آیت الله احمد خاتمی امام جمعه موقت تهران گفت که با حمله به سفارتخانه و آتش زدن آن چیزی به دست نمی آوریم، تظاهرات و خروش بهترین پاسخ به اقدامات عربستان سعودی است.

به گزارش مشرق، نماینده مجلس خبرگان رهبری امروز( یکشنبه ) در گفت و گو با برنامه من طهران شبکه خبری العالم درباره خشم مردمی از اعدام آیت الله نمرالنمر و تجمع جوانان خشمگین در مقابل سفارت عربستان سعودی و پیامدهای آنتاکید کرد:بنده معتقد به حمله به سفارتخانهکشورهای دیگر نیستم و معتقدم که سفارت هر کشوری در کشور دیگر در حقیقت مهمان است. ما با هجمه به سفارتخانه و آتش زدنآن ها چیزی به دست نمی آوریم. بلکه آن حرکتِ مقدسهم زیر سئوال می رود؛ آن چه مهم و ضروری است فریاد، خروش، تظاهرات و تجمعات است. بنده حمله به سفارت سعودی یا کنسولگری سعودی را در داخل کشورمان کار مناسبی نمی دانم.

احمد خاتمی هشدار داد: این تکفیری ها که من می بینم، روزی سراغ خود اینها می آیند. داعش، تعداد زیادی از علمای اهل سنت را اعدام کرد، مسیحی ها را هم اعدام کرد، این ها، به نظر می رسد که یک غدۀ سرطانی هستند. اگر با این غدۀ سرطانی مبارزه نشود، جهان انسانیت در خطر خواهد بود و تامین کنندۀ این غدۀ سرطانی هم دولت سعودی است.

سعودی ها داعش پرورند

امام جمعۀ موقت تهران افزود: آن ها دروغ می گویند که ائتلاف ضد داعش تشکیل داده اند، زیرا خودشان داعش پرورند. بر این اساس، مطمئنم مساله دعوای شیعه و سنی تشدید نخواهد شد، چون سنی های بابصیرت و شیعیان اهل بصیرت، نقشۀ دشمن را خوانده اند.

ویدرباره هشدارهای ایران به عربستان پیش از اعدام آیت الله شیخ نمر النمرو سرنوشت روابط دو کشور پس از اعدام این عالِم شیعیبیان کرد: فقط ایران نبود که لغو حکم اعدام شیخ نمر باقر النمر را خواستار بود؛ بلکه علمای جهان اسلام نیز خواهان توقف اجرای حکمبودند. اما در خصوص روابطایران با دولت سعودی، این مساله، مربوط به دستگاه دیپلماسی خارجی است و من معتقدم دستگاه دیپلماسی خارجی ما سه اصل عزت، حکمت و مصلحت را دنبال می کند.

نماینده مجلس خبرگان رهبریدر ادامه گفت: حرمین شریفین مِلکِ آل سعود نیست، بلکه از آنِ جهان اسلام است. عربستان بدش نمی آید که پای ایران، از حرمین شریفین کوتاه شود. اگر حرمین شریفین در آن منطقه نبود، این دولت، لیاقتِ این که با آن ارتباط داشته باشیم را نداشت. جنایتِ امسالِ منا، برای قطع کامل روابط با این کشور کافی بود. اما سخن این است که حرمین شریفین در آن جا قرار گرفته و سعودی هاآرزو دارند که پای ایران از آن جا قطع شود. به همین سبب، عرصه، بسیار حساس است و من معتقدم در این عرصه، دیپلماسی خارجیو مسئولان خارجی ما با دقت مساله را دنبال می کنند، به طوری که هم فریاد اعتراض به گوش برسد و هم منافع ایران اسلامی تامین شود.

دلایل برخورد دو گانه با تروریسم ازسوی غربی ها

وی درباره واکنش های ناچیز و کم رنگ کشورهای غربی و سازمان های بین المللی نظیر سازمان ملل به اعدام شیخ نمر النمر و دوگانگی رفتار آنان در قبال حقوق بشر، گفت: من ریشۀ این دوگانگی را در این می دانم که دنیای استکبار، قائل به شهروند درجهیک ودرجهدو است. دنیای استکبار اگر یک نفر در آمریکا یا فرانسه کشته شود، داد و فریادشان بلند می شود، اما اگر در لبنان کشته شود، از آن فریاد خبری نخواهد بود.

امام جمعه موقت تهران افزود : همزمان با انفجار فرانسه، در ضاحیه بیروتهم انفجارروی داد ؛اما رسانه ها و مسئولان استکبار، رویکردیدر پیش گرفتند که گویا انفجاری در لبناناتفاق نیفتادهاست، درحالیکه مسئول هر دوانفجارداعش بود. این دوگانگی ها، گویای آن است که دنیای استکبار، به مقوله ای به نام حقوق بشر معتقد نیست و فقط به فقط به منافع خودشان فکر می کنند و بس.

وی تاکید کرد : برای اینها بشر، حقوق بشرو قصۀ مبارزه با تروریسم فقط ابزار و شعار است و گرنه همه جهان می دانند که فاجعه سالهای اخیر درسوریهتوسط تروریست ها مورد حمایت استکبار آفریده شده است وآنها سلاحو تجهیزات تروریست ها را در سوریه تامین می کنند. بنابراین تاکنون دوگانه عمل کرده اند، از این به بعد همدوگانه عمل خواهند کرد ، ولیمهماین است که ملت ها بیدار شدهو تنفر خاصی از دنیای استکبار پیدا کرده اند.

احمد خاتمی تاکید کرد: امریکای امروز، به مراتب از آمریکای ده سال پیش، منفورتر شده است و آمریکای ده سال پیش، به مراتب منفورتر از ده سال قبلِ آن بود. به برکت پیروزی انقلاب اسلامی، این بصیرت در جهان اسلام شکل گرفته و نفرت از این مستکبرین هر روز بیشتر می شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس