خطر نزاع درون خاندان سلطنتی سعودی در حال افزایش است. سناریوی جنگ علنی میان اعضای این خاندان، که قبل از ژانویه 2015 و روی کار آمدن ملک سلمان غیرقابل‌تصور بود، در حال حاضر بسیار محتمل است و در عین حال در بعد سیاست خارجی نیز آغاز یک جنگ واقعی توسط سعودی‌ها علیه ایران امکان پذیر است.

گروه جنگ نرم مشرق- انزوای بین‌المللی رو به رشد عربستان و نفوذ فزاینده ایران در منطقه و جهان، سعودی‌ها را در سال 2016 وادار خواهد کرد تا برای حفاظت از منافع خود دست به اقدامات غیرقابل‌پیش‌بینی بزنند. تصمیم روز یک‌شنبه ریاض مبنی بر قطع کامل روابط دیپلماتیک با ایران را می‌توان بخشی از همین اقدامات تلقی کرد. سعودی‌ها یک روز بعد، تمام روابط تجاری با ایران را هم قطع و شهروندان خود را از سفر به این کشور منع کردند. بهانه عربستان برای قطع روابط با ایران، هجوم معترضان ایرانی به سفارت سعودی در تهران بود که در واکنش به اعدام شیخ نمر، روحانی شیعه برجسته عربستانی انجام شد. این در حالی است که آل‌سعود به دلیل شرایط نامطلوب اقتصادی از جمله افزایش 40 درصدی قیمت بنزین به دنبال مدیریت افکار عمومی کشور خود است.

«ایان برمر» رئیس سازمان تحلیلی «گروه اوراسیا» (Eurasia Group) که بزرگ‌ترین گروه مشاوره‌ای سیاسی جهان در این خصوص می‌گوید: «عربستان گرفتار دردسر بزرگی شده و خودش هم این را می‌داند.» گروه اوراسیا در گزارش پیش‌بینی «ریسک‌های سیاسی» سال 2016 خود، معضلاتی را که عربستان در آینده نزدیک با آن‌ها مواجه می‌شود، دقیق‌تر بررسی کرده است:

عربستان سعودی در سال جدید میلادی شاهد افزایش اختلافات بی‌ثبات‌کننده در خاندان سلطنتی خود خواهد بود و روز به روز بیش‌تر در فضای بین‌المللی منزوی می‌شود. به این ترتیب، حاکمان سعودی مجبور می‌شوند نسبت به همسایگان نزدیک خود شدت عمل بیش‌تری به خرج دهند و غرب آسیا (خاورمیانه) را بیش از پیش بی‌ثبات می‌کنند.

اگر عربستان منزوی‌تر شود، دست به اقدامات وخیم‌تری خواهد زد + دانلود /// در حال ویرایش
گروه اوراسیا در گزارش پیش‌بینی «ریسک‌های سیاسی» سال 2016 خود، معضلاتی را که عربستان در آینده نزدیک با آن‌ها مواجه می‌شود را بررسی کرده است

خطر نزاع درون خاندان سلطنتی سعودی در حال افزایش است. سناریوی جنگ علنی میان اعضای این خاندان، که قبل از ژانویه 2015 و روی کار آمدن ملک سلمان غیرقابل‌تصور بود، در حال حاضر بسیار محتمل است. مشکل اصلی این است که سلمان گستاخانه قدرت زیادی را به محمد بن سلمان پسر 30 ساله خود داده است و تقریباً هیچ شکی نیست که هدفش از این کار، آماده کردن او برای به ارث بردن سلطنت است. این کار سلمان، رقبای محمد بن سلمان در خاندان سلطنتی را بسیار عصبانی کرده است. این رقابت، بعید است در کوتاه‌مدت منجر به فروپاشی عربستان شود، اما احتمال وقوع این سناریو و به طور کلی روند افزایش بی‌ثباتی در کشوری که برای اقتصاد جهان حیاتی است، این مسئله را نگران‌کننده کرده است.

اقدامات رادیکال سلمان در تغییر ساختار قدرت درون خاندان آل‌سعود، زمانی اتفاق می‌افتد که عربستان با نفت 40 دلاری، بحران جمعیتی، و اقتصاد تک‌محصولی دست به گریبان است. دوران تقسیم و اشتراک قدرت میان تعداد محدودی برادر، جای خود را به دورانی داده که در آن، قدرتی محدود باید میان صدها عموزاده تقسیم شود. مسئله خطرناک این است که گروهی از شاه‌زادگان ممکن است در واکنش به تحولات اخیر، درصدد سرنگونی بن سلمان از مقام جانشینی ولی‌عهد و یا حتی مخالفت علنی با پادشاه بربیایند. بی‌ثباتی سیاسی در کشوری که تقریباً 10.5 درصد از نفت جهان را تولید می‌کند، خطر قابل‌توجهی برای همه اعضا در بازار نفت در برخواهد داشت.

معضلات پیش روی عربستان در سال 2016 /// در حال ویرایش
عنوان: اختلاف نظر درون خاندان سلطنتی، ثبات عربستان را به خطر خواهد انداخت

در همین حال، عربستان امروز بیش از هر زمان دیگری در چند دهه گذشته از نظر ژئوپلتیک منزوی شده است. اعلام یک «اتحاد نظامی اسلامی» سنی هم صرفاً سرخ نگه داشتن صورت با سیلی است. اعضای پراکنده این اتحاد نه اراده سیاسی تشکیل یک بازوی نظامی با هدف مقابله با داعش را دارند و نه حتی اعتماد متقابل به یک‌دیگر برای انجام این کار. حتی ظاهراً برخی از این اعضا، از جمله پاکستان، وقتی خبر تشکیل این اتحاد اعلام شد، خودشان هم نمی‌دانستند که به آن پیوسته‌اند. همه این‌ها به کنار، حتی اگر همه دنیا هم خبر هم‌کاری سیاسی عربستان با کشورهای عرب دیگر را بشنود، باز هم این واقعیت انکارناپذیر است که سعودی‌ها نفوذ تاریخی خود بر متحدان سنی‌شان را از دست داده‌اند.

شرکای مصری و پاکستانی ریاض از زیر درخواست‌ها برای پشتیبانی از مداخله نظامی عربستان در یمن شانه خالی کردند. کشورهای مهم عضو شورای هم‌کاری خلیج [فارس] (و متحدان ظاهری عربستان) امروزه در قبال ایرانی که نفوذش [در منطقه] روز به روز بیش‌تر می‌شود، با احتیاط موضع می‌گیرند. اُپک به قربانگاه رفته است. مصر از مداخله مسکو به سود اسد در سوریه حمایت کرده است، که مخالفت مستقیم با عربستان تلقی می‌شود. ترکیه موضعی نزدیک‌تر به ریاض دارد، اما از آن‌طرف، رقیبی برای عربستان در رهبری جهان سنی به شمار می‌رود که هر روز آل‌سعود را عصبانی‌تر می‌کند. هم‌چنین توافق هسته‌ای ایران و واکنش آمریکا به بهار عربی (بیداری اسلامی)، رهبران عربستان را درباره عمق تعهد واشنگتن به امنیت آن‌ها به فکر فرو برده است.

اگر عربستان منزوی‌تر شود، دست به اقدامات وخیم‌تری خواهد زد + دانلود /// در حال ویرایش
اقدامات رادیکال سلمان در تغییر ساختار قدرت درون خاندان آل‌سعود، زمانی اتفاق می‌افتد که عربستان با نفت 40 دلاری، بحران جمعیتی، و اقتصاد تک‌محصولی دست به گریبان است

با همه این‌ها، دلیل اصلی اضطراب عربستان، ایران است. معضل کنونی در آینده هم از آن‌جایی تشدید خواهد شد که اقتصاد ایران به زودی از تحریم‌ها رها می‌شود و بنابراین دولت این کشور پول بیش‌تری برای حمایت از متحدان منطقه‌ای خود خواهد داشت. ضمناً بر خلاف عربستان، اتحادهای منطقه‌ای تهران رو به تحکیم است: عراق دارد به تهران نزدیک‌تر می‌شود، و احتمالاً اسد هم حالا حالاها در سوریه باقی خواهد ماند.

اگر عربستان منزوی‌تر شود، برای حفاظت از منافع خود دست به اقدامات وخیم‌تری خواهد زد و به شدت وسوسه می‌شود که در سال 2016 بر اساس قاعده «بهترین دفاع، حمله است» عمل کند. ریاض به حمایت از شورشیان (تروریست‌های) ضداسد در سوریه ادامه می‌دهد و حتی این کمک‌ها را تشدید خواهد کرد، با وجود این‌که مخالفان نمی‌توانند به طور مؤثر رئیس‌جمهور سوریه را به چالش بکشند. در بدترین شرایط، آغاز یک جنگ واقعی توسط سعودی‌ها علیه ایران هم امکان‌پذیر است. آل‌سعود هر جا احساس کند که تهران دارد از ریاض جلو می‌زند، به ایران فشار خواهد آورد. به طور کلی، در سال جدید میلادی باید از عربستانی که در صحنه بین‌المللی منزوی و در داخل ضعیف شده است، انتظار داشته باشیم تا از راه‌های جدیدی به این مشکلات واکنش نشان دهد.

درگیری ایران و عربستان غیرمستقیم خواهد بود

مرکز مطالعاتی امنیتی و استراتژیک «گروه صوفان» نیز در گزارش روزانه خود به این مطلب پرداخته و اشاره می‌کند: «اگر اعدام شیخ نمر با هدف دور کردن افکار عمومی سنی در عربستان از افزایش 40 درصدی قیمت بنزین و متوجه کردن آن‌ها به یک دشمن خارجی به عنوان عامل مشکلات اقتصادی کنونی انجام شده باشد، این کار احتمالاً کافی نخواهد بود. اگر می‌خواهند خودشان را تبرئه کنند، باید جنگ لفظی و اقدام علیه ایران را هم‌چنان ادامه بدهند.»

این گزار شمی‌افزاید: «عربستان و ایران الآن درگیر یک جنگ نیابتی در سوریه هستند، جایی که شبه‌نظامیان شیعه تحت حمایت ایران در حال مبارزه با شورشیان سنی مورد حمایت عربستان هستند. از سوی دیگر، دو کشور در یمن هم مقابل هم قرار گرفته‌اند، جایی که عربستان از ماه مارس سال گذشته تا کنون علیه حوثی‌های متحد با ایران، حملات هوایی انجام می‌دهند».

معضلات پیش روی عربستان در سال 2016 /// در حال ویرایش
آل‌سعود در سال جدید میلادی شاهد افزایش اختلافات بی‌ثبات‌کننده در خاندان سلطنتی خود خواهد بود و روز به روز بیش‌تر در فضای بین‌المللی منزوی می‌شود

هرگونه اقدام عربستان سعودی علیه ایران و بالعکس، به احتمال زیاد، غیرمستقیم خواهد بود. «عباس کاظم» عضو ارشد امور سیاست خارجی در دانشکده مطالعات بین‌المللی پیش‌رفته دانشگاه «جانز هاپکینز» معتقد است: «هیچ‌یک از دو طرف نمی‌خواهد وارد یک درگیری مستقیم شود. این کشورها به یک‌دیگر اعتماد ندارند و از هر اتفاقی برای افزایش تنش استفاده می‌کنند. هر دو تلاش خواهند کرد تا نیروهای نیابتی خود و عملیات‌های آن‌ها را تقویت کنند، که این مسئله به ایجاد مشکل بیش‌تر منجر می‌شود.»

سال آینده میلادی با توجه به اجرا شدن برجام، تحولات سوریه و عراق و نزاع‌های داخلی سلطنت رژیم آل‌سعود به طور قطع باید شاهد واکنش‌های مختلفی از این رژیم باشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • پانته آ ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق یک جوری از عربستان تیترمیزنی کانه عربستان ابرقدرت دنیاست و ایران کشوری ضعیف و نحیف فاین تذهبون؟
  • هماترشیده ۰۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    عربستان ریز میبینمت
  • بیسیمچی ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    شیطان با سعودی هم قسم شده و در پی وارد کردن ضربه سخت و نهایی به جبهه مقاومت اسلامی است. غافل از اینکه همه این تحلیل ها یک چیز کم دارد و آن هم محاسبه نیروی محرکه فوق تصور شیعی یعنی شهادت طلبی و آزادگی است که در مدرسه عشق ثارالله مشق کرده است.
  • نیما ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    پشتش گرمه... به ابلیس بزرگ...
  • ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    هیچ غلطی نمی تونه بکنه
  • ۰۱:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    لعنت خدا بر آل سعود
  • نعمان ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    1 0
    منتظرباشید بزودی همچون سرگین شتر ازهم می پاشند.. انی معکم من المنتظرین..
  • مدیون خمینی ۰۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق عزیز و تمام خوانندگانش فقط یکم صبر کنید تا ببینید دست انتقام الهی چه جوری دشمنان فاطمه رو به خاک مزلت مینشونه. " این الطالب بدم المقتول بکربلا"
  • احسان ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دولت جواب قاطع نده عربستان كاراي ديكه اي هم ميكنه ها!!!باور نميكنيد صبر كنيد و ببينيد اينل ترسو هستن جون جوالشون محكم داده نشده و نمييشه اين طوري شدن دولت محترم عزت ما رو با انفعال خدشه دار نكن لطفا آقاي روحاني همون طور كه در حمله به سفارت عربستان در ايران نامه نوشت و حمله كنندكان رو محكوم كرد اين دفه در مقابل حمله به سفارت ايران بايد خيلي محكم جواب بده و قشنك عربستان رو سرجاش بنشونه خواهشا در مقابل دشمن منفعل نباشيد خبراي اين روزا خيلي عصبيم ميكنه من ذليل نيستم و هيج ذلتي رو دوست ندارم
  • mohammad ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    مشرق تحليل هايتان خيلى آبکى است چند نفر باسواد و مطلب نويس استخدام کنيد.
  • ناصر ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سلام این جناب آقای ملک سلمان زرنگ شونه و اومده با روی کار آوردن پسرش و دادن پست وزیر جنگی (که معمولا می بایست سن و سالی ازش گذشته باشد) لابد فک کرده با توپ و تانگ میشه جلوی رقبای داخلی ایستاد ولی کور خونده. ملک سلمان می تونست آسه بیاد و آسه بره و هفت هشت سالی هم نفت بفروشه و ایالات متحده و چین و هند و فرانسه و آلمان هم از او تجلیل کنند و دار فانی رو وداع بگه و ریق رحمت رو سر بکشه و از نو دام دام. پسرش هم مثه بقیه شازده ها می تونست حالشو ببره . یا علی
  • علی ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    نابود باد تفکر وهابی و فرزندان ابولهب و ابوسفیان و معاویه، آل سعود احمق فاسق...
  • ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    این حیوانات بیابانی را باید مثل سگ کشت .
  • مهدی خان رئوفی ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    آن روزی که عربستان بخواهد با ایران اسلامی درگیر شود فقط تکه بزرگه گوششان خواهد بود . آنچنان زخمی بر آنان بزنیم که به این زودی ها درمان نشود .
  • hadi ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    دراین گزارش بارها ازجمله تفرقه انگیزجنگ شیعه وسنی استقاده شده است دقت کنید که اگه رژیم منحوس وفتنه گر آل سعود (انشاا....آل سقوط) درکنارصحیونیستها بطورحتم بنیان شرارت وترور وناامنی درخاورمیانه است تاکید وپافشاری بر جمله تفرقه انگیز جنگ سنی وشیعه درچنین تحلیلهائی توسط این اندیشکده ونهادهای مشابه بین المللی نیز اگر تاثیرش از جهالت مدیریت شده وهابیت بیشترنباشد کمترنیز نیست
  • ریتا ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    از وقتی پادشاهشون ملک عبدا.. فوت کرد همش همه می گویند الآن پادشاه ترور میشه الآن شاهزاده ها به قتل می رسند ولی یک سال بیشتره که اتفاقی نیفتاده...
  • قاسم خوشنویس ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    امام حسین ع خطاب به فرزندش امام سجاد ع فرزندم بترس از ظلم کردن به مظلومی که غیر از خدا یاوری ندارد انتظار نابودی حکام آل سعود با توجه به احادیث معتبر دور از دسترس نست
  • sina ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    بچه که بودیم وقتی می خواستیم دو تا خروس را به جان هم بیاندازیم، با «کِش، کِش» گفتن و تحریک شان، سرانجام دو خروس را به جان هم می انداختیم و خودمان لذت می بردیم! این تحلیلها و اظهارنظر حکم آن کش کش را دارد!
  • ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    هر چی هم که باشه ..... امریکا هم نمیشه پس من منتظرم این ابوجهل هارا بترکانم
  • فاطم ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    این روزها بی غیرتانی که هیچ چیز را بالاتر از سیاسی کاری و آرمانهای صد من یک غازشان نمی بینند، بدطور ملت را در پازل سعودیها قرار داده اند. با ایجاد خفقان در جامعه به بهانه ورود به سفارت عربستان، مردم را در برابر همه کثیفی های سعودیها در این سالها که هریک هزاران مرتبه بزرگتر از این تعرض است خفه کرده اند. بخاطر بی غیرتی بزدلان کسی جرات ندارد به سعودیها گنده تر از تو بگوید. کار به اینجا رسیده که باید رفتار فرانسه و پوتین را در حفظ بزرگیشان ببینیم و رشک بریم. «مامانم اینا» هایی که ملت را مثل «ماست» می پسندند، به نام نامی «آرمان تنش زدایی» و «آرمان بزرگ حذف دلواپسان»، ورود عده ای به سفارت سعودی را بهانه کرده و طوری حقیرمان کرده اند که سعودیهایی بی شرف بعد از آن همه خونریزی و جنایت با گستاخی به سفارتمان حمله هوایی میکنند، انگار نه انگار. طبیعیست خب! از بی غیرتی «مامانم اینا» ها و «ماست پسند» های وطنی، دل راحتند. ای کورش آسوده بخواب؛ «تنش زداها» بیدارند.
  • وحید ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    عربستان آنقدر احمق است که تا الآن تا خرخره در باتلاق یمن و سوریه و عراق گیر کرده؛ الأن هم که در همه جای جهان مرگ بر آل سعود بلند شده؛ اگر بخواهد با ایران سرشاخ شود، فقط اوضاع شکننده ی خودش را بسیار بی ثبات تر می کند؛ کشورهای حاشیه خلیج همیشه فارس هم آنقدر عقل دارند که این همه سرمایه گذاری و گردشگری جهانی را فدای حماقت خاندان سعودی نکنند. اگر چنین حماقتی را مرتکب شوند، فقط یک راست به سمت بادیه و شیر شترخوردن صد سال پیش بر می گردند.
  • سینا ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    عزیزم ریز دیدنت به خاظر نمره چشمت حتما پیش چشم پزشک برو . درسته که در مجموع خدا رو شکر توان کلی نظامی ما به خاطر قوت موشکی و نفرات نظامی بیشتره ولی ارتش عربستان پیشرفته تر هست متاسفانه انشاالله با نوسازی نیروی هوایی و خرید هواپیما ی به روز این مشکل هم حل بشه
  • amin ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    متاسفم برای سیاست خارجی کشورم . چرا باید این زنا زادگان عرعرستان ما رو تهدید کنن.چه برسد به جنگ
  • رزمنده قدیمی ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    سینا نیروی هوایی اصلا کارایی بالایی در جنگ ندارد شاهد آنهم حملات هوایی روسیه و دیگران و حملات هوایی عربستان در یمن است .تعیین کننده نیست.نیروی زمینی و روحیه بالا حرف آخر را میزندضمن آنکه نیروی هوایی آنها را میتوان در اولین روز حمله با قدرت موشکی بالایمان زمین گیر کنیم.
  • محمد ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    یه نارنجک بندازی بینشون همه رو خلاص کنی
  • ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    چیزی که نباید از آن عافل بود اینه که عربستان هیچ کاری را بدونه چراغ سبزه امریکا انجام نمیده و این در حالی است که عربستان مهترین متحده اسراییله و امریکا هم هزاران بار بر امنیت اسراییل تاکید کرده و میکنه. پس نباید خیلی راحت از کنار این حوادث گذشت .
  • محسن ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۹
    0 0
    اگرجنگ بشه عربستان سهل اربابانش مه کمکش کنن کمتر از2روز دربرابرقدرت ایرات ذوام نمیارن
  • ارش ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    0 0
    نیروی زمینی در جنگ حرف اول را میزند دوست عزیز فقط شما باید انها را ساپورت کنید همین که الان ما با توپ خانه ها وموشک هایمان میتوانیم فکر میکنی چرا زمان جنگ ما شهید زیاد دادیم چون توپخانه نمیتوانست نیروهارا حمایت کنه فقط در یک فاصله کم توان چنین کاری رو داشت داعشی هارو ببین چکار کردن چه بلایی سر سوریه اوردن این قدرت نیروی زمینی هستش وحشتناکه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس