وزیر خارجه آمریکا در بیانیه ای تایید کردکه همه ذخیره اورانیوم غنی شده ایران به میزان ۸.۵ تن با یک کشتی روسی از این کشور خارج شده است.

به گزارش مشرق، وزیر خارجه آمریکا با انتشار بیانیه ای ضمن تایید خروج ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، از آن به عنوان یکی از مهم ترین گام‌ها در اجرای تعهدات ایران یاد کرده است.

وی گفت: این یکی از مهم ترین گام هایی است که ایران در جهت اجرای تعهداتش برای توافق جامع اتمی برداشته است.

به این ترتیب تنها چند هفته تا اجرای کامل برجام و رفع تحریم های مربوط به برنامه هسته ای ایران باقی مانده است.

در "روز اجرا" حدود ۱۰۰ میلیارد دلار دارایی‌های ایران از انسداد خارج خواهد شد و این کشور امکان خواهد یافت نفت خود را بازارهای جهانی عرضه کند و از مزایای نظام مالی بین المللی برای انجام مبادلات تجاری بهره ببرد.

بر اساس توافق جامع اتمی میان ایران و گروه ۱+۵، ایران تعهد کرده بود که از میزان اورانیوم غنی شده خود بکاهد و در ازای صادرات ۸ و نیم تن اورانیوم غنی شده، ۱۴۰ تن اورانیوم خام دریافت کند.

کری در ادامه بیانیه خود نوشت: کشتی روسی ۸.۵ تن مواد اتمی را از ایران منتقل کرده است که شامل سوختی با خلوص ۲۰ درصد است که آمادگی بیشتری برای بدل شدن به سلاح اتمی دارد.

بر این اساس سوخت ۲۰ درصدی نیازمند کمی غنی سازی بیشتر است تا قابلیت کاربرد در این سلاح ها را پیدا کند.

وزیر خارجه آمریکا گفت که با خروج این اورانیوم غنی شده از ایران، "زمان گریز" ایران از دو تا سه ماه به شش تا نه ماه افزایش خواهد یافت. زمان گریز زمانی است که ایران نیاز دارد تا از لحظه ای که اراده کند به سلاح اتمی دست یابد.

این ادعا در حالی مطرح می شود که ایران همواره اتهام تلاش برای ساخت سلاح هسته ای را رد کرده است. در عین حال ایران اجازه خواهد داشت ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده با خلوص کم را نگه دارد.

این کشور باید در فاصله باقی مانده تا روز اجرای برجام، سانتریفوژهایش را باز کند، و یک راکتور پلوتونیومی را اصلاح کند. وزیر خارجه آمریکا گفت که ایران به سرعت در حال برچیدن سانتریفوژهایش است.
منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • ایمان ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    ای مشرق یعنی هیشکی زیر مطلب نظری نداده ویا همشونو سانسور کردی یه کم شجاع باش.
  • بلوط ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۴/۱۰/۰۸
    0 0
    هوراااا. درود بر روحانی درود بر ظریف

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس