به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مهندس علي نيكزاد در حاشيه دومين نمايشگاه تخصصي صنعت فرودگاهي و هوانوردي و فرصتهاي سرمايهگذاري در فرودگاههاي جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران با بيان اينكه بنا شده طي برنامه پنجم دو هزار و 700 ميليارد تومان سرمايهگذاري در فرودگاههاي كشور صورت بگيرد، اظهار كرد: اين نمايشگاه با هدف تسهيل سرمايهگذاري بخش خصوصي به ويژه به روش BOTبرپا شده است.
وي با اشاره به اينكه قصد داريم زمينههاي سرمايهگذاري را به بخش خصوصي معرفي كنيم، گفت: در روش BOT فرصتهاي سرمايهگذاري به بخش خصوصي معرفي ميشود و سرمايه گذاران اين بخش خود اقدام به طراحي، ساخت و بهرهبرداري از پروژه ميكند.
نيكزاد گفت: در فرودگاه بينالمللي امام خميني (ره)، مهرآباد، شهيد هاشمينژاد مشهد، اصفهان و ساير فرودگاههايي كه امكان ورود بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در آنها وجود دارد شركت مادر تخصصي فرودگاههاي كشور آمادگي هرگونه مذاكره و رسيدن به توافق با سرمايه گذاران را دارد.
سرپرست وزارت راه و ترابري در ادامه درباره دريافت عوارض در راههايي كه به تازگي ساخته شدهاند، اظهار كرد: راههاي پر پيچ و خم، راههاي ناايمن و با ظرفيت پايين در كشور وجود دارد كه با ورود بخش خصوصي و مشاركت 50 درصدي بخش خصوصي و دولت به آزادراههايي ايمن و با ظرفيت بالا تبديل ميشوند.
وي با اشاره به اينكه نقش اين آزادراهها در صرفهجويي در مصرف سوخت بسيار ارزشمند است، گفت: دولت 50 درصد خود را از بيتالمال سرمايه گذاري كرده است اما بخش خصوصي بايد ميزان سرمايه خود را با زمان مشخص از طريق دريافت عوارض تامين كند تا اصل و سود سرمايه مستهلك شود.
نيكزاد تصريح كرد: اين كار به نظر من بسيار خوب است و اگر بخواهيم سريع به قلههاي پيشرفت و ترقي دست يافته و به اهداف برنامه پنجم و همچنين حمل و نقل ايمن، سريع و روان دست پيدا كنيم و صرفهجويي در مصرف سوخت را داشته باشيم بايد اين كار در كشور انجام شود.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: كليه آزادراههايي كه احداث شدهاند مبنايي دارند كه با بررسي ميزان سرمايهگذاري انجام شده اصل و سود سرمايهگذار را محاسبه كرده و عوارضي را براي آزادراه تعيين ميكند.
وي در ادامه درباره دريافت عوارض در آزادراه پرديس – تهران گفت: در اين آزادراه هنوز عوارضي بسته نشده است و به سرمايهگذار اين آزادراه توصيه شده تا مشكلات اين آزادراه را رفع كنند.
نيكزاد با بيان اينكه تا پيش از احداث اين آزادراه مشكلاتي در مسير قديم وجود داشت، تصريح كرد: علاوه بر اينكه كارهاي گذشته را تاييد ميكنيم از همه سرمايهگذاران به طور ويژه خواهش دارم حضور پيدا كنند.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: اگر سرمايه گذاري بخواهد 100 درصد سرمايه گذاري را خودش انجام دهد ميپذيريم واگر بخواهد 50 درصد مشاركت كند طبق قانون قبول ميكنيم.
وي ابراز اميدواري كرد: روزي برسد كه همه جادههاي نا ايمن كشور ايمن شوند.
نيكزاد درباره زياد بودن موانع پروازي در كشور گفت: اين موضوع را با وزير دفاع مطرح كردهايم و آسمانهاي ايران براي عبور هواپيماها محدود است اما ميدانيم عبور هواپيما براي ما خوب است زيرا ميتوانيم عوارض اخذ كنيم و از محل آن نسبت به تسريع توسعهي فرودگاههاي كشور اقدام كنيم.
سرپرست وزارت راه و ترابري گفت: اميدوارم در زمان مشخص و با انجام كار كارشناسي و با دستوري كه وزير دفاع نسبت به اين مسئله دادهاند تا جايي كه به امنيت كشور خلل وارد نكند موانع پروازي كشور باز شود و فضاي كشور براي عبور هواپيماهاي خارجي افزايش يابد.
نيكزاد در ادامه درباره اعلام مركز آمار مبني بر افزايش شش درصدي نرخ اجاره بها در فروردين ماه 90 گفت: اگر مركز آمار ميزان افزايش اجاره بها را شش درصد اعلام كرده اين رقم خوبي است اما موضوعي كه براي مردم پيش آمده و به آنها فشار وارد ميكند عدم پذيرش وديعه براي رهن توسط مالكان است.
وي با بيان اينكه اين مسئله براي كارمندان مشكل ايجاد ميكند و به آن ها فشار ميآورد، تصريح كرد: در شهرهاي جديد اطراف تهران و شهرستانهاي استان تهران برنامههاي افتتاح واحدهاي مسكوني داريم.
سرپرست وزارت راه و ترابري با اشاره به اينكه كار كارشناسي انجام شده و خانههاي خالي شناسايي شدهاند، تصريح كرد: اختيار اعمال قانون تعزيرات را داريم.
نيكزاد گفت: امكاني فراهم شده تا پروژههاي نيمه تمام مسكن نه از محل اعتبارات مسكن مهر بلكه از طريق منابع بانكي سهل و آسان بانك مسكن با سود غير مسكن مهر تكميل شود.
وي گفت: اتحاديه مشاوران املاك توافقي با معاون اقتصاد مسكن وزارت مسكن و شهرسازي داشتند تا اجاره نامهها به صورت توافقي دو ساله منعقد شود تا مشكل براي مستاجران ايجاد نشود.
نيكزاد معتقد است اين كارها دست به دست هم داده و در كنار افزايش فشار براي افتتاح پروژههاي مسكن مهر سبب ميشود بتوانيم بازار اجاره را تنظيم كنيم.
وي درباره نرخ پيشنهادي وزارت مسكن و شهرسازي براي دريافت ماليات از خانههاي خالي اظهار كرد: كار كارشناسي در حال انجام است ما پيشنهادي را با وزارت امور اقتصادي و دارايي و كارگروه مشخص شده در محضر وزير محترم دادگستري و كارشناسان وزارت امور اقتصادي و دارايي و تعزيرات به نتيجه ميرسانيم اما معتقدم به جاي استفاده از ابزارهاي قانوني از ابزارهاي تشويقي استفاده كنيم.
نيكزاد گفت: مردم از فروردين ميشنوند كه اجاره بها گران ميشود اما فصل جابهجايي در فروردين و ارديبهشت نيست و تعداد محدودي از افراد در اين ماهها جابه جا ميشوند و خانوادهها به دليل فصل امتحانات از نيمه دوم خرداد تا پايان شهريور ماه جابه جا ميشوند و اين زمان اوج جابه جاييها است.
وي با اشاره به بار رواني افزايش ميزان اجارهبها ابراز اميدواري كرد: با اقداماتي كه انجام ميدهيم بازار اجاره تنظيم شود تا شرمنده مردم نشويم و مجبور به استفاده از قانون تعزيرات نشويم.