«پرويز پرستويي» با بيان اين كه توصيه مي‌كنم روزي به آسايشگاه جانبازان و معلولين سري بزنيد و از وضعيت اين عزيزان آگاه شود، گفت: بازي در «سيزده59» را پذيرفتم تا بتوانم يك بار ديگر، يك «يا حسين (ع)» خوب بگويم.

به گزارش مشرق به نقل از فارس، شامگاه يكشنبه 22 خرداد نشست نقد و بررسي فيلم سينمايي «سيزده 59» با حضور «پرويز پرستويي»، «دريا آشوري» (بازيگران)، «سامان سالور» (كارگردان)، «جواد نوروزبيگي» (تهيه‌كننده)، «طهماسب صلح‌جو» (منتقد) و «كوروش سليماني» (مجري) در فرهنگسراي ارسباران برگزار شد.

* صلح‌جو: در مجموع تلاش «سامان سالور» قابل ستايش است

بنابراين گزارش، در ابتداي اين نشست «طهماسب صلح‌جو» در مورد اين فيلم گفت: به نظر من در سينماي مدرن جهان، سينماي دفاع مقدس به عنوان يك ژانر مطرح است.
وي در ادامه افزود: در تاريخ سينماي ايران، ما به بهانه شكل گرفتن اين ژانر مدام در حال آزمون‌وخطا بوديم و به طور مثال «مرحوم ساموئل خاچيكيان» با فيلم «خداحافظ تهران» به نوعي اين ژانر را امتحان كرد اما در آن سال‌ها چون جنگي نبود، اين ژانر هم خيلي مورد استقبال قرار نگرفت.
اين منتقد در ادامه افزود: در سال‌هاي بعد از انقلاب كه جنگ شكل گرفت، ژانر دفاع مقدس هم آمد كه رفته رفته در طول اين ساليان كارگردانان مختلفي سعي كردند در اين ژانر كار كنند اما در واقع اين ژانر مهجور واقع شد و به نوعي حق مطالب نيز در مورد اين ژانر ادا نشد كه به نظر من دليل آن اين بود كه متوليان اين امر جذابيت اين ژانر را فراموش كردند و نوعي ديگر به اين مقوله نگاه كردند.
صلح‌جو ادامه داد: بيشتر در اين سال‌هاي اخير متوليان به حفظ حرمت خون شهدا تأكيد داشته و منظرهاي ديگر اين ژانر جنگي را ناديده گرفتند؛ در صورتي كه «سامان سالور» با «سيزده 59» فيلمي ساخت كه از طرف يك جوان نسل سومي اين سينما، بار ديگر گوشزد كرد و سعي كرد از كليشه‌هاي رايج اين نوع سينما دوري كند كه اين تلاش از نظر من قابل ستايش است.

* پرستويي: خوشحالم كه توانستم در «سيزده 59» يك «يا حسين» خوب بگويم
«پرويز پرستويي» در اين نشست، درباره حضورش در اين فيلم، گفت: بعد از كار طاقت فرساي «آشپزباشي» مي‌توانستم استراحت كنم اما تصميم گرفتم به اين كار بيايم و در اين فيلم استراحت كنم. سالور به من گفت مادرم دوست دارد تو در اين فيلم بازي كني و من هم براي اين كه دل مادر ايشان را خوشحال كنم، تصميم گرفتم در اين فيلم بازي كنم.
وي با اشاره به ديالوگ ماندگار «يا حسين (ع)» در فيلم «سيزده 59»، گفت: از سويي هم سعي داشتم بتوانم يك بار ديگر هم، يك «يا حسين (ع)» خوب بگويم و از اين بابت خوشحالم.
«پرويز پرستويي» ادامه داد: «سيزده 59» جزو سخت‌ترين كارهاي من بود؛ چرا كه اصولاً مقوله بازيگري كار سختي است و توصيه مي‌كنم يك روز به آسايشگاه معلولين و جانبازان برويد تا از نزديك وضعيت اين آدم‌ها را ببنيم.
وي ادامه داد: من اتفاقاً حدود 20 روز پيش اين فيلم را با 8 جانباز ديدم كه يكي از آن‌ها روي تخت خوابيده بود و اتفاقا نامش هم «سيد جلال» بود.

* صلح‌جو: جايي كه قرار است دروغ گفته شود، پاي سينما و كارگردان به وسط مي‌آيد

اين منتقد در ادامه افزود: به نظر من اين فيلم بيشتر در مورد سينماست و حقيقت را به طور مجازي تصوير مي‌كند؛ به نوعي كه من هنگام تماشاي دوباره فيلم به ياد «نجات سربازان رايان» افتادم.
وي در ادامه افزود: در فصلي كه آدم‌ها دروغ مي‌گويند از يك كارگردان سينما در فيلم استفاده شده كه در واقع تراژدي فرهنگي اين روزگار ما نيز مي‌تواند باشد. به هر حال فيلم از اين منظر جذاب است و جالب است كه در جايي كه قرار است دروغ گفته شود پاي سينما نيز به وسط مي‌آيد.
در ادامه طهماسب صلح‌جو نيز اظهار داشت: «سامان سالور» از نسل فيلمسازاني است كه نگاهش به آدم‌هاي جنگ كاملاً متفاوت است و همان طور كه عرض كردم اين فيلم در مورد سينماست و خيلي منطقي است كه بگوييم «سامان سالور» در ساخت اين فيلم از نمونه‌هاي آمريكايي استفاده كرده، چون ما از اين نمونه‌ها در سينماي ايران كم داريم.
اين منتقد ادامه داد: در دوراني كه بحث تهاجم فرهنگي به شدت شكل گرفته، اين فيلم نيز فيلم منطق به حساب نمي‌آيد و من بيشتر فيلم را به صورت تمثيلي ديدم.

* پرستويي: سينماي بخش خصوصي، بدون تهيه‌كننده مي‌ميرد

به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «پرويز پرستويي» نيز اظهار داشت: دو سالي است كه از مطبوعات و مصاحبه دوري كردم اما اخيرا در اكران اين فيلم در پاريس مصاحبه مفصلي داشتم كه يكي از روزنامه‌هاي سينمايي كشورمان بي‌انصافي كرد و از تمام حرف‌هايم، يكي از جملات من را با اين عنوان كه «تصميم گرفته‌ام با هر تهيه‌كننده خصوصي كار نكنم»، تيتر كرد. من مخلص تمام تهيه‌كنندها هستم اما به نظر من سينماي بخش خصوصي بدون تهيه‌كننده مي‌ميرد.

* سالور: «سيزده 59» 9 بار بازنويسي شد

در ادامه اين نشست، يكي از حضار از «سامان سالور» در مورد تحليل خود از فيلم و ارائه طولاني مدت شخصيت‌‌پردازي‌ها سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: من با شما اختلاف نظر دارم؛ چرا كه فيلمنامه براي ما خيلي مهم بود و تقريبا 9 بار بازنويسي شد.
وي در ادامه افزود: ابتدا قرار بود كار كمدي ساخته شود اما بعد از آن بر سر يك درام با ساير عوامل به توافق رسيديم و قرار شد درامي ساخته شود در مورد تنهايي آدم‌هاي جنگ.
سالور ادامه داد: 10 دقيقه اول فضاسازي كار شكل گرفت و سپس ريتم فيلم كندتر شد؛ چرا كه ديگر جنگي در كار نبود و ما فوكوس‌مان روي 10 دقيقه ابتدايي كار بود و به خصوص معرفي «سيد جلال» و مريدانش كه حتي در برخي موارد او از دست آنان خشمگين هم شد.
وي در ادامه در مورد تحليل خود از فيلم نيز بيان داشت: فيلم نمي‌خواهد بگوييد جديدا چقدر اتوبان ساخته شده بلكه بيشتر رابطه «سيد جلال» و دخترانش را نشان مي‌دهد و در مجموع دوست داشتم روابط بين آدم‌ها را در اين فيلم نشان دهم كه تاثيرات اجتماعي بر اين‌ها چقدر آن‌ها را تغيير داده است.
سالور ادامه داد: ما سعي كرديم با كمك دوستان از منطق قصه جدا نشويم و بازي «دريا آشوري» هم به نظر من خوب بود؛ چرا كه جلوي پرويز پرستويي بازي كردن شجاعت و يك اعتماد به نفس كامل مي‌خواهد.
در ادامه «پرويز پرستويي» نيز گفت: در مجموع ما به صورت گروهي كار كرديم و همگي اجازه داشتيم نظرات‌مان را اعمال كنيم تا به يك نتيجه منطقي برسيم تا در نهايت بتوانيم حرف دل‌مان را به مخاطب بزنيم.

* آشوري: كار كنار «پرويز پرستويي» براي من كاملاً لذت بخش بود

دريا آشوري نيز در ادامه گفت: من تلاش خودم را كردم و كار كنار «پرويز پرستويي» براي من كاملاً لذت بخش بود چون چيزهايي فراواني از او آموختم.
اين بازيگر در ادامه افزود: قبل از هر گرفتن هر پلان با هم صحبت مي‌كرديم و به توافق نهايي مي‌رسيديم و من خيالم راحت بود چون «پرويز پرستويي» و «سامان سالور» پشت دوربين بودند.
در ادامه يكي از حضار از «سامان سالور» در مورد گريم تصنعي برخي كاراكترها و موسيقي كار سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت:اسكندري جزو گريمورهاي جوان است و به لحاظ پزشكي خيلي تحقيق كرد و حتي از چند جانباز نيز عكس گرفت و سعي كرد با دقت و ظرافت گريم‌ها را انجام دهد. در مورد موسيقي نيز «عليرضا كهن‌ديري» عالي كار كرد چرا كه حجم ملودي كار بالا بود و اين كار جزو موسيقي‌هايي است كه ديده شد و در جشنواره نيز نامزد دريافت جايزه بود.

* سالور: «سيزده 59» از يك داستان واقعي گرفته شد

به گزارش فارس، در ادامه يكي از حضار از «سامان سالور» در مورد چگونگي شكل گرفتن داستان اين فيلم سوال كرد كه وي در پاسخ، اظهار داشت: اين فيلم از يك داستان واقعي گرفته شده است. من در اراك زندگي مي‌كردم و در آنجا زوجي همديگر را دوست داشتند اما دو طايفه مختلف مخالف ازدواج اين دو بودند تا در نهايت اين زوج ازدواج كرده و در شب عروسي تصادف كردند و زن 9 ماه است كه در كماست و مرد عاشقانه با ياد او زندگي مي‌كند. اين نقطه شروع كار من بود و 9 بار فيلمنامه بازنويسي شد. در اين ميان «پرويز پرستويي» به من خيلي كمك كرد و در كنار آن حضور «جمشيد مشايخي» پهلوان سينماي ايران افتخاري براي من بود و همين طور حضور «صابر ابر»، «مهران احمدي» و ... كه از نسل‌هاي مختلف بازيگري هستند گرد هم جمع شديم و اين فيلم شكل گرفت.
سالور ادامه داد: اگر روزي كسي بتواند اين سوژه را به شكل مستند بسازد تمام جهان آن را خواهند ديد؛ چرا كه آن مرد عاشقانه همسر در كما رفته خود را دوست دارد و به ياد آن زندگي مي‌كند.

* سلامي: در فيلمبرداري «سيزده 59» از «نجات سربازان رايان» بهره گرفتم

به گزارش فارس، در ادامه «مسعود سلامي» نيز در مورد نحوه فيلمبرداري كار گفت: گرفتن صحنه‌هاي جنگ خيلي راحت‌تر از گرفتن صحنه‌هاي داخل شهر بود و از اول تصميم داشتيم در همان 10 دقيقه ابتدايي تماشاگر را روي صندلي بنشانيم و من از ساختار فيلمبرداري «نجات سربازان رايان» بسيار استفاده كردم و در اين ميان «شهروز وظيفه‌شناس» (مسئول جلوه‌هاي ويژه رايانه‌اي فيلم) به من خيلي كمك كرد تا اتفاق ويژوال افكت كار بيافتد.
وي در ادامه افزود: 2 ماه روي رنگ فيلم كار كردم و به نظرم در مجموع فيلمبرداري كار مي‌شد بهتر از اين هم باشد.
اين فيلمبردار ادامه داد: تمام صحنه‌ها با تك دوربين گرفته شد و 10 دقيقه اول را با ديجيتال كار كرديم و مابقي نيز به صورت 35 ميلي‌متري گرفته شد.

* سالور: تجهزات شهرك سينمايي نياز به يك بازنگري اساسي دارد

به گزارش فارس، در ادامه اين نشست «سامان سالور» گفت: تجهزات شهرك سينمايي نياز به يك بازنگري اساسي دارد؛ چرا كه «پرويز پرستويي» در همان سكانس‌هاي اول فيلم، چند بار دستش آسيب جدي ديد و ما شرمنده شديم، اما او با تمام انرژي به كار خود ادامه داد.


* پرستويي: شهرك دفاع مقدس به درد ساخت فيلم‌هاي كمدي مي‌خورد

پرستويي در واكنش به برخي انتقادها نيز گفت: نشان دادن كاراكترهاي فيلم تصنع نيست. ديدن پوكه مرفين بخشي از واقعيت‌هاي اين جامعه است كه بايد بازگو شود. من با گفتن اين حرف‌ها كمي به خودم نزديك‌تر شدم. اين آدم‌ها از روي تفريح و سرخوشي اين كارها را نمي‌كنند بلكه براي درمان دردشان اين كار را مي‌كنند.
اين بازيگر با اشاره به امكانات محدود و ناكارآمد شهرك سينمايي دفاع مقدس، ادامه داد: روزي «سامان سالور» به من گفت كه مي‌خواهد يك فيلم سينمايي دفاع مقدسي در شهرك سينماي دفاع مقدس بسازد اما به نظر من كسي كه مي‌خواهد فيلم كمدي بسازد بايد به شهرك دفاع مقدس برود.

* نوروزبيگي: «سيزده 59» براي من باقيات صالحات است

به گزارش فارس، در پايان اين نشست «جواد نوروزبيگي» نيز ضمن خرسندي از برگزاري اين نشست، گفت: خوشحالم كه بيشتر تعريف شنيدم و اين كار تنها فيلمي بود كه كمتر انتقاد شنيدم.
وي ادامه داد: ساخت اين كار سخت بود اما ميل من به اين نوع سينما است؛ چرا كه به نوعي باقيات صالحات محسوب مي‌شود. «سامان سالور» نسل سومي است كه جنگ را نديده اما حرف تازه‌اي از جنگ مي‌زند و اين صداقت اين جوان را بازگو مي‌كند. خوشحالم كه اين جوان پاي اعتقاداتش ايستاده است.
به گزارش فارس، اين نشست با استقبال خوبي از سوي تماشاگران رو‌به‌رو شد و در ميان حضار مي‌توان به «محسن تنابنده»، «فرهاد توحيدي»، «اميد روحاني»، «شادمهر راستين»، «سميرا حسن‌پور» و ... اشاره كرد.
تشويق گسترده پرويز پرستويي از سوي حاضران، از حاشيه‌هاي جالب اين نشست بود.
نشست شب گذشته، رأس ساعت 22 با اهدا لوح تقدير به مدعوين به اتمام رسيد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس