تیم ویژه تحقیق درباره نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق خبر داده که از این نظامیان ۱۵۰۰ شکایت درباره اتهاماتی چون قتل، تجاوز جنسی و شکنجه ثبت شده است.

 به گزارش مشرق، احتمال آن وجود دارد که سربازان و نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق به اتهام‌هایی چون قتل، آزار جنسی و بدرفتاری در صحنه نبرد محاکمه شوند.

به گزارش دیلی میل، بازرسان «تیم اتهام تاریخی عراق» که در سال 2010 توسط وزارت دفاع انگلیس برای تحقیق و بررسی اتهام‌هایی چون قتل، تجاوز و بدرفتاری نظامیان حاضر این کشور در جنگ علیه عراق بین سال‌های 2003  تا 2009 تشکیل شده، حالا می‌گویند با توجه به مدارک و استنادات، احتمال محاکمه این نظامیان وجود دارد.

«مارک وارویک» رئیس این تیم تحقیق برای اولین بار از احتمال قوی محاکمه نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق سخن گفته و تاکید کرده  که شکایت‌های بسیاری به دست این تیم رسیده است.

گفته می‌شود تعداد قربانیان و شکایت‌ها از نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق از ابتدای تشکیل تیم ویژه تحقیق 10 برابر شده است. در سال 2010 رقم قربانیان 152 تن بوده که اکنون  به 1500 قربانی افزایش پیدا کرده است.

از بین این تعداد شکایت‌ها و قربانیان از نظامیان انگلیسی حاضر در جنگ عراق، 280 مورد اتهام «قتل» و 1235 اتهام سوءرفتار و بدرفتاری، شکنجه و تجاوز جنسی را دربرمی‌گیرد.

هرچند قرار بوده که کمیته تحقیق ویژه وزارت دفاع انگلیس تا سال 2019 به کار خود پایان دهد اما با توجه به فراوانی و تعدد شکایت‌ها و پرونده‌ها احتمال آنکه کار تحقیق چند سالی فراتر از زمان قبلی تعیین شده ادامه یابد، وجود دارد.

انگلیس در سال 2003 در همراهی با دولت وقت آمریکا و به بهانه مقابله با سلاح‌های کشتارجمعی به کشور عراق حمله کرد؛‌حمله‌ای که بدون مجوز سازمان ملل صورت گرفت اما با گذشت زمان مشخص شد که در عراق سلاح کشتارجمعی وجود نداشت.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس