کد خبر 518631
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۵:۰۳

عربستان اولا تلاش دارد تا فشار ایجاد شده بر آن کشور در قبال حادثه منا را خنثی کند و تجاوز و جنایت‌هایش در یمن را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرف دیگر تلاش می‌کند تا اقبال جهانی و موج مثبتی را که برای همگرایی با ایران پس از برجام وجود دارد، تحت تاثیر قرار دهد.

به گزارش مشرق، روزنامه «جام‌جم» در یادداشتی نوشت:

برای پی بردن به علل رفتارهای هیجانی و خارج از عرف بین‌المللی عربستان باید به چند سال قبل برگردیم. از شروع تحولات منطقه خاورمیانه و موج بیداری اسلامی، اختلاف نظرهای مشخصی بین تهران و ریاض در خصوص این تحولات و علل ریشه‌ها، انگیزه‌ها و سرانجام آنها پیش آمد. به‌طور مشخص ایران و عربستان در مصر، لیبی، بحرین، عراق، یمن و در نهایت در سوریه با هم اختلاف دیدگاه‌های کاملا مشخصی داشتند. بقای آل خلیفه در بحرین برای عربستان بسیار حیاتی بود.

در عین حال حمایت ایران از حاکمیت قانونی عراق و سوریه را باید در کنار تغییر حاکمان در عربستان سعودی هم قرار دهیم. رفتن ملک عبدالله و آمدن ملک سلمان از یک طرف و به قدرت رسیدن طیفی از سیاسیون ضدایرانی در عربستان، موجب شد تا روابط متشنج‌تر شود. توافق هسته‌ای ایران و 1+5 نارضایتی عربستان را هم به‌وجود آورد. در واقع می‌توانیم بگوییم این اتفاقات ریشه‌های وقوع تحولات چند روز اخیر است که در نهایت در اعدام شیخ نمر بروز پیدا کرد.

عربستان بر آن شد تا از اتفاقاتی که در ایران بعد از شهادت شیخ نمر افتاد، به‌عنوان ابزار و بهانه‌ای برای ایران‌هراسی جدید در منطقه، جهان اسلام و دنیای عرب و در کل دنیا استفاده کند و برای این کار اهدافی هم داشت.

با این اقدامات عربستان اولا تلاش دارد تا فشار ایجاد شده بر آن کشور در قبال حادثه منا را خنثی کند و تجاوز و جنایت‌هایش در یمن را هم تحت‌الشعاع قرار دهد. از طرف دیگر تلاش می‌کند تا اقبال جهانی و موج مثبتی را که برای همگرایی با ایران پس از برجام وجود دارد، تحت تاثیر قرار دهد.

عربستان تلاش کرد تا با فراخوان همپیمانانش از آنها بخواهد تا با ایران قطع رابطه کنند. برای این کار استقبال خوبی نشد و انتظار ریاض بیش از اینهایی بود که انجام گرفت.

این کشور انتظار داشت کشورهای متحد چه در قالب ائتلاف ضدیمنی و چه در قالب به اصطلاح ائتلاف علیه تروریسم مواضع مشخص و روشنی بگیرند، اما به نظر می‌رسد بین متحدان عربستان در این زمینه اختلاف دیدگاه‌هایی وجود دارد؛ برخی کشورها حاضر نشدند منافع خود را تحت‌الشعاع این حوادث قرار دهند که بارزترین آنها امارات بود که به کاهش روابط بسنده کرد. برخی هم صرفا به اعلام موضع بسنده کردند و البته برخی هم با مقداری تاخیر اقدامی انجام دادند که به نظر می‌رسد تحت فشار هستند، اما در کل تعداد کشورهایی که با عربستان همگام شدند به‌لحاظ کمی و کیفی قابل توجه نبودند.

در کل ریاض بر آن است تا با اتفاقاتی که در ایران برای سفارتخانه و کنسولگری آن افتاده، استفاده ابزاری کند و فشارهای بین‌المللی را که در رابطه با اعدام مخالفان و حوادث دیگری از جمله حادثه منا وجود دارد، کم کند.

اردشیر سنایی

استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌الملل

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    میمون هرچه زشتتر ادا و طوارش بیشتر کسی به آلسعود ارزشی قائل نیست
  • حسین ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    سلام. بااین رویه غلط پادشاه تازه کار عربستان وتازه به دوران رسیده ها بی سواد وخوش خدمت استکباربیش از همیشه منفورتر ومنزوی تر میشود.
  • ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    این شیخ شیعه بیش از دو سال زندانی بود و شاید جکمش هیچگاه اجرا نمی شد اما به گمان بعضی ها نزدیک بودن اجرای این حکم با ماجرای کشتن زهران علوش در حومه دمشق نشان از نوعی انتقامگیری عربستان از ایران و روسیه و سوریه و همه کسانی است که از کشته شده محمد زهران علوش خوشحال شدند .
  • ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    چرا نگرفت ، ایران دوباره منزوی شد
  • فلفل ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    دودش ب چشم همه رسید چرا میگی نگرفت
  • مرگ بر آمریکا ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    تا خدا را داریم بهش بنازیم. گور پدر وهبی ها و جیره خورای وهابی که جز مصیبت و بدبختی هیچ برای ما نداشتند و ندارند!
  • ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    من نميدونم شما طرفدار روحاني هستيد يا عربستان؟
  • ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    آن دوستانی که میگن ایران منزوی شد دقیقا تعریفشون از انزوا چیه؟ حمله به سفارت چه کار درست چه کار غلط ، عربستان سیاست تهاجمی اش را مدتهاست شروع کرده
  • محمدرضا ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۶
    0 0
    فلفل جان انتظار داشتم تیزتز از این باشی !!عزیزم حمله به سفارت عربستان فقط یک بهانه عامه پسند بود . عربستان هرگز با ایران نبوده و نیست . از طرفی این شیخک نشین های زیرپای ایرانم مدتهاست که شمشیرشونو از رو بستن . چرا پسته و محصولات سیفی ما یکی دو ساله در کشورهای حاشیه خلیج فارس بازارشو از دست داده؟ اگه اماراتم دست به عصاست بخاطر اینه که با چنددرصدی که به برکت تحریم و خدمات بانکی ما نصیبش میشه (صدقه سری بچه های ما) داره نفس می کشه و الا دو سه سال قبل در آستانه ورشکستگی بود. یخورده تیز باش عزیزم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس