کد خبر 517565
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۰

اعدام این روحانی شیعه عربستان (شیخ نمر) نیروی تازه‌ای به حوثی‌های یمن بخشیده و شیعیان بحرین را خشمگین کرده است. روحانیون ایران هم گفتند که بریدن سر شیخ نمر موجب سرنگونی خاندان آل‌سعود خواهد شد.

 به گزارش مشرق، اعدام‌ شیخ نمر و 46 تن دیگر در عربستان، انتقاد‌ها از ادامه حمایت‌های غرب از حاکمان سعودی را در پی داشته است. هدف آشکار عربستان سعودی از این اعدام، خشمگین کردن ایرانیان و کل جهان شیعه و  فرقه‌ای کردن دوباره اختلافات مذهبی بوده که داعش خود در این سال‌ها تا حد بسیار زیادی به آن دامن زده است. تنها تفاوت عربستان با داعش منتشر نکردن فیلم سر بریدن است، در حالی که 158 نفر سال گذشته کاملا مطابق با آموزه‌های وهابی داعش در عربستان گردن زده شدند. طبق آن جمله مشهور صحنه دوم پرده سوم نمایشنامه «مکبث» اثر ویلیام شکسپیر«خون، خون می‌آورد». مصداق این عبارت کاملا درباره سعودی‌ها صادق است زیرا به نظر می‌رسد این کشور اکنون با «جنگ علیه تروریسم» ریختن هر مقدار از خون شیعیان و سنی‌ها را توجیه می‌کند. شیخ نمر صرفا امام‌جمعه‌ شیعیان عربستان در استان الشرقیه بود و فردی بود که بدون هیچ وابستگی گروهی صرفا برای برگزاری انتخابات آزاد در این کشور تلاش می‌کرد.

اما همواره به دلیل مخالفت با دولت وهابی آل‌سعود زندانی و شکنجه می‌شد. شیخ نمر معتقد بود که قدرت کلام از قدرت زور و خشونت بیشتر است. اگر شیخ نمر به دست «اوباش» داعش می‌افتاد همان رفتاری با او می‌شد که مقام‌های سعودی با او کردند، البته بدون دادگاه فرمایشی که در عربستان برای او برگزار شد و عفو بین‌الملل هم از آن انتقاد کرد. دلیل اعدام شیخ نمر فراتر از اظهارات او درباره مرگ محمد بن نایف، ولیعهد پیشین و پدر ولیعهد کنونی عربستان است که گفته بود امیدوار است «کرم‌ها بدن او را بخورند و عذاب جهنم را در قبر ببیند». اعدام این روحانی شیعه عربستان نیروی تازه‌ای به حوثی‌های یمن بخشیده و شیعیان بحرین را خشمگین کرده است.

روحانیون ایران هم گفتند که بریدن سر شیخ نمر موجب سرنگونی خاندان آل‌سعود خواهد شد.  با این حال غرب همچنان خود را در برابر پادشاهان مستبد و ثروتمند کشورهای عربی خلیج‌فارس کوچک و خوار نشان می‌د‌هد و فقط به نرمی از سلاخی عجیب در عربستان انتقاد می‌کند. اگر داعش سر شیعیان و سنی‌ها را در رقه می‌برید، می‌توان مطمئن بود که دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در توئیتر خود از آن به عنوان اقدامی نفرت‌انگیز اعلام انزجار می‌کرد.

اما مردی که به خاطر درگذشت پادشاه پیشین عربستان پرچم انگلیس را نیمه‌افراشته نگاه داشت، صرفا با کلی‌گویی از اعدام شیخ نمر انتقاد خواهد کرد. آیا عربستان سعودی سعی دارد با وادار کردن همپیمانان غربی خود به حمایت از این بی‌عدالتی‌های اخیر، توافق هسته‌ای با ایران را از بین ببرد؟ در جهان کودکانه و احمقانه‌ای که حاکمان غرب در آن زندگی می‌کنند، جهانی که وزیر دفاع جوان عربستان  به یمن حمله کرد، سعودی‌ها همچنان از ائتلاف «ضدتروریسم» متشکل از 34 کشور سنی که خود سعودی‌ها بنیانگذار آن بوده‌اند سرمست هستند. اعدام‌های اخیر به طور قطع شیوه بی‌سابقه حاکمان سعودی در  استقبال از سال نو بود، هرچند مانند آتش‌سوزی در یکی از بهترین هتل‌های امارات توجهات را به خود جلب نکرد. سوای پیامدهای سیاسی اعدام شیخ نمر، جهان عرب باید این پرسش را از دربار سعودی بپرسد که آیا حاکمان این کشور دیوانه شده‌اند؟

* تحلیلگر خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت

منبع: وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس