در یک ماه گذشته جغرافیای ایران میزبان پیکر مطهر ۵۰ شهید مدافع حرم بود. این شهدا از ۱۳ استان مختلف در دفاع از حرم روانه سوریه شده بودند که با شهادت خود افتخار جدیدی برای شهرشان و مرزهای مقاومت اسلامی آفریدند.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، رزمندگان دلاور مسلمان از اقصی نقاط جهان برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) به صورت داوطلبانه حضور مستشاری در سوریه پیدا می‌کنند. حضور مدافعان حرم ایرانی در میان رزمندگان همواره خوش درخشیده است و در این راه فارغ از قومیت، زبان و نژاد همه دوشادوش هم برای مقابله با تروریست‌های تکفیری، طی حضوری مستشاری شهیدانی نیز تقدیم اسلام کرده‌اند. طی ماه گذشته پیکر مطهر شهیدانی از شهرهای مختلف کشور برای برگزاری مراسم استقبال، وداع، تشییع و خاکسپاری روانه زادگاه خود شدند. در یک ماه گذشته جغرافیای ایران میزبان پیکر مطهر 50  شهید مدافع حرم بود. این شهدا از 13 استان مختلف در دفاع از حرم روانه سوریه شده بودند که با شهادت خود افتخار جدیدی برای شهرشان آفریدند. در این میان استان تهران با 12 شهید و استان خوزستان با 9 شهید بیشترین شهدا را در ماه گذشته در دفاع از حرم اهل بیت(ع) داشته‌اند. جزئیاتی از مشخصات شهدای مدافع حرم و روایت تشییع و خاکسپاری این شهدا در ادامه می‌آید:

استان تهران

«شهید امیر لطفی» روز دوشنبه 30 آذرماه به شهادت رسیده است. این شهید 29 ساله، اصالتاً مراغه‌ای است که در راه دفاع از حرم به دست تکفیری‌ها در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم صبح پنجشنبه سوم دی‌ماه با حضور خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و دیگر خانواده شهدای مدافع حرم از ساعت 9 صبح در یاخچی آباد تهران تشییع شد. پیکر مطهر این شهید بزرگوار از چهارراه حمزه به سمت گلزار شهدا تشییع شده و پس از اقامه نماز بر این پیکر مطهر در قطعه 26 گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.

«شهید امیر سیاوشی» مدافع حرم دیگریست که آخر آذرماه 94 در جنوب حلب به شهادت رسیده است؛ شهید سیاوشی عضو نیروی دریایی سپاه پاسداران و از خادمین امامزاده علی اکبر چیذر(ع) بوده است. شهید سیاوشی تنها 20 روز قبل از دامادی به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید ششم دی ماه 94 در تهران تشییع شده و در امامزاده علی اکبر چیذر(ع) واقع در شمیرانات به خاک سپرده شد. مراسم تشییع پیکر مطهر او از کانون فرهنگی ورزشی جوانان بسیج جماران واقع در خیابان فرمانیه خیابان شهید لواسانی با حضور خانواده شهید، مسئولان لشکری و کشوری و خانواده معظم شهدا و ایثارگران برگزار شد. بر پیکر این شهید به امامت حجت الاسلام هاشمی نماز اقامه شد و محمود کریمی نوحه خوانی مراسم خاکسپاری را بر عهده داشت. همچنین اوپیش از تدفین دقایقی در داخل قبر کنار پیکر مطهر شهید به نوحه خوانی پرداخت.

«شهید حمیدرضا اسداللهی» 30 ساله و دانشجوی کارشناسی ارشد ادبیات عرب در دانشگاه تهران بود؛ او همچنین از فعالان و نخبگان حوزه بین الملل بود که ارتباط مؤثر و مستمری با نیروهای جهادی دیگر کشورها داشت. با خبر شهادت این شهید والامقام، مراسمی در کشورهای عراق و یمن و پاکستان برای بزرگداشت وی برگزار شده است. او که فعالیت‌های فرهنگی مختلفی در کشورهای مسلمان منطقه داشت، از بانیان کنگره لقاءالحسین (ع) بود. در مراسم وداع با پیکر مطهر این شهید مدافع حرم، دوستان عرب زبان او از کشورهای عراق و لبنان نیز حضور داشتند. از این شهید والامقام دو فرزند پسر 4 ساله و دو ماهه به یادگار مانده است. صبح یکشنبه ششم دی ماه 94 طی مراسم‌ی پیکرش تشییع شده و در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد. پیکر مطهر حمیدرضا اسداللهی از فعالان و نخبگان حوزه بین‌الملل بعد از برگزاری مراسم تشییع از مقابل مسجد امام موسی بن جعفر(ع) در خیابان17 شهریور،خیابان شهید آیت الله سعیدی(غیاثی) برای برگزاری مراسم تدفین به گلزار شهدای بهشت زهرا(س) منتقل شد و در جوار عموی شهیدش که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده است در قطعه 50 گلزار شهدا به خاک سپرده شد.

«شهید داود جوانمرد» نخستین شهید مدافع حرم صدا و سیما است که در مبارزه با تروریست‌های تکفیری در شهر حلب سوریه به شهادت رسید. داود جوانمرد، متولد 1349 تهران، فرزند اول خانواده است. وی پس از به پایان دوران دبیرستان در رشته علوم تجربی، در سن 16 سالگی به جبهه رفت. او در سال‌های آخر جنگ تحمیلی(حدود سال 1365) تقریباً سه سال در جبهه جنگید. پس از دوران دفاع مقدس، جوانمرد تصمیم گرفت به کردستان برود و با ضد انقلاب بجنگد. در آنجا حدود 3 سال فرمانده گردان منطقه عملیاتی سقز بود. پس از بازگشت از کردستان در سال 1376 به استخدام رسمی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران درآمد؛ وی در این سال ها ابتدا در بخش حراست و سپس در معاونت فنی این سازمان فعالیت کرد.  شهید جوانمرد چندی پیش در منطقه حلب سوریه مورد اصابت ترکش‌های خمپاره دشمنان اسلام قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نائل آمد. صبح یکشنبه ششم دی ماه 94 با حضور عموم مردم تهران پیکر مطهر شهید جوانمرد تشییع شده و در گلزار شهدای بهشت زهرا(س) به خاک سپرده شد.  پیکر مطهر شهید داود جوانمرد نخستین شهید مدافع حرم صدا و سیما از مقابل ساختمان شماره 4 معاونت فناوری و رسانه‌های نوین تا مسجد بلال صداوسیما تشییع شد و سپس به گلزار شهدای بهشت زهرا(س) جهت انجام مراسم تدفین منتقل شد و طبق وصیتش که خواسته بود در کنار همرزمان شهیدش که در هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیدند، به خاک سپرده شود، در قطعه 40 گلزار شهدا تدفین شد.

«شهید محسن فرامرزی» از اعضای تیم حفاظت آیت‌الله امامی کاشانی، امام جمعه تهران بود که در دفاع از حرم عقیله بنی هاشم(س) و طی عملیات مستشاری به دست تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم چهارم دی ماه با حضور اقشار مختلف مردمی از بلوار ابراهیم یافت‌آباد تشییع و در گلزار شهدای این منطقه به خاک سپرده شد. هر چند آیت‌الله امامی کاشانی در نمازجمعه تهران بر پیکر شهید نماز خوانده بود ولی به‌ درخواست همسر شهید، آیت‌الله امامی کاشانی بار دیگر بر پیکر شهید نماز خواند؛ پیکر مطهر شهید، با "لبیک یا حسین" تشییع‌کنندگان در جوار شهدای گمنام گلزار شهدای یافت‌آباد به خاک سپرده شد.

«شهید میثم نجفی»، 27 ساله از نیروهای سپاه حضرت محمد رسول الله(ص) تهران بزرگ بود. او برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و مقابله با تروریست‌های تکفیری عازم سوریه شد. شهید نجفی طی عملیات مستشاری در شهر حلب سوریه مجروح شد و به علت جراحت حاصل از اصابت ترکش به سر، چند روزی در کما بود که در آذرماه 94 به جمع شهدای مدافع حرم پیوست. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مدافع حرم، میثم نجفی در روز 15 آذرماه 94 در ستاد لشکر 27 محمد رسول الله(ص) با حضور مسئولین لشکری و کشوری و دوستان و همکاران شهید برگزار شد و سپس پیکر مطهر شهید نجفی روی دستان مردم تهران تشییع شد و نهایتا برای انجام مراسم خاکسپاری به زادگاهش در شهر قرچک در شهرستان ورامین منتقل شده و مراسم تدفین انجام شد.

«شهید مهدی قاضی خانی» یکی از شهدای مدافع حرم استان تهران از شهرستان قرچک است که طی عملیات مستشاری در سوریه به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید مهدی قاضی خانی مدافع حرم حضرت زینب(س) بعد از نماز جمعه، با حضور مسئولان و مدیران، بسیجیان، خانواده معظم شهدا و ایثارگران و مردم متدین و انقلابی قرچک برگزار شد و در مزار شهدای امامزاده بی بی زبیده آرام گرفت. مراسم ختم و یادبود شهید مدافع حرم مهدی قاضی خانی روز شنبه 21 آذرماه از ساعت 14 در مسجد جامع قرچک برگزار شد.

لشکر فاطمیون:

«شهید میراحمد احمدی»، مدافع حرم افغانستانی لشکر فاطمیون در درگیری با نیروهای تکفیری و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه به شهادت رسید. مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید افغانستانی مدافع حرم صبح چهارشنبه 25 آذرماه از ساعت 9 صبح، از حسینیه حضرت سیدالشهدا(ع) واقع در خیابان سرآسیاب دولاب، خیابان برادران شهید واضحی فرد، جنب درمانگاه پور هدایت تشییع شده و برای تدفین و خاکسپاری به سوی گلزار شهدای بهشت زهرا(س) مشایعت شد. پیکر مطهر وی در قطعه 50 گلزار شهدای تهران به خاک سپرده شد.

«شهید ذوالفقار محمدی»، مدافع حرم حضرت زینب(س) از لشکر فاطمیون در مقابله با نیروهای تروریستی و تکفیری در سوریه به شهادت رسید و به دیگر همرزمان شهید خود در این لشکر پیوست. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم افغانستانی صبح روز سه‌شنبه 24 آذرماه، ساعت 13 با حضورخانواده معظم شهدا و ایثارگران از منطقه حسن‌آباد فشافویه تشییع و برای تدفین و خاکسپاری به قطعه 50 گلزار شهدای تهران منتقل شد. پس از اقامه نماز بر وی، در قطعه 50 در جوار دیگر شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون به خاک سپرده شد. سردار سعید قاسمی نیز در این تشییع نیز حضور داشت و به مدیحه‌خوانی پرداخت.

«شهید مهدی احمدی» یکی دیگر از مدافعان حرم افغانستانی لشکر فاطمیون در درگیری با نیروهای تروریستی و در دفاع از حرم حضرت زینب(س) به شهادت رسید. شهید مهدی احمدی 17ساله، فرزند حمزه، یکی از رزمندگان لشکر فاطمیون بوده است که پیکر مطهرش روز چهارشنبه 18 آذر با حضور خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران تشییع شد. مراسم تشییع او  از کهریزک، خیابان رجایی به سمت گلزار شهدا برگزار و مراسم تدفین در قطعه 50 گلزار شهدای تهران انجام شد و او در جوار دیگر همرزمانش به خاک سپرده شد.

«شهید سید علی اصغر حسینی» فرزند سید انور از رزمندگان لشکر فاطمیون در درگیری‌های اخیر نیروهای تروریستی و تکفیری در سوریه به شهادت رسید. پیکر این شهید افغانستانی مدافع حرم صبح روز سوم دی ماه 94 تشییع شد. مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید مدافع حرم افغانستانی با حضور خانواده‌های معظم شهدا و جانبازان و ایثارگران از شهرک فاطمیه واقع در کهریزک تشییع و برای خاکسپاری به قطعه 50 گلزار شهدا منتقل شد. پس از برگزاری مراسم تشییع و اقامه نماز بر پیکر مطهر شهید حسینی، خانواده معظم شهدا این شهید را تا قطعه 50 گلزار شهدا بدرقه کردند و پیکر این شهید در جوار دیگر همرزمان شهیدش به خاک سپرده شود.

«شهید خداکرم رضایی»، از رزمندگان مدافع حرم لشکر فاطمیون، در درگیری‌های اخیر نیروهای تروریستی و تکفیری در سوریه به شهادت رسید. پیکر این شهید افغانستانی مدافع حرم 14 دی ماه 94 با حضور اقشار مختلف مردمی و خانواده معظم شهدا و ایثارگران از منطقه باقرشهر به سوی گلزار شهدای بهشت زهرای تهران تشییع شده و در جوار همرزمانش به خاک سپرده شد.

استان آذربایجان شرقی

«شهید محمدرضا فخیمی هریس»، در منطقه حلب سوریه به شدت مجروح و پس از دو روز ماندن در کما، در روز 28 آذرماه به فیض شهادت نائل شد. این شهید مدافع حرم 24 ساله اصالتا از اهالی شهرستان هریس آذربایجان شرقی و ساکن تبریز بود که نخستین شهید شهرستان هریس محسوب می‌شود. پیکر مطهر این شهید با حضور مسئولان لشکری و کشوری، خانواده‌های شهدا و خانواده شهید، 29 آذرماه از میدان شهدای تبریز تشییع شده و تا گلزار شهدای وادی رحمت بدرقه شده و به خاک سپرده شد.

استان سمنان

«شهید عبدالله رضایی» از شهرستان گرمسار و از استان سمنان در دفاع از حریم اهل بیت(ع) در سوریه به شهادت رسید. پیکر پاک و مطهر شهید مدافع حرم، عبدالله رضایی صبح روز 29 آذرماه در گرمسار تشییع شد. در آیینی با حضور مردم و مسئولان شهرستان گرمسار، پیکر مطهر شهید رضایی تشییع و در گلزار شهدای گرمسار به خاک سپرده شد. این مراسم از مقابل سپاه قدیم گرمسار تا گلزار شهدای این شهر، برگزار و پیکر مطهر این شهید در جوار شهدای دفاع مقدس گرمسار به خاک سپرده شد.

«شهید علی اصحابی» از شهرستان شاهرود در استان سمنان در دفاع از حرم بانوی عشق حضرت زینب(س) شربت شهادت نوشید و آسمانی شد. مراسم تشییع پیکر مطهر شهید اصحابی، در روز دوشنبه 23 آذرماه از مقابل کانون بسیج شهرستان شاهرود واقع در خیابان امام(ره) و از ساعت 10:30 از مقابل منزل شهید به سمت گلزار شهدای مجن برگزار شد.

استان کرمانشاه

«شهید اکبر ملکشاهی» ششمین شهید مدافع حرم استان کرمانشاه روز یکشنبه 28 آذر ماه در سوریه و در درگیری با گروه تروریستی ـ تکفیری داعش به شهادت رسید. مراسم وداع با شهید مدافع حرم اهل بیت(ع) اول دی ماه در مسجد النبی کرمانشاه  برگزار شد. پیکر مطهر این شهید مدافع حرم از ساعت 9 صبح روز چهارشنبه دوم دی ماه و از مقابل مسجد جامع شهر کرمانشاه تشییع شده و در گلزار شهدای این شهر به خاک سپرده شد. آیت‌الله مصطفی علما نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه نماز را بر پیکر شهید ملکشاهی اقامه کرد.

استان مازندران

در روز 16 اذرماه 94 در درگیری‌های سوریه چهار نفر از مدافعان حرم از استان مازندران آسمانی شدند. شهیدان «محرم‌علی مرادخانی» از شهرستان تنکابن، «مصطفی شیخ‌الاسلامی» از شهرستان چالوس، «روح‌الله صحرایی» از شهرستان آمل و «عبدالرحیم فیروزآبادی» از شهرستان نکا به درجه رفیع شهادت نائل آمدند. مراسم تشییع پیکر این شهدا، بعد از ورود به کشور در روز 28 صفر مصادف با 19 آذرماه 94 برگزار شد. مراسم تشییع پیکر شهید محرم مرادخانی شهید مدافع حرم از شهرستان تنکابن و از استان مازندران در روز 19 اذرماه 94 از مقابل مصلی تا گلزار شهدای تنکابن برگزار و پیکر مطهر این شهید در گلزار شهدای تنکابن تدفین شد. مراسم استقبال از شهید مدافع حرم عبدالرحیم فیروزآبادی همراه با مدیحه سرایی مداحان از مقابل مصلای جمعه نکا به سمت مزار این شهید والامقام در روستای آبلوی نکا تشییع و به خاک سپرده شد.

«شهید اسماعیل خان‌زاده» از استان مازندران اهل روستای زنگی‌کلای دابو در 29 آذرماه 94 توسط تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. این شهید مدافع حرم طی یک عملیات مستشاری و در دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به شهادت رسید.

«شهید عباس‌علی علی‌زاده», نیز سیزدهمین شهید مدافع حرم مازندران است که طی عملیات مستشاری در مواجهه با داعش و گروه‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. شهید علی‌زاده به‌صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم حضرت زینب(س) در سوریه شرکت و پیکر مطهر وی عصر روز سوم دی ماه 94 وارد خاک ایران شد.

استان اصفهان

«شهید عبدالله یوسفیان» از شهر دستگرد برخوار در استان اصفهان در دفاع از حرم حضرت زینب(س) در کشور سوریه به شهادت رسید. شهید یوسفیان در روز یکشنبه 29 آذر در کشور سوریه و در حال دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها به مقام شهادت نائل شد. حاج عبدالحسین یوسفیان عضو گردان 108 لشکر 14 امام حسین(ع)اصفهان، که برای مبارزه با گروه‌های تروریستی و تکفیری داعش و دفاع از حرم حضرت زینب(س)، آبان ماه عازم کشور سوریه شده بود، هفته گذشته به شهادت رسید. از این شهید 30 ساله، دختری سه ساله به نام زینب به یادگار مانده است. پیکر مطهر این شهید اول دی ماه وارد فرودگاه اصفهان و پس آن به سمت امامزاده جعفربن رضا(ع) بدرقه و مورد استقبال باشکوه مردم واقع شد. مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید یوسفیان سوم دی‌ماه در شهر دستگرد و از مقابل امامزاده ادهم علیه السلام تا گلزار شهدای شهر دستگرد با حضور عموم مردم برگزار شد.

«شهید عبدالمهدی کاظمی» از شهرستان خمینی‌شهر در سوریه و در دفاع از حرم اهل بیت(ع) به شهادت رسید. شهید کاظمی متولد سال 63 در خمینی‌شهر و فارغ التحصیل رشته حقوق بود. وی همچنین در رشته ورزشی تکواندو فعالیت داشته است و از او دو فرزند دختر به نام‌های فاطمه و ریحانه به یادگار مانده است. پیکر شهید عبدالمهدی کاظمی، عصر روز سوم دی ماه پس از تشییع در شهرستان خمینی‌شهر برای خاکسپاری و  براساس وصیت وی به گلستان شهدای اصفهان منتقل شد.  مراسم خاکسپاری شهید کاظمی در ساعت 16 در گلستان شهدای اصفهان انجام شد.

«شهید علی شاه‌سنایی» که چندی قبل برای مقابله با تروریست‌های تکفیری راهی سوریه شده بود، در آخرین روزهای پاییز 94 به مقام شهادت نائل شد. مراسم تشییع و تدفین شهید مدافع حرم، علی شاه‌سنایی روز چهارم دی ماه 94 از میدان فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار شد. این شهید مدافع حرم، نهمین شهید اصفهانی است که در دفاع از حرم حضرت زینب (س) به شهادت رسیده است. پیکر مطهر شهید علی شاه‌سنایی شامگاه پنج‌شنبه وارد فرودگاه اصفهان شد و مراسم تشییع و تدفین این شهید والامقام، شنبه، پنجم دی ماه از ساعت 9 صبح و از میدان فیض به سمت گلستان شهدای اصفهان برگزار شد.

 

شهیدان «مرتضی زارع»، «سجاد مرادی» و «سید یحیی براتی» از استان اصفهان در آذرماه 94 در دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها در کشور سوریه به شهادت رسیدند. شهید مرتضی زارع از اسلام آباد برخوار، شهید سید یحیی براتی از شهر درچه و شهید سجاد مرادی از درچه اصفهان در دفاع از حرم حضرت زینب سلام الله علیها به فیض شهادت نائل آمدند. مراسم تشییع پیکر این 3 شهید مدافع حرم از ساعت 9 صبح 21 آذرماه از میدان فیض اصفهان به سمت گلستان شهدا برگزار شد. پیکر شهید سجاد مرادی در گلستان شهدای اصفهان به خاک سپرده شد و پیکر شهید مرتضی زارع برای خاکسپاری به خورزوق منتقل شد. پیکر این شهید مدافع حرم ساعت 13 روز 21 آذرماه از مقابل مسجد جامع اسلام آباد خورزوق تا گلزای شهدای این شهر تشییع و به خاک سپرده شد. پیکر مطهر شهید یحیی براتی به عنوان دومین شهید مدافع حرم شهر درچه استان اصفهان نیز با حضور عزاداران حسینی و هیئت‌های مذهبی، خانواده معظم شهدا، جانبازان و ایثارگران و قشرهای مختلف مردم از میدان امام خمینی(ره) شهر درچه تشییع و در گلزار شهدای احمدآباد به خاک سپرده شد.

استان گلستان:

«شهید اسماعیل زاهدپور» شهید گلستانی مدافع حرم است که در مبارزه علیه تروریست‌های تکفیری به شهادت رسیده است. پیکر شهید مدافع حرم اسماعیل زاهدپور در روز دوشنبه 23 آذر ماه وارد استان گلستان شده و در زادگاهش تشییع شد. مراسم استقبال از پیکر شهید زاهدپور ساعت  16 در میدان معلم شهرستان کردکوی و مراسم وداع همراه با نماز مغرب و عشاء در محل مصلی نمازجمعه کردکوی برگزار شد. مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید زاهدپور روز سه‌شنبه 24 آذرماه 94 ساعت 9 صبح از میدان معلم کردکوی به سمت گلزار شهدای کردکوی برگزار شد.

«شهید قاسم تیموری» از استان گلستان که برای دفاع از حرم مطهر حضرت زینب کبری (س) به سوریه رفته طی عملیات مستشاری توسط تروریست‌های تکفیری به فیض شهادت نائل شد. شهید تیموری ششمین شهید مدافع حرم استان گلستان است که به صورت داوطلبانه برای دفاع از حرم مطهر حضرت زینب(س) راهی سوریه شد. شهید تیموری از جانبازان جنگ تحمیلی بود که بعد از جنگ چند بار برای پاکسازی میادین مین به جای مانده از دوران دفاع مقدس عازم جبهه های غرب و جنوب شده بود. پیکر شهید مدافع حرم قاسم تیموری چهارشنبه نهم دی ماه وارد استان گلستان شد.مراسم تشییع و تدفین پیکر شهید تیموری نیز روز پنجشنبه 10 دی ماه ساعت 9 صبح از معراج الشهداء به طرف امام‌زاده عبدالله گرگان و امام‌زاده روشن آباد برگزار شد و نهایتا پیکر مطهر او در امامزاده روشن آباد به خاک سپرده شد.

استان فارس

«ناوسالار یکم شهید ستار محمودی»، یکی از اعضای نیروی دریایی بوشهر و فرمانده پدافند هوایی منطقه پنجم بندر لنگه بود. او دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت و قهرمان رشته ژیمناستیک بود و به دلیل تسلط بر مسائل نظامی، به صورت داوطلبانه برای دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) به جمع مدافعان حرم پیوست و راهی سوریه شد. او در جریان عملیات مستشاری در لاذقیه سوریه به شهادت رسید. از این شهید والامقام، دو فرزند پسر و دختر به نام‌های ابوالفضل و زهرا به یادگار مانده است. برادر او شهید عبدالرسول محمودی نیز در دوران هشت سال دفاع مقدس به شهادت رسیده است. محمد محمودی نورآبادی، نویسنده برجسته ادبیات مقاومت برادر دیگر اوست که تا کنون آثار زیادی درباره روزهای جنگ تحمیلی نوشته و چند اثر از او درباره مقاومت مردمی سوریه در دست انتشار است. پیکر مطهر شهید مدافع حرم ستار محمودی روز 21 آذرماه 94 همزمان با آخرین روز از ماه صفر و سالروز شهادت حضرت علی ابن موسی رضا(ع) در شیراز تشییع شد. پیکر مطهر این شهید پاسدار در شهرستان ممسنی از مقابل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نورآباد تا میدان مصلی این شهر با حضور عموم مردم تشییع شد. نهایتا مراسم خاکسپاری شهید ستار محمودی با حضور مردم شهرستان در گلزار شهدای زادگاهش برگزار شد و پیکر مطهر او در این گلزار واقع در روستای مهرنجان و در جوار برادر شهیدش که 30 سال پیش در دوران دفاع مقدس به شهادت رسیده است، به خاک سپرده شد.

«شهید ناوسالار سوم عبدالله قربانی»، فرزند صدر الله متولد 1360 اهل روستای صحرارود شهرستان فسا از استان فارس بود. او 11 دی ماه 94 در شهر حلب سوریه به شهادت رسید.  از او یک فرزند دختر به یادگار مانده است.مراسم وداع با پیکر مطهر او دوشنبه  14 دی ماه سال 94 بعد از نماز مغرب و عشا  در مصلی نماز جمعه شهرستان فسا برگزار شد. همچنین مراسم تشییع پیکر مطهر این شهید نیرو دریایی سه شنبه 15 دی ماه 94 ساعت 8 صبح از میدان شهدا به سمت گلزار شهدای روستای صحرارود برگزار شد.

استان خوزستان

«شهید مجتبی زکوی‌زاده»، نخستین شهید مدافع حرم شهرستان باغملک از استان خوزستان است که در آذرماه 94 توسط تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. پیکر مطهر او در روز 15 آذرماه 94 با حضور اقشار مختلف مردم به ویژه خانواده‌های معظم شاهد و آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در این شهر تشییع شد. این مراسم ابتدا از مسجد حضرت سیدالشهدا (ع) باغملک آغاز شد. آیت‌الله عباس کعبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر پیکر شهید زکوی‌زاده نماز اقامه کرد و سردار احمد خادم‌سیدالشهدا فرمانده قرارگاه کربلا نیز به بیان سخنانی پرداخت.

«شهید میلاد بدری»، نخستین شهید مدافع حرم شهر امیدیه و دومین روحانی شهید خوزستان است. شهید میلاد بدری در روز چهارشنبه 11 آذر ماه سال 1394 همزمان با 20 صفر المظفر سال 1437 هجری قمری و اربعین سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین (ع) در سوریه به شهادت رسید. پیکر پاک و مطهر شهید میلاد بدری با حضور اقشار مختلف مردم در روز 15 آذرماه 94 تشییع شد. پیکر مطهر او از ناحیه مقاومت بسیج این شهرستان تا حوزه علمیه سفیران هدایت حضرت ابوالفضل العباس (ع)  تشییع شد. پس از آن پیکر این روحانی شهید با حضور آیت‌الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و پدر طلبه شهید سید مرتضی شفیعی و سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان تا گلزار شهدای امیدیه تشییع شد و نهایتا در کنار دیگر شهدای والامقام در گلزار شهدای امیدیه به خاک سپرده شد.

سه مدافع حرم خوزستانی در دفاع از حرم مطهر اهل بیت(ع) در سوریه به شهادت رسیدند. پیکر مطهر سه شهید مدافع حرم استان خوزستان «شهید علی‌اکبر شیرعلی» و «شهید محمد هادی‌نژاد» از رزمندگان آغاجاری و «شهید ایوب رحیم پور» از امیدیه 22 آذرماه 94 به وطن بازگشت و در فرودگاه بین‌المللی اهواز، مورد استقبال اقشار مختلف مردم قرار گرفت. مراسم استقبال از پیکر مطهر سه شهید مدافع حرم حضرت زینب کبری(س) و حضرت رقیه(س) با حضور  اقشار مختلف مردم در فرودگاه بین‌المللی اهواز انجام شد. در آیین استقبال از سه شهید مدافع حرم سردار حسن شاهوارپور، فرمانده سپاه ولی‌عصر(عج) خوزستان در فرودگاه اهواز حضور داشت و به مقام شامخ این شهدا ادای احترام کرد. همچنین آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز با حضور در فرودگاه اهواز به استقبال پیکر شهدا رفت. سپس تابوت شهدا بر دستان مردم قرار گرفت و تا بیرون از فرودگاه تشییع شد. برای دقایقی استقبال کنندگان در کنار شهدای عزیز در فرودگاه اهواز به سینه‌زنی پرداختند و پیکرهای این مدافعان حرم سپس برای انجام برنامه‌های ویژه رهسپار زادگاهشان شهرهای امیدیه و آغاجاری شد.

ایوب رحیم پور

شیرعلی

سه تن از شهدای مدافع حرم استان خوزستان نیز 19 آذرماه وارد زادگاهشان شدند. مراسم استقبال از پیکر پاک و مطهر سه شهید مدافع حرم استان خوزستان «روحانی شهید سید اصغر فاطمی‌تبار (چرغندی)»، «شهید سید مجتبی ابوالقاسمی» و «شهید احسان (امید) فتحی‌ چم‌خانی» در روز 19 اذرماه 94 با حضور اقشار مختلف مردم در فرودگاه بین‌المللی اهواز برگزار شد. در این آیین که سردار احمد دانش‌پژوه، فرمانده قرارگاه کربلا و جمعی از پاسداران و فرماندهان سپاه خوزستان حضور داشتند پیکر مطهر روحانی شهید سید اصغر فاطمی‌تبار (چرغندی) از شهر جایزان سومین شهید مدافع حرم شهرستان امیدیه، شهید سید مجتبی ابوالقاسمی، دومین شهید مدافع حرم دزفول و شهید احسان (امید) فتحی‌ چم‌خانی، نخستین شهید مدافع حرم بهبهان مورد استقبال قرار گرفت. در این مراسم جمعی از خانواده‌های معظم شهدا و جمعی از طلاب و روحانیون حوزه علمیه امیدیه حضور داشتند. شهید احسان فتحی‌ چم‌خانی از رزمندگان شهرستان بهبهان است که در سوریه به دفاع از حرم اهل بیت (ع) پرداخت و به شهادت رسید. شهید سیدمجتبی ابوالقاسمی دومین شهید مدافع حرم دزفول از استان خوزستان است که از تبار شهر مقاوم و ولایت مدار دزفول و در قالب جبهه‌های مقاومت مردمی به مقام شهادت نائل آمده است. پیکر پاک و مطهر این شهید پس از بازگشت به کشور و با استقبال مردم و مسئولان با برگزاری یک آیین ویژه و اجرای مراسم‌های فرهنگی به خاک سپرده شد. روحانی شهید سید اصغر فاطمی‌تبار(چرغندی) از شهر جایزان شهرستان امیدیه که سومین روحانی شهید استان خوزستان و یکی از این شهدای والامقام است در نبرد با تکفیری‌ها به جمع شهدای مدافع حرم پیوست. فقط 4 ماه از ازدواج روحانی شهید سید اصغر فاطمی‌تبار (چرغندی) گذشته و تازه داماد بود که بوسط تروریست‌های تکفیری در سوریه به شهادت رسید. خانواده این شهید نیز با ریختن شکلات و شیرینی بر تابوت فرزند خود به پیشواز این شهید تازه داماد از سفر برگشته رفتند. پیکر پاک و مطهر روحانی شهید حجت‌الاسلام والمسلمین سید اصغر فاطمی‌تبار (چرغندی) در روز 20 آذرماه 94 پس از انتقال به جایزان به تپه نوالشهدای لاله‌های زهرایی روستای صفر منتقل و پس از طواف به دور مزار شهدای گمنام تشییع شد در این مراسم مردم خوزستان مسیر 6 کیلومتری روستای صفر تا گلزار شهدای روستای قلعه حمود را با پای پیاده پیمودند. آیت‌الله عباس کعبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری بر پیکر این شهید نماز اقامه کرد و سپس پیکر شهید در گلزار شهدای این روستا به خاک سپرده شد.

چرغندی

ابوالقاسمی

 

«شهید رضا ملائی»، معلم بازنشسته، نخستین رئیس شورای شهر آغاجاری و از رزمندگان 8 سال دفاع مقدس است که به دست تروریست‌های تکفیری، در سوریه به شهادت رسید. پیکر پاک مطهر شهید رضا ملائی، نخستین شهید مدافع حرم شهرستان آغاجاری در روز 15 آذرماه 94 با حضور گرم مردم این شهر در یک هوای بارانی تشییع شد. در این مراسم که از ناحیه مقاومت بسیج شهرستان آغاجاری آغاز شد پیکر مطهر این شهید مدافع حرم حضرت زینب (س) و حضرت رقیه (س) با حضور گسترده اقشار مختلف مردم تشییع شد.

استان گیلان

«شهید حبیب روحی چوکامی» ششمین شهید مدافع حرم گیلان است که برای انجام مأموریت‌های مستشاری به حلب سوریه رفت و در حین انجام عملیات به شهادت رسید. از این شهید مدافع حرم سه فرزند 6 ساله، 2 ساله و 2 ماهه به یادگار مانده است. پیکر مطهر شهید حبیب روحی چوکامی ششمین شهید مدافع حرم گیلان ساعت 8 صبح 21 آذرماه ازپل عراق رشت به سمت میدان فرهنگ تشییع شده و پس از آن به زادگاهش دربخش خمام، دهستان چوکام انتقال پیدا کرد و مراسم تشییع دیگری نیز در چوکام برگزار شد.و در گلزار شهدای این شهرستان به خاک سپرده شد.

استان بوشهر

«شهید محمد احمدی جوان» از استان بوشهر در دفاع از حریم اهل بیت عصمت و طهارت(ع) در سوریه به شهادت رسید. این شهید که ساکن روستای باشی تنگستان است در حال امدادرسانی توسط تکفیری‌ها در حلب سوریه مورد اصابت ترکش قرار گرفت و پس از 43 روز بستری به‌صف شهدای مدافع حرم پیوست. پیکر شهید مدافع حرم شهید محمد احمدی جوان ساعت 7 صبح فردا از ناحیه مقاومت بسیج بوشهر تشییع شده و سپس در گلزار شهدای روستای باشی تنگستان خاکسپاری شد.

استان خراسان رضوی

«شهید مهدی اخلاقی» طی عملیات مستشاری در سوریه توسط تروریست‌های تکفیری به شهادت رسید. پیکر شهید مهدی اخلاقی از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) ظهر روز 18 اذرماه 94 در مشهد مقدس در استان خراسان رضوی تشییع شد. در مراسم تشییع این شهید جمعی از مردم مشهد مقدس و مسئولان استانی و شهری حضور داشتند. پیکر این شهید که جزو شهدای مدافع حرم بود از محل حسینیه پیروان نبوی مشهد تشییع و پس از طواف در حرم امام رضا(ع) در گلزار شهدای بهشت رضا به خاک سپرده شد.

استان قم

شهیدان «عیسی امامی»، «علی هاشمی»، «سلطانعلی رحیمی»، «رضا محمدی» و «اسماعیل محمدی» از مدافعان افغانستانی لشکر فاطمیون و یک شهید دیگر به نام «عاشق حسین» از تیپ زینبیون 6 شهید مدافع حرمی بودند که در 30 آذر ماه 94 از مسجد امام حسن عسکری(ع) قم تا حرم مطهر کریمه اهل بیت(س) و سپس تا بهشت معصومه(س) تشییع شدند. این شش شهید در سوریه به دست نیروهای تکفیری وهابی و دشمنان قسم خورده اهل بیت به شهادت رسیدند. مراسم تشییع پیکر مطهر 6 شهید مدافع حرم در روز 30 آذرماه در قم برگزار شد. پیکر مطهر این شهدا ساعت 14 روز دوشنبه 30 آذر از مقابل مسجد امام حسن عسکری (ع) تا حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) تشییع شدند. اقامه نماز بر پیکر این شهدا توسط آیت‌الله حسینی بوشهری مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور انجام و شهدا در قطعه شهدای مدافع حرم در بهشت حضرت معصومه (س) به‌خاک سپرده شدند.


منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاج شاهد ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    27 1
    سلام شهید مدافع حرم عبدالحمید سالاری اولین شهید مدافع حرم استان هرمزگان رو جا انداخیتد بزرگواران / التماس دعا یا علی مدد
  • ناشناس ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۵
    33 1
    شهید براتی از شهدای درچه خمینی شهره. درچه یکی از شهرهای شهرستان خمینی شهره. درست بنویسید.
  • مهدی ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۲۰
    20 1
    شهید محمد سخندان از مشهد پس چی ؟
  • سید ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۴
    22 2
    شهید اسماعیل کریمی از شهرستان هشترود استان آذربایجان شرقی رو هم جا انداختید تاریخ شهادت 94/9/29

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس