافت و به میانگین ماهانه 3240 تومان رسید که بخشی از آن ناشی از افزایش 2 برابری نرخ ارز مرجع در ابتدای دولت یازدهم بود.

آیا درآمدهای نفتی دولت یازدهم کاهش یافته است؟

در سال 1393 و نیمه اول امسال نیز با وجود افت فاحش قیمت جهانی نفت، به علت اقدامات جبرانی در کاهش سهم صندوق توسعه ملی و افزایش مستمر نرخ ارز مرجع، باز هم مصرف بودجه‌ای درآمدهای نفتی نسبت به دولت قبل کاهش پیدا نکرد.

به عنوان مثال، در سال 1393 دولت یازدهم نزدیک به 63 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای نفتی در بودجه خرج کرد. این در حالی است که دولت قبل در هیچ سالی تا این حد از درآمدهای نفتی در بودجه استفاده نکرده بود.

آیا درآمدهای نفتی دولت یازدهم کاهش یافته است؟

هرچند محاسبات فوق بر مبنای ارقام اسمی مصارف بودجه‌ای نفت بود اما در صورت استفاده از ارقام واقعی (با لحاظ تورم) نیز به این نتیجه می‌رسیم که مصرف بودجه‌ای درآمد نفتی دولت کاهش قابل اعتنایی نسبت به دولت قبل نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • ناشناس ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 1
    دولت با افزایش نرخ ارز و برداشت از صندوق توسعه ملی دارد کسر بودجه خودش را جبران میکند و نتوانسته صادرات نفت را افزایش بدهد و تحریمها را لغو نماید .
  • ۲۳:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    پس درآمدهای نفتی دولت نهم و دهم کجا هزینه شده مقدار درآمدهای دولت ها چقدر بوده
  • ۲۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    باشه.
  • مردم ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    اقای تحلیلگر چرا نکته بینی مبهم خود را صرف توجه به نحوه هزینه 800میلیارد پول مردم ایران در دولت قبل نمی کنید که اگر مثلا حرف حسابی هم اگر اگر اگر باشد معنی بدهد
  • ناشناس ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    با کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات نفت سال 95 سال سختی برای مردم ایران خواهد بود و انشاءالله که سال 96 انتخاب بهتری داشته باشیم .
  • محسن ۰۱:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    مشرق جان اینقد به شعور خوانندگان توهین نکن.از هر کی بپرسی میگه درامد نقتی دولت نهم و دهم به اندازه تمام درامد نفتی ایران در صد سال گذشته بوده.پس کحا رفته اون همه پول؟؟؟ دیگه نمیام سایتتونو بخونم.والا مسخرشو در اوردین
  • سعید کریمی ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    کاهش صادرات نتیجه دیپلماسی نیش باز
  • ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    با توجه عملکرد زمانه دولت قبلی و دولت فعلی،چه قیمت نفت بالا برود و چه نرود، وضع مردم بهتر نمی شود، همچنان تورم و گرانی و بری رونقی اقتصادی و فقر عمومی... ادامه دارد.
  • صادق ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بسیار گزارش مغرضانه و انتخابات محوری بود ، به دلایل متعددی ازجمله کاهش نرخ رشد اقتصادی و صنعتی چین و رکود گسترده در اروپا و دسترسی به منابع جدید نفت مثل نفت شیل اصولا تقاضا در بازار نفت بسیار بسیار کمتر از عرضه هست. یعنی اینکه بیایم دولت رو مقصر بدونیم که چرا نتونسته نفت بفروشه مثل اینه که کمپانیهای یخچال سازی رو شماتت کنیم که چرا نتونستن به اسکیموها یخچال بفروشن.
  • ۰۳:۴۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    اولا اینکه محاسبات شما خنده دار است اینکه دلار گران شده پس درامدهای ریالی دولت هم افزایش یافته یک کلاه در کلاه و مصادره به مطلوب غلط است...وقتی ارزش دلار بالارفته یعنی ارزش پول ملی(ریال) به همان نسبت پایین امده و این کمکی به دولت نمیکند.تنها اسما درامد دولت بیشتر نشان داده میشود دوم! وقتی قیمت نفت پایین می اید و در امد دولت جمهوری اسلامی مستقیما تحت این تاثیر کاهش می یابد چاره ای جز صرف بیشتر همین درامد ناچیز نفتی در بودجه ندارند غیر از درامد نفتی یا باید مالیات بیشتری بگیرند که عملا فشار را بر مردم و بخش خصوصی بیشتر میکند..یا باید پول چاپ کنند که منجر به تورم میشود...یا باید روی به سرمایه گذرای خارجی بیاورند که هنوز گشایشی حاصل نشده و بعید است با بلبشوهایی مثل حملات به سفارتخانه های خارجی هیچ خارجی ای سرمایه اش را در این مملکت بگذارد حالا شما راه حال دیگری دارید؟ البته به غیر از استفاده از بابک زنجانی ها یک راه حل وجود دارد و آن اینکه کل نظام دست در دست هم به فساد اقتصادی و رانتها پایان دهند و در کنارش حجم خودشان را اب کنند...موسساتی که هیچ بازدهی ندارند و سالانه میلیاردها تومان سرمایه مردم(همین درامدهای نفتی) را می بلعند بعنوان مثال همین مشرق نیوز که خودش پس و پیشش را بگردی و بتکانی اش بودجه ش سر از خزانه مردم ایران در میاورد ولی حالا از اینکه دولت درامد ندارد ایراد میگیرد و صبح تا شب سایتش را سیاه میکند
  • ۰۴:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    ببخشیدا به فرض شما درست بگید که دروغه بیشتر تحلیلتون مثل شبکه های معانده.اگه دولت صادرات نفتشو افزایش میداد دوباره یه بهونه دیگه در می اودید میگفتید دولت میتونست از صندوق توسعه ملی سهم بیشتری بگیره ونفت ملتو ارزان نفروشه.ضمنا دلار 2500 بانکی دولت قبل شده 3000بانکی و3700 ازاد پس چرا دروغ میگیید در دولت اقای روحانی3برابر گران شده ?به نظرم شما معاند ونفوذی دشمن هستید.اگر نیستید منتشر کنید تا مردم خودشون قضاوت کنن
  • ۰۴:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    به تورم 40 درصدی و14 درصدی دولت قبل وجدید هم توجه نشده .تورم مالیات مخفیست از جیب همه مردم.بهتر بگم یه نوع دزدییه.بیشترین فشار ان هم به قشر کم درامد وضعیف وارد میشه
  • ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    گزارش بشدت ناقص، جانبدارانه و غیر علمی‌ای بود. لاک پشت رنگ کردی مشرق جان
  • ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بعد این اعداد رایان یا دلار؟ تورم روی ریال خیلی زیاد.بوده تو این مدت
  • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    درامد نفتی دولت گذشته برای تولیدات داخلیمان خرج شده و کمی برای یارانه و ساخت کشور ولی در دولت یازدهم با همه اینها تولیدات کشور همه تعطیل و یارانه نیمی قطع و بر عکس کلی گرانی اب و برق و گاز و غیره
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    نه بابا؟؟ فکر کردید دولت قبله که دلار 4000 تومنی بسه و نفت 140 دلار!! بنده خدا روحانی با یک دهم درامد دوات قبل داده کشور رو میچرخونه!! شما عقده ایهای دروغگو چی فکر کردید؟؟
  • ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دروغها و توجیهات مشرق تمامی نداره
  • SMAH1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    ای کاش مقاله ای در مورد رابطه رفتار احمدی نژاد (کلا دولت و نظام) و قیمت نفت می نوشیتید.برای نمونه بعد از انتخابات 88 قیمت نفت نصف شد ولی به محض شکست فتنه ،دوباره قیمت سعودی می شود.
  • ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    به من و شما انگار ارتباطی نداره ؟
  • ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    سایت مشرق !!! خود را به احمقی زدن ، بی حیایی می خواهد که شماها در حد کمال دارید
  • ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    وقتی میگید دولت یازدهم درآمد بالایی در نفت داشته، از طرف دیگه میگید سهم نفت در بودجه خیلی کم بوده، پس پول نفت کجا رفته؟ سرمایه گذاری هم که نشده. مشرق! لطفا همون گزارشهای سوریه را منشر کن و از گزارش در بخش اقتصاد و صنعت جددا خودداری کن.
  • ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بجای حرف زدن و تهمت زدن به دیگران به دروغگویی جواب مشرق رو اگه میتونی با دلیل سند ومدرک بده وگرنه لطفا نظر نده
  • ناشناس ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    دولت قبل زرنگ بود و تو دهن امریکا میزد و قیمت نفت را بالا نگه میداشت و پولش رو صرف توسعه صنایع هسته ای و هوافضا و موشکی و فولاد و سیمان و پتروشیمی و پارس جنوبی و ساخت اتوبان و خطوط ریلی و غیره میکرد .
  • ناشناس ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 1
    ساده لوحی شما هم تمامی نداره !
  • ناشناس ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    احمق تویی که سرت را زیر برف کردی.
  • حسین صابری دانشجوی دکترا مشهد ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 1
    از سانسور نظرات و دروغهای شما و دلار4000 هزار تومنی و نفت 140 دلاری زمان احمدی نژاد پستی و پلیدی شماها کاملا معلومه .. بنده خدا روحانی کشور رو با یک دهم درامد دولت قبل و با تورم و گرانی و بدهی های دولت قبل داره میچرخونه اگر شماها بودید تا الان ایران رو نابود کرده بودید...
  • ناشناس ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    هم قیمت نفت کاهش یافت و هم صادرات نفت و این از نتایج تدبیر است !
  • ناشناس ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    کاهش قیمت نفت نتیجه دسیسه عربستان بخاطر فشار بر توافق هسته ای و سیاست غلط وزارت نفت است و قرارداد های جدید وزارت نفت هم شبیه کرسنت است .
  • ناشناس ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    کاهش قیمت نفت نتیجه دیپلماسی لبخند و تعامل با کدخداست .
  • ناشناس ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بعد از توافق ژنو 4 میلیارد دلار از پولهای ایران آزاد شد و در عوض 40 میلیارد دلار بابت کاهش قیمت نفت متضرر شدیم .
  • ناشناس ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    1 0
    دولت دارد با افزایش نرخ دلار و فروش آن در بازار آزاد و برداشت از صندوق توسعه ملی و افزایش قیمت بنزین و حاملهای انرژی و چاپ پول کشور را اداره میکند که عواقب آن خطرناک است .
  • ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اینقدر دروغ مگید خودتون خجالت نمیکشید؟
  • علی ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    هنوز درست تموم نشده تا بتونی در مورد پول و دلار نظر بدی (البته اگه راست نوشته باشی که دانشجوی دکتری هستی چون بهت نمیاد عقل درست و حسابی داشته باشی) مردم از بیکاری و بی پولی و استرس فردا چی میشه ،در جوانی پیر شدند و مطمئن باش این ملت با این فلاکت مثل چوب پوسیده هستند که حتی نای اعتراض کردن هم ندارند . دکتری تو هم فقط اسمشو یدک میکشی و به اندازه دیپلم سال 60 نیست .
  • ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    مشرق یخورده از جهان یاد بگیر
  • ناشناس ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    در دولت قبل بیشترین پروژه های عمرانی و زیربنایی اجرایی شد اما در این دولت تعطیل شده و فقط حقوق کارمندان و یارانه ها را به زور پرداخت میکنند .
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    دقیقا. این جماعت فقط بلدن هوچی گری کنن. دانشجوی دکتریشون هم ثابت کرد سواد ندره...
  • ناشناس ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    در دولت قبل بیشترین طرحهای عمرانی عملیاتی شد و زیرساختهای کشور تقویت شد .
  • محمد ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    متنی پر از مغلطه و بازی با آمار و مملو از مطالب دروغ و آمار بدون منبع
  • ناشناس ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    تعطیلی کارخانجات و افزایش نرخ بیکاری و رکود تورمی صحت آمار بالا را تایید میکند .
  • ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بعضی از دوستان تجاهل می کنند .چطور کاهش ارزش پول ملی درامدهای دولت یازهم را عملا کاهش می دهد اما این کاهش برای دولت قبلی پیش نمی آید یعنی درآمد دوبرابری در سال 93 به نسبت 91 با کاهش ارزش پول ملی افزایش درآمد نیست اما درآمد دولت قبلی به نسبت قبلی ها تابع این موضوع نیست. دوم اینکه در دولت قبلی همه کشور کارگاه بود الان همه چیز خوابیده افتتاح ها در روز چند ده پروژه در هر شهرستان بود الان به همین بهانه که طبق این تحلیل درست می توان گفت حاصل بی عرضگی مدیریت فعلی است همه کارگاهها خوابیده است اتفاقا این تحلیل کاملات منصفانه است
  • ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بدهی های دولت قبل؟! طبق آمارهای رسمی دولت هاشمی با 17 ميليارد دلار بدهی خارجي دولت را تحويل خاتمی و خاتمی با 23 میلیارد دلار بدهی خارجی تحویل احمدی نژاد داد. دولت احمدی نژاد در اوج تحریم ها جمع بدهی خارجی کشور را به 8 میلیارد رساند. به عبارتی دولت احمدی نژاد بدهی های دولت رفسنجانی را هم پرداخت کرده.
  • علی ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    بله حقوق بازنشستگی پدر بزرگ من درهشت سال گذشته هم از تمام سی سال قبلش بیشتر بوده چون ارزش پول به مروز زمان کم میشه
  • ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    اگه کاری از دستش بر نمیاد بره پیش !
  • ایران ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    خواهش میکنم با آمار بازی نکنید و مردم را گول نزنید. درآمد نفتی ایران را در 37 سال به قیمت دلار بگویید نه اینکه میزان درآمد استفاده شده در بودجه.
  • ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۳
    0 0
    بابا چند بار پیام می گذاری؟ خدا شانس بدهد پیام ما که معمولا سانسور می شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس