رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس تحریم‌ها و مشکلات بیرونی را یکی دیگر از دلایل رکود اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: بخش دیگری از آن نیز مسائل تحریم‌ها و تأثیرات بیرونی مرتبط است و با توجه آنچه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تأثیرات بیرونی باید کم شود.

 به گزارش مشرق، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، پیرامون اینکه رکود محصول چه چیزی است و راهکارهای رفع این موضوع چه می‌تواند باشد، اظهار داشت: بحث رکود موجود، عوامل و ریشه‌های بلندمدت و ساختاری، همچنین برخی عوامل کوتاه‌مدت دارد. اگرچه عوامل مشکلات کوتاه‌مدت، رکود را با راه‌حل‌های کوتاه مدت برطرف کرد اما ما باید درباره مسائل ریشه‌ای آن، به دنبال راه‌حل‌های میان‌مدت و بلند مدت باشیم.

وی با بیان اینکه مسائل ساختاری اقتصادی ما یکی از عوامل این رکود به شمار می‌رود، تصریح کرد: به هر حال، وابستگی بودجه ما به نفت و اینکه در سال‌های گذشته با توجه به مشکلات درآمد نفتی مسائلی برای ما به وجود آورده، این مسئله مد نظر قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی خاطرنشان کرد: مشکلات نفتی چه از نظر حجم فروش و برنگشتن پول‌ها و چه از نظر قیمت آن که کاهش داشته، تأثیر مستقیم در مسائل بودجه‌ای جاری و عمرانی ما می‌گذارد.

وی افزود: متأسفانه ساختار اقتصادی کشور ما دولتی و وابسته به نفت است بنابراین وقتی بودجه کاهش پیدا می‌کند، تأثیر مستقیم در نیمه‌فعال و تعطیل شدن پروژه‌های عمرانی می‌گذارد و این موضوع، رکودزا است.

فولادگر به اهمیت توجه به موضوع اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و بیان کرد: در زمینه بحث‌های ساختاری، باید با برنامه‌های توسعه و برنامه‌های 5 ساله و ساختار صندوق توسعه ملی و کاهش وابستگی بودجه به نفت در زمینه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اقدام کرد.

وی با بیان اینکه بخشی از مسئله رکود اقتصادی نیز به مسائل مدیریتی باز می‌گردد، بیان کرد: در دوره گذشته بسیاری منتقد دولت قبل بودند و عنوان می‌کردند که تحریم‌ها مسئله اصلی نیست، بلکه مدیریت در این زمینه موثر است اما حالا بخش زیادی از همان منتقدان مدیریت اجرایی را بر‌عهده گرفته‌اند، پس چرا هنوز این مشکلات وجود دارد.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با این حال، همچنان همان اعتقاد را داریم و عنوان می‌کنیم که تحریم‌ها بین 20 تا 30‌درصد در شرایط موثر است و بخش زیادی از آن به مدیریت باز می‌گردد، بنابراین باید مسائل مدیریتی را اصلاح و برطرف کرد.

وی درباره راه‌حل این مسئله گفت: راه‌حل این موضوع، استفاده از مدیران قوی‌تر، کاردان‌تر و بهتر‌ است  و مدیرانی که قوانین را اجرا کنند. باید مدیرانی وارد کار شوند که قوانین، سیاست‌ها و آئین‌نامه‌های اجرایی را اجرا کنند اما متأسفانه در حال حاضر بخش عمده‌ای از آن اجرا نمی‌شود.

تأثیر تحریم‌ها و مشکلات بیرونی در رکود اقتصاد

فولادگر تحریم‌ها و مشکلات بیرونی را یکی دیگر از دلایل رکود اقتصادی عنوان کرد و اظهار داشت: بخش دیگری از آن نیز مسائل تحریم‌ها و تأثیرات بیرونی مرتبط است و با توجه آنچه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی وجود دارد، تأثیرات بیرونی باید کم شود.

وی افزود: بخش دیگری نیز مسائل دیگر اقتصاد بین‌المللی است و به‌عنوان مثال، قیمت نفت و فولاد‌، کاهش جهانی دارد و این موضوع تنها ناشی از مسائل بیرونی نیست. تأثیرات بیرونی، بحث‌های مدیریتی و بحث‌های ساختاری، از عوامل ریشه‌ای مشکلات اخیر به‌شمار می‌روند که به نظر من همچنان باید به صورت ریشه‌ای برطرف شوند.

اقدام دولت در اعطای وام خودرو، اشتباه نبود

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی به موضوع اعطای وام‌های خودرو به مردم برای حمایت از خودروسازان اشاره کرد و گفت: مسائلی مثل تحریک تقاضا که دولت در پیش گرفت، درمان مسکنی در این حوزه داشت و به نظر من این روش غلط نبود و دولت در این زمینه راه انحرافی نرفت. به هر حال این موضوع بر تولید خودروهای ما اثرگذار بود و خودروهای موجود در انبارها، به فروش رسید.

وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر بر اساس توافق، بخش نقدی این کمک‌ها به قطعه‌سازان رسید و کمکی به آنها صورت گرفت که در کاهش رکود آن‌ها نیز تأثیر داشت اما بان این حال، عنوان می‌کنم که این موضوع، به صورت موقت بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای طرح کارت اعتباری نیز به تازگی صورت گرفته و به بخشی از لوازم خانگی و کالاها کمک می‌کند اما باید در حوزه‌های دیگر نیز اقدامات جدی صورت گیرد.

خرید دِین از سوی دولت هنوز مغفول مانده است

وی با اشاره به اهمیت توجه به موضوع خرید دِین از سوی دولت اظهار داشت: بخش دیگری که ظرفیت آن خالی مانده، خرید دِین است. به هر حال، در این طرح، تولیدکنندگان می‌توانند از تسهیلات خرید دِین استفاده کرده و محصولات خود را به فروش برسانند و مردم از این تسهیلات استفاده کنند و این طرح، به سود تولید است.

فولادگر پیرامون جزئیات این طرح خاطرنشان کرد: در این طرح، بدهی اشخاص توسط بانک به صورت نقدی پرداخت می‌شود و شخص تولیدکننده آن را به صورت اقساطی به بانک پرداخت می‌کند اما با این حال، این راه‌حل‌ها کوتاه مدت است و باید به دنبال راه‌حل‌های بلند مدت برای رفع مشکلات اقتصادی کشور باشیم.

وی به راهکارهای این مشکلات اشاره کرد و گفت: به طور کلی، رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار و حمایت از تولید به خصوص در بخش نقدینگی و سرمایه در گردش، راهکارهای مهم و اساسی در حوزه رکود به شمار می‌روند که باید مورد توجه قرار گیرند و اگر این مشکلات حل نشود، شرایط اقتصادی دچار مشکل می‌شود.

رشد منفی صنعت اصفهان در 3 ماهه گذشته

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه براساس گفته‌های مرکز آمار، رشد صنعت در 6 ماهه امسال منفی بوده چراکه بیشترین بخش خود را در صنعت و تولید نشان داد، افزود: در حال حاضر قیمت تمام شده کالاها بالا رفته، قدرت رقابت گرفته شده، معوقات تسهیلات بانکی روی همدیگر انباشته شده است.

وی با بیان اینکه دولت فشار مالیاتی خود را زیادتر کرده است، خاطرنشان کرد: این در حالی است که باید در زمان رکود، فشار مالیاتی کاهش پیدا کند اما اینگونه نشده است و به نظر من باید به جای این کار، از فرارهای مالیاتی جلوگیری شود.

کاهش تورم نقطه به نقطه ما در دوران رکود، نتیجه‌ای به همراه ندارد

فولادگر در پاسخ به سئوالی درباره اصرار بر این بحث‌های مقایسه‌ای با دولت قبل و کاهش تورم نقطه به نقطه به گفته مسئولان دولتی گفت: اینها خوب است اما ما را به جایی نمی‌رساند؛ درست است که دولت تورم نقطه به نقطه یا تورم سالیانه را مهار کرده اما وقتی به قیمت رکود بوده، در مجموعه به نفع کشور نیست.

وی تصریح کرد: حتی اگر مردم احساس کنند که تورم نسبت به 2 سال پیش مهار شده، وقتی رکود همچنان وجود دارد و چرخش اقتصادی و رونق نیست، چه فایده دارد؟ متأسفانه واحدهای اقتصادی در حال حاضر زیر ظرفیت تولید خود فعالیت کرده و به  دنبال تعدیل نیرو هستند و حتی در این شرایط تورم پائین هم بیاید، نتیجه‌ای ندارد.

تیم اقتصادی دولت هنوز به انتظارات پاسخ نداده است

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زمانی مهار تورم مفید است که رونق اقتصادی نیز همراه با آن باشد، درباره عملکرد تیم اقتصادی دولت با توجه به رأی اعتماد بالایی که از مجلس دریافت کرد، اضافه کرد: به نظر من تیم اقتصادی دولت هنوز نتوانسته به انتظارات ما به صورت کامل پاسخ دهد اما سیاست‌ها روشن بوده و قوانین تصویب شده است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بحث راه‌حل مسئله مد نظر ما نبوده و بحث اجرای آن مد نظر است که دولت در این حوزه نیز باید اقدامات جدی صورت دهد.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس