مهرماه سال جاری بود که برای نخستین بار از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از نخستین شهر موشکی سپاه در رسانه‌های جهان بسیار بازتاب داشت و موجب شگفتی بسیاری شد.

به گزارش مشرق،سه ماه بعد از رونمایی اولین شهر موشکی سپاه، خبر بازدید رییس مجلس شورای اسلامی از یکی دیگر از شهرهای موشکی نیروی هوافضای سپاه نگاه ها را به خود معطوف ساخته است.در فیلم منتشر شده از بازدید علی لاریجانی، موشک‌های مختلفی از جمله موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایران دیده می‌شود.

مهرماه سال جاری بود که برای نخستین بار از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از نخستین شهر موشکی سپاه در رسانه‌های جهان بسیار بازتاب داشت و موجب شگفتی بسیاری شد.

در آن زمان سردار«امیر علی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در توضیح این اقدام گفته بود:«پایگاه‌های زیرزمینی موشک‌های دور برد جمهوری اسلامی ایران که در اعماق ۵۰۰ متر زیر کوه‌های بلند قرار دارند در همه استان‌ها و شهرهای این مرز و بوم آماده مقابله با تهدیدهای دشمنان هستند».

دیلی استار:این اقدام می تواند سیگنالی به دشمنانی چون عربستان سعودی، اسرائیل و برخی کشورهای غرب مبنی بر آمادگی برای نبرد باشد
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرده که در اکثر شهرهای کشور شهرهای موشکی بزرگی احداث کرده که از دید و تیر دشمن در امان است و در صورت نیاز، از آنها استفاده خواهد شد.

تحریم بی اثر در پاسخ به موشک های پرثمر

۱۰روز پیش بود که وزارت خزانه‌داری آمریکا در نامه‌ای به کنگره این کشور اعلام کرد که دولت قصد دارد تحریم‌های تازه‌ای علیه ایران اعمال کند و قرار است جمعا یازده شخص و شرکت به بهانه ارتباط با برنامه موشکی ایران تحریم شوند. این اقدام به بهانه پاسخ به آزمایش موشک بالستیک عماد توسط ایران صورت گرفت. روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» به نقل از مقامات آمریکایی نوشته بود که این افراد و شرکت‌ها در ایران، هنگ‌کنگ و امارات مستقر هستند.

بنا بر این گزارش، این تحریم‌ها دو شبکه مرتبط با ایران را که به ادعای واشنگتن در برنامه موشکی ایران نقش داشته‌اند، هدف قرار داده است. بر این اساس، دارایی‌های این شرکت‌ها و افراد در بانک‌های آمریکایی بلوکه شده و اتباع آمریکا یا خارجی از مراوده مالی با آن‌ها منع خواهند شد.علاوه بر این، ۵ مقام وزارت دفاع ایران در حوزه پشتیبانی نیروهای مسلح و شرکت‌های وابسته به آن که در زمینه برنامه موشکی فعال هستند، در فهرست تحریم قرار گرفتند.

واشنگتن از جمله دلایل اعمال این تحریم‌ها را ارتباط با شرکت توسعه معادن کره شمالی که از سوی آمریکا تحریم‌ شده، عنوان کرده است. آمریکا همچنین ایران را به اعزام تکنیسین به کره شمالی برای فعالیت مشترک در زمینه صنایع دفاعی و موشک‌های بالستیک، متهم کرده است.اعلام تصمیم دولت آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید، دو روز پس از انتقال از یازده تن اورانیوم غنی‌شده ایران به روسیه صورت گرفت.

پاسخ قاطع و یکپارچه مقامات ایرانی و عقب نشینی آمریکا

طرح تحریم‌های جدید آمریکا در قبال برخی اشخاص و شرکت‌های مرتبط با برنامه موشکی ایران، واکنش قاطع مقامات سیاسی و نظامی ایران را برانگیخت. در آخرین روز سال ۲۰۱۵ میلادی(دهم دی ماه)رییس جمهور در دستوری به حسین دهقان، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با اشاره به تداوم سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی آمریکا در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی ایران، تاکید کرد که در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.

در نامه حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران به وزیر دفاع آمده بود: «از آنجا که ظاهرا دولت آمریکا در نظر دارد، در ادامه سیاست‌های خصمانه و دخالت نامشروع و غیرقانونی خود در زمینه حق تقویت قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران، اقدام به افزودن افراد و موسسات جدیدی در فهرست تحریم‌های ظالمانه قبلی کند، لازم است در چارچوب سیاست‌های دفاعی مصوب، برنامه تولید انواع موشک‌های مورد نیاز نیروهای مسلح با سرعت و جدیت بیشتری ادامه یابد.»



روحانی دراین نامه که با تقدیر مکتوب ۸ نماینده مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود: «در صورت تکرار این‌گونه اقدامات غلط و مداخله‌جویانه از سوی آمریکا، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح موظف است، با استفاده از کلیه امکانات، برنامه‌ریزی جدیدی برای گسترش توانمندی‌های موشکی کشور، به‌عمل آورد.»

وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هم در پاسخ به این نامه با تاکید بر اینکه «توسعه توان موشکی را در چارچوب سیاست‌های دفاعی کشور با قدرت ادامه خواهیم داد» خاطرنشان کرد:«توان دفاعی ایران ضامن ثبات و امنیت منطقه است».

در همین ارتباط، «سردار سید مسعود جزایری» معاون ستاد کل نیروهای مسلح هم گفت: «همان‌گونه که بارها از قبل اعلام شده بود، برنامه گسترش توان دفاعی و موشکی ایران مربوط به برجام نیست و تلاش اخیر آمریکایی‌ها نیز پرده‌ای از عمق کینه‌توزی‌ آنها علیه نظام و ملت ایران است». او با بیان اینکه ما حتی یک روز از ارتقای ظرفیت دفاع موشکی خود غافل نبوده‌ایم، افزود: «ظرفیت‌های دفاعی و به‌ویژه توان موشکی نیروهای مسلح ایران جزو خطوط قرمز جمهوری اسلامی ایران بوده و نیروهای مسلح کشور بر اساس تدابیر فرمانده معظم کل قوا سیاست‌های خود را که از گذشته تدوین شده است، با قوت و جدیت دنبال می‌کند».

همچنین جابری انصاری، سخنگوی وزارت امور خارجه هم بلافاصله با بیان اینکه چنین اقداماتی یک جانبه، خودسرانه و غیرقانونی است و جمهوری اسلامی ایران به دولت آمریکا تذکر داده است، یادآور شد: «همان‌گونه که آنها خود نیز پیش از این اعلام کرده‌اند موضوع موشکی ایران ارتباطی با توافق برجام ندارد و هیچ اقدامی قادر نخواهد بود ایران را از حقوق مشروع و قانونی‌اش برای تقویت بنیه دفاعی و امنیت ملی خود محروم کند».

پس از این واکنش قاطع مقامات سیاسی و نظامی ایران، وزارت خارجه آمریکا بیانیه‌ای صادر و از مواضع قبلی خود عقب نشینی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است:«همان‌گونه که قبلا گفته‌ایم مدتی است برخی گزینه‌ها در ارتباط با برنامه موشکی ایران بر اساس نگرانی‌های مستمر ناشی از این فعالیت‌ها و از جمله آزمایش موشکی ۱۰ اکتبر مد نظر بوده است. این بیانیه در ادامه افزود: همزمان در حال بررسی برخی جنبه‌های تکنیکی برای تعیین مصادیق اضافی در کنار برخی اقدامات دیپلماتیک منطبق با منافع امنیت ملی‌مان هستیم. ما همچنان کنگره را در مورد مسائل مرتبط با تحریم ایران مطلع خواهیم کرد و در حالی که مشغول کار بر روی حل مسائل باقیمانده هستیم به این کار ادامه خواهیم داد».

شرر شهرموشکی بر جان محافل غربی

انتشار تصاویر جدید شهر موشکی سپاه واکنش رسانه های غربی را به دنبال داشت.روزنامه انگلیسی«دیلی استار» در گزارشی با اشاره به رونمایی دومین شهر موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نوشت: ایران پایگاه موشک خود را رونمایی کرد. پایگاه موشکی که نشان از توان بالقوه ایران علیه دشمنانش است.

دیلی استار در ادامه نوشت:« دومین شهر موشکی بزرگ ایران در در دل کوه‌ها واقع است و تصاویر آن از تلویزیون به نمایش گذاشته شد. ایران همچنین مدعی است موشک عماد ساخت این کشور به طور دقیق می‌تواند اهداف متجاوز از ۲۰۰۰ کیلومتر را هدف گیرد و این موشک در سرتاسر پایگاه‌های موشکی این کشور پخش شده است. پایگاه دوم موشکی ایران می‌تواند سیگنالی به دشمنانی چون عربستان سعودی، اسرائیل و برخی کشورهای غرب مبنی بر آمادگی برای نبرد باشد».



همچنین وبگاه آمریکایی «زیرو هج» نیز در مطلبی نوشت:« ایران با نمایش دومین شهر موشکی زیر زمینی خود اوباما را تحقیر کرد. موشک جدید ایران به نام عماد قادر به ضربه زدن به اسرائیل است.ایران با درک این مطلب که واشنگتن در تنگنا قرار دارد با برنامه موشکی خودستایی می‌کند. این کشور یکی از بزرگترین زرادخانه‌های موشکی خاورمیانه را دارد».

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی در این‌باره نوشت: تصاویر به نمایش درآمده دومین شهر موشکی زیر زمینی ایران را نشان دادند. این درحالی است که آمریکا و متحدین غربی‌اش اعلام کرده‌اند آزمایش موشکی ایران در ماه اکتبر نقض قطعنامه سازمان ملل متحد بوده است.رویترز به نمایش فیلم یک دقیقه‌ای دومین شهر موشکی ایران و حضور «علی لاریجانی» رییس مجلس ایران در بازدید از تاسیسات زیر زمینی موشکی جدید و نیز نمایش موشک برد بلند «عماد» اشاره کرد.

تحلیلگر آمریکایی: تلاش ایران متمرکز بر سامانه‌های برد کوتاه موشکی است که بیشتر نیازهای دفاعی در برابر همسایگانش را مرتفع می‌کند
این رسانه انگلیسی نوشت: آمریکا و متحدین غربی‌اش آزمایش موشکی ماه اکتبر سال گذشته را نیز نقض قطعنامه ۱۹۲۹شورای امنیت سازمان ملل متحد می‌دانند زیرا این موشک می‌تواند یک کلاهک‌ هسته‌ای را حمل کند. در بخش دیگر این گزارش آمده نوشت: ایران با نمایش رسانه‌ای دومین تاسیسات موشکی خود چالشی عمده را برای آمریکا و متحدین اروپا‌یی‌اش همزمان با اجرای روز اجرام برجام ایجاد کرده است.

«پل پیلار» از افسران ارشد سیا در سال‌های گذشته که اینک در اندیشکده‌های مطرح‌امریکایی فعالیت دارد، در مطلبی که اخیرا در نشریه آمریکایی «نشنال اینترست» منتشر شد، با رد تبلیغات منفی غرب در زمینه تهدید بودن توان موشکی ایران علیه آمریکا و در مسیر اجرای برجام نوشت: تلاش‌های بین‌المللی در زمینه محدودیت در موشک‌های بالستیک درباره مواردی بوده که قادر به حمل کلاهک‌های هسته‌ای و سلاح‌های کشتار جمعی هستند.

افسر سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در ادامه به صراحت نوشت: موشک‌های بالستیک ایران مادامی‌که این کشور ماده منفجره برای ساخت سلاح هسته‌ای ندارد، تهدید علیه منافع آمریکا نمی‌باشند. البته برجام بر عدم اکتساب چنین توانمندی متمرکز بوده است بنابر این اجازه دادن برای مطرح شدن این‌ ادعا که موشک‌های ایران اجرا و دوام برجام را به خطر می‌افکنند، رویکردی احمقانه و مخرب است.

«گئورگ ثیلمن» تحلیلگر موشکی آمریکا با سال‌ها مطالعه بر برنامه موشکی ایران نیز در این زمینه گفت: «تلاش ایرانیان متمرکز بر سامانه‌های برد کوتاه موشکی است که بیشتر نیازهای دفاعی ایران در برابر همسایگانش را مرتفع می‌کند».

در آستانه رسیدن به روز اجرای برجام، رونمایی از دومین شهر موشکی زیرزمینی سپاه پیام روشنی برای محافل سیاسی و رسانه ای غرب به همراه دارد. توانمندی در احداث این اماکن نظامی نشان دهنده پیشرفت قابل توجه در فناوری های نظامی و موشکی است که فراتر از ابعاد نظامی از لحاظ استراتژیک نیز اهمیت ویژه ای دارد. بر این مبنا و همان گونه که مقامات علی رتبه نظام بارها تاکید کرده اند برنامه موشکی جمهوری اسلامی ایران خط قرمز ثابتی است که در هیچ سطحی قابل بحث و مذاکره نخواهد بود. از سوی دیگر شرایط بی ثبات منطقه ای و تنش های موجود درکشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران نیز لزوم افزایش قدرت بازدارندگی و استفاده از رویکردهای نوین نظامی را بیش از پیش گوش زد می کند. در این میان انعکاس رسانه ای رونمایی از شهر موشکی و زیرزمینی سپاه پیامدهای تبلیغاتی موثری در این حوزه خواهد داشت.

منبع: رصد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۷
    0 0
    هیچی میخوان اینو هم ازمون بگیرن میگی نه نیگا کن
  • ۲۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۸
    0 0
    ظریف که میگفت این مسئله موشکی تو برجام فرمالیته هست. اونا گفتن فقط بنویسید ولی ما بتون در این خصوص گیر نمیدیم. پس چی شد آقای ظریف دارن گیر میدن که!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس