آل سعود در حالی روابط خود با ایران را به دلیل تعرض برخی افراد به سفارتخانه‌اش در تهران قطع کرد که در سال 1392 در حمله تروریستی یک گروه مورد حمایت ریاض به سفارت ایران در بیروت 23 تن به شهادت رسیدند.

 به گزارش مشرق، دولت سعودی در حالی روابط دیپلماتیک خود با ایران را به دلیل تعرض برخی افراد به سفارتخانه‌اش در تهران قطع کرد که حدود دو سال پیش یعنی اواخر آبان ماه 1392 در حمله تروریستی یک گروه مورد حمایت دولت سعودی به سفارت ایران در بیروت 23 تن از جمله حجت الاسلام انصاری رایزن فرهنگی ایران به شهادت رسیدند.

بمب‌گذاری سال 1392(2013) در بیروت، انفجاری است، که توسط دو بمب‌گذاری انتحاری در مقابل سفارت ایران در بیروت انجام گرفت و براثر آن 23 نفر از جمله رایزن فرهنگی ایران در بیروت کشته شدند. 

گردان عبدالله عزام، از گروه جهادی سَلَفی وابسته به عربستان مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت. این گروه در پیامی ویدئویی بمب‌گذاری‌ها را «اقدامی تلافی‌جویانه در مقابل دخالت ایران و حزب‌الله لبنان در جنگ داخلی سوریه» دانسته بود. 4 روز پس از حمله، پلیس لبنان از شناسایی هردو عامل انتحاری حمله خبر داد. این افراد از سلفیان ساکن لبنان با تابعیت‌های متفاوت و از نزدیکان شیخ احمد الاسیر بودند.

طراح حمله تروریستی به سفارت ایران در لبنان فردی سعودی تبار به نام "ماجد الماجد" بود که از سرکردگان گروه موسوم به عبدالله عزام به شمار می آمد. این گروه از ابزارهای سیاسی آل سعود در لبنان محسوب می شود.

در تاریخ 30 دسامبر 2013 میلادی، مقام‌های لبنانی از دستگیری ماجد الماجد، فرمانده سعودی‌تبار گردان عبدالله عزام خبر دادند.

ماجدالماجد بعد از شناسایی توسط ارتش لبنان در یک حادثه مشکوک مجروح و نهایتا کشته شد و جنازه اش به ریاض منتقل گردید. ماجد به عامل اجرایی پروژه های ضدایرانی"بندربن سلطان" رئیس وقت استخبارات عربستان شهرت داشت.

بسیاری از مسئولان امنیتی لبنان و حزب الله، استخبارات عربستان سعودی را طراح پشت پرده حمله تروریستی به سفارت ایران در بیروت می دانند.

به نظر می‌رسد رژیم آل سعود با پیش دستی کردن در قطع روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران و شانتاژ خبری به دنبال منحرف کردن افکار عمومی جهان اسلام از اعدام غیرقابل توجیه شیخ نمر باقر النمر رهبر شیعیان این کشور است.

عربستان سعودی با اعدام 46 تن دیگر به بهانه تروریست بودن و مقابله با تروریسم به دنبال فرار از اتهامات مربوط به حمایت از داعش و دیگر گروههای تروریستی در خاورمیانه است. بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان غربی ریاض را از حامیان اصلی گروه تروریستی داعش و همچنین گروههایی نظیر جبهه النصره و احرار الشام در سوریه می‌دانند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • تازه مسلمان گینه بیسائویی تبعه ی جزایر سلیمان مقیم گاها بوتسونوا و بیشتر در ایران علی الخصوص زمستان ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    در ریاض که حمله نکرده اونقدر هوشمندی داشته در یک کشور دیگه جواب بده ما چه کنیم با کسانی که سفارتی رو که تحت الحمایه ی پرچم ایرانه آتش می زنند؟
  • جعفری ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    انشاءالله به مددالهی سایه سیاه دودمان آل سعود و یهودیان حامیان آنها از منطقه خاورمیانه برچیده خواهد شد.
  • ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    نفرین بر سرسپردگان صهیونیستها که فقط به دنبال ضربه زدن به دایران هستند. خداییش سعودیها جز پرورش تروریستها دیگه چه کاری برای مسلمانها کردند؟
  • ناشناس ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    دیگه بیشتر از این تحمل لگدپرانی های آل سعود سخت شده باید یک جواب دندان شکن به آنها داد
  • ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۱۴
    0 0
    شمام بهتره بری در کشور خودت نظر بدی باشه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس