کد خبر 514230
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۷

ایران به عضویت اتحادیه اقتصادی اوراسیا با اعضای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان درآمد،‌ مبادلات سال گذشته ایران با این کشورها 2 میلیارددلار بود، در سال جدید میلادی این کشورها تعرفه مبادلات کالا را کاهش خواهند داد.

 به گزارش مشرق، اسپوتیک‌نیوز خبر داد: آندری اسلپنِف  وزیر امور تجاری  کمیسیون اقتصادی اورآسیا اعلام کرد که  کشورهای  اتحادیه اقتصادی  اورآسیا  همراه ایران  کار در  منطقه آزاد تجاری  را آغاز کردند. به گفته وی  گروه تحقیقی  باید  امکانات به حداکثر رساندن  سود اقتصادی  از این موافقت نامه  را معین کند.

 از ابتدای  سال 2015 میلادی  صادرات کالا ها از کشورهای عضو اتحادیه  اقتصادی اور آسیا به ایران  از یک میلیارد و 400 هزار دلار  فراتر رفته و  واردات از آن کشور 445  میلیون دلار  به ثبت رسیده است.

شایان ذکر است  که کشورهای روسیه، قزاقستان، بلاروس، قرقیزستان، ارمنستان عضو اتحادیه اقتصادی  اورآسیا  هستند. در سال 2014 میلادی،  روسیه، قزاقستان و بلاروسی  در آستانه  موافقت نامه  تشکیل  اتحادیه  اقتصادی اور آسیا را  به امضا رساندند.  این سند  در پارلمان های  ملی  تمام کشورها  به تصویب رسید.  ائتلاف جدید  که بر اساس  اتحادیه گمرکی  ایجاد شده است  هدف  مدرنیزه کردن  همه جانبه ، همکاری  و افزایش  قابلیت رقابت  اقتصاد ملی  و ایجاد شرایط برای  رشد با ثبات  به نفع  افزایش قابلیت حیات ساکنان  کشورهای عضو اتحادیه را در مقابل خود قرار داده است. ارمنستان و قرقیزستان  اعضای تمام و کمال ائتلاف  جدید اقتصادی  هستند.

 ایران نیز  نسبت به همکاری  با  ائتلاف  تجاری — اقتصادی  منطقه ای  ابراز  توجه کرده است.  مهدی سنایی سفیر  ایران در مسکو در این خصوص گفت: «  ایران توجه خاصی  نسبت به همکاری با اتحادیه  اقتصادی اورآسیا  مبذول می دارد  و از فعالیت آن حمایت می کند».  وی همچنین گفت که  تهران  از مناسبات خوب با روسیه  و دیگر کشورهای  عضو اتحادیه برخوردار است  و انتظار دارد  که در سال آینده  موافقتنامه ای با اتحادیه  اقتصادی اورآسیا   با هدف  کاهش  قابل توجه تعرفه ها بین کشورها به امضا برساند.
منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس