کد خبر 519414
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۱

«عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان شب گذشته وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد و مورد استقبال مقامات دولتی این کشور قرار گرفت.

به گزارش مشرق، «عادل الجبیر» وزیر امور خارجه عربستان شب گذشته وارد اسلام‌آباد پایتخت پاکستان شد و مورد استقبال مقامات دولتی این کشور قرار گرفت.

همزمان با ورود وزیر امور خارجه عربستان به پاکستان مردم این کشور با برپایی تظاهرات ضمن محکومیت اعدام شیخ‌نمر از دولت خواستند در روابط خود با آل سعود تجدید نظر کند.

جبیر در اولین دیدار خود ابتدا با «راحیل شریف» فرمانده ارتش پاکستان ملاقات کرد و سپس با «نوازشریف» نخست‌وزیر این کشور دیدار نمود.

نواز شریف در این ملاقات گفت: مردم پاکستان به عربستان اعتماد دارند و در صورتی که خطری حرمین شریفین را تهدید کند در کنار مردم عربستان از این مکان های مقدس دفاع خواهند کرد.

وزیر امور خارجه عربستان درباره نوع روابط با ایران به تبادل نظر با نوازشریف نخست وزیر،‌راحیل‌شریف فرمانده ارتش و سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست‌وزیر پاکستان پرداخت که جزئیات آن در رسانه‌ها منتشر نشده است.

عادل الجبیر با دادن توضیحاتی درباره ائتلاف نظامی عربستان بار دیگر از پاکستان خواست برای مبارزه با تروریسم به این ائتلاف بپیوندد.

نواز شریف در پاسخ به وزیر امور خارجه عربستان اظهار داشت: پاکستان از هر تلاشی برای مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.

وی افزود: پاکستان خواهان گسترش روابط با عربستان در تمام زمینه‌های از جمله زمینه‌های اقتصادی،‌دفاعی، تجاری و امنیتی است.

شریف گفت: پاکستان بهترین ظرفیت برای سرمایه‌گذاری اقتصادی به ویژه در بخش انرژی را دارد و عربستان نباید این فرصت را از دست بدهد.

طبق بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان این کشور به شدت حمله به سفارت عربستان در ایران را محکوم و اضافه کرد اسلام‌آباد قائل به این است که باید به موازین و مقررات بین‌المللی احترام گذاشت و اصول دیپلماتیک را رعایت کرد.

نخست‌وزیر پاکستان تأکید کرد: با توجه به شرایطی که کشورهای اسلامی در آن قرار دارند بهتر است عربستان اختلاف خود با ایران را از طریق مذاکره حل کند.

بسیاری از احزاب و شخصیت های سیاسی برجسته پاکستان از جمله نمایندگان پارلمان، در روزهای اخیر از دولت پاکستان خواسته اند تا ضمن پرهیز از اتخاذ سیاست جانبدارانه در خصوص تحولات اخیر در روابط تهران-ریاض، درجهت کمک به رفع تنش های ایجاد شده گام بردارد.



عادل الجبیر که اولین سفر رسمی خود به پاکستان را از زمان منصوب شدن به عنوان وزیر امور خارجه عربستان در سال گذشته تجربه می کند، در این سفر جزئیات مربوط به ائتلاف خودساخته اش را در اختیار مقامات اسلام آباد قرار داده است.



پاکستان اعلام کرده بود که هرگونه تصمیم گیری درخصوص میزان مشارکت این کشور در ائتلاف 34 کشور تحت رهبری عربستان را بعد از دریافت جزئیات آن از سوی ریاض، اتخاذ خواهد کرد. با این وجود، در بیانیه صادره از سوی وزارت امور خارجه پاکستان، به طور واضح درخصوص تصمیم مشخص پاکستان برای مشارکت این کشور در ائتلاف یاد شده گنجانده نشده است.

سرتاج عزیز مشاور امور خارجی نخست وزیر پاکستان که ملاقات مفصلی با وزیر امور خارجه عربستان داشته امروز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران گفت: در ماه آوریل اجلاس کنفرانس اسلامی برگزار می‌شود که یکی از محورهای آن حل اختلاف بین ایران و عربستان خواهد بود.

وی افزود: طبق توافقی که با عادل‌الجبیر داشتیم،‌ مقامات وزارت امورخارجه پاکستان و عربستان سالی دو مرتبه با یکدیگر ملاقات و درباره مسائل مختلف تبادل نظر خواهند کرد.

عزیز تأکید کرد: درباره مبارزه با تروریسم هر کشور خودش تصمیم‌گیرنده خواهد بود که در چه‌زمینه‌ای می‌تواند کمک کند و لازم نیست به طور مستقیم در یک ائتلاف نظامی شرکت کند.

سرتاج‌عزیز ابراز امیدواری کرد: روابط ایران و عربستان بهبود خواهد یافت اما این کار زمان بر است اما امیدواری زیادی وجود دارد که در اجلاس کنفرانس کشورهای اسلامی که در ترکیه برگزار می‌شود بسیاری از مسائل بین دو کشور حل شود.

عزیز افزود: پاکستان درباره روابط دیپلماتیک با ایران بر اساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.

در حالی که احتمال سفر وزیر دفاع پاکستان به ایران افزایش یافته است؛ عربستان سعودی پس از به شهادت رساندن آیت‌‌الله «نمر باقر النمر» تلاش می‌کند تا روابط دیپلماتیک اسلام‌آباد و تهران قطع شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    اگه پاکستان فردا گغت روابطشو با ایران قطع میکنه اصلا تعجب نکنید چون دلار معجزه میکنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس